Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
De var slut den 6:e när jag kollade.
Hmm, jag ringde och beställde idag och det skulle gå bra sa dom ??? Kollar imorgon igen ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum skrev:
Hmm, jag ringde och beställde idag och det skulle gå bra sa dom ??? Kollar imorgon igen ;D
Varför det?
De kostar ju 1600kr i Sverige, du köper dem från Farr för runt 1450.
Finns med all säkerhet billagare någonstans om du orkar leta lite.

Du har säkert en pall redan nu på Farr, det är väl bara att slänga på några lådor Cristal 02 också ???
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Varför det?
De kostar ju 1600kr i Sverige, du köper dem från Farr för runt 1450.
Finns med all säkerhet billagare någonstans om du orkar leta lite.

Du har säkert en pall redan nu på Farr, det är väl bara att slänga på några lådor Cristal 02 också ???

Brukar du lagra där? Inte så dyrt och så kan man köra en container i taget.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum skrev:
Hmm, jag ringde och beställde idag och det skulle gå bra sa dom ??? Kollar imorgon igen ;D

Var också inne och beställde idag. Skall levereras från huvudleverantören sas det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Inte så dyrt och så kan man köra en container i taget.

Container? 20 fot eller 40? Hur mycket dricker ni egentligen? :p
 

Allaboda

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Var också inne och beställde idag. Skall levereras från huvudleverantören sas det.

Jag gick förbi Passagen idag, det såg ut som om det stod hyfsat många lådor där.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Varför det?
De kostar ju 1600kr i Sverige, du köper dem från Farr för runt 1450.
Finns med all säkerhet billagare någonstans om du orkar leta lite.

Du har säkert en pall redan nu på Farr, det är väl bara att slänga på några lådor Cristal 02 också ???
1517 SEK plus frakt hos Farr. Mest bekvämlighet ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Här är alla återstående champagnenyheter på SS för resten av året:

2 november
Laurent-Perrier Brut Millésimé 2000 459 kr
Legras & Haas Blanc de Blancs 2002 325 kr
Gaston Chiquet Brut Special Club 2000 398 kr
Duval-Leroy Fleur de Champagne Brut 1996 399 kr
Pol Roger Brut Vintage 1999 448 kr
Pol Roger Blanc de Blancs 2000 539 kr
Cuvée St-Vincent Brut Grand Cru Blanc de Blancs 1996 669 kr

16 november
Mailly Grand Cru Le Feu 2000 419 kr
Paul Bara Brut Millésime Grand Cru 2000 409 kr
Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2000 4240 kr
Bollinger Vieilles Vignes Françaises 1999 4241 kr
Charles Gardet Rosé de Saignée Premier Cru 2002 449 kr

1 december
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru Vieille Vignes 949 kr
Egly-Ouriet Brut Grand Cru Millésime 2000 949 kr
Camille Savès Millésime Grand Cru Brut 2002 310 kr
de Venoge Brut Blanc de Noirs 344 kr
Pierre Gimonnet Extra Brut Oenophile Premier Cru 2002 399 kr
Gosset Grande Réserve Brut 429 kr
Pol Roger Brut Vintage 2000 448 kr
Exception Blanche Grand Cru 1999 495 kr
Taittinger Brut Millésimé 2002 499 kr
Henriot Brut Millésimé 1996 529 kr
Gosset Grand Millésime Brut 1999 579 kr
Cuvée du Père Houdart Brut 595 kr
Paul Bara Spécial Club Grand Cru 2002 595 kr
Comte Audoin de Dampierre Family Reserve Grand Cru 2002 798 kr
Les Échansons 1999 799 kr
Gosset Celebris Extra Brut 1998 899 kr
Henriot Brut Millésimé 1989 899 kr
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1989 1599 kr
André Clouet Brut Rosé 319 kr
Paul Bara Spécial Club Rosé Grand Cru 2004 699 kr
Henriot Rosé Brut Millésimé 1998 789 kr
Bollinger La Grande Année Rosé Brut 2002 1790 kr
Comtes de Champagne Rosé 2004 1890 kr
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag fick den här listan från SS kundtjänst -- tyvärr stod det inte hur många flaskor som släpps av varje. Det lär ju inte vara alltför många VVF, till exempel. Lite lustigt att det skiljer 1 krona i pris mellan VVF 1999 och 2000. :)

Det råkade också slinka med en nyhet som kommer den 1 februari:
Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillésime Brut 2002 för 475 kr
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag fick den här listan från SS kundtjänst -- tyvärr stod det inte hur många flaskor som släpps av varje. Det lär ju inte vara alltför många VVF, till exempel. Lite lustigt att det skiljer 1 krona i pris mellan VVF 1999 och 2000. :)

48 stycken tror jag. Det var det som var angivet i systemet. Tack för att du tog dig jobbet att ringa till kundtjänsten :)
 

Håkan

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Spännande att se att Vosne Romanee Malconsorts Cuvee Christianne släpps i beställningssortimentet 2 nov. Ett vin i kategorin "fullständigt omöjligt att få tag på", har inte ens sett det till försäljning någonstans någonsin. Frågan är om man skall bita i det sura äpplet, kostar ju trots allt en slant.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Det råkade också slinka med en nyhet som kommer den 1 februari:
Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillésime Brut 2002 för 475 kr
En rätt rejäl prissänkning sedan första släppet av den. Då kostade den 549:- vilket även var priset för förra årgången (2000).
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
En rätt rejäl prissänkning sedan första släppet av den. Då kostade den 549:- vilket även var priset för förra årgången (2000).

Den var(är?) på beställningssortimentet nu. Jag gav 549 för 2002 men 475 för årgång 2000 (köpte 2007-03). 2002 är väldigt bra och för 475 kommer jag nog köpa en gäng till.

Har för mig att priset var €40 på plats hos Charlemagne så även ur den aspekten ett bra pris.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Den var(är?) på beställningssortimentet nu. Jag gav 549 för 2002 men 475 för årgång 2000 (köpte 2007-03). 2002 är väldigt bra och för 475 kommer jag nog köpa en gäng till.

Har för mig att priset var €40 på plats hos Charlemagne så även ur den aspekten ett bra pris.
De hann höja priset på årgång 2000 till 549:- innan 2002:an kom. För 475:- ska jag definitivt försöka komplettera.
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

spännande med bolaget...
var in på bolaget på regeringsgatan 44 på lunchen, och köpte några flaskor av novembernyheterna, men en av vinerna jag tänkte ta var slut. Det är kanske inte så märkligt eftersom personalen sa att det varit typ 150 pers i kö (varför det?!). Vinet i fråga var Ben Glaetzers Amon-Ra 2007, och jag vet att jag köpte det i ett par omgångar förra året och det fanns kvar relativt länge. men något måste ha hänt...
jag kollade lite på vad bolaget tagit in av glaetzers viner förra året respektive i år: (årgångarna 2006 resp 2007)
Bishop: 2008 - 1200 flaskor, 2009 - 360 flaskor.
Anaperenna: 2008 - 360 flaskor, 2009 - 120 flaskor
Amon-Ra: 2008 - 360 flaskor, 2009 - 48 flaskor
(källa 2008 - systembolagets nyheter aug -08, 2009 -systembolagets nyheter november -09)

det är inte undra på att det känns som att vinkällarbutiken har chanserat det senaste typ halvåret. förut fanns det relativt mycket viner i vinkällarelen, men numer är det glest och urplockat i hyllorna och deras lanseringsutrymme mitt på golvet står ofta tomt.

är det här en medveten satsning för att minska konsumtionen av alkohol hos svensson, eller är det en tillfällig svacka?


nåm som har någon idé?

-sunqan
 
Toppen