De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. ChristianB

ChristianB Medlem

Förslag: Prova din flaska någon dag så sparar jag min till en Special Club-provning. Det finns väl en Grongnet och en Paul Bara Rosé inom familjen att ta av! Säg till när jag ska komma över på gösmiddag bara. ;)

StefanAkiko och Skumpagne gillar detta.
  2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Jag har en Nomi-Renard special club 2008 att bidra med ;-)

ChristianB gillar detta.
  3. ChristianB

ChristianB Medlem

Det vore ju något att dra ihop FW-medlemmar för en skön champagneprovning! :D

Skumpagne gillar detta.
  4. Skumpagne

En special club provning? :-D

ChristianB gillar detta.
  5. ChristianB

ChristianB Medlem

Det kunde väl vara något? Inte så väldigt pretentiöst med tanke på vinerna men det skulle vara kul att jämföra de olika typerna. Vi kan ju se över vad vi har. :)

Skumpagne gillar detta.
  6. Skumpagne

PM.a mig när det blir aktuellt.

7. gece

gece Man vänjer sig.

I Kanada blev det följande inköp... eller OK, det började på Arlanda:
    Krug GC till nästan misstänkt lågt pris - halvflaskorna i Frankfurt kostar mer än helorna på Arlanda, tänk på alla pengar jag förlorat om jag inte slagit till!
    Nåväl, Kanada då:
    1995 Inniskillin Vidal Icewine - blindköp men verkar lovande på CT och jag tror att lite ålder passar Inniskillins väl intensiva stil
    2012 Hillebrand Cabernet Franc Icewine Showcase Series - många försöker sig på CF-icewine, men bara Hillebrand lyckas övertyga. Det här är svinigt bra, sött som fan med jordgubb och rabarber, men med bra syra och vegetala toner (mer rabarberblad än klassisk CF-paprika dock) som hindrar det från att bara bli saft av det.
    2010 Reimer Vineyards Peace & Harmony - sval nästan-Bordeaux-blend med 39% Cabernet Sauvignon, 31% Chambourcin, och 30% Cabernet Franc; ett av de bättre rödtjuten vi i hittade i Niagara
    2010 Casa-Dea Estates Pinot Gris Reserve - lätt oxidativ PG; god, men kanske lite mer av en souvenir från området (Prince Edward County) än något som får ligga och ruva i källaren i tusen år

Även några sake från Ontario Spring Water Saké Company - inget vi dricker ofta, men fick prova en på Atelier och den var så bra att vi tänkte att det är bäst vi provar de andra också, så en vardera av deras Nigori och Nama Cho. Säger jag som om jag visste vad det var :)

Last edited: 17 juni 2014
    MartinE, StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul med Icewine på CF, drack ett gjort på PN nyligen som var smått fantastiskt kul. Sött e gött!

9. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag nickar leendes medkännande till dina fabulösa inköp av saké. Som om jag också visste precis vad de var för några djur :bäver:

10. StefanAkiko

Nigori、濁り酒、söt saké med grums och geggamoja kvar. Att drickas i princip per omgående. Kallt. Omskakas rejält inför varje upphällning. Alla de jag druckit har varit rejäla mer än sublima och kantigt söta mer än eleganta. Ingen av de bra sorter jag druckit kommer ur denna kategori. Betyder "cloudy". Japaner gör även vita viner på samme måtte, grumliga vitviner. Feltänk?
    Nama-shu、生酒、nytappad som inte tål varken frakt eller resor ssk bra. Levande. Måste hållas svala, annars bangar deras microbiologi ur. Drickes inom kort från det att de producerats. Kan vara sublima! Många av de bästa jag druckit kommer ur denna kategori.

Siripim, gece och Mattias S gillar detta.
  11. gece

gece Man vänjer sig.

Efter en vecka i resväska, flygresa hem till Svedala och några dagar framme för att jag inte pallat packa upp ordentligt låter det som att de förmodligen inte mår toppen. C'est la vie.

12. StefanAkiko

Oavsett omständigheter och egen lathet: NEVER GIVE UP!
    Du får inte ge upp dina barn!

gece gillar detta.
  13. StefanAkiko

...om du har kvar dem i slutet av aug, så hälsar jag gärna på för en baksmälla :död:
    Medtager naturligtvis lämpliga tilltugg.

gece gillar detta.
  14. gece

gece Man vänjer sig.

Jag kommer att tänka på den gamla snapsvisan: "Jag ska aldrig svika flaskan, jag ska aldrig gifta mig..."

15. StefanAkiko

image.jpg
    Inte jag heller.
    Iaf inte flaskan.
    Men jag är faktiskt gift.
    Med den mest underbara kvinna, som släpar med mig på alla dessa stjärnrestauranger.
    Jag vill ju inte göra henne besviken.
    (Så jag tvingar henne inte till Swärje, serverar henne inte Burgund/Beaujolais eller försöker inte få henne att ta på sig sura kendohandskar.)

Last edited: 18 juni 2014
    gece gillar detta.
  16. kayaker

kayaker Cyklist

Jag blev inspirerad av Arvid ännu en gång så ikväll kom Jetpak förbi med en låda Château des Graviers 2010.

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  17. Mattias S

Mattias S Administratör

08:an har varit grymt trevlig när jag har testat, 10:an borde vara bättre ur ett årgångsperspektiv. Poppa gärna korken på en flaska snarast så vi får veta vad den går för. o_O

18. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

Blev en Bandol tur med familjen idag. Sen start och de långa franska lunchstängningarna gjorde att vi bara han med två besök. Dom Tempier får bli en annan dag. Nu lite mellanmål innan vi drar ner till stranden i Cassis för lite bad.

6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2004
    6 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2007
    2 fl Ch la Rouviere (Dom Bunan) 2009
    6 fl Ch JP Gaussen Longue Garde 2011
    1 fl Ch JP Gaussen 2008

image.jpg

chambertin och Mattias S gillar detta.
  19. Mattias S

Mattias S Administratör

Ser väldigt mumma ut det där. *Slurp!*

20. StefanAkiko

Det är till att ha det gött!
    Njut som faan!
    Tids nog är du tillbaka i SB-träsk-landet.

vininfo.nu gillar detta.

Dela sidan