De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Mmm

Mmm Medlem

Råkade ropa in en perfekt flaska Cheval Blanc 1970 :)

MartinE, gece, StefanAkiko och 2 andra gillar detta.
  2. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

-Påhopp på vulkanområden undanbedes vänligt men bestämt! -Det är när sulorna på skorna börjar smälta som vinet smakar bäst :)

Vino fino gillar detta.
  3. Livermore

Livermore Medlem

Köpte mig en 2002 Pol Roger Blanc de Blancs idag. ska bli kul att dricka en champagne som inte är en standardchampagne eller årgångslös :)

Från vad jag har läst ska den vara relativt bra, men det återstår att se. Tror jag ska dricka den nästa helg, en bra start på maj förhoppningsvis.

Utöver det köpte jag en 2001 Faustino I. Decanter verkar ju tycka den är något alldeles speciellt, och det är den sannerligen om man kollar på flaskan.

gbgpatrik, StefanAkiko, Emanuel och 2 andra gillar detta.
  4. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Pol Roger -02 är riktigt fin och en utmärkt bra start på sommaren :)

kayaker och Livermore gillar detta.
  5. Livermore

Livermore Medlem

Fick även en Mailly Grand Cru Brut Reserve med Porschemärke idag. En bekant köpte sig en ny bil och fick lite champagne på köpet:cool: Men han dricker inte så den gavs till mig. Ska ju vara ett av de bättre kooperativen vad jag läst, det ska bli intressant att se hur den är.

StefanAkiko och Skumpagne gillar detta.
  6. Vino fino

Vino fino Medlem

Är det så att om man köper en viss bil får man man skumpa på köpet?

(Jag jobbar inte på Skattemyndigheten, bara nyfiken…)

7. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Ja, inte bara bara Decanter hyllar ju denna, på forumet finns ju en hel tråd där vi hyllar Faustinoflaskornas förträffliga överdåd av kitch och avsaknad av lagom.
    Om du missade den så här: :)
    http://finewines.se/threads/veckans-bortgloemda-klassiker-v-5-2014.2528/page-3#post-61052

gece, Mattias S och Livermore gillar detta.
  8. Livermore

Livermore Medlem

Kan inte detaljerna men tydligen så jobbar Porsche så att när två personer köper bilar för ca 2 mille så ger de bort champagne värda ca 600 kr. Generöst!

Skumpagne gillar detta.
  9. Livermore

Livermore Medlem

Fantastisk tråd är det i alla fall, får hoppas vinet är lika fantastiskt. Tips på mat till denna Rioja?

Glömde dubbelcitera, ursäkta för dubbla poster.

10. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Cool!!
    Jag köpte en VW Up! i vintras. Kostar som en fälg till Porsche, typ.... Men, jag fick ett julbord för två och 5lax i presentkort hos Sail Racing...

Vino fino, kayaker och Skumpagne gillar detta.
  11. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Igår spanade jag in winefinder.se som jag aldrig handlat hos tidigare. Jag fastnade för några av @Arvid S flaskor men fick aldrig iväg någon beställning. Idag kollade jag igen, men då hade sortimentet såklart minskat....?? Fick i alla fall ihop en blandlåda med div @Arvid i kombo med C9dP (eller hur man nu får förkorta det....med hänvisning till senaste debatterna).
    Ska bli kul att testa, framför allt är jag nyfiken på Beajoulaisen!!

Arvid, Vino fino och Emanuel gillar detta.
  12. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Gårdagen resulterade i ett inköp av en Krug-98 på magnum. Fullständigt oplanerat och impulsivt,,,,
    Så bra gick det att hålla i kronorna denna månad :)

mnor, MartinE, chambertin och 3 andra gillar detta.
  13. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Pengar är sekundärt i detta fall.
    Krug är alltid ett bra köp !

Last edited: 26 april 2014
    magnum gillar detta.
  14. Belmont

Belmont Medlem

Jag fick en Moet NV när jag köpte min Mitsubishi Outlander för 3år sedan medans min bror fick en ask med choklad några månader senare när han köpte ny bil på samma bilfirma :D

Vino fino gillar detta.
  15. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag delbetalade min senaste Volvo med 10 flaskor japansk whiskey.
    Så, det kan fungera åt båda håll.

MartinE, kayaker, Vino fino och 1 annan gillar detta.
  16. Vino fino

Vino fino Medlem

Lamm i alla dess former, så länge det handlar om stekt eller grillat, är traditionell partner till Rioja.

En av de bästa kombinationerna som finns för att framhäva vinet är att, som jag gjorde på min födelsedag med Rioja från '73, servera det till lagrad Gouda. (Old Amsterdam, Old Peter, allt som har svart vax och kostar minst 200kr kilot).

Livermore gillar detta.
  17. chambertin

chambertin Medlem

Åt spädgris en gång i Spanien med mycket rosmarin till och det var riktigt bra ihop med trad-Rioja.

StefanAkiko och Livermore gillar detta.
  18. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Charles Heidsieck Rose 1999 ifrån Vikingline båten.
    Fanns inga Philipponnat men däremot Chartogne-Taillet St Anne för 211kr och 2008 för 257kr

19. karl_ek

karl_ek Denim Demon

2011 La Scolca Gavi Black Label
    2007 Vio Giobatta Pigato di Albenga Ma René
    2003 ALTA CIMA 6.330 Premium Reserve
    2003 Viñedos Errázuriz Ovalle Marchigüe Private Collection Syrah
    2011 Jamsheed Syrah Garden Gully
    Dessa fem får sätta korken till ikväll och serveras blint till några vänner. De vita är de antagligen chanslösa på och är med mest för mitt egna glada intresses skull.

Nöp även en 2011 Tenuta delle Terre Nere Etna Prephylloxera La Vigna di Don Peppino vid senaste webblanseringen.

20. kayaker

kayaker Cyklist

Om du köper från Gouda Cheese Shop så slipper du betala svenska överpriser.

Livermore gillar detta.

Dela sidan