Diskussioner om Systembolagets nyheter

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av Jimmy Forsman, 3 oktober 2007.

1. SUPRA

SUPRA Bäst

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Om man inte är vinjournalist som Kronstam får man ta till plånboken om man ska påverka. :D

Skämtåsido, jag har nog mest köpt 1996 Brut.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Har 5 av de vanliga som ligger i källaren. De blir nog aldrig urdruckna. Efter att ha startat på det här forumet så har jag liksom tappat intresset för dem.

3. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det är inget problem. Jag kan ställa upp och hjälpa dig!

4. Anders Landström

Får bli ett omvänt vininferno, vi tar alla med oss det vi inte kommer dricka upp, skulle kunna bli intressant.

5. SUPRA

SUPRA Bäst

Absolut!

Jag har en del roliga grejor, bl.a. det däringa franska falskbubblet från 1973 :D

En oöppnad Pol Roger från 1928 har jag också, garanterat inte njutbar. ;D
    Troligen behåller jag den tills den är hundra år, kanske kan man sälja den fritt utan Statens inblandning på Blocket då...

6. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Hittade det här på Vinklubben. Vad ska man tro, "bloggar" SS på vinforum numera, nytt grepp från marknadsavdelningen? :-X

7. Jos

Jos Medlem

???

Han som kallar sig Pekka citerar SS nyhet http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... _varor.htm
    och undrar vad folk tror om det... Ett vanligt diskussionsinlägg som jag ser det. Vadå, tror du att han jobbar på SS?

8. Lando

Lando Medlem

Slog upp senaste LG och kollade in recensionerna av Marsnyheterna. 2007 Clos des Papes får 90p av Anders Melldén, att jämföra med Parkers 99+p(Wow, what potential complexity, mind-boggling richness...jada jada jada) , WS: 97p, Tanzer: 95-97p.

Alltså, jag vill inte vara en poängnörd, men jag kan inte minnas att jag sett så brutal skillnad någonsin och det får mig att undra om det ligger något i farhågorna om 2007 C9 som överextraherad och bara too much rent generellt? 90p är såklart inte dåligt, priset är rent brutalt bra om man jämför med vad man får betala i övriga världen för vinet och oavsett kommer jag helt säkert bunkra lite, om jag nu får tag på flaskor vill säga, men jag blir ändå lite fundersam... Jag har en enda flaska 2006 Clos des Papes och det känns inte värt att öppna den redan, typ 10 år innan jag tänkt, för att kolla om det ligger något i mina farhågor om brutal alkoholsoppa.

Någon som har erfarenhet av Clos des Papes, gärna senare årgångar, eller råd rent generellt om 2007 års C9?

För övrigt skitmycket kul i Mars, jag kommer bli ruinerad! Mogen Bx, bra Brunello från 2004, Roederer rosé, flera intressanta Barbaresco från 2006, bra Risling, kul spanjorer med mera...

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Det tycks mig att SS har gjort om på sin sida gällande publicering av nyheter.
    Lando, har de redan lagt ut marsnyheterna? Jag finner dem inte.

10. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Jag lyckades inte hitta dem på SS, men på BKWine ligger de listade:
    http://www.bkwine.com/vininformation/ny ... s-2010.htm

11. Lando

Lando Medlem

Ja, jag såg dom först på bkwine och sen i LG.

12. Bubblaren

Bubblaren Medlem

13. Anders Landström

14. Lando

Lando Medlem

Just ja, har inte läst honom på ett par månader, skitrolig och bra vinblogg! Han skriver om Clos des Papes 07:

Hans läser ju forumet ibland, vore kul att höra vad han har mer att säga om vinet.

15. chambertin

chambertin Medlem

Skön sågning av 15/3-släppet:

Gillar att läsa Artberg som trots sin fåordighet ofta får med det mest väsentliga om vinerna han provat till skillnad mot en del bloggare som verkar tro att dom skriver bokrecensioner i dagspressen.

16. Guayabera

Guayabera Medlem

Man måste ju tycka om en skribent som har Karl Popper som sin favoritfilosof. Kronstam föredrar nog en annan Karl...

17. kayaker

kayaker Cyklist

Anka? :)

18. Segol

Segol Medlem

Jag håller med.
    En upplevelse är subjektiv men efter ett tag blir jag oengagerad av långa, mustiga beskrivningar som jag inte kan relatera till.
    När den absoluta majoriteten av vinerna som provas hamnar inom ett spann av några få stackars poäng på höga 80-tal eller låga 90-tal känns poängen dessutom ointressanta.

Ja det är måndag o jag är grinig

19. anders

anders Medlem

PMS?

20. Segol

Segol Medlem

Penis Måste Skakas?

Dela sidan