Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Fel tråd men jag passar på att fråga herrarna var man köper Zalto till bäst pris?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
300 kr var när Krug 95 kostade 1 450 kr och Salon 96 1 660 kr... :( 400 kr var ordinarie för ett par år sedan. Nu är det 500 kr i butik som gäller.
Farbrorn börjar visst bli gammal... tänker på min pappa som pratar om 1-öreskola och liknande... :)

Å andra sidan: Le Mesnil-sur-Oger, Ambonnay m.fl. byar är så stora som de är. Produktionskapaciteten för glas är däremot inte begränsad på samma sätt (även om manuellt tillverkade glas förstås kräver yrkeskunnig personal, så att expandera rejält tar ett tag), och råvarorna till just glas är billiga och inte på väg att ta slut. Så jag har lite svårare att se varför priserna skulle stiga särskilt mycket mer än inflationen, som har varit 0-2% under rätt lång tid.

Slutsats - slår jag sönder mina Difference-glas kommer jag inte att ersätta dem med nyinköpta.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack så mycket för bilden.
Fick en helt annan uppfattning men en så bra jämförelsebild.
Vilket av glasen föredrar du?

Jag har ett Vinum Cabernet/Merlot som är mitt favoritglas!
Skulle vilja köpa flera, men tjejen tycker tyvärr att de är för stor kupa på glasen. Men för mig som är lite vinnörd så passar den stora kupan perfekt!

Tycker du ska köpa dessa glas till röda viner, kommer såklart att fungera till flera olika röda viner, inte bara cab eller bordeaux.
Jag tycker att Vinum Riesling/Zinfandel är ganska lika Orrefors more vinglas. Om du vill ha något som finns hos de flesta Cervera butiker att jämföra med alltså.
 

speffy

Medlem
Jag har de där två typerna samt en nebbiolo/bourgogne-variant av Vinum. Alla är tunna och känns mkt spänstiga. Det är mycket möjligt att du kommer att uppleva cab-varianten som maffigare och riktigt lyxiga. Å andra sidan dricker åtminstone vi vitt vin oftare än cab/merlot och rieslingglasen är eleganta och skira. Jag misstänker att de håller på att byta ut dem mot en ännu elegantare modell till ordinarie pris - se bild - med ännu högre fot. Vi har endast ett sådant och det har verkligen känsla. Foten är ännu skirare, kanske pga tekniska framsteg, kanske är de väl sköra - går de sönder så är det inte sällan foten som går av pga någon liten stöt. Riktigt försiktig maskindisk är annars inget problem. (Jag har som tumregel att de aldrig får ligga emot annat glas.)
Bild: Från höger cab---nebbiolo/bourgogne ---riesl/zin---riesl/zin annan (nyare?) modell
Tack för en väldigt utförlig beskrivning :)

Jag har ett Vinum Cabernet/Merlot som är mitt favoritglas!
Skulle vilja köpa flera, men tjejen tycker tyvärr att de är för stor kupa på glasen. Men för mig som är lite vinnörd så passar den stora kupan perfekt!

Tycker du ska köpa dessa glas till röda viner, kommer såklart att fungera till flera olika röda viner, inte bara cab eller bordeaux.
Jag tycker att Vinum Riesling/Zinfandel är ganska lika Orrefors more vinglas. Om du vill ha något som finns hos de flesta Cervera butiker att jämföra med alltså.
Jag har inte slagit till ännu men tack för en mycket bra jämförelse mot Orrefors More. Extra kul att jag har just de glasen nu så då är det ännu mer självklart att det är Cab glasen jag ska ha i så fall av dom två.
 

KimHartman

Medlem
Jag gillar särskilt Difference Mature men är det verkligen bra priser? Ordinarie pris 499 kr för det mesta i Difference-serien framstår som rätt mycket mer än vad de kostade för inte alltför många år sedan? Min minnesbild är snarare ordinarie pris ca 300 kr?

Stämmer med min minnesbild från typ 7-8 år sen.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Du kan väl inte jämföra priset på munblåsta och maskintillverkade glas? Det enda munblåsta glas riedel har är väl sommeliers och de brukar vara dyrare än det mesta...
Jodå, det får fint. :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vilken typ av glas skall du köpa champagne, Bdx....?
Zalto är överlägset bästa glaset jag druckit ur oavsett om det gäller bdx, pinot eller champagneglasen så det var vilket som. Men jag är lite för snål för att lägga 250% av vad jag degar för Riedel så de senare får duga tills vidare tyvärr...
 

rs14

Medlem
Atomwine kör en kampanj på champagne en vecka framåt, med bra priser på bla AD Coutelas som lovordats här på forumet. Cuvee Louis Victor skiljer sig förvisso inte jättemycket prismässigt från SB men å andra sidan verkar den vara slut hos importören här i Sverige så det kan kanske vara en bra deal ändå :). Deras toppvin, Cuvee 1809 blir däremot betydligt billigare än de 610 kr den kostar på bolaget.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Johan Lidby Vinhandel har just nu bra pris på CdP från Domaine des Saumades, hemliga artikelnummer:
2013 Châteauneuf du Pape Blanc Pris 129 kr art.nr. 7633601 (ord.pris 319 kr)
2014 Châteauneuf du Pape Blanc Pris 129 kr art.nr 7977601 (ord.pris 319 kr)
2014 Châteauneuf du Pape Rouge Pris 199 kr art.nr. 7977501 (ord.pris 319 kr)
 
Johan Lidby Vinhandel har just nu bra pris på CdP från Domaine des Saumades, hemliga artikelnummer:
2013 Châteauneuf du Pape Blanc Pris 129 kr art.nr. 7633601 (ord.pris 319 kr)
2014 Châteauneuf du Pape Blanc Pris 129 kr art.nr 7977601 (ord.pris 319 kr)
2014 Châteauneuf du Pape Rouge Pris 199 kr art.nr. 7977501 (ord.pris 319 kr)
Läste mailet från dom försent.
Fick tag på 2 röda och 1 vit 2013. Nu är både 2013 och 2014 vita slut
 
ohan Lidby Vinhandel har just nu bra pris på CdP från Domaine des Saumades, hemliga artikelnummer:
Hur fick du reda på det? Jag har ännu inte fått någon respons som säger att beställningen inte gått igenom.
Vid första beställningen fick jag att varan var slut (2014). När jag senare gick in igen för att göra en ny beställning på fler 2013 så fick jag då varan är slut på 2013. Men min beställning på 2 röda och 1 vit har jag fått reply-mail från sb på.
 
Toppen