Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Såg att Bollinger RD 1997 kom in i beställningssortimentet nu i helgen för hutlösa 1699:-.
Snacka om att de vässa priset på den jämfört med 96an.
Grävde lite i gamla provningsanteckningar och hittade följande från en skumpaprovning i Nov-00:
Bollinger RD -88, 695:-
Jaques Selosse Brut Tradition, 249:-

Synd bara att man inte köpte på sig lite då...
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Såg att Bollinger RD 1997 kom in i beställningssortimentet nu i helgen för hutlösa 1699:-.
Snacka om att de vässa priset på den jämfört med 96an.

Jag tycker att hela Bollingers sortiment är dyrt på SS, utom kanske GA -99 på magnum.
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Är lite sugen på att bredda min kunskapsbas när det gäller vin, och ser ett ypperligt tillfället nu på måndag. Hört att 07 ska vara ett bra år för tysk riesling. Då jag har svårt för annat än torra vita viner. Pegau är jag sugen på också, plus en del annat.

Någon som kan säga vilka som är "måsten", och vilka som kanske är överflödiga. Jag vet, beror på tycka och smak, alla tips är välkomna.

Det som intresserar mig:

95162 Domaine du Pegau Cuvée Réservée 750 ml 469 kr
98937 Georg Breuer Berg Schlossberg Riesling 750 ml 489 kr
95189 2007 Chablis Grand Cru Les Clos 359 kr
99984 2007 Puligny-Montrachet 291 kr
95229 2006 Les Vieux Clos 750 ml 239 kr
95184 2007 Keller Riesling von der Fels 750 ml 239 kr
95185 2007 Keller RR Riesling 750 ml 328 kr
96577 2007 Georg Breuer Berg Rottland Riesling 750 ml 339 kr
95205 2007 Georg Breuer Berg Roseneck Riesling 750 ml 339 kr
95204 2007 Georg Breuer Nonnenberg Riesling 750 ml 399 kr
95183 2007 Westhofen Kirchspiel Riesling 750 ml 424 kr
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

inga kommentarer? Antar att ni inte vill få mer konkurrens om flaskorna ;D. Sorry, men då köper jag alla ;D.
 

Pomerol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hampus86 skrev:
inga kommentarer? Antar att ni inte vill få mer konkurrens om flaskorna ;D. Sorry, men då köper jag alla ;D.

Gör du det. Det mesta var väl tyska 07:eek:r och det kan man ju knappast få för mycket av! Och en Chablis grand cru från samma år känns ju också som ett säkert kort, däremot blir jag lite osäker på Puligny-Montrachet från Domaine Jean-Louis Chavy då den inte andra (bra) år lyckats imponera på mig.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Så här inför September månad så har jag spanat in följande som jag tänkte lägga beslag på:

Pommard Rugiens Premier Cru 2007
Promis 2006 Angelo Gaja
Sito Moresco 2007 Angelo Gaja
Tenuta Sant Antonio Campo Dei Gigli 2005

Förhoppningsvis blir det mer vininköp i slutet av september!

Har ni några roliga septemberköp?
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Grande Capitano skrev:
Har ni några roliga septemberköp?
Jo, men det är tveksamt om jag gör så många på SS förutom att hämta ut lagda beställningar. Resterande vininköp i september tar jag i Pauillac när jag är där och springer Marathon du Médoc. :)
Annars är jag nog mest nyfiken på Domaine Brusset och Larrivet-Haut-Brion. Nå'n Barolo kan kanske också slinka med men överlag tycker jag att det är ett rätt tamt släpp.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Kanske dessa?

2007 Sito Moresco 94043
2005 Barolo 98245
2006 Magari 99421
 

Dexter

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

I Oktober kommer det mycket roliga saker...

Två öl på PET flaska och en Cider..
En liten flaska med pärlande Sangria!
Två koscher viner
Och varför inte ett mousserandevin med fruktkött!!Tror att det var hallonsmak.
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Men, kan ni inte börja skriva ut producenter. Om ni ändå skriver ut ex 2005 Barolo eller Pommard Rugiens så tar det ju inte så många extra sekunder.

Och ja, det är fett mycket svårare att öppna ett nytt fönster och börja klippa och klistra.

Morr.
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Men, kan ni inte börja skriva ut producenter. Om ni ändå skriver ut ex 2005 Barolo eller Pommard Rugiens så tar det ju inte så många extra sekunder.

Och ja, det är fett mycket svårare att öppna ett nytt fönster och börja klippa och klistra.

Morr.
Där är vi två!
Magari är Gajas Bordeaux-blend vet jag, med de övriga är det för struligt att gå in på bolagets hemsida bara för att kolla...
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sant. Men det främjar ju inte diskussionen direkt. Om nu all info vi behöver finns genom artikelnummret så räcker det väl egentligen med det då?

Vad tycker ni om följande köp?!?


996823
912394
923472

Mums! Låter verkligen läckert!

Efter att ha kollat igenom nyheterna måste jag säga att det verkligen har varit en serie svaga släpp nu på siståne. Larrivets vita skulle jag vilja prova, och skulle egentligen inte ha något emot varken Vasse Felix eller Quinta do Vallado.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Efter att ha kollat igenom nyheterna måste jag säga att det verkligen har varit en serie svaga släpp nu på siståne.

Håller med. Och ändå måste man köa om man vill ha något av det lilla man skulle kunna tänka sig att köpa, - annars får man inget överhuvudtaget.
 
Toppen