Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dina nyårsvinlöften och källarstrategier för 2016

Fredrik L

Medlem
Kommer det ut några bra nya årgångar på marknaden under 2016? Om inte, ska jag nog försöka hålla igen inköpen och dricka ur källaren en hel del. Inget generellt köpstopp dock!
 

grappa

Medlem
2015 innebar väldigt mycket halvbesvikelser, så jag kommer att bli mer restriktiv med inköp och satsa mer på utvecklade viner.

Troligen kommer jag att satsa på mer säkra kort och prova mer torra vita viner (främst franska). Någorlunda utvecklade röda från Bourgogne, Bordeaux, Bolgheri och Sicilien lär garanterat köpas, botrytis likaså.

Viner på ren Sangiovese och Nebbiolo och det mesta utanför Frankrike och Italien kommer jag inte köpa mycket av i år. Bubbel lär jag nog skippa helt om de inte är BYOB ;)
Något särskilda besvikelser som du tänker på? (Alltid bra att veta vad man skall undvika.)
 

Magikern

Medlem
Något särskilda besvikelser som du tänker på? (Alltid bra att veta vad man skall undvika.)

Har blivit rätt besviken på Piemonte och Sangiovese men även vissa Bourgogneviner men tror jag helt enkelt varit för otålig i flera fall. Man blir lite bekymrad när ett ungt vin tappar både frukt och framför allt kropp efter 2 timmar i karaff men antar att det ligger lite i Pinot druvans natur att vinerna ofta tappar kropp vid dekantering även om de har framtiden för sig?

Botrytisviner är väl den enda vintyp som levt upp till mina förväntningar under årets gång. Åtminstone de gånger jag köpt flaskan själv.

Funderar lite på en tumregel jag hörde för lite sen. Köp inget vin som har under 91 i genomsnitt på cellartracker och Wine searcher och är vinet rött vänta alltid tills det är minst 7 år gammalt innan öppning (i många fall betydligt äldre än så). Alltid bra med tumregler lol. :p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Funderar lite på en tumregel jag hörde för lite sen. Köp inget vin som har under 91 i genomsnitt på cellartracker och Wine searcher och är vinet rött vänta alltid tills det är minst 7 år gammalt innan öppning (i många fall betydligt äldre än så). Alltid bra med tumregler lol. :p
Om du har den tumregeln på rödbourgogne så äre inte så konstigt att du gång på gång lyckas öppna viner som precis gått in i tunneln
 

Larseman

Medlem
Jag ska fortsätta att utveckla och bredda mitt eget vinkunnande på mediumwines-nivå utan att ängsligt snegla på de riktiga finewines-drickarna på forumet. Jag läser gärna om stora och kostsamma vinupplevelser, men tänkte också fortsätta att ödmjukt bidra till forumet på min lite mer modesta nivå. :blyg:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska fortsätta att utveckla och bredda mitt eget vinkunnande på mediumwines-nivå utan att ängsligt snegla på de riktiga finewines-drickarna på forumet. Jag läser gärna om stora och kostsamma vinupplevelser, men tänkte också fortsätta att ödmjukt bidra till forumet på min lite mer modesta nivå. :blyg:
Helt rätt, det är dessutom tur att upplevelserna inte nödvändigtvis behöver vara sämre alla gånger så länge man väljer rätt vin. Det finns ju oerhört mycket kul vin inom den mer "moderata" kostnadsklassen som levererar sköna upplevelser trots allt.

Kommer också att fortsätta utforska medium wines, men det utesluter inte att det blir ett och annat erkänt storvin också mellan varven. Jag dubbeldoppar min snabel helt enkelt. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag ska försöka att bygga upp lite av en vinkällare igen. Fokus blir på bruksviner med några toppar. Tanken är att hålla mig under tusenlappen för viner och helt enkelt tänka kvantitet före kvalitet.

Saker jag redan nu vet att jag kommer att köpa på mig:
Bordeaux. Måste ha mer Bordeaux. Både rött och vitt. Nu vet jag inte om någon av de andra på forumet som köpte har provat den ännu, men jag köpte fyra stycken Divinus 09och klippte två till födelsedagslunchen och för det priset är det verkligen magiskt. Måste köpa minst sex, kanske tolv av denna. Det är dock bara början. Det finns så mycket bra från Bx som ligger i billighetsklassen.
Champagne. Behöver köpa på mig champagne.
Riseling; Tysk och Österrikisk tror jag blir fokus.
Australien. Finns enastående produkter för inga pengar. Hunter Valley semillon kostar ingenting och blir sanslöst med ålder. Om jag hittar och har råd: mer av Penfolds St Henri och kanske några andra av deras grejer. Mer mera.
Bourgogne. Börja titta efter bourgogne rouge och blanc. kanske några uppstickare också. Men jag älskar bra generisk bourgogne. Hög klunkabilitet.
Beaujolais. Samma sak. Sval beujolais av hygglig kvalle är fantastiskt gott.
Ska även snegla söderut i Frankrike, och sen mot italien och spanien. Hoppar nog portugal.
Sydamerika är lite klurigt men det finns mycket bra därifrån också. Har provat en torr Pedro Zimenes från chile som jag vill ha tag på. Enastående goda viner.

Ja... Som sagt. Kvantitet före kvalitet... Viner mellan 100 spänn och en flusentapp. Är tanken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska försöka att bygga upp lite av en vinkällare igen. Fokus blir på bruksviner med några toppar. Tanken är att hålla mig under tusenlappen för viner och helt enkelt tänka kvantitet före kvalitet.

Saker jag redan nu vet att jag kommer att köpa på mig:
Bordeaux. Måste ha mer Bordeaux. Både rött och vitt. Nu vet jag inte om någon av de andra på forumet som köpte har provat den ännu, men jag köpte fyra stycken Divinus 09och klippte två till födelsedagslunchen och för det priset är det verkligen magiskt. Måste köpa minst sex, kanske tolv av denna. Det är dock bara början. Det finns så mycket bra från Bx som ligger i billighetsklassen.
Champagne. Behöver köpa på mig champagne.
Riseling; Tysk och Österrikisk tror jag blir fokus.
Australien. Finns enastående produkter för inga pengar. Hunter Valley semillon kostar ingenting och blir sanslöst med ålder. Om jag hittar och har råd: mer av Penfolds St Henri och kanske några andra av deras grejer. Mer mera.
Bourgogne. Börja titta efter bourgogne rouge och blanc. kanske några uppstickare också. Men jag älskar bra generisk bourgogne. Hög klunkabilitet.
Beaujolais. Samma sak. Sval beujolais av hygglig kvalle är fantastiskt gott.
Ska även snegla söderut i Frankrike, och sen mot italien och spanien. Hoppar nog portugal.
Sydamerika är lite klurigt men det finns mycket bra därifrån också. Har provat en torr Pedro Zimenes från chile som jag vill ha tag på. Enastående goda viner.

Ja... Som sagt. Kvantitet före kvalitet... Viner mellan 100 spänn och en flusentapp. Är tanken.
Låter ganska balanserat och vettigt tycker jag. En vinkällare att dricka från istället för ett framtida arvegods. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Helt rätt, det är dessutom tur att upplevelserna inte nödvändigtvis behöver vara sämre alla gånger så länge man väljer rätt vin. Det finns ju oerhört mycket kul vin inom den mer "moderata" kostnadsklassen som levererar sköna upplevelser trots allt.

Kommer också att fortsätta utforska medium wines, men det utesluter inte att det blir ett och annat erkänt storvin också mellan varven. Jag dubbeldoppar min snabel helt enkelt. :)
Jag hade heller inte klagat om jag hade tyckt att graham beck ger en av de bästa upplevelserna, mycket skonsamt för plånboken.
Om man ändå var så lyckligt lottad :(
 

Larseman

Medlem
Jag hade heller inte klagat om jag hade tyckt att graham beck ger en av de bästa upplevelserna, mycket skonsamt för plånboken.
Om man ändå var så lyckligt lottad :(
Missförstå mig rätt, jag skulle gärna hälla i mig både Krug och Margaux till både lunch och middag, men jag har liksom inte budget för det. Förhoppningsvis kan man hamna på någon provning där man åtminstone kan få ett litet glas av sagda storheter och annat liknande. Annars finns det faktiskt ett och annat på vägen mellan Graham beck och Krug...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade heller inte klagat om jag hade tyckt att graham beck ger en av de bästa upplevelserna, mycket skonsamt för plånboken.
Om man ändå var så lyckligt lottad :(
Jag har provat det några gånger och tycker det är hyggligt men knappast en vinupplevelse av rang. Har du provat det själv? Om inte så är det hög tid. Bäst hade varit om du fick det blint helt ovetandes dessutom. Jag misstänker att det hade varit en tillställning som jag gärna skulle vilja uppleva innan jag kilar vidare. ;)
 
Toppen