De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. ChristianB

ChristianB Medlem

Hehe, mina inköp ter sig små i jämföreslse med exempelvis sex flaskor St Henri! ;)

Jag plockade ut två flaskor Beaumont de Crayères Fleur de Meunier 2008 samt fyra flaskor av L´Ecole 41 Columbia Valley Merlot 2010 idag. Det är tänkt till söndagens födelsedagsfirande som ska gå lite i amerikansk anda med rött från USA och barbeque. Och firar man födelsedag så måste man ju ha champagne först, eller hur?! ;)

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  2. Laserapa

Laserapa Medlem

Hehe! Du behöver inte tacka mig! Det är bara att ta del av alla superlativ av "mini-Grange". Alla recensioner får ju vinet att vara ett riktigt fyndvin(trots sina 600kr), men kul att jag gjorde skillnad @doda ! :D . Efter några år hittar man sina recensenter(stavning?) som man tycker någorlunda lika som. När Livets Goda ger senaste Grange 97/100 och sedan St Henri 97+/100, ja då vet jag att det är inget att tveka på! :) Michel Jamais for President!

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Dina inköp får mig dock mer nyfiken. Tell me moore!
    Grattis i förskott. :)

4. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jag måste erkänna att jag har lite svårt för denna tråd...
    Ingenting inköpt under hela juli.
    Huh...

ChristianB gillar detta.
  5. Mattias S

Mattias S Administratör

Samma här, det är bara ströinköp för tillfället. :(

6. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Att liwet kunde vara så HÅRT... :(

ChristianB gillar detta.
  7. ChristianB

ChristianB Medlem

Tack! :D
    Champagnen är 100% Meunier, vilket jag varit nyfiken på rätt länge. Sedan är ju årgången helt ok, men på det stora hela så förväntar jag mig inte supermycket av producenten. Det är säkert en god champagne; jag ska återkomma med smaknoteringar imorgon kväll!
    L´Ecole 41 fick jag upp ögonen för av en slump faktiskt. Jag läste någon Washington-special och de fanns i Systembolagets sortiment utan att kosta skjortan att få hit, så därför fick det bli en Merlot därifrån. Jag provade vinet efter en väldigt blöt kväll med mina kollegor så jag minns inte mycket mer än att det var gott, så imorgon söndag får det en ny chans att glänsa lite. ;)

Det är verkligen ett I-landsproblem där där! ;)

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  8. Mattias S

Mattias S Administratör

Kul, det skall bli trevligt att läsa lite födelsedagsnoter. :)

ChristianB gillar detta.
  9. gece

gece Man vänjer sig.

Tror nog att många i u-länder faktiskt också har det problemet, att de inte handlat finvin på länge. :p

ChristianB och StefanAkiko gillar detta.
  10. Livermore

Livermore Medlem

Fick i helgen en Champagne av min fru som gåva för att vi varit gifta i hela ett år :D Det blev ingen annan än 2004 Dom Pérignon. Jag som inte ens druckit M&C Brut Imperial, men det är ingen förlust vad jag hört.

Vad tycker ni jag ska göra? dricka nu, senare eller mycket senare? Är lite sugen på att öppna den inom en snar framtid men det kanske är att inte göra den rättvisa.

11. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Om du aldrig provat DP tycker jag du skall prova nu (tillsammans med hustrun).
    Vem vet du kanske får en ny flaska nästa år!

gbgpatrik gillar detta.
  12. Mattias S

Mattias S Administratör

Är det bara jag som ser en annan betydelse på DP än den som åsyftas ovan? :eek: Med min betydelse så hade jag valt en Picolo-flaska. Skräcken är ju att få en Jeroboam i "present" (eller ännu värre, en Melchizedek). :(

gece och ChristianB gillar detta.
  13. ChristianB

ChristianB Medlem

Syndigt! Men kul! ;)

Jag passade på att köpa en flaska i present till mig själv, som jag ännu inte riktigt vet om jag ska avnjuta själv eller med trevligt sällskap! Det lutar åt det sistnämnda för det var en tjej på jobbet som var lite sugen tror jag. ;) Hur som haver, flaskan är Clos du Marquis 2004 från Saint-Julien, Bdx. Jag har provat vinet på kurs vid något tillfälle men jag är klart sugen på att göra det under mer ordnade former!

Mattias S gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

...och så finns det de som påstår att storleken inte har betydelse. :rolleyes:

ChristianB gillar detta.
  15. ChristianB

ChristianB Medlem

Så länge man har den på sin sida och dessutom kan sitt vin... ;)

16. Livermore

Livermore Medlem

Hustrun dricker inte vin :eek: Jag fyller 25 (yngst här?) om någon vecka, så kanske då :cool:

17. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd

Jo, det var visst FineWines forum jag navigerat till! Var tvungen att kolla en extra gång, @Matlen & @ChristianB !

Jag har heller aldrig druckit Dom Perignon eller andra prestigechampagner, men det bör nog göras så man vet vad man gått miste om (hoppas jag)!

ChristianB och Mattias S gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Kanske dags att börja moderera mina egna inlägg. :oops:

Dom Perignon är inte helt rumsrent trots allt...

19. Liselott

Liselott Medlem

Men hallå där!

Last edited by a moderator: 14 juli 2014
  20. ChristianB

ChristianB Medlem

Det är ju det här som gör FW så fantastiskt; högt i tak men med en viss skamstämpel så att det håller sig inom några ramar i alla fall! :D

Anders Landström och Mattias S gillar detta.

Dela sidan