Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dina nyårsvinlöften och källarstrategier för 2016

Pontus

Medlem
Jag har provat det några gånger och tycker det är hyggligt men det är knappast en vinupplevelse av rang. Har du provat det själv? Om inte så är det hög tid. Bäst hade varit om du fick det blint helt ovetandes dessutom. Jag misstänker att det hade varit en tillställning som jag gärna skulle vilja uppleva innan jag kilar vidare. ;)

Själv blev jag så nyfiken att köpte några flaskor inför årsskiftet och lät den bli välkomstdrink. Riktigt trevlig, 89p. Har druckit betydligt sämre champagner, men också betydligt bättre.
 

Silex

Medlem
Mitt löfte till mig själv är att ge upp på kassa vertikaler som jag köpt bara för att jag en gång börjat (t ex Crozes-Hermitage från Alain Graillot - trist). Vad skall man med vertikaler till egentligen? Hellre två viner från ett bra år än att tvinga sig köpa en viss årgång som helt enkelt var kass i ett visst distrikt. Eftersom platsen börjar ta slut i källaren skall jag dessutom gå upp lite i snittpris och köpa färre flaskor (jorå), och satsa på det som är bra som släpps nu (typ champagne 2008, brunello 2010, samt lite äldre årgångar i klassiska disktrikt som visat sig utvecklas och bli "bättre än sina poäng"). I övrigt gäller förstås ungefär de regler som Emanuel beskrev i början av tråden.....
 

kayaker

Cyklist
Jag ska försöka att bygga upp lite av en vinkällare igen. Fokus blir på bruksviner med några toppar. Tanken är att hålla mig under tusenlappen för viner och helt enkelt tänka kvantitet före kvalitet.

Saker jag redan nu vet att jag kommer att köpa på mig:
Bordeaux. Måste ha mer Bordeaux. Både rött och vitt. Nu vet jag inte om någon av de andra på forumet som köpte har provat den ännu, men jag köpte fyra stycken Divinus 09och klippte två till födelsedagslunchen och för det priset är det verkligen magiskt. Måste köpa minst sex, kanske tolv av denna. Det är dock bara början. Det finns så mycket bra från Bx som ligger i billighetsklassen.
Champagne. Behöver köpa på mig champagne.
Riseling; Tysk och Österrikisk tror jag blir fokus.
Australien. Finns enastående produkter för inga pengar. Hunter Valley semillon kostar ingenting och blir sanslöst med ålder. Om jag hittar och har råd: mer av Penfolds St Henri och kanske några andra av deras grejer. Mer mera.
Bourgogne. Börja titta efter bourgogne rouge och blanc. kanske några uppstickare också. Men jag älskar bra generisk bourgogne. Hög klunkabilitet.
Beaujolais. Samma sak. Sval beujolais av hygglig kvalle är fantastiskt gott.
Ska även snegla söderut i Frankrike, och sen mot italien och spanien. Hoppar nog portugal.
Sydamerika är lite klurigt men det finns mycket bra därifrån också. Har provat en torr Pedro Zimenes från chile som jag vill ha tag på. Enastående goda viner.

Ja... Som sagt. Kvantitet före kvalitet... Viner mellan 100 spänn och en flusentapp. Är tanken.
Jag beställde en låda Château d'Aiguilhe 2010 från Franska Vinlistans i december. Inte provat än, men borde kunna uppfylla även dina krav då det är en erkänt bra producent.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt löfte till mig själv är att ge upp på kassa vertikaler som jag köpt bara för att jag en gång börjat (t ex Crozes-Hermitage från Alain Graillot - trist). Vad skall man med vertikaler till egentligen? Hellre två viner från ett bra år än att tvinga sig köpa en viss årgång som helt enkelt var kass i ett visst distrikt. Eftersom platsen börjar ta slut i källaren skall jag dessutom gå upp lite i snittpris och köpa färre flaskor (jorå), och satsa på det som är bra som släpps nu (typ champagne 2008, brunello 2010, samt lite äldre årgångar i klassiska disktrikt som visat sig utvecklas och bli "bättre än sina poäng"). I övrigt gäller förstås ungefär de regler som Emanuel beskrev i början av tråden.....
Vertikaler är kul på provningar men relativt bortkastat hemmavid enligt min erfarenhet. Skall man öppna mer än ett vin så är det ju roligare att komplettera med något mer intressant än två likadana viner av olika årgångar, även om de ibland kan upplevas som totalt olika viner såklart (hoppas Systembolaget läser detta ;) ).
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mitt löfte till mig själv är att ge upp på kassa vertikaler som jag köpt bara för att jag en gång börjat (t ex Crozes-Hermitage från Alain Graillot - trist). Vad skall man med vertikaler till egentligen? Hellre två viner från ett bra år än att tvinga sig köpa en viss årgång som helt enkelt var kass i ett visst distrikt. Eftersom platsen börjar ta slut i källaren skall jag dessutom gå upp lite i snittpris och köpa färre flaskor (jorå), och satsa på det som är bra som släpps nu (typ champagne 2008, brunello 2010, samt lite äldre årgångar i klassiska disktrikt som visat sig utvecklas och bli "bättre än sina poäng"). I övrigt gäller förstås ungefär de regler som Emanuel beskrev i början av tråden.....
Instämmer till fullo, problemet uppstår dock när hålet i vertikalen sätter igång alla femton bokstavskombinationer samt svår OCD... Då kan det kanske vara värt att lägga lite pengar på en halvtaskig årgång istället för att lägga dem på svindyr samtalsterapi...
 

Silex

Medlem
Instämmer till fullo, problemet uppstår dock när hålet i vertikalen sätter igång alla femton bokstavskombinationer samt svår OCD... Då kan det kanske vara värt att lägga lite pengar på en halvtaskig årgång istället för att lägga dem på svindyr samtalsterapi...
Sant, men då finns ju alternativet att ordna en provning för vänner med den vertikal man har hittills, så är sedan problemet ur världen. Ingen mer vertikal - ingen OCD :D
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sant, men då finns ju alternativet att ordna en provning för vänner med den vertikal man har hittills, så är sedan problemet ur världen. Ingen mer vertikal - ingen OCD :D
-Men då får de ju dricka upp hela vinkällaren? -Även en ensam liten flaska är ju första steget i en vertikal... :)
 

Daniel A

Administratör
Jag ska testa något nytt och radikalt.

1. Fullständigt köpstopp.
2. Det finns inte ens några måsteviner. Alls.
3. Flaskor som samlats ihop under åren ska drickas upp (bortsett från några väl valda odödliga pjäser) innan jag får börja köpa igen.
4. Efter cirka ett halvår (beräknad tidsåtgång, med 2 flaskor tömda varje vecka jag är hemma) är det dags att börja kasta pengar omkring mig. Eftersom alkohol är min tveklöst största utgift så har jag vid det här laget rimligtvis sparat ihop en sagolikt stor hög med pengar.
5. Hösten kommer bli rolig. Vin som köps ska drickas.

Rinse and repeat tills jag inte längre lever ett nomadliv och faktiskt har någon vettig plats och lagra viner på. Fyra dagar på året har gått, och än så länge har jag inte brutit mot något. :D
 

chambertin

Medlem
Mitt löfte till mig själv är att ge upp på kassa vertikaler som jag köpt bara för att jag en gång börjat (t ex Crozes-Hermitage från Alain Graillot - trist). Vad skall man med vertikaler till egentligen? Hellre två viner från ett bra år än att tvinga sig köpa en viss årgång som helt enkelt var kass i ett visst distrikt.
Håller med dig till fullo vg vertikaler utan luckor. Dom bekräftar ju bara det man redan visste dvs att vissa årgångar är sämre och är vertikalerna dessutom tillräckligt omfattande så hittar man ingen röd tråd pga ålderskillnad/vinifikationsstil/ändrad filosofi m.m.
Hellre fler producenter och/eller fler flaskor av det som verkar bra.
 

Per Stade

Lege artis
Jag hade heller inte klagat om jag hade tyckt att graham beck ger en av de bästa upplevelserna, mycket skonsamt för plånboken.
Om man ändå var så lyckligt lottad :(

Graham Beck är väl ingen upplevelse, det är sant, men jag funderar på hur den blir med 5-6 års lagring?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Graham Beck är väl ingen upplevelse, det är sant, men jag funderar på hur den blir med 5-6 års lagring?
Hade varit kul att prova, men det tenderar ju att kännas relativt "moget" redan som ungt så min känsla är att det är ett vin som är som bäst att inmundiga direkt för bästa tänkbara upplevelse.

Men endast den som provar kan ju veta så kör du på!
 

MartinE

Medlem
Hade varit kul att prova, men det tenderar ju att kännas relativt "moget" redan som ungt så min känsla är att det är ett vin som är som bäst att inmundiga direkt för bästa tänkbara upplevelse.

Men endast den som provar kan ju veta så kör du på!

Det kan så klart skifta från årgång till årgång, men rent generellt tror jag den har potential att fortsätta utvecklas i åtminstone 2-3 år efter degorgering. Sedan är det kanske en smaksak när man uppfattar den som bäst!
 
Toppen