Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dina nyårsvinlöften och källarstrategier för 2016

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då var det dags för ett nytt år med risk för brutna köpstopp och ansträngd ekonomi på grund av så kallade absoluta måsteköp.

Nu är jag förstås nyfiken på vad forumets medlemmar har för vinlöften och strategier för det nya året?

-För egen del så har jag lovat mig själv (fast mest min fru) att köpstopp inte längre bara skall vara en rekommendation utan faktiskt innebära att man har just (håll i er nu) köpstopp.
Hur märkligt detta än kan låta så är det tänkt att bli grundbulten i mina vinstrategier 2.0 för 2016. -Jag ska bli en helt ny vinmänniska helt enkelt.

Den enda gången jag tänker att man kanske kan rucka lite på denna regel är om det står 2013 på flaskan eftersom det är dotterns födelseår eller om det är nån sån där Champagne som man blir djupt olycklig av att inte köpa, som sådana som det står 2008 på etiketten. (Man vill ju inte bli en olycklig människa)

I övrigt så är det bara vid force majeure som köpstopp tillfälligt kan hävas men då måste det vara en mycket prekär situation av yttersta allvar.
-Här tänker jag att risk för hål i vertikal samt risk för att missa något sjukt gott räknas som force majeure, men sen är det stopp! Basta!

Så för att summera mitt nya vinjag 2.0
Brott mot köpstopp kan endast ske om:
  • Vinet är av årgång 2013
  • Vinet ingår i en vertikal ( i.e årgången före eller efter tänkta årgång finns i källaren)
  • Vinet är ställt utom all rimlig tvivel sjukt gott
  • Vinet är en Champagne som man absolut måste ha (Kan även gälla andra vintyper men bara om man verkligen måste ha vinet)

Nu tänker nog många att jag (och min fru) är väl hård mot mig själv men så är det, från och med igår gäller numera denna minimalistiska inköpsstrategi där mumsiga tips i dryckestråden och suktande flarror i inköpstråden kommer rinna av mig som vatten rinner av en gås.

2017 vet vi hur det gick.

EDIT:
Skall kanske lägga till att jag även lovat mig själv att dricka mer söta viner.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Krug 2002 cristal belle epoque vilmart cie grand cellier d or premier paul dethune Cuvée à l’Ancienne 2008 mfl räknas dessa som måste inköp.......!?
Det låter verkligen som absoluta måsten i mina öron :)
Jag hoppar nog Kristallen men de övriga blir man ju för evigt olycklig om man missar :)
 

Magikern

Medlem
2015 innebar väldigt mycket halvbesvikelser, så jag kommer att bli mer restriktiv med inköp och satsa mer på utvecklade viner.

Troligen kommer jag att satsa på mer säkra kort och prova mer torra vita viner (främst franska). Någorlunda utvecklade röda från Bourgogne, Bordeaux, Bolgheri och Sicilien lär garanterat köpas, botrytis likaså.

Viner på ren Sangiovese och Nebbiolo och det mesta utanför Frankrike och Italien kommer jag inte köpa mycket av i år. Bubbel lär jag nog skippa helt om de inte är BYOB ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Som konstaterats annorstädes ska andelen Champagne sjunka, men då främst till förmån för (stilla) högklassig Chardonnay, och kanske Riesling och även Chenin Blanc. På röda sidan är jag i stort sett nöjd med mitt fokus på Rioja och Bojo, men det behövs mer Cabernet i mitt liv.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Då var det dags för ett nytt år med risk för brutna köpstopp och ansträngd ekonomi på grund av så kallade absoluta måsteköp.

Nu är jag förstås nyfiken på vad forumets medlemmar har för vinlöften och strategier för det nya året?

-För egen del så har jag lovat mig själv (fast mest min fru) att köpstopp inte längre bara skall vara en rekommendation utan faktiskt innebära att man har just (håll i er nu) köpstopp.
Hur märkligt detta än kan låta så är det tänkt att bli grundbulten i mina vinstrategier 2.0 för 2016. -Jag ska bli en helt ny vinmänniska helt enkelt.

Den enda gången jag tänker att man kanske kan rucka lite på denna regel är om det står 2013 på flaskan eftersom det är dotterns födelseår eller om det är nån sån där Champagne som man blir djupt olycklig av att inte köpa, som sådana som det står 2008 på etiketten. (Man vill ju inte bli en olycklig människa)

I övrigt så är det bara vid force majeure som köpstopp tillfälligt kan hävas men då måste det vara en mycket prekär situation av yttersta allvar.
-Här tänker jag att risk för hål i vertikal samt risk för att missa något sjukt gott räknas som force majeure, men sen är det stopp! Basta!

Så för att summera mitt nya vinjag 2.0
Brott mot köpstopp kan endast ske om:
  • Vinet är av årgång 2013
  • Vinet ingår i en vertikal ( i.e årgången före eller efter tänkta årgång finns i källaren)
  • Vinet är ställt utom all rimlig tvivel sjukt gott
  • Vinet är en Champagne som man absolut måste ha (Kan även gälla andra vintyper men bara om man verkligen måste ha vinet)

Nu tänker nog många att jag (och min fru) är väl hård mot mig själv men så är det, från och med igår gäller numera denna minimalistiska inköpsstrategi där mumsiga tips i dryckestråden och suktande flarror i inköpstråden kommer rinna av mig som vatten rinner av en gås.

2017 vet vi hur det gick.

EDIT:
Skall kanske lägga till att jag även lovat mig själv att dricka mer söta viner.

Låter som att du måste köpa allt från 2013! Är det din förstfödda?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter som att du måste köpa allt från 2013! Är det din förstfödda?
Ja, det är ju det.. Och man vill ju förstås inte låta henne växa upp med den hemska vetskapen att det är tunnsått med 2013 i källaren.:nagelbitare:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja, det är ju det.. Och man vill ju förstås inte låta henne växa upp med den hemska vetskapen att det är tunnsått med 2013 i källaren.:nagelbitare:

Knepigt scenario! Än så länge är du ganska Safe.. Men har du funderat på hur du ska motivera det mot din yngling där hemma när hen inser att du har mer från 2002/2006/2008 än 2013? :D
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Knepigt scenario! Än så länge är du ganska Safe.. Men har du funderat på hur du ska motivera det mot din yngling där hemma när hen inser att du har mer från 2002/2006/2008 än 2013? :D
-Sorry kiddo, inte pappas fel att du är född ett dåligt år... :)

Fast när jag tänker efter så är det ju det... Hmmm...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
-Sorry kiddo, inte pappas fel att du är född ett dåligt år... :)

Fast när jag tänker efter så är det ju det... Hmmm...

Hahaha, ja just det. Precis vad man hade velat höra av sina egna föräldrar när man blev 18 :) jag ska sova på saken! Jag säger till om jag kommer på någon bra lösning åt dig ;)

Förhoppningsvis så kan jag och min sambo lyckas få ett barn till denna värld under 2016, vad tror ni om skörden? Hoppas på ett bra år!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som vanligt så kommer jag att fortsätta att utforska vinvärlden från höften och plocka så mycket russin som jag lyckas hitta. Australien behöver utforskas avsevärt mer och likaså sött och starkt ur ett globalt perspektiv.

2016 borde bli året då jag skaffar mig lite adekvat vinförvaring kan tyckas, men samtidigt så verkar ju vinerna mogna snabbare i rumstemperatur så jag känner mig kluven och lite omotiverad att komma till skott. :rolleyes:

Köpstopp råder konstant även i mitt hem, men jag har lärt mig att de pengar som spenderas på spontanköp snabbt glöms bort medan "smarta" och planerade köp visar ganska uppenbart hur dyr hobby man faktiskt har! :eek:
 

Magikern

Medlem
Brott mot köpstopp kan endast ske om:
  • Vinet är av årgång 2013
Det lär väl inkludera en hel del långlagringsdugliga viner från Napa, toppvinerna från Australien, Seña (det bästa vinet som någonsin gjorts i sydamerika enligt vissa) och även Barolo. :)

Jag hade köpt en flaska Seña om jag hittat. :)
 

kayaker

Cyklist
Min inköpsstrategi är köpstopp. Undantag görs endast för mycket bra viner av mycket bra årgångar som t.ex:
  • Champagne från 2008
  • Barolo från 2010
  • Brunello från 2010
  • Barbaresco från 2013
 

grappa

Medlem
Årets fokusdruva blir sannolikt Pinot Noir och kloner med fokus på Nya världen och Tyskland.
SydAfrika känns intressant, i synnerhet vitt.
Mer fokus på vitt från Södra och Norra Rhone.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hahaha, ja just det. Precis vad man hade velat höra av sina egna föräldrar när man blev 18 :) jag ska sova på saken! Jag säger till om jag kommer på någon bra lösning åt dig ;)

Förhoppningsvis så kan jag och min sambo lyckas få ett barn till denna värld under 2016, vad tror ni om skörden? Hoppas på ett bra år!
Man får gratulera!
-Bondepraktikan säger ju att jäma år är bättre än ojämna i Champagne så du får hoppas på att det stämmer. Sen bara köpa Magnum på allt förstås :)
 

Magikern

Medlem
Min inköpsstrategi är köpstopp. Undantag görs endast för mycket bra viner av mycket bra årgångar som t.ex:
  • Champagne från 2008
  • Barolo från 2010
  • Brunello från 2010
  • Barbaresco från 2013

Jag kommer också att priotera 2010 men då är de huvudsakligen Rhonedalen och Bourgogne som gäller. 2005 från Bordeaux och Bourgogne är alltid intressant men även 2006 och 2002 för Bourgogne.

De sistnämnda årgångarna är de som kommer att prioriteras högst i den mån jag hittar bra viner till bra pris.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Min inköpsstrategi är köpstopp. Undantag görs endast för mycket bra viner av mycket bra årgångar som t.ex:
  • Champagne från 2008
  • Barolo från 2010
  • Brunello från 2010
  • Barbaresco från 2013
Jusst det, Barbaresco kommer ju på -13 i årgång... Det är ju en glasklar anledning att häva köpstopp.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har inte rikigt tänkt så långt att jag har några direkta löften för året, men det har slagit mig att Italien är underrepresenterat i källaren så jag ska nog plocka lite sådant. Särskilt sådant som är drickbart inom några år (måste ha lite på kort och lång sikt! ;) ) och så förstås bra grejer från Barolo och Barbaresco; årgångarna att sikta på tycks ju vara 10 respektive 13!

Annars får det bli spridda skurar med fokus på studierna för höstens kurser i Spirits, Sparkling Wines och Still Wines of the World.
 
Toppen