Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora vin- och ost-tråden

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Grym ost. Funkar till allt vinöst, men anses passa bäst till vita krispiga viner. Vet inte om jag håller med. Den är fet och mustigt ostig, men inte särskilt syrlig. Idag så funkade en röd bdx bättre än en sauvignon blanc i alla fall. Många brukar värma den i ugnen med lite vitt vin och doppa brödbitar i. Onödigt om ni frågar mig. Ät den hellre som vilken vitmögelost som helst.

Mont d'Or släpptes för någon vecka sedan men saknar aningen komplexitet just nu, men den kommer bara bli bättre med tiden, var så säkra. Vänta helst till runt jul och köp på er allt ni kan komma över och servera till valfritt vin. Det kommer att rocka! Glöm inte att välja den franska och opastöriserade!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Visa bifogad bild 8240

Grym ost. Funkar till allt vinöst, men anses passa bäst till vita krispiga viner. Vet inte om jag håller med. Den är fet och mustigt ostig, men inte särskilt syrlig. Idag så funkade en röd bdx bättre än en sauvignon blanc i alla fall. Många brukar värma den i ugnen med lite vitt vin och doppa brödbitar i. Onödigt om ni frågar mig. Ät den hellre som vilken vitmögelost som helst.

Mont d'Or släpptes för någon vecka sedan men saknar aningen komplexitet just nu – den kommer bara bli bättre med tiden. Vänta helst till runt jul och köp på er allt ni kan komma över och servera till valfritt vin. Det kommer att rocka! Glöm inte att välja den franska och opastöriserade!
Släng in i ugnen under grillen en stund så den smälter och doppa bröd i sen. Omnomnom!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Släng in i ugnen under grillen en stund så den smälter och doppa bröd i sen. Omnomnom!
Det kan man såklart göra om man går igång på det, men som jag skrev ovan; jag gillar osten mer som den är. En brödbit till är dock inte fel. :)

Många brukar värma den i ugnen med lite vitt vin och doppa brödbitar i. Onödigt om ni frågar mig. Ät den hellre som vilken vitmögelost som helst.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Det blev lite ost- och starkvinsprovning i helgen med lite överblivna slattar. Ostarna som valdes ut blev en 3-årig Comté, Fourme d'Ambert Fermier och lite klassisk Roquefort av bästa slag (Le Vieux Berger).

Comtén lirade snyggt med finon upp till Palo Cortadon (grymt bra till just PC), men ganska bra även till tawnyn och hyggligt till Churchills båda varianter (de tog dock död på elegansen i osten kan jag tycka). PX är ingen vän av de valda ostarna överhuvudtaget. För söt och sirapsaktig. Den lite "mildare/snällare" mögelosten funkade bra till tawnyn och hyfsat till oloroson/Palo Cortadon, men klarade inte riktigt av de röda portvinerna, som i sin tur lirade perfekt med Roquefort.

Frågor på det?
 

MagnusH70

Medlem
För alla i Stockholm med omnejd vill jag absolut tipsa om den bästa ostbutiken Androuet!
http://www.androuet.se/
De finns vid Medborgarplatsen och Nybrogatan. Mestadels franska ostar, i stort sett allihop är opastöriserade och fantastiskt goda.
Jag var på en ost- och vinprovning på Edsbacka Krog för ett antal år sedan, och det var en otrolig upplevelse. Vi provade ca 10 olika ostar, och matchande viner därtill. Kommer dessvärre inte ihåg vilka viner det var, men ett var rött, en Champagne, en Sauternes. Resten, 3-4 sorter, var vita.
Lärdomarna efter kvällen var:
  • Champagne är godast till gräddiga ostar, typ Brillat-Savarin och Brie
  • Sauternes och Roquefort är den ultimata kombinationen. Sauternen ska dock inte vara för gammal.
  • Fatlagrad Chardonnay passar hårdost
  • Sauvignon Blanc och torr riesling passar till getost
  • Kittostar funkar med de flesta vita viner
  • Marmelad till ostar kan vara gott, men inte samtidigt med torra viner
  • Rödvin funkar till hårdost, och inte alls till kraftigt saltade ostar
  • Karaktärsfull getost och rödvin är direkt vedervärdigt
Sedan har jag testat och kan bara hålla med om dessa klassiker:
  • Stilton och portvin
  • Münster och Gewürztraminer
  • Vällagrad Parmesan och Amarone
När det gäller vanliga ostar från typ ICA, alltså enklare och pastöriserade Brie, Cambozola m fl funkar det mesta, men det blir inga direkta höjdare.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens ost- och vinlunch. Några nya bekantskaper och några trotjänare...

image.jpeg

På tallriken från övre vänstra hörnet: Rove, Napoléon, Affidelice au Chablis och Bleu du Val d'Aillon

Korkade upp lite stram riesling och avslutade med sauternes till blåmögelosten. Den tvättade kittosten och Napléon rockade mest, men den senare hade nog gärna velat bada i lite tyngre vin än krispig riesling, men det blev inte dåligt ändå. Blåmögel och sauternes behöver nog inte kommenteras. Mycket gott!

2015 Wittmann Westhofener Riesling trocken
Inte min favoritstil av riesling visserligen, men jäklar vad läcker ändå! Inga dieselångor, allt handlar snarare om fjällbäcksmineralitet med maxad syra och heltorr krisp med stålig känsla. Lite gröna äpplen, havtorn, passionfrukt och mängder av grapefrukt. Stramt och elegant med lång fin eftersmak som skriker efter föda. Trevligt prissatt runt tvåhunkan dessutom. Jag känner hur salivkörtlarna arbetar bara jag tänker på det. (91p)

image.jpeg


2010 Castelnau de Suduiraut
Behöver nog ingen närmare presentation. En sauternes som alltid levererar i klassisk och saffransdoftande stil. (89p)

image.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Nu behöver jag hjälp av någon riktig ostguru. Köpte i dag en ost som heter MONTAGNOLO AFFINÉ. Den är tydligen vald även som världens godaste ost på en stor tävling. ”Första pris på International Cheese Awards 2013”. Trots försök har jag hittills bara hittat tips på medelfyllig pinot noir eller oekad chardonnay.
Kanske någon kan bringa lite klarhet i frågan och även berätta lite kortfattad om osten? :) Jag köpte alla fall en budget PN som jag ska prova till osten i kväll.
 

Wintermute

Medlem
Nu behöver jag hjälp av någon riktig ostguru. Köpte i dag en ost som heter MONTAGNOLO AFFINÉ. Den är tydligen vald även som världens godaste ost på en stor tävling. ”Första pris på International Cheese Awards 2013”. Trots försök har jag hittills bara hittat tips på medelfyllig pinot noir eller oekad chardonnay.
Kanske någon kan bringa lite klarhet i frågan och även berätta lite kortfattad om osten? :) Jag köpte alla fall en budget PN som jag ska prova till osten i kväll.
Montagnolo är en återkommande besökare i vår kyl. Den har relativt kraftig smak, så jag väljer nog ett kraftigare vin före ett mer subtilt. Samtidigt är det en gammal sanning att nästan all ost funkar med nästa allt vin.
 

Bastardo

Medlem
Montagnolo är en återkommande besökare i vår kyl. Den har relativt kraftig smak, så jag väljer nog ett kraftigare vin före ett mer subtilt. Samtidigt är det en gammal sanning att nästan all ost funkar med nästa allt vin.
Snälla, kan du precisera en aning? Annars har jag inte så mycket nytta av din text. :) Alltså ge gärna lite mer konkret exempel.
Hur är det med söta viner, kan någon av de funka?
 

Wintermute

Medlem
Snälla, kan du precisera en aning? Annars har jag inte så mycket nytta av din text. :) Alltså ge gärna lite mer konkret exempel.
Hur är det med söta viner, kan någon av de funka?
Jag tycker inte att Montagnolo är lika kraftig och salt som t ex Roquefort eller Stilton, utan snarare med umami och en liten syra. Enklare Bdx (t ex Divinus), eller Zinfandel (Seghesio) har funkat bra. Jag förmodar att en tysk torr Riesling borde kunna funka.
 

Bastardo

Medlem
Sorry, lite ot: Men hur gör man multicitat? Kan inte få till det, oavsett hur jag försöker. Skulle gärna citera de två sista inlägg men det går inte. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker inte att Montagnolo är lika kraftig och salt som t ex Roquefort eller Stilton, utan snarare med umami och en liten syra. Enklare Bdx (t ex Divinus), eller Zinfandel (Seghesio) har funkat bra. Jag förmodar att en tysk torr Riesling borde kunna funka.

Tror som @Wintermute att en Bdx kan fungera bra, gärna med i huvudsak merlot. Kanske Château de Seguin om man nu ska hålla sig i de lägre prisklasserna.

Sorry, lite ot: Men hur gör man multicitat? Kan inte få till det, oavsett hur jag försöker. Skulle gärna citera de två sista inlägg men det går inte. :)
Välj att trycka på knappen "+ Citat" på de inlägg du vill citera och välj sedan citat via knappen "Lägg in citat" som finns vid texteditorn, bredvid "Bifoga en bild/fil" därefter är det bara att skriva den text du vill och posta. :)
 

Bastardo

Medlem
Den här har jag köpt hos min hovleverantör, von Lidl, några gånger. :) Oerhört god ost, men lite för dyr enligt min mening.

Tête de Moine
”Tête de Moine är en halvhård, mörkgul ost som tillverkas av opastöriserad komjölk. Dess fetthalt är 51+ och smaken kombinerar väl med ett flertal viner. En hel ost – cylindrisk i formen – väger runt 850 gram och har en gul, skrovlig, brun kant. Den uppfanns av schweiziska munkar för över åtta sekel sedan och är nu känd för att vara en delikat ost för riktiga ostkännare.”
Källa: goudaostshop.se/

Den var redan färdigskuren i små tunna rosetter, eller vad ska man kalla det. Delikat, men kilopriset avskräcker en aning … ;) Dyrare än Roquefort = över 500 kr per kilo! Jag antar, att själva formaten av osten kostar att tillverka. Osten kan omöjligen vara SÅÅÅ dyr, som det kostade då.

https://www.google.se/search?q=DELU...AUICigB&biw=1117&bih=635#imgrc=9ANIxtVVRVotyM:
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Den här har jag köpt hos min hovleverantör, von Lidl, några gånger. :) Oerhört god ost, men lite för dyr enligt min mening.

Tête de Moine
”Tête de Moine är en halvhård, mörkgul ost som tillverkas av opastöriserad komjölk. Dess fetthalt är 51+ och smaken kombinerar väl med ett flertal viner. En hel ost – cylindrisk i formen – väger runt 850 gram och har en gul, skrovlig, brun kant. Den uppfanns av schweiziska munkar för över åtta sekel sedan och är nu känd för att vara en delikat ost för riktiga ostkännare.”
Källa: goudaostshop.se/

Den var redan färdigskuren i små tunna rosetter, eller vad ska man kalla det. Delikat, men kilopriset avskräcker en aning … ;) Dyrare än Roquefort = över 500 kr per kilo! Jag antar, att själva formaten av osten kostar att tillverka. Osten kan omöjligen vara SÅÅÅ dyr, som det kostade då.

https://www.google.se/search?q=DELUXE+Tête+de+Moine+Rosetten+Lidl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjb5ZO936jaAhXKGCwKHR07AE4Q_AUICigB&biw=1117&bih=635#imgrc=9ANIxtVVRVotyM:
Gör go åtminstone!
 

Bastardo

Medlem
Våran lilla vinförening ska ha en provning av vilka ostar passar bäst ihop med Parmigiano-Reggiano, Morbier, Cheddar och Gruyère. Till parmesan hade jag tänkt ta med alla fall amarone. De andra är jag lite mer osäker om. Skulle det här kunna funka:
Morbier: Kloster Eberbach Nr 6257 Riesling Spätlese 2017, 129 kr
Cheddar: 6360 Stoneleigh Latitude Chardonnay 2017, 169 kr. Kanske någon annan chardonnay passar bättre.
Gruyère: Villa Antinori Nr 2300 2015, 150 kr eller eventuellt Poliziano Nr 95680 Vino Nobile di Montepulciano 2015, 199 kr
Det blir en aning bråttom då vi ska ha provning nu på tisdag. :) Men jag har lite hemma sen förut också, så att jag kan använda dem inklusive buteljer som jag har redan köpt.
 
Toppen