Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det stora sjöslaget i Kalmar (BYOB den 1 oktober 2016)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag får passa på att tacka alla som kom, det var ett härligt gäng och alla hade verkligen grävt fram otroliga viner ur sin gömmor.
Roligt med så långväga gäster och jag hoppas förstås att ni inte är så svårövertalade nästa gång nu när ni vet att Kalmar faktiskt inte är så tokigt och att vi har en bra lokal för ändamålet.
Vi får se till att detta blir ett återkommande inslag fast nästa gång med lite mer disciplin på hur mycket vin man får ta med sig... Och så måste jag skaffa tidlås på källaren, åtminstone på skumpasektionen.

Jag var inte ansvarig för protokollförning av vinerna men kan ju däremot lista maten om ni som var där undrade var det var för något jag prackade på er eller ni andra funderar på om man får svälta när man är i Kalmar [Kiaaaalma] :)
Inte precis i klass med Postgatan kvällen innan men jag var tvungen att hålla det enkelt så jag kunde dricka vin istället för att stå vid spisen.
-In order of apperance:

Lite ostar
Ostbricka där den mest omtyckta var något så udda som en alpost från skottorps mejeri i Halland. Otroligt fin syrlighet som passade så bra till bubbel. Där fanns även Brillat Savarin, Itchebai och lite annat kul.

Kex med glad lax
Små surdegskex med lokalt rökt lax och hemslagen dilmajo med dill från trädgården

Rå fisk
Sashimi på salmalax med sesamfrö och sojadipp

Chipsbricka med löjrom
Lantchips på träplanka toppade med löjrom och uppvispad Smetana

Proteintugg
Charkbricka med Pata Negra och Tryffelsalami

Köttfrossa på lyckliga kor
12h Boeuf Bourguignon på black Angus högrev och bringa från Wirblads gård i Smedby.

Normalt är man ju alldeles för otålig så den inte får gå tillräckligt länge men klämmer man in sju flighter vin innan man äter så hinner den garanterat puttra färdigt.

Som dessert istället för kaffe och kaka blev det:
Paul Dethune Cuvee Prestige
Långlagrad Moet (Referens)
Krug Grand Cuvee med ålder
Vilmart Grande Réseve
Selosse Rosé
Vilmart Grand Cellier Rubis 2009
Mirabello (69:- slamkrypare som vissa trots all fann vissa kvalitéer i om jag inte mins fel)

Återigen, tack för en grym kväll!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Första gången är alltid något speciellt.

Alla minns förmodligen när oskulden flög sin kos och man äntligen fick känna sig vuxen och erfaren som alla andra som redan "var där". Vara en i gänget och kunna vara med och äntligen tillföra något när det vankades rövarhistorier och erövringar av lite större dignitet. Nu är visserligen vin ganska oviktigt på sätt och vis – det är mest en fråga om att pynta upp och anstränga sig lite, till skillnad mot andra stora upplevelser i livet, men ändå!

Ungefär så kände jag denna gång. Inte för att jag inte har varit med förr till viss del, men maken till dekadens bör nog ses som likvärdigt med att ha förlorat oskulden på sätt och vis. Jag tror nog att många som var på plats håller med mig här – speciellt de som deltog på sin första byob åtminstone. Det blev ett sjöslag stort nog för att imponera på kung "byxlös" och skäl nog för att lägga grund för en ny Kalmarunion. Kalmar för övrigt, vilken underbar stad! Vädret var perfekt denna helg, förutom några mindre skurar på fredagen. Kan tänka mig att det är helt underbart att tillbringa lite tid här på sommaren. Det var första gången jag besökte staden faktiskt och jag fick rejält med mersmak.

Vi som deltog denna kväll förutom undertecknad var: @Emanuel (sjökapten och eminent arrangör, men vill nog hellre kallas sjöingenjör, vilket jag inte förstår alls), @Sörplarn, @Crist(al)ian 77, @Innertällmo Bryggeri, @Jonas Rydgren, @Stenberg, @Daniel A, "Norrlänningen" (ej medlem) och @rs14

Emanuel är inte bara en gentil herre i sin bästa år som råkar ha hittat en skön sjörövarfru som han har lyckats göra gravid minst två gånger. Han har även världens bästa lokal för att hålla vinprovningar i utan någon nämnvärd begränsning annat än att visa viss hänsyn till sovande fruar och hyresgäster möjligen. Det är hans man cave. Den ligger i källaren i hans enorma nyrenoverade kåk, som i praktiken är ett hyreshus modell mindre, men där han är hyresvärd till ett gäng lägenheter. Själv har han den översta lägenheten där han kan vaka över den inhuserade pöbeln som den sjörövarkapten han är. Lyxigt värre. Medlemmarna för övrigt var som vanligt gentila herrar med generöst förhållningssätt till vin och det är maklöst kul att få ta del av folks vinskatter som det strösslades med till höger och vänster. Lite lagom kufiga typer som alltid när det är tal om vinnördar, men precis som jag vill ha det. Man behöver förmodligen vara lite excentrisk för att intressera sig för vin på en högre nördnivå.

vinkällare 1.jpg


Arrangemanget denna kväll var minutiöst planerat. Inget hade lämnats åt slumpen. Diverse tilltugg fanns på plats ihop med en storslagen boeuf bourguignon, schyssta handblåsta glas till alla deltagare (som dessutom kunde köpas efteråt för den som var sugen) och ett litet anteckningsblock för den som ville anteckna sina upplevelser, dock med minimal skrift om man önskar få plats med mer än ett par ord per sida. Vi blev med andra ord behandlade som ädla sjöbusar och visst tusan hjälpte det till att göra kvällen magisk!

Ett megastort tack till Emanuel och hans fru Annelie för ett jättefint jobb med allt det praktiska!

Det stora sjöslaget började lite försiktigt och trevande men ändå storslaget med två riktigt gamla rariteter. Bladöppnare hade jag med mig och Innertällmo Bryggeri tog rollen som vår mest erfarna obduktionstekniker. Han lyckades bra med 28:an, men 29:ans kork var tyvärr totalt genomrutten och gick således av på mitten. Efter att flaskorna var öppnade så gick startskottet för kvällen även om Jonas Rydgren tyvärr blev lite sen och fick njuta av liken i sin ensamhet när han väl anlände. Som vid alla stora sjöslag så försvann tyvärr mina anteckningar, men här kom Emanuels svarta lilla anteckningsblock till användning. Jag sammanställde nämligen våra omröstningar i den, så något dög den till i alla fall. Tack och lov! Nu lyckades jag dessutom glömma även den på tåget hem, men då hade jag som tur var hunnit att plita ner lite statistik på forumets Instagram.

kalmar flight 1.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Första vinet (28:an) levde faktiskt och var klart drickbart, men visst var det trött och redo för begravning eller toppen beroende på om man är nekrovinofil eller inte. Själv tillhör jag den senare kategorin. Mycket stallighet, jord och allmän bdx-karaktär i näsan. Arommässigt hur bra som helst och utan minsta tvekan heatets bästa vin, men mindre kul i munnen även om det fanns lite bett kvar. Några gillade det nog mer än jag misstänker jag. 29:an var fullständigt oxiderad och påminde mer om en sur madeira med tam intensitet. Ganska roliga aromer av torkad frukt och nötter, men fullständigt odrickbart. Tydligen lockade vinet till sig en jäkla massa blomflugor dessutom, som således fick smaska på vin från innan andra världskrigets utbrott.

Andra heatet bestod av bubbel. Det blev mycket bubbel denna kväll. Tack vare Sörplarn så fick vi även in lite oädelt bubbel vilket är nyttigt för att få lite referensvin och perspektiv i sammanhanget.

kalmar flight 2.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Stradivarius levererade klart bäst med skönt rostad karaktär och massor av komplexitet. Juryn var löjligt överens om storheten även om knappt någon hade koll på vinet utan rs14 som hade tagit med sig det. Solklar vinnare! Referensvinet föll rejält platt, men fick faktiskt en röst, men det bör nog ses som tillfälligt brus i statistiken, för det var enligt mig ingen värdig utmanare, utan snarare värsta sortens skräp.

Heat tre var kvällens andra bubbelheat och även här så fick vi prova rariteter och riktigt rara doningar!

kalmar flight 3.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

GC från 70-talet var riktigt kul, men den var tämligen mumifierad och övergången, även om några av oss efter avtäckning satt och sög på liket länge och nog fattade lite tycke trots allt. José Michel tog flest bästaröster strax följt av den underbara och fullt vitala Binet, som även den var från i runda slängar 70-talet – men till skillnad mot Krug – i strålande form med mängder av kaffekaramell och löjligt mogen men levande karaktär, om än strax över kullen i munnen. Arras fick det svårt i konkurrensen, vilket bara är att beklaga då jag har hypat upp just det vinet vid tidigare tillfällen, men i vekare konkurrens. Trodde själv att det var en sydafrikan och näst sämst i heatet efter den övermogna Krug'en.

Heat fyra var ännu ett bubbelheat. Temat denna kväll var Bordeaux hör och häpna, så logiken var total och i sann forumanda.

kalmar flight 4.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Kvällens jordskredsseger. Damien Hugot 06 är en snuskigt bra champagne och hade behövt få lite bättre motstånd i tidigare eller senare bubbelheat. Mycket honung, kofta, äpple och bröd med massiv intensitet. Ett kap! Äntligen fick jag prova på @Cavisten Vinhandels alldeles utmärka 06:a och den gav mersmak kan jag säga. Mycket kul. Referensvinet föll platt, men hade troligtvis en del kvaliteter, men inga som kunde hävda sig mot konkurrensen. 10-0 i omröstningen.

Heat fem. Äntligen dags för lite rött. Själv hade jag spottat en del för att spara mig och hålla ut hela kvällen, men disciplinen sjönk som en sten på sina håll efter champagne-heaten (om folk ändå visste vad som komma skulle, så kanske det hade varit lugnare ;)). Kanske var det mest sörplarn, men det var rejält högljudda skratt och tydliga tecken på män som mår bra och har fått mängder med gott vin under västen, så det hamnar nog mest på charmkontot trots allt.

kalmar flight 5.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

1996 Château Giscours tog hem heatet med knapp marginal mot 1999 Pomerol. Själv så gillade jag den uppenbara sydafrikanen klart bäst ihop med någon till. 2001 Kanonkop Paul Sauer var helt enkelt bäst ur en diktators perspektiv även om jag gissade på att det handlade om Raats Cabernet Franc från nådens år 2007 med tanke på paprikatonen och rökigheten. Samtliga vin i heatet levererade klass och inget vin blev utan röst.

Heat sex. Rött och gött, men temat för kvällen verkar ha missats en del. En av mina höjdpunkter denna kväll, men inte enbart på grund av vinerna...

kalmar flight 6.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Le Serre Nuove 2009 tog förstaplatsen med knapp marginal mot Tempier 2011. Resonemanget från en av de mer prominenta deltagarna rörande Tempier och att det var en fullständigt lysande bdx från högra stranden var en av kvällens höjdpunkter, i alla fall innan nattpasset när de stora vinerna kom fram och fajtades mot varann för att vinna ett gäng överförfriskade vinnördars avdankade vörnad. Jag älskar människor som vågar ta lite extra plats och sticka ut med sina åsikter även om det innebär en rejäl gubbnäve humble pie. Självklart var det jag som hade lagt in ett litet bonusvin i form av Tempier, men mer för att få Crist(al)ian 77 på fall som för ett tag sedan sågade min medhavda Bandol jäms med fotknölarna. Denna gång var det annat ljud i trumpeten, men det var tyvärr fel person jag fick på fall. Ingen (mig veterligen) trodde att det var något annat än bordeaux. Bra bandol är skitig och trevlig och inte helt olik en bdx på sätt och vis. Var själv väldigt osäker faktiskt.

Heat sju och nu börjar det bli lite väl mycket vin även för mig som slutade att spotta selektivt lagom till de röda kom fram...

kalmar flight 7.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

2009 Fleur Cardinale tog hem biffen överlägset. Chasse-Spleen 2001 imponerade till viss del också och tog andraplatsen. Pomerolen föll platt, medan andravinet från Chateau Margaux från 95 fick lite blandade omdömen. Någon hade den som favorit och några totaldissade den. Tre riktigt bra viner onekligen. Fleur Cardinale kändes väldigt fruktig, intensiv och tillgänglig vilket förvånade både mig och Daniel A som haft chansen att prova en yngre förmåga som @kayaker bjöd på vid en byob i Göteborg för ett tag sen. Ett supertätt tanninmonster vill jag minnas.

Heat åtta - vita bonusviner.

kalmar flight 8.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Det var ju tänkt att avsluta kvällen med lite roliga bonusdoningar, men tydligen så ville sjörövarna fortsätta även efter detta lilla sjöslag. Ingen omröstning, de provades var för sig. Kul med ett vin från Tahiti, där druvorna transporterats till vineriet med kanot! Båda var trevliga, men jag minns inte så mycket mer än att jag spekulerade kring en vit bdx på korallvinet och tänkte sydafrikansk chenin blanc på Ossian. Motivering saknas. Jag minns dock att Daniel A nailade både druva och ursprung på spanjoren, vilket var en imponerande insats, speciellt med tanke på tidpunkten och den förmodade höga promillehalten.

Heat nio och kvällens förmodade dräpare som alla nog trodde handlade om madeira...

kalmar flight 9.jpg

Foto: Innertällmo Bryggeri

Oj, vilken besvikelse det blev för mig. Relativt lätt, syrlig med heltorr karaktär och mängder av torkad frukt, oxidation och nötter som sig bör med tanke på att det handlar om en kvalitetssherry och dessutom en palo cortado. Har man provat Daniel A:s madeira-viner som han brukar ta med på liknande tillställningar så kan man nog förstå min besvikelse och jag var inte ensam. Troligtvis är det dock ett jäkligt bra vin ändå, men det nådde inte fram till mig denna kväll och då är jag ändå en stor fan av sherry. Förväntningar kan rasera berg! Som tröst så gissade jag rätt på att det handlade om en oloroso/palo cortado eller eventuellt amontillado efter det att sercial och madeira blev satt ur leken.

Heat tio och plötsligt blev det dags för bubbel igen...

IMG_1089.JPG


Moet som lagrats väl behöver inte vara så pjåkigt. Tyckte dock inte att något av dem tog mig med storm direkt, men kul att prova den ökända och bespottade Moet, vilket jag knappt minns att jag har gjort. Oblint.

Sista heatet och klockan har för längesen passerat tolvsnåret och kvar sitter ungefär halva styrkan. Nu skall det plötsligt drickas krug med lite Vilmart som referens, men inte ens det verkade räcka...

FullSizeRender.jpg


Pärlor på svin! Jo, man får ju tacka för denna smått dekadenta avslutning i Baccus tecken. Vilmart gånger två, en Krug GC i världsklass och en Selosse Rosé bara för att. Vilmart Rubis togs fram efter massor av tjat och förhandling med en hel del gentlemens agreement och inchippning med stålar. Bästa vin i gänget är ännu oklart, men visst tusan blev det Krug för min del. Alla fyra var riktigt, riktigt bra utan minsta tvivel! Blev dessutom positivt överraskad att Selosse Rosé inte smakade ruttna äpplen som sist jag drack det och sågade det helt ogenerat. Här snackar vi elegans och mångfacetterad rödfärgad äpplighet med läcker blommighet av jasmin och kaprifol.

Wow, vilken kväll!

Nu hoppas jag bara att vi kan få lite påfyllnad med diverse intryck i tråden. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Första gången är alltid något speciellt.

Alla minns förmodligen när oskulden flög sin kos och man äntligen fick känna sig vuxen och erfaren som alla andra som redan "var där". Vara en i gänget och kunna vara med och äntligen tillföra något när det vankades rövarhistorier och erövringar av lite större dignitet. Nu är visserligen vin ganska oviktigt på sätt och vis – det är mest en fråga om att pynta upp och anstränga sig lite, till skillnad mot andra stora upplevelser i livet, men ändå!

Ungefär så kände jag denna gång. Inte för att jag inte har varit med förr till viss del, men maken till dekadens bör nog ses som likvärdigt med att ha förlorat oskulden på sätt och vis. Jag tror nog att många som var på plats håller med mig här – speciellt de som deltog på sin första byob åtminstone. Det blev ett sjöslag stort nog för att imponera på kung "byxlös" och skäl nog för att lägga grund för en ny Kalmarunion. Kalmar för övrigt, vilken underbar stad! Vädret var perfekt denna helg, förutom några mindre skurar på fredagen. Kan tänka mig att det är helt underbart att tillbringa lite tid här på sommaren. Det var första gången jag besökta staden faktiskt och jag fick rejält med mersmak.

Vi som deltog denna kväll förutom undertecknad var: @Emanuel (sjökapten och eminent arrangör), @Sörplarn, @Crist(al)ian 77, @Innertällmo Bryggeri, @Jonas Rydgren, @Stenberg, @Daniel A, "Norrlänningen" (ej medlem) och @rs14

Emanuel är inte bara en gentil herre i sin bästa år som råkar ha hittat en skön sjörövarfru som han har lyckats göra gravid minst två gånger. Han har även världens bästa lokal för att hålla vinprovningar i utan någon nämnvärd begränsning annat än att visa viss hänsyn till sovande fruar och hyresgäster möjligen. Det är hans man cave. Den ligger i källaren i hans enorma nyrenoverade kåk, som i praktiken är ett hyreshus modell mindre, men där han är hyresvärd till ett gäng lägenheter. Själv har den översta lägenheten där han kan vaka över den inhuserade pöbeln som den sjörövarkapten han är. Lyxigt värre.

Visa bifogad bild 8313

Arrangemanget denna kväll var minutiöst planerat. Inget hade lämnats till slumpen. Diverse tilltugg fanns på plats ihop med en storslagen boeuf bourguignon, schyssta handblåsta glas till alla deltagare (som dessutom kunde köpas efteråt för den som var sugen) och ett litet anteckningsblock för den som ville anteckna sina upplevelser, dock med minimal skrift om man önskar få plats med mer än ett par ord per sida. Vi blev med andra ord behandlade som sjökaptener och visst tusan hjälpte det till att göra kvällen magisk!

Ett megastort tack till Emanuel och hans fru Anneli för ett jättefint jobb med allt det praktiska!

Det stora sjöslaget började lite försiktigt och trevande men ändå storslaget med två riktigt gamla rariteter. Bladöppnare hade jag med mig och Innertällmo Bryggeri tog rollen som vår mest erfarna obduktionstekniker. Han lyckades bra med 28:an, men 29:ans kork var tyvärr totalt genomrutten och gick således av på mitten. Efter att flaskorna var öppnade så gick startskottet för kvällen även om Jonas Rydgren tyvärr blev lite sen och fick njuta av liken i sin ensamhet när han väl anlände. Som vid alla stora sjöslag så försvann tyvärr mina anteckningar, men här kom Emanuels svarta lilla anteckningsblock till användning. Jag sammanställde nämligen våra omröstningar i den, så något dög den till i alla fall. Tack och lov! Nu lyckades jag dessutom glömma även den på tåget hem, men då hade jag som tur var hunnit att plita ner lite statistik på forumets Instagram.

Visa bifogad bild 8314
Foto: Innertällmo Bryggeri

Första vinet (28:an) levde faktiskt och var klart drickbart, men visst var det trött och redo för begravning eller toppen beroende på om man är nekrovinofil eller inte. Själv tillhör jag den senare kategorin. Mycket stallighet, jord och allmän bdx-karaktär i näsan. Arommässigt hur bra som helst och utan minsta tvekan heatets bästa vin, men mindre kul i munnen även om det fanns lite bett kvar. Några gillade det nog mer än jag misstänker jag. 29:an var fullständigt oxiderad och påminde mer om en sur madeira med tam intensitet. Ganska roliga aromer av torkad frukt och nötter, men fullständigt odrickbart. Tydligen lockade vinet till sig en jäkla massa blomflugor dessutom, som således fick smaska på vin från innan andra världskrigets utbrott.

Andra heatet bestod av bubbel. Det blev mycket bubbel denna kväll. Tack vare sörplarn så fick vi även in lite oädelt bubbel vilket är nyttigt för att få lite referensvin och perspektiv i sammanhanget.

Visa bifogad bild 8315

Stradivarius levererade klart bäst med skönt rostad karaktär och massor av komplexitet. Juryn var löjligt överens om storheten även om knappt någon hade koll på vinet utan rs14 som hade tagit med sig det. Solklar vinnare! Referensvinet föll rejält platt, men fick faktiskt en röst, men det bör nog ses som tillfälligt brus i statistiken, för det var enligt mig ingen värdig utmanare.

Heat tre var kvällens andra bubbelheat och även här så fick vi prova rariteter och riktigt roliga doningar!

Visa bifogad bild 8316
Foto: Innertällmo Bryggeri

GC från 70-talet var riktigt kul, men den var tämligen mumifierad, även om några av oss efter avtäckning satt och sög på liket länge och nog fattade lite tycke trots allt. José Michel tog flest bästaröster strax följt av den underbara och fullt vitala Binet, som även den var från i runda slängar 70-talet – men till skillnad mot Krug – i strålande form med mängder av kaffekaramell och löjligt mogen men levande karaktär, om än strax över kullen i munnen. Arras fick det svårt i konkurrensen, vilket bara är att beklaga då jag har hypat upp just det vinet innan. Trodde själv att det var en sydafrikan och näst sämst i heatet efter den övermogna Krug'en.

Heat fyra var ännu ett bubbelheat. Temat denna kväll var Bordeaux, så logiken är total och i sann forumsanda.

Visa bifogad bild 8317
Foto: Innertällmo Bryggeri

Kvällens jordskredsseger. Damien Hugot 06 är en snuskigt bra champagne och hade behövt få lite bättre motstånd i tidigare eller senare bubbelheat. Mycket honung, kofta, äpple och bröd med massiv intensitet. Ett kap! Äntligen fick jag prova på @Cavisten Vinhandel s alldeles utmärka 06 och den gav mersmak kan jag säga. Mycket kul. Referensvinet föll platt, men hade troligtvis en del kvaliteter, men inga som kunde hävda sig mot konkurrensen. 10-0 i omröstningen.

Heat fem. Äntligen dags för lite rött. Själv hade jag spottat en del för att spara mig och hålla ut hela kvällen, men disciplinen sjunk som en sten på sina håll efter champagne-heaten (om folk ändå visste vad som komma skulle, så kanske det hade varit lugnare ;) ). Kanske var det mest sörplarn, men det var rejält högljudda skratt och tydliga tecken på män som mår bra och har fått mängder med gott vin under västen, så det hamnar nog mest på charmkontot trots allt.

Visa bifogad bild 8318
Foto: Innertällmo Bryggeri

1996 Château Giscours tog hem heatet med knapp marginal mot 1999 Pomerol. Själv så gillade jag den uppenbara sydafrikanen klart bäst ihop med någon till. 2001 Kanonkop Paul Sauer var helt enkelt bäst ur en diktators perspektiv även om jag gissade på att det handlade om Raats Cabernet Franc från nådens år 2007 med tanke på paprikatonen och rökigheten. Samtliga vin i heatet levererade klass och inget vin blev utan röst.

Heat sex. Rött och gött, men temat för kvällen verkar ha missats en del. En av mina höjdpunkter denna kväll, men inte enbart på grund av vinerna...

Visa bifogad bild 8319
Foto: Innertällmo Bryggeri

Le Serre Nuove 2009 tog förstaplatsen med knapp marginal mot Tempier 2011. Resonemanget från en av de mer prominenta deltagarna rörande Tempier och att det var en fullständigt lysande bdx från högra stranden var en av kvällens höjdpunkter, i alla fall innan nattpasset när de stora vinerna kom fram och fajtades mot varann för att vinna ett gäng överförfriskade vinnördars avdankade vörnad. Jag älskar människor som vågar ta lite extra plats och sticka ut med sina åsikter även om det innebär en en skopa humble pie. Självklart var det jag som hade lagt in ett litet bonusvin i form av Tempier, men mer för att få Crist(al)ian 77 på fall som för ett tag sedan sågade min medhavda Bandol jäms med fotknölarna. Denna gång var det annat ljud i trumpeten, men det var tyvärr fel person jag fick på fall. Ingen (mig veterligen) trodde att det var något annat än bordeaux. Bra bandol är skitig och trevlig och inte helt olik en bdx på sätt och vis. Var själv väldigt osäker faktiskt.

Heat sju och nu börjar det bli lite väl mycket vin även för mig som slutade att spotta selektivt lagom till de röda kom fram...

Visa bifogad bild 8321
Foto: Innertällmo Bryggeri

2009 Fleur Cardinale tog hem biffen överlägset. Chasse-Spleen 2001 imponerade till viss del också och tog andraplatsen. Pomerolen föll platt, medan andra vinet från Chateau Margaux från 95 fick lite blandade omdömen. Någon hade den som favorit och några totaldissade den. Tre riktigt bra viner onekligen. Fleur Cardinale kändes väldigt fruktig, intensiv och tillgänglig vilket förvånade både mig och Daniel A som haft chansen att prova en yngre förmåga som @kayaker bjöd på vid en byob i Göteborg för ett tag sen. Ett supertätt tanninmonster vill jag minnas.

Heat åtta - vita bonusviner.

Visa bifogad bild 8322
Foto: Innertällmo Bryggeri

Det var ju tänkt att avsluta kvällen med lite roliga bonusdoningar, men tydligen så ville sjörövarna fortsätta även efter detta lilla sjöslag. Ingen omröstning, de provades var för sig. Kul med ett vin från Tahiti, där druvorna transporterats till vineriet med kanot! Båda var trevliga, men jag minns inte så mycket mer än att jag spekulerade kring en vit bdx på korallvinet och tänkte sydafrikansk chenin blanc på Ossian. Motivering saknas. Jag minns dock att Daniel A nailade både druva och ursprung på spanjoren, vilket var en imponerande insats, speciellt med tanke på tidpunkten och den förmodade höga promillehalten.

Heat nio och kvällens förmodade dräpare som alla nog trodde handlade om madeira...

Visa bifogad bild 8323
Foto: Innertällmo Bryggeri

Oj, vilken besvikelse det blev för mig. Relativt lätt, syrlig med heltorr karaktär med mänder av torkad frukt, oxidation och nötter som sig bör med tanke på att det handlar om en kvalitetssherry och dessutom en palo cortado. Har man provat Daniel A:s madeira-viner som han brukar ta med på liknande tillställningar så kan man nog förstå min besvikelse och jag var inte ensam. Troligtvis är det dock ett jäkligt bra vin ändå, men det nådde inte fram till mig denna kväll och då är jag ändå en stor fan av sherry. Förväntningar kan rasera berg!

Heat tio och plötsligt blev det dags för bubbel igen...

Visa bifogad bild 8325

Moet som lagrats väl behöver inte vara så pjåkigt. Tyckte dock inte att något av dem tog mig med storm direkt, men kul att prova den ökända Moet, vilket jag knappt minns att jag har gjort. Oblint.

Sista heatet och klockan har för längesen passerat tolvsnåret och kvar sitter ungefär halva styrkan. Nu skall det plötsligt drickas krug med lite Vilmart som referens, men inte ens det verkade räcka...

Visa bifogad bild 8324

Pärlor på svin! Jo, man får ju tacka för denna smått dekadenta avslutning i Baccus tecken. Vilmart gånger två, en Krug GC i världsklass och en Selosse Rosé bara för att. Vilmart Rubis togs fram efter massor av tjat och förhandling med en hel del gentlemens agreement och inchippning med stålar. Bästa vin i gänget är ännu oklart, men visst tusan blev det Krug för min del. Alla fyra var riktigt, riktigt bra utan minsta tvivel!

Wow, vilken kväll!

Nu hoppas jag bara att vi kan få lite påfyllnad med diverse intryck i tråden. :)
Vare nån ID-kod på unga Krugen?
 

Daniel A

Administratör
Vilken kväll. @Emanuel och Annelie (och Felicia!) kan nog vara det bästa som hänt Kalmar på väldigt, väldigt länge!

Här kommer mina blandade och halvröriga noter. Det var så fasligt trevligt att koncentrationen blev lite lidande. När det kommer till rött är jag ju ingen fena, men även om vissa noter är högst raljerande så måste jag säga att “Bordeaux” (och annat!) visade sig vara mycket trevligt. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av något tema för kvällen gissade jag inte så mycket, men lärorikt var det för det. Till noterna!

Flight #1 - Dammiga saker

1928 Château Ludon
Kaffe! Gröna örter, lingon, lite torkade körsbär, jord, lite stallighet. Superspännande och växlade över tid. På tungan går det åt skogen, med noll tanniner och en lingonsyraattackig syra. Djupt obehaglig eftersmak med järn, blod och jord.

1929 Château Ludon
Oxiderat, nötter, bränt socker, smörkola, torkade dadlar. Väldigt likt en klen madeira. Mycket intressant! Helt platt och död på tungan.

Flight #2 - Skumpa

2008 Philipponnat, BdN Brut
Smör, bröd, generiska bär. En standardchampagne som bubblar bort i munnen. Inte dåligt, men inget som stack ut. Jämfört med #3 och #4 i flighten blev den ogin som satan också. Vill minnas att många blev besvikna på den här.

NV? Marco-någonting ‘more
Italiensk rackare. Luktade grönsakssoppa från skolmatsalen som någon kastat salmiak i. Vedervärdig smörja som åkte i hinken.

2002 R & L Legras, Presidence BdB
Nu snackar vi! Melon, äpple, lite nötter, svag honung, äppelskrutt. Följer upp på tungan, tillsammans med citrustoner. Riktigt lent och balanserat. Måste ha mognad. Riktigt bra!

1996 Charles de Cazanove, Stradivarius
!!! Vilken grej. För mig var det något nytt här. Kaffe, choklad, definitivt moget, lite citrus. Stört bra!

Flight #3 - mer skumpa

2005 Arras, Grand Vintage
Sparris, flour, tropisk frukt och torkad frukt. Lite söt. God, men inget speciellt.

NV Binet (från 70-talet någongång)
Kraftigt intensiv. Knäck! Som en efterrätt, ett nygräddat bakverk, smördeg, kaffe och krut och svagt oxiderat. Upplevde den som lite trött, men fortfarande väldigt, väldigt mycket liv kvar. Vansinnigt intressant och gott. Avtäckningen här var en av kvällens (många) höjdpunkter. Folk var förvånade!

2002 José Michel, Millesimé
Drar på tok för mycket åt ciderhållet, vilket är mer ett minus än ett plus här. Bakverk, lite citrus och jasmin (?). Bra och spännande, men som ciderdrickare slår det lite fel.

NV Krug GC (visst var flaskan från någonstans mellan 72-82, med oklar basårgång?)
Helt brun och uppenbart död gällande bubblor. Men WOW! Oxy-fest! Dammiga nötter, underbar jordgubb, kaffesump, skog, blåbär. Intensivt och komplext som attan! Visst drar det åt madeira och sherry, men med allt annan karaktär. På tungan är det inte riktigt lika roligt, men en tung (sherrylik) syra och intensitet finns där, och eftersmaken är lååååååååång. Hade varit magiskt till mat. Här fick jag den definitiva nekrofilstämpeln (hade den ju redan innan, kanske). Jag var en av de som mös länge och väl med mitt glas, som tacksamt nog fylldes på av många andra runt bordet! Kommer fortfarande ihåg dofterna och smakerna. Många tack @Crist(al)ian 77 !

Flight #4 MER SKUMPA

2006 Damien Hugot, 2006
Ung och svinbra skumpa! Kokos, apelsin, honung, massa äpple. Hur gott som helst.

2010 Franciacorta någonting
Volatil, vad fan är detta? Nej. Efter avtäckning lade jag till: italienkiss.

Nu började det bli rödvin, och inte alls min kopp te i många fall. Begränsade utförliga antecknigar....

Flight #5 - rödpang

2012 Carr, Cabernet Franc, Santa Inez Valley
Viol, lakrits, svart te. Kraftigt, gott, tjockt. Bra!

2001 Kanonkop, Paul Sauer
Tobak, ceder, grönt, lite rök. Massivt och gott.

1996 Château Giscours
Moget, runt, fint, komplext. Riktigt bra! Tyckte det påminde om 1996 Cos d’Estournel (kanske helt felaktigt), men gissade i alla fall på 1996, så det var ju kul! Mitt vin. Nöjd med valet! Här vill jag minnas att @Jonas Rydgren var inne på att det var Margeaux, vilket jag alltid imponeras av.

1999 Château la Grave a Pomerol
Stramt men bra. Inser att det har kvalitéer, men gick inte riktigt hem hos mig.

Flight #6 - rödpang

2006 Domaine Roger Perrin, ch9p
Kärv chark. Inte gott. Hällde i hinken.

2005 Château la Croix Lartigue
Skitvin. Blåbär. Sandpapper. Hällde i hinken.

2009 Le Serre Nuove dell Ornellaia
!!! Bäst!!!

2011 Domaine Tempier
Riktigt bra det här också!!

(kocentration mycket? Herregud vilken dipp det började bli här…)

Flight #7 - rödpang

1994 Château la Grave a Pomerol
Grön paprika, korv, falukorv. Mnjö.

2009 Fleur Cardinale
Svingott och massivt fruktigt. Som @Mattias S nämnde blev vi väldigt förvånad eftersom vi druckit en senare årgång tidigare, som var ett stramt och slutet kraftpaket av rang. Det här var nästan raka motsatsen (fast det var också ett kraftpaket).

1995 Pavillon Rouge
------- Halvdöd på det tråkiga sättet. Grymt besviken vid avtäckning.

2001 Chasse-Spleen
Bra och balanserat rödtjut! Tres bon!

Och så var det dags för bonusfesten.

Bonus nr 1 - 2014 Vin de Tahiti, blanc de Corail
Sauv B-kattpiss? Habilt och lättdrucket. Många var inne på BDX här. Mycket roligt vin!

Bonus nr 2 - 2009 Ossian
Krut, tropisk frukt, fat, smör. Intensiv som attan! Min enda claim to fame i blindprovarsvängarna. :D Gissade spansk godello (med övertygelse), och så var det också! Riktigt bra vin! Påminner om tungt fatad Bourgogne (vilket andra var inne på också), men det är något som särskiljer Godellon. Kan inte beskriva i ord.

Bonus nr 3 - Bodegas Tradicion, 30 yo Palo Cortado
Mitt vin. Ville fan dra något gammalt över mig. Det här levererade VERKLIGEN INTE. Usch. Det är ju bra alltså, men levde inte alls upp till förväntningarna. Får lära av mina misstag och ta madeira i vanlig ordning nästa gång! :cigarr:

Bonus nr 4 - Dethune Prestige
Brödig, äpple, äppelpaj. Mums!

Bonus nr 5 - Moet (med minst 4 år på nacken)
Intressant nos! Men smakar kladdig sockerdricka. Fy.

Bonus nr 6 - Vilmart, Grande Reserve
Äppelpaj igen, fast betydligt mer intensitet. Riktigt bra!

Bonus nr 7 - Krug GC
WOW! Fy satan så smaskigt. Låååååååång eftersmak. Rolig avtäckning! "Vem fan sparar en Krug GC till slutet?!" hörde jag någon säga. :D

Här lämnade jag för att ta sista bussen hem till föräldrarnas gömma i Oskarshamn. Många fyllon på den bussen, men jag kastar en vild gissning på att jag var den enda med 30+ smakade viner under bältet. Ångrar bittert att jag inte valde att däcka på soffan (eller i ett dike). Hade gärna smakat det rosa bubblet. Men, men!

Tack alla! Men också: dra åt helvete. Nu måste jag ju köpa en massa dyr champagne, och fram för allt riktigt gammal sådan...
 

kayaker

Cyklist
Emanuel är inte bara en gentil herre i sin bästa år som råkar ha hittat en skön sjörövarfru som han har lyckats göra gravid minst två gånger. Han har även världens bästa lokal för att hålla vinprovningar i utan någon nämnvärd begränsning annat än att visa viss hänsyn till sovande fruar och hyresgäster möjligen. Det är hans man cave. Den ligger i källaren i hans enorma nyrenoverade kåk, som i praktiken är ett hyreshus modell mindre, men där han är hyresvärd till ett gäng lägenheter. Själv har den översta lägenheten där han kan vaka över den inhuserade pöbeln som den sjörövarkapten han är. Lyxigt värre.
Vad var det för glas? Är @Emanuel i glasbranschen?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad var det för glas? Är @Emanuel i glasbranschen?
Lång historia men;
Har velat köpa Grand Champagne av FVL länge men de vill inte skicka dem eftersom de allt som oftast blir förstörda i transporten. När vi var ett helt gäng som beställde viner för ett tag sedan fanns dock en möjlighet att baka in glasen i pallen med vinlådor till oss i Kalmar som ville köpa glas. När de ändå skeppade ner glasen slängde de med några extra kartonger fall det dök upp fler som ville ha så jag har haft dessa glas ståendes hos mig.
Fick efter lite tjat på nåder låna glasen för provningen och för att slippa diska så mycket sade jag även att folk gärna fick ta en laddning glas med sig hem om de ville :)
 

rs14

Medlem
Emanuel (fint att du lade ut tilltugget, måste få tag på den där halländska osten), Mattias och Daniel A summerar kvällen mycket bra och det finns inte så mycket att tillägga egentligen. Det var en makalös kväll helt enkelt.

För mig, som blev av med BYOB-svendomen i lördags så hade jag mycket tankar och funderingar före själva tillställningen. Vad skulle man ta med sig? På vilken nivå kommer det att ligga? Jag gjorde upp en lista på potentiella kandidater men det en blev större än jag tänkt så det skapade bara beslutsångest och jag krånglade till det i onödan och varför ska man göra det? Kvällen innan avfärd gick jag således bara ner i källaren och ryckte fyra flaskor. Champagnen (Stradivarius) tog jag bara för att jag var tämligen säker på att ingen annan skulle ha samma vin. Och att det var en -96:a. Damien Hugots 2006 fanns med i planerna men jag strök den eftersom det fanns viss risk att någon annan skulle ta med den och så blev det ju också. Fast å andra sidan så hade den säkert poppats och slunkit ner ändå. Vi hade väl suttit där och jämfört flaskorna mot varandra :) De två röda, Paul Sauer och Chasse-Spleen som bägge var från 2001 var tanken min att se vilken som hade hållt ihop bäst. Båda hade klarat sig skapligt får man väl ändå säga. Bonusvinet Ossian togs med som en kul grej eftersom det är ett lite udda vin som kan lura iväg vilken erkänd sommelier som helst så därför var det väldigt imponerande av Daniel A att sätta land och druva, som är Verdejo (inte Godello) och det vill jag faktiskt minnas att du också sade i lördags om jag inte missminner mig. Mycket bra.
Men hursomhelst, nästa gång ska jag gräva djupare ner i grottan. Hade väl aldrig på förhand vågat tro att det skulle dyka en nästan förtioårig Krug i en av flighterna. Det som hände senare framåt småtimmarna var ren och skär bonus och jag är både glad och tacksam över att jag råkade vara på plats då. De sista fyra-fem flaskorna var ju helt sinnes. Vilka viner! Knäckande. Och frågan man nu ställer sig - Hur ska man kunna dricka något annat efter detta?
 
Last edited:

rs14

Medlem
Går det att redigera sina inlägg i efterhand? Hursomhelst, glöm det jag skrev om Krug. Tänkte 179.95€ . Får skylla på att jag fortfarande är lite seg i kolan efter helgen :)

Jag upptäckte nu redigeringsmöjligheten och tog bort mitt lilla 'fyndtips' där på slutet. Det blev lite missvisande. Minst sagt :)
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Emanuel (fint att du lade ut tilltugget, måste få tag på den där halländska osten), Mattias och Daniel A summerar kvällen mycket bra och det finns inte så mycket att tillägga egentligen. Det var en makalös kväll helt enkelt.

För mig, som blev av med BYOB-svendomen i lördags så hade jag mycket tankar och funderingar före själva tillställningen. Vad skulle man ta med sig? På vilken nivå kommer det att ligga? Jag gjorde upp en lista på potentiella kandidater men det en blev större än jag tänkt så det skapade bara beslutsångest och jag krånglade till det i onödan och varför ska man göra det? Kvällen innan avfärd gick jag således bara ner i källaren och ryckte fyra flaskor. Champagnen (Stradivarius) tog jag bara för att jag var tämligen säker på att ingen annan skulle ha samma vin. Och att det var en -96:a. Damien Hugots 2006 fanns med i planerna men jag strök den eftersom det fanns viss risk att någon annan skulle ta med den och så blev det ju också. Fast å andra sidan så hade den säkert poppats och slunkit ner ändå. Vi hade väl suttit där och jämfört flaskorna mot varandra :) De två röda, Paul Sauer och Chasse-Spleen som bägge var från 2001 var tanken min att se vilken som hade hållt ihop bäst. Båda hade klarat sig skapligt får väl säga. Bonusvinet Ossian togs med som en kul grej eftersom det är ett lite udda vin som kan lura iväg vilken erkänd sommelier som helst så därför var det väldigt imponerande av Daniel A att sätta land och druva, som är Verdejo (inte Godello) och det vill jag faktiskt minnas att du också sade i lördags om jag inte missminner mig. Mycket bra.
Men hursomhelst, nästa gång ska jag gräva djupare ner i grottan. Hade väl aldrig på förhand vågat tro att det skulle dyka en nästan förtioårig Krug i en av flighterna. Det som hände senare framåt småtimmarna var ren och skär bonus och jag är både glad och tacksam över att jag råkade vara på plats då. De sista fyra-fem flaskorna var ju helt sinnes. Vilka viner! Knäckande. Och frågan man nu ställer sig - Hur ska man kunna dricka något annat efter detta?

Apropå det ja. Surfade runt lite och upptäckte att Plus-de-bulles har Krug Vintage 1989 på Magnum för 1799.95€(!). Kan det ens vara möjligt? Om det stämmer så måste det vara ett tokfynd. Min vinbudget är tyvärr redan spräckt men för er som är mer stadda i kassan så kan det vara värt att kolla upp kanske.
1800€ för Krug magnum 1989 är ju galet mycket! Eller skämtar du?
 

rs14

Medlem
Fick efter lite tjat på nåder låna glasen för provningen och för att slippa diska så mycket sade jag även att folk gärna fick ta en laddning glas med sig hem om de ville :)

Jag ångrar lite att jag inte tog med mig en sexa av dessa hem. Gillade att dricka skumpa ur dem.
 

Daniel A

Administratör
Emanuel (fint att du lade ut tilltugget, måste få tag på den där halländska osten), Mattias och Daniel A summerar kvällen mycket bra och det finns inte så mycket att tillägga egentligen. Det var en makalös kväll helt enkelt.

För mig, som blev av med BYOB-svendomen i lördags så hade jag mycket tankar och funderingar före själva tillställningen. Vad skulle man ta med sig? På vilken nivå kommer det att ligga? Jag gjorde upp en lista på potentiella kandidater men det en blev större än jag tänkt så det skapade bara beslutsångest och jag krånglade till det i onödan och varför ska man göra det? Kvällen innan avfärd gick jag således bara ner i källaren och ryckte fyra flaskor. Champagnen (Stradivarius) tog jag bara för att jag var tämligen säker på att ingen annan skulle ha samma vin. Och att det var en -96:a. Damien Hugots 2006 fanns med i planerna men jag strök den eftersom det fanns viss risk att någon annan skulle ta med den och så blev det ju också. Fast å andra sidan så hade den säkert poppats och slunkit ner ändå. Vi hade väl suttit där och jämfört flaskorna mot varandra :) De två röda, Paul Sauer och Chasse-Spleen som bägge var från 2001 var tanken min att se vilken som hade hållt ihop bäst. Båda hade klarat sig skapligt får man väl ändå säga. Bonusvinet Ossian togs med som en kul grej eftersom det är ett lite udda vin som kan lura iväg vilken erkänd sommelier som helst så därför var det väldigt imponerande av Daniel A att sätta land och druva, som är Verdejo (inte Godello) och det vill jag faktiskt minnas att du också sade i lördags om jag inte missminner mig. Mycket bra.
Men hursomhelst, nästa gång ska jag gräva djupare ner i grottan. Hade väl aldrig på förhand vågat tro att det skulle dyka en nästan förtioårig Krug i en av flighterna. Det som hände senare framåt småtimmarna var ren och skär bonus och jag är både glad och tacksam över att jag råkade vara på plats då. De sista fyra-fem flaskorna var ju helt sinnes. Vilka viner! Knäckande. Och frågan man nu ställer sig - Hur ska man kunna dricka något annat efter detta?

Fasen, nu blev jag ju osäker. Jag var inne i Castilla y Leon, och visst funderade jag på Verdejo. Men min slutgiltiga gissning landade ändå på Valdeorras, och där är det ju Godello som gäller. Nåja, halvrätt. ;)

(Jag var ju förövrigt säker på att jag hade druckit det tidigare. Var dock 2010 Ossian jag smakat.)

Ett vinferno värdig namnet! Bravo!

Det här satte ju verkligen ribban. Vinnördar kan vara så himla generösa! :D Kommer höja min BYOB-budget framgent (har redan skickat efter lite pavor så att jag är förberedd)!
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Lång historia men;
Har velat köpa Grand Champagne av FVL länge men de vill inte skicka dem eftersom de allt som oftast blir förstörda i transporten. När vi var ett helt gäng som beställde viner för ett tag sedan fanns dock en möjlighet att baka in glasen i pallen med vinlådor till oss i Kalmar som ville köpa glas. När de ändå skeppade ner glasen slängde de med några extra kartonger fall det dök upp fler som ville ha så jag har haft dessa glas ståendes hos mig.
Fick efter lite tjat på nåder låna glasen för provningen och för att slippa diska så mycket sade jag även att folk gärna fick ta en laddning glas med sig hem om de ville :)
Doh! Jag tyckte att de såg ut ungefär som Lehmanns Grand Champagne (har ett 6-pack), men jag var helt inställd på att det var några svenska glas du snokat upp i närheten av Kalmar. ;)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Doh! Jag tyckte att de såg ut ungefär som Lehmanns Grand Champagne (har ett 6-pack), men jag var helt inställd på att det var några svenska glas du snokat upp i närheten av Kalmar. ;)
Inte helt långsökt, är ju trots allt mitt i glasriket :)
 
Om jag ska slänga in mina 5 cent också så vill jag djupt tacka Emanuel och Annelie för det fina värdskapet och en förhoppning om att detta kan ske igen. Fantastiskt trevlig mat, du har verkligen nått upp till ditt rykte som något av Finewines matlagare. Som BYOB novis får jag säga att mina förväntningar överträffades rejält redan innan det började urarta med diverse Champagne. Tack dock Christian för att du vidgade mina vyer! Jag uppskattade också mycket de avslappnade diskussioner som följde varje flight.

Även jag synes ha supit bort min lilla svarta anteckningsbok så det får bli något från minnet och mer upplevelsen än smaknoter. Klart var att Chateau Ludon passerat sitt bäst före datum i båda årgångarna. Jag tyckte dock att 1928 bjöd på en hel del intressanta toner som vissa kanske inte skulle gilla men jag uppskattade den animaliska tonen, kändes som att suga på en järnhaltig rå köttbit med lite lingonsyra på. 1929 var dock på tok för platt och oxiderad för mig.

Första skumpa flighten satte en god ton, Philipponat uppskattade jag även om jag helt missade att det var en BdN. Oädlingen More tog jag direkt som en ickechampagne och den föll gaska platt. Legras Presidence var dock riktigt trevlig även om syran för mig placerade den i en något varmare årgång än 2002. Detsamma gällde Stradivarius som jag aldrig tagit som en 1996. För mig WOTN (innan Krug GC) och en oerhörd insmickrande balanserad och inbjudande Champagne.

Andra skumpaflighten sorterade snabbt bort Arras som icke Champagne, även om det är ett trevligt bubbel kan det inte mäta sig med övriga deltagare. Binet var dock en oerhört positiv överraskning när den avtäcktes. Kunde aldrig ha tagit den för en Champagne med sådan ålder. Jose Michel har jag druckit innan och borde ha plockat med den speciella Pinot Menuier och tillhörande fruktighet/viss bitterhet. Bra är den i alla fall. Krug 1970 ish var svårare att bedöma men den vann på mig när den värsta oxidationen lagt sig något. Hade inte legat optimalt troligtvis J Dock en väldigt komplex och intressant smak. Bubblor hade varit trevligt dock.

Tredje skumpaflighten saknade tävlan, Damien Hugot gör mycket bra Champagne i en väldigt trevlig stil och 2006 var perfekt att dricka nu.

Vad gäller rödvinerna började tungan domna redan här men jag vill särskilt lyfta Chateau Giscours 1996 som var perfekt nu med alla Bordeaux toner, blyerts cigarr och jordighet. Mjuka taniner och väldigt Margaux. Mattias lurade mig helt med Bandol som jag säkert satte till höger om Gironde. Mycket bra vin, köttig, svart vinbär, ek och lakrits. Trodde verkligen på Merlot/Cab. Budget Ornellaian jag tog med levererade också bra. Jag hade dock hoppats på min Fleur Cardinal 2009 som är en klar favorit men jag röstade själv på Stradivarius. Ett inbjudande vin från en inbjudande årgång och jag tänkte att tannin sträva tungor skulle uppskatta den. Chasse Spleen 2001 levererade också med fin mognad och lite köttig rökighet.

Vad som följde därefter var inte mina favoriter tills Champagne åter öppnades. Jag har upptäckt att någon räddning för Moet finns inte utöver lite bättre doft efter lagring. Paul Dethune uppskattades mycket med ganska rejäl syra, gröna äpplen röd grapefrukt och rejäl krispighet. Allt föll lite i skymundan av Krug GC som för mig var årets bästa vin. Eftersmaken ville aldrig försvinna och det var en fantastisk komplexitet. Vilmart stod sig slätt i jämförelse. Selossen vågade jag knappt smaka på och jag gick och la mig men mitt minne var att det var förvånade moget med hänsyn till NV märkningen, väldigt rödfruktigt, balanserad syra, lite nötigt och försiktiga oxidationstoner. Jag gick och lade mig innan Grand Cellier Rubis dök upp. Tur det.

Ps Emanuel jag har inte glömt att jag är skyldig dig ett glas!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad gäller rödvinerna började tungan domna redan här men jag vill särskilt lyfta Chateau Giscours 1996 som var perfekt nu med alla Bordeaux toner, blyerts cigarr och jordighet
Men...du hade ju Carr Cabernet Franc som favorit i det heatet vill jag minnas. ;) Du trodde ju att det var merlot och resonerade kring det, vilket gör att jag minns det särskilt väl. :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Mattias S Fick du antecknat vad vi röstade WOTN?

Jag ångrar lite att jag inte tog med mig en sexa av dessa hem. Gillade att dricka skumpa ur dem.
Vi lär ju dricka vin fler gånger så vi får ta det då men jag håller med, de här glasen är klar favorit för mig också.
 
Toppen