Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dekanterare och vinbevarare på kickstarter

Mattias Schyberg

Administratör
Såg via decanter ett kickstarterprojekt på en dekanterare och vinbevarare som verkade lovande. De verkar ju också ha lyckats väl med crowd fundingen. Vad tror ni?

https://www.kickstarter.com/projects/etowine/eto-a-beautiful-innovation-in-wine-preservation
Enkel, smart och estetiskt tilltalande lösning. Jag är intresserad. Smidigare än Coravin, men troligtvis inte lika bra om man inte har tänkt att tömma flaskan inom några veckor, men det är inte ett problem i Mattisborgen direkt ändå. :)
 

Ekdahl

Medlem
Jag har tidigare hällt upp större slattar i halvflaskor, hela vägen upp så att det inte finns något utrymme kvar för luft i flaskan. Problemet är att det inte funkar, vinet blir dåligt ändå.

Kan inte se att denna metod skiljer sig faktiskt.
 

Pontus

Medlem
Jag har tidigare hällt upp större slattar i halvflaskor, hela vägen upp så att det inte finns något utrymme kvar för luft i flaskan. Problemet är att det inte funkar, vinet blir dåligt ändå.

Kan inte se att denna metod skiljer sig faktiskt.
Absolut, men det tar betydligt längre tid för vinet att bli oxiderat. Poängen är väl typ att kunna spara vinet en eller två veckor utan alltför mycket kontakt med luft.
 

Ekdahl

Medlem
Absolut, men det tar betydligt längre tid för vinet att bli oxiderat. Poängen är väl typ att kunna spara vinet en eller två veckor utan alltför mycket kontakt med luft.
Varför skulle det ta betydligt längre tid? Finns ju ingen luft i flaskan med mitt exempel heller.

Problemet tror jag är att vinet utsätts (och blandas med) för luft när man häller över.
 

Ekdahl

Medlem
Varför skulle det ta betydligt längre tid? Finns ju ingen luft i flaskan med mitt exempel heller.

Problemet tror jag är att vinet utsätts (och blandas med) för luft när man häller över.
Ok, jag vet att jag citerar mig själv nu :confused:
Men jag gjorde ett experiment förra året med sparande av samma öppnat vin i 10 dagar och det var ingen skillnad på ha vinet kvar på öppnad flaska och helt full halvflaska.
 

Helen

Medlem
Absolut, men det tar betydligt längre tid för vinet att bli oxiderat. Poängen är väl typ att kunna spara vinet en eller två veckor utan alltför mycket kontakt med luft.
Det finns redan idag ett bra lösning på det problemet och det är argongas. Argongasen är tyngre än luft så den lägger sig som ett lock på vinet. Jag har haft öppnade vinflaskor som jag har gasat stående i kylen i 1 - 2 månader.
Den nya karaffen ser dock jäkligt snygg ut och det ska bli spännande och se om den kommer ut på marknaden.
 

Pontus

Medlem
Det finns redan idag ett bra lösning på det problemet och det är argongas. Argongasen är tyngre än luft så den lägger sig som ett lock på vinet. Jag har haft öppnade vinflaskor som jag har gasat stående i kylen i 1 - 2 månader.
Den nya karaffen ser dock jäkligt snygg ut och det ska bli spännande och se om den kommer ut på marknaden.
Absolut, men detta är ju betydligt billigare i längden. Och i många fall tillräckligt bra högst sannolikt.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Ok, jag vet att jag citerar mig själv nu :confused:
Men jag gjorde ett experiment förra året med sparande av samma öppnat vin i 10 dagar och det var ingen skillnad på ha vinet kvar på öppnad flaska och helt full halvflaska.
Det stämmer inte alls med mina erfarenheter och strider väl mot all teori dessutom. Dock - mogna viner är känsliga, där funkar det nog inte jättebra med denna pryl.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En nackdel med det här "konceptet" är att man måste hälla över från flaskan till en "neutral" behållare. Det innebär vissa problem med att hålla koll på vilken karaff som är vilken, om man vill ha flera viner av samma färg öppna. Ett exempel är restauranger som vill erbjuda flera viner på glas, men även jag själv har ofta flera Vacuvin-förslutna flaskor (särskilt vita) samtidigt i kylen. Visst, det finns sätt att hålla ordning på vad som är vad genom att numrera eller märka karaffer, men det medför ändå ett visst krångel jämfört med system som bygger på att man behåller originalflaskan med tillhörande etikett.

Jag skulle därför inte lita på att den här produkten verkligen kommer att bli en storsäljare.

Det är tänkbart att jag själv skulle köpa en sådan här, och använda enbart till röda viner, som jag tycker klarar sig sämre än vita med Vacuvin. Å andra sidan ser jag mig inte som så representativ ens för gruppen "hyggligt vinintresserade konsumenter".
 

Pontus

Medlem
En nackdel med det här "konceptet" är att man måste hälla över från flaskan till en "neutral" behållare. Det innebär vissa problem med att hålla koll på vilken karaff som är vilken, om man vill ha flera viner av samma färg öppna. Ett exempel är restauranger som vill erbjuda flera viner på glas, men även jag själv har ofta flera Vacuvin-förslutna flaskor (särskilt vita) samtidigt i kylen. Visst, det finns sätt att hålla ordning på vad som är vad genom att numrera eller märka karaffer, men det medför ändå ett visst krångel jämfört med system som bygger på att man behåller originalflaskan med tillhörande etikett.

Jag skulle därför inte lita på att den här produkten verkligen kommer att bli en storsäljare.

Det är tänkbart att jag själv skulle köpa en sådan här, och använda enbart till röda viner, som jag tycker klarar sig sämre än vita med Vacuvin. Å andra sidan ser jag mig inte som så representativ ens för gruppen "hyggligt vinintresserade konsumenter".
Majoriteten av alla vindrickare har nog max en eller två flaskor, eller möjligen tre flaskor någon enstaka gång, öppna samtidigt. Att hålla isär dem tror jag är ett icke-problem för de allra, allra flesta. För att lyckas handlar det nog mer om marknadsföring och att hitta rätt försäljningskanaler i första hand. Restauranger tror jag inte heller är en målgrupp att räkna med.
 
Toppen