Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magnus L

urydhtfilgukj
Dagen inköp:

20140604_132912.jpg


2006 Château Manoir du Gravoux
2005 Domaine Cosse Maisonneuve Cahors Solis
2007 Anton Zimmermann Bernkastel-Kueser Kardinalsberg Riesling Auslese
2006 The Directors Cellars Cabernet Sauvignon Claremont
2008 Travaglini Gattinara Tre Vigne
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagen inköp:

Visa bifogad bild 1318

2006 Château Manoir du Gravoux
2005 Domaine Cosse Maisonneuve Cahors Solis
2007 Anton Zimmermann Bernkastel-Kueser Kardinalsberg Riesling Auslese
2006 The Directors Cellars Cabernet Sauvignon Claremont
2008 Travaglini Gattinara Tre Vigne
Har druckit tidigare årgångar av Travaglini Gattinara Tre Vigne och gillat dem skarpt, tror det var årgång 2005 senast och den var stallig som satan dessutom. Tänk att det finns folk som anser att brett är en defekt. :confused:
 
Last edited:

Tobiask

Medlem
Köpte på mig en moulin touchais från 1953. Midsommarvinet, någon som har smakat vinet från närliggande årgångar? Tanken är att ha den efter middagen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Köpte på mig en moulin touchais från 1953. Midsommarvinet, någon som har smakat vinet från närliggande årgångar? Tanken är att ha den efter middagen.
Har druckit 1971, 1975 & 1979 och samtliga var fantastiskt trevliga, så jag tror nog 53:an har stor potential!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har druckit tidigare årgångar av Travaglini Gattinara Tre Vigne och gillat dem skarpt, tror det var årgång 2005 senast och den var stallig som satan dessutom. Tänk att det finns folk som anser att brett är en defekt. :confused:
People, what a bunch of bastards!

Den har stått högt upp på önskelistan länge, och idag kom ju skatteåterbäringen så varför inte slå på stort ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte på mig en moulin touchais från 1953. Midsommarvinet, någon som har smakat vinet från närliggande årgångar? Tanken är att ha den efter middagen.
Själv var jag klart mindre imponerad av 71:an (lite bitter äppelsaft över den, men möjligtvis var det en dålig flaska), medan 00:an var fantastiskt trevlig, dock hade den ganska mycket botrytis, vilket vanligtvis inte eftersträvas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpte på mig en moulin touchais från 1953. Midsommarvinet, någon som har smakat vinet från närliggande årgångar? Tanken är att ha den efter middagen.
Drack en '53:a i novembras och den var utstuderat sublim. Jag gav den tom 98p...
Tidigare under dagen hade man öppnat två från samma årgång som bara levererade blubba.

Jag skulle köpa ytterligare två flaskor och öppna den första. Är den bra, så lämnar man tillbaka de övriga. Är den dålig så är det bara fortsätta öppna. Öppnade dåliga flaskor och oöppnade flaskor tar ju SB tillbaka och lämnar dessutom tillbaka panten :cool:

Faktum är att många av MT's flaskor är dåliga. MT har en mentalitet av "couldn't care less" så det är inte mer än rätt att leka Hedge Fund.

Njut på Midsommaraftonen!!!
 

doda

Medlem
Idag blev det 2 flaskor Château d'Yquem 2007, och 2 flaskor Massolino Vigna Rionda 2007. Jag begriper tyvärr inte prissättningen på de olika årgångarna av Château d'Yquem. 2007 är antingen ett fynd, eller också är vissa andra årgångar kraftigt överprissatta.
 

Vino fino

Medlem
Jag begriper tyvärr inte prissättningen på de olika årgångarna av Château d'Yquem. 2007 är antingen ett fynd, eller också är vissa andra årgångar kraftigt överprissatta.
Jag förstår inte heller och beslutade mig för att undersöka. Jag köpte vid den första prissänkningen år 2011 (till 2270 / 375ml) och nu är den nere vid 1400.

Kollar man Monopolets historik ger det vid handen att det finns 7 (!) olika importörer för de senaste 4 årgångarna av d'Yquem varav 4 olika importörer av årgång 2007. Min gissning blir därmed att det inte är gammalt överblivet lager hos en enda importör som säljs ut, utan snarare ett antal importörer som i olika omgångar kommit över batcher till billigare priser enligt hur marknaden rör sig och successivt lanserat sina batcher till olika priser.

1400 är ett kanonpris utan tvekan. Mina farhågor ligger runt proveniensen--- det skulle vara mycket intressant att höra någon som har provat en färsk 2007:a från den senaste prissänkningen från den senaste importören. Om den är helt fräsch så skulle jag omedelbart beställa fler. Som det är nu vågar jag inte riktigt. (Och egentligen skall det förbannade Monopolet lastas för det eftersom de vägrar kvalitetssäkra BS!!)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fjärran från ransoneringar, tokstress vid datorn kl 09:59:59, "borttappade" allokeringar, lagerssystem och webbsidor som havererar så finns en fri marknad vid horisonten…

Ju mer jag dricker av vänstra banken 2010 desto mindre släcks min törst. Idag fick jag en efterlängtad ranson från en butik i vårt stora och beundransvärda grannland i söder.
Levererat in i köket utan sura miner eller förmanande "ansvarsfulla" ansiktsuttryck. Femton 10:eek:r och tre 09:eek:r i lådan. 25 euro tog de för besväret att frakta upp från Bremen.

Visa bifogad bild 1314
Visa bifogad bild 1315
Ser trevligt ut, av vem handlade du detta?

Fasen kände precis att jag lagt aldeles för lite BDX i källaren på sistone men har inte riktigt haft någon shoppinginspiration på BDX i år... kanske för elvorna känns lite trista... Har bara blivit Lagrange, Cantemerle, Phélan Ségur, Pojeaux och Carbonnieux...

Har du några trevligheter att rekommendera för att bryta denna handlingsförlamning? Kanske en låda blandad BDX från Bremen är precis vad som behövs för att lätta upp Bordeauxtristessen i vinkällaren tänker jag?
 

Vino fino

Medlem
Ser trevligt ut, av vem handlade du detta?

Har du några trevligheter att rekommendera för att bryta denna handlingsförlamning? Kanske en låda blandad BDX från Bremen är precis vad som behövs för att lätta upp Bordeauxtristessen i vinkällaren tänker jag?

Jag köpte av Lobenbergs (www.gute-weine.de) men tyvärr gjorde de en prisjustering uppåt den 1:a juni. Utan att veta om det så "hann" jag köpa några av mina favoriter från 2010 avseende valuta (Clerc-Milon 69€ , Haut-Batailley 49€) men de har precis höjts.

Lobenbergs är ganska starka på Cru Bourgeois. Jag beställde 4 buteljer av husvinet, Du Retout, för 15,50 st och lite annat kul (Belle Vue, Carmenere, Poujeaux) runt 20-lappen. Du Retout har fått mycket beröm i press och på CT. Skall prova den imorgon och eventuellt beställa en hel låda om den håller vad alla lovar. Finns dessutom i större storlekar och många årgångar.

Oavsett vilket var det mycket bra service från Lobenbergs. Ett "smidigt" förhållningssätt till ledsagardokument och skatter. Tillkom gjorde DHL, 25 euro för hela emballaget (23 kg). Frakten klassades som glas och bars ända in i lägenheten.

Och, återigen, jag måste säga att 2010 på vänstra banken är enastående bra. De bättre Crus Bourgeois tycker jag håller samma kvalitet som Crus Classes gjorde exempelvis årgång 1996. Pauillac är gudomlig. Har provat Clerc-Milon bredvid Montrose och Ch. Margaux 2010 och det är en hård fajt mellan Clerc-Milon och Margaux--- det skiljer inte så förbaskat mycket i kvalitet. Det är en fröjd att dricka Pauillac 2010.

Sist men inte minst, om du ännu inte provat, så köp ett gäng l'Ermitage Cru Bourgeois 2010 på Bolaget för 119 riksdaler innan de tar slut. Kanske Monopolets mest prisvärda vin just nu. Tycker jag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du några trevligheter att rekommendera för att bryta denna handlingsförlamning?
Testa gärna min personliga favorit:
The Bordeaux Cellar, TBC.

De har ett mckt bra utbud till helt rätt priser, exceptionell personlig service och Matt gör gärna extra armhävningar för dig... Och hälsar du från mig så lär du få extra service, typ bli inbjuden till helt galet underbara provningar :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bara en kopia, ingenting att bry sig i.
These are not the droids you are looking for.
Hmm, ser ut som att båda länkarna mycket väl kan vara droiderna jag letar efter, dessvärre verkar den ena droiden bara prata tyska.
-Men men, inget fel i att man blir lite sugen på att invadera polen samtidigt som man handlar nätvin.

Tack för båda för tipsen, dessvärre blev jag så ambivalent att jag inte handlat något än men väl säkrat några flaskor l'Ermitage Cru Bourgeois 2010 till mitt lokala monopol. Kul tips @Vino fino , bra vardagsviner i rimlig prisklass är alltid trevligt och fölr det priset är jag nöjd om den går att göra god sås på.

Avvakta med beställning och vill gärna höra vad du tyckte om Du Retout.

Att göra en beställning från den engelska droiden känns även det frestande då det där fanns en del som kan vara intressant...

Får återkomma i frågan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hmm, ser ut som att båda länkarna mycket väl kan vara droiderna jag letar efter, dessvärre verkar den ena droiden bara prata tyska.
-Men men, inget fel i att man blir lite sugen på att invadera polen samtidigt som man handlar nätvin.

Tack för båda för tipsen, dessvärre blev jag så ambivalent att jag inte handlat något än men väl säkrat några flaskor l'Ermitage Cru Bourgeois 2010 till mitt lokala monopol. Kul tips @Vino fino , bra vardagsviner i rimlig prisklass är alltid trevligt och fölr det priset är jag nöjd om den går att göra god sås på.

Avvakta med beställning och vill gärna höra vad du tyckte om Du Retout.

Att göra en beställning från den engelska droiden känns även det frestande då det där fanns en del som kan vara intressant...

Får återkomma i frågan.
Åhå!
Min skrivna insats blev dubblerad, så,jag ersatte den ena med nonsenstext, som naturligtvis kan misstolkas som dissande av tidigare poster. Att min kommer efter ett väldigt bra inlägg av @Vino fino är verkligen olyckligt och jag ber om ursäkt för detta. Vill verkligen aldrig dissa annat än ignorans...
 

Vino fino

Medlem
Vill verkligen aldrig dissa annat än ignorans...
'E lugnt… dina inlägg brukar smyga in en dos av utsökt ironi så jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka eller vem som åsyftades. Dubbel negation? Dubbel ironi? Triple Entent? Cuadruple Yamazaki and No Ice?
:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
'E lugnt… dina inlägg brukar smyga in en dos av utsökt ironi så jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka eller vem som åsyftades. Dubbel negation? Dubbel ironi? Triple Entent? Cuadruple Yamazaki and No Ice?
:)
Tack för ditt tålamod och din vänlighet.
Dina inslag i den svenskhorisontade vinhimlen är utsökta och inget att dissa.
Det var alltså bara ett kopierat inslag (ibland blir det kopior på detta forum) och iafton går det tröööögt...
Har klagat på en triplett...
Ignoransens Don Quixote, det är jag.
Nu sovdags...
 

perpro

Medlem
Jag förstår inte heller och beslutade mig för att undersöka. Jag köpte vid den första prissänkningen år 2011 (till 2270 / 375ml) och nu är den nere vid 1400.

Kollar man Monopolets historik ger det vid handen att det finns 7 (!) olika importörer för de senaste 4 årgångarna av d'Yquem varav 4 olika importörer av årgång 2007. Min gissning blir därmed att det inte är gammalt överblivet lager hos en enda importör som säljs ut, utan snarare ett antal importörer som i olika omgångar kommit över batcher till billigare priser enligt hur marknaden rör sig och successivt lanserat sina batcher till olika priser.

1400 är ett kanonpris utan tvekan. Mina farhågor ligger runt proveniensen--- det skulle vara mycket intressant att höra någon som har provat en färsk 2007:a från den senaste prissänkningen från den senaste importören. Om den är helt fräsch så skulle jag omedelbart beställa fler. Som det är nu vågar jag inte riktigt. (Och egentligen skall det förbannade Monopolet lastas för det eftersom de vägrar kvalitetssäkra BS!!)

Njä, Yquem har ju aldrig varit på beställningssortimentet, utan ligger lagrade på Systembolaget. När de har ett för stort lager sänker de priserna 20% rätt av. (2270kr * 0.8 * 0.8 -> 1450kr) Och en gång per år ser de över om det är dags att sänka igen. På Sauternes där det ofta finns hel och halv-flaskor blir det ju ibland lite lustigt när ex. helflaskan sänks men inte halvflaskan.

Så jag trodde faktiskt att alla Yquem 2007 (och andra årgångar som finns kvar) har levererats i en enda batch till Systemet....

Eller?
 
Toppen