Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite italienskt har det blivit på sistone.
image.jpg image.jpg image.jpg

Det har även inhandlats lite glas till vinprovningar. Men då jag inte hade fått tysklandsbeställningen innan första provningstillfället tänkte jag att man kunde slå två flugor på smällen då jag även behövde nya vitvinsglas. Så jag lade beställning på några Riedel Vinum Extreme Riesling/Sauvignon Blanc och gick och hämtade beställningen en aning stressad på provningsdagen. När jag kommer hem en timme innan provningen så märker jag dock att jag fått Cabernet/Merlot-glasen istället, så det blev provning med 4cl vin i glas som rymmer en hel flaska. Men, jag märkte ju i alla fall att jag hade fått 20% "rabatt" då jag fick fel glas, så det funkade rätt bra ändå även om jag ändå nog blir tvungen att köpa nya vitvinsglas snart..

Jag gjorde även ett snabbt glastest mellan Cabernet-glasen, mina gamla rödvinsglas av okänt märke och mina nya Spiegelau provningsglas. Och Riedel vann doftklassen överlägset, så man kanske ska använda dessa på provningarna ändå :)
 

Laserapa

Medlem
Blev lite från Bolagets släpp igår, var alldeles för sen på Quinta do Crasto, synd, hade gärna velat ha ett par flaskor.
Fick bli 2x Weingut Emmerich Knoll Riesling Loibenberg Smaragd 13' & 2x Paul Bara Special Club Grand Cru 04' istället
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Lite spontanköp på vägen hem från jobbet. Kunde inte motstå 2011 Giuseppe Sedilesu Cannonau di Sardegna Mamuthone som tydligen ska ha fått tre glas i Gambero Rosso (helblint FTW). Oavsett vad jag själv kommer att tycka så kändes 150 pix klart överkomligt för att testa.

2011 Domaine La Suffrene Bandol köptes i samma veva mest för att det är en Bandol...:p
 

gece

Man vänjer sig.
Metalkryssning på Silja Galaxy. Förutom en väldigt bra Bolt Thrower-spelning blev det ett par 2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon "Don Melchor". Tyvärr verkar deras dedikerade vinshop ha ersatts av en modebutiker så inga prestigechampanger eller ≥1er cru Sauternes, dock finns det ett och annat bra till rimligt pris (även en hel del bra - och mindre bra - till fullständigt orimliga priser, man gör klokt i att inte köpa något man inte vet vad det kostar i land).
 

Vino fino

Medlem
Hämtade just ut två av septembersläppen. Desjourney hyllas ju överallt och fortsätter den här prisutvecklingen (+25% årligen) kostar de snart skjortan. Även om Monopolet (eller snarare importören, rätt ska vara rätt) håller konkurrenskraftiga priser för en gångs skull.

Jag köpte de två Fleurie:erna som lanserades förra året och blev imponerad. Dock kändes det som att de var väldigt outvecklade, långt ifrån full potential. Den här gången blir det till att långlagra.

desj.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade just ut två av septembersläppen. Desjourney hyllas ju överallt och fortsätter den här prisutvecklingen (+25% årligen) kostar de snart skjortan. Även om Monopolet (eller snarare importören, rätt ska vara rätt) håller konkurrenskraftiga priser för en gångs skull.

Jag köpte de två Fleurie:erna som lanserades förra året och blev imponerad. Dock kändes det som att de var väldigt outvecklade, långt ifrån full potential. Den här gången blir det till att långlagra.

Visa bifogad bild 2297
Gillar etiketterna. Förhoppningsvis smakar innehållet lika bra. Cru Beaujolais kan trots allt vara riktigt bra. :)
 

Sörplarn

Medlem
Hämtade just ut två av septembersläppen. Desjourney hyllas ju överallt och fortsätter den här prisutvecklingen (+25% årligen) kostar de snart skjortan. Även om Monopolet (eller snarare importören, rätt ska vara rätt) håller konkurrenskraftiga priser för en gångs skull.

Jag köpte de två Fleurie:erna som lanserades förra året och blev imponerad. Dock kändes det som att de var väldigt outvecklade, långt ifrån full potential. Den här gången blir det till att långlagra.

Visa bifogad bild 2297

Har dom bytt ut sina Etiketter på 2010 på Moulin á Vent? Enhörnings-Pegasusen såg ju ut så här förr!?
Sen står det Les Michelons på etiketten du tagit bild på? Vet du något, antar själv att det är en separat utgåva?
Mina kommer från Frankrike så reagera lite nu?



domaine-jules-desjourneys-moulin-a-vent-2008.jpg

domaine-jules-desjourneys-fleurie-2009.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Har dom bytt ut sina Etiketter på 2010 på Moulin á Vent? Enhörnings-Pegasusen såg ju ut så här förr!?
Sen står det Les Michelons på etiketten du tagit bild på? Vet du något, antar själv att det är en separat utgåva?
Mina kommer från Frankrike så reagera lite nu?
Du kan vara lugn, Jules gör tre olika Väderkvarnar. Din, "Chassignol", och "Les Michelons". Moulin-a-Vent 2010 har samma etikett som din 09'a. Men du har bättre årgång....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hämtade just ut två av septembersläppen. Desjourney hyllas ju överallt och fortsätter den här prisutvecklingen (+25% årligen) kostar de snart skjortan. Även om Monopolet (eller snarare importören, rätt ska vara rätt) håller konkurrenskraftiga priser för en gångs skull.

Jag köpte de två Fleurie:erna som lanserades förra året och blev imponerad. Dock kändes det som att de var väldigt outvecklade, långt ifrån full potential. Den här gången blir det till att långlagra.

Visa bifogad bild 2297
Ah-men, ämen, umen... De blir ju ändå aldrig mer än blask med mer eller mindre koskit mellan tänderna...

Förlåt min passus, men gillar du dem så varsågod! Det varken vill eller kan jag ta ifrån dig - smaken är ju som baken: delad. Är så långt från mina egna preferenser att jag inte kan hålla mig.

"...powerful..."
"...multifaceted..."
"...intense..."
"...full of marrow..."
Etc

För vattniga, rejält utspädda hallonsaftiga viner...

Men: HARRÅÅÅÅÅ!!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har dom bytt ut sina Etiketter på 2010 på Moulin á Vent? Enhörnings-Pegasusen såg ju ut så här förr!?
Sen står det Les Michelons på etiketten du tagit bild på? Vet du något, antar själv att det är en separat utgåva?
Mina kommer från Frankrike så reagera lite nu?



Visa bifogad bild 2300
Visa bifogad bild 2301
Hur mycket roll spelar etiketterna efter du doppat dem i glaset?

Vi supportade mega-brandarna Diageo häromsistens. Vilka supportar du ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hehehehe... vi ses om tio år, testa blint, och vi får väl se vilka 2010:eek:r du tycker är bäst. I detta fallet är jag förvånansvärt säker
Blir hur skoj som helst!
Jag lovar bringa både lika bra, bättre och ändå bättre, ser fram mot att du gör sammalika och att vi avslutar kvällen med att försöka utröna vems brända druvjuice har mer eller mindre kärnkaraktär. Helst med swärd! Mums!
 

Vino fino

Medlem
Blir hur skoj som helst!
Jag lovar bringa både lika bra, bättre och ändå bättre, ser fram mot att du gör sammalika och att vi avslutar kvällen med att försöka utröna vems brända druvjuice har mer eller mindre kärnkaraktär. Helst med swärd! Mums!
Nästa vecka ska jag till London och hämta några Montes Folly, som jag vet att du gillar. Lovar att slänga med en sådan också i en stortest av 2010. Sen får vi se vem som får äta upp sina fördomar... Kan bli jag, kan bli du. Den som lever får se...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nästa vecka ska jag till London och hämta några Montes Folly, som jag vet att du gillar. Lovar att slänga med en sådan också i en stortest av 2010. Sen får vi se vem som får äta upp sina fördomar... Kan bli jag, kan bli du. Den som lever får se...
I en vacker värld hinner vi båda göra det 100 ggr innan vi träffs och göra det ännu en gång då vi träffs.


Montes Folly är fö ett vin vi haft förmånen dialogisera om med allehanda folk. Ock det verkar som att vi överenskommer att ungt är det NewWorld, men allteftersom mognaden träder till, fortsätter det vara ett NW på näsan emedan det mer-och-mer på gommen förvandlas till ett mega-norra-rhône på palaten...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Personligen ser j fram mot att använda varje flaska blind MF till att hjälpa borttappade Rhône-älskare hitta rätt i deras framtida djungler. Feedbacken fixar de ju själva...

På samme måtte som vi serverar NZ, AUT och US Pinot noir till Burgundiska Talibaner, som inte vill se skillnad mellan vad som är i glaset och vad etiketten presenterar... Och som ALLTID misstar sig *fniss*

Rhône-folk med koll har bättre träffsäkerhet, men fortfarande ofta i behov av styrskola. Sannolikt med mer glädje än vad medelsvänsson skulle häva ur sig 。
 

Sörplarn

Medlem
Hur mycket roll spelar etiketterna efter du doppat dem i glaset?

Vi supportade mega-brandarna Diageo häromsistens. Vilka supportar du ?

Är du vresig idag herrn, för mycket dålig saké igår?

Blev fundersam, och har dålig koll på övriga viner från denna producent, så blev nyfiken, har faktiskt inte druckit de själv än så kan inte tala ut om den så kallade hallon-saften, kom över de för ett bra pris, för ett tag sedan, sen är grabben född -09 så lägger undan en hel del olika viner, som ska stå på festens bord vid 20-30-40 är kalasen. Det ska bli intressant, sen är jag nog död. ;)
 

sunqan

Vinös
Är du vresig idag herrn, för mycket dålig saké igår?

Blev fundersam, och har dålig koll på övriga viner från denna producent, så blev nyfiken, har faktiskt inte druckit de själv än så kan inte tala ut om den så kallade hallon-saften, kom över de för ett bra pris, för ett tag sedan, sen är grabben född -09 så lägger undan en hel del olika viner, som ska stå på festens bord vid 20-30-40 är kalasen. Det ska bli intressant, sen är jag nog död. ;)
Jag tror han låter sin frustration över nya läten och symboler gå ut över oss :)
 
Toppen