Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deutz

Trådskapare
Jens

Jens

Medlem
Har druckit den "vanliga" William Deutz från 2002 detta år och den var utmärkt nu, men kan utan problem sparas 10 år till.
Tack! Min erfarenhet är att Rosén utvecklas långsammare! Det verkar vara svårt att hitta några provningsnoter. De få jag sett på tex CT verkar vara i kategorien: öppnade för tidigt och begriper inte att det är därför det inte smakar som mina förväntningar!
Har inte börjat nalla på mitt lager än, men nu när du nämner det kanske man ska ploppa en till jul.
jag verkar fira Jul på fel ställe ;)
Kanske får bli ett barnarov till nyår.....
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Tack! Min erfarenhet är att Rosén utvecklas långsammare! Det verkar vara svårt att hitta några provningsnoter. De få jag sett på tex CT verkar vara i kategorien: öppnade för tidigt och begriper inte att det är därför det inte smakar som mina förväntningar!

jag verkar fira Jul på fel ställe ;)
Kanske får bli ett barnarov till nyår.....
Provade Deutz Rose 2002 i våras och vart inte imponerad. Väldigt kort notis jag har fått in på CT såg jag nu. Minns den som lite reduktiv och knuten i doften utan att egentligen visa på något riktigt djup. Rejält stramt och torrt i munnen och tyckte den saknade lite intensitet. Kan säkert bli bättre med tiden, och till Champagnens försvar så är det inte en stil jag går igång på särskilt mycket.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Provade Deutz Rose 2002 i våras och vart inte imponerad. Väldigt kort notis jag har fått in på CT såg jag nu. Minns den som lite reduktiv och knuten i doften utan att egentligen visa på något riktigt djup. Rejält stramt och torrt i munnen och tyckte den saknade lite intensitet. Kan säkert bli bättre med tiden, och till Champagnens försvar så är det inte en stil jag går igång på särskilt mycket.
Menar du vanliga årgångsrosén eller cuvee William ?
 

Elvis

Medlem
Jag har inte provat 02:an men jag drack William Deutz Rosé 1999 för fem år sedan parallellt med vita William Deutz och Amour de Deutz från samma år. Då tyckte jag att rosén var mest tillgänglig och klart bäst av de tre.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
OK
Har faktiskt bara druckit 04 av vanliga. Trevlig, korrekt och rödbärig. Inget att springa benen av sej,
men inte så dålig som din sågning av 02.
Såg att jag även hade provat William Deutz Rose 2002 i våras, och skrev då så här.

Very austere and crisp. Nose was quite muffled, but whats there is mainly fruit on the nose, lime, lemon, oranges, grapefruit, and a little tropical fruit, star fruit and a little autolytic yeast. High, very tart acidity, medium+ intensity and a long finish.

Tycker personligen om lite bredare Champagner, och det jag har provat av Deutz har varit väldigt stramt och fokuserat. Men så har dom också varit väldigt unga...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag har inte provat 02:an men jag drack William Deutz Rosé 1999 för fem år sedan parallellt med vita William Deutz och Amour de Deutz från samma år. Då tyckte jag att rosén var mest tillgänglig och klart bäst av de tre.
Ja William Deutz Rosé 1999 är en riktigt toppskumpa!
En av dom bästa från den årgången, räknat icke-rosé också.
 
Toppen