Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Pga min paranoida o konspiratoriska natur väljer jag att inte svara på det :)
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Lando skrev:
Just ja, har inte läst honom på ett par månader, skitrolig och bra vinblogg! Han skriver om Clos des Papes 07:


Hans läser ju forumet ibland, vore kul att höra vad han har mer att säga om vinet.

Ja alltså..., smaklökarna är som baken... Jag är inte särskilt förtjust i översyltiga viner men Clos Des Papes 2007 är fan inte syltig i negativ bemärkelse(om syltig öht).. Visst, det krävs väl en hel del för att förstå potentialen(vilket jag kanske inte har iofs..) så primärt och ungt som vinet är nu men jag tvivlar inte en sekund på att det blir sjukt bra med lite mognad. Suveränt gott är det i alla fall redan nu :p

Ang. Livets Goda så är det ju samma där, - man får ta det med en nypa salt helt enkelt. Jag vet att Pure 2005 fick ett halvruttet betyg på 80-nånting i Livets Goda och det vinet är enligt mig helt fantastiskt. Parker har gett det 100 poäng. Visst, - det bryr sig ju få om men det är inte bara Parker som gett det höga betyg.
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Ja alltså..., smaklökarna är som baken... Jag är inte särskilt förtjust i översyltiga viner men Clos Des Papes 2007 är fan inte syltig i negativ bemärkelse(om syltig öht).. Visst, det krävs väl en hel del för att förstå potentialen(vilket jag kanske inte har iofs..) så primärt och ungt som vinet är nu men jag tvivlar inte en sekund på att det blir sjukt bra med lite mognad. Suveränt gott är det i alla fall redan nu :p

Ang. Livets Goda så är det ju samma där, - man får ta det med en nypa salt helt enkelt. Jag vet att Pure 2005 fick ett halvruttet betyg på 80-nånting i Livets Goda och det vinet är enligt mig helt fantastiskt. Parker har gett det 100 poäng. Visst, - det bryr sig ju få om men det är inte bara Parker som gett det höga betyg.

Tack för det svaret, kul att någon här har provat det! Smaken är verkligen som baken, bra att LG skriver dom poäng som dom själva tycker och inte bara följer mängden, men det fick mig såklart att fundera. Då är det bara att se om jag får några flaskor, ska köa tidigare än förra året iaf.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Parker har gett det 100 poäng. Visst, - det bryr sig ju få om men det är inte bara Parker som gett det höga betyg.

Det är väl tvärtom väldigt många som bryr sig om det, både vindrickare, -makare och -investerare. Kanske inte här på FW men i riktiga världen där utanför. ;)
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det var fanimig den tråkigaste lanseringen jag kan minnas. Möjligt att det blir lite tyskar, men annars var det inget att hurra över, eller ens värt att masa sig till bolaget för.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Det var fanimig den tråkigaste lanseringen jag kan minnas. Möjligt att det blir lite tyskar, men annars var det inget att hurra över, eller ens värt att masa sig till bolaget för.
Välkommen till monopolets förlovade land. Systemet har beslutat i folkhälsans namn att vi bör dricke mer bulkviner. Ropen ska skalla , BiB till alla :)
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Det var fanimig den tråkigaste lanseringen jag kan minnas. Möjligt att det blir lite tyskar, men annars var det inget att hurra över, eller ens värt att masa sig till bolaget för.

Flera bra C9, bra brunello, Barbaresco från Spinetta, ett par skumpor, Cantemerle från 99 (hur ofta säljs det mogen Bx på systemet) plus några Riesling- pratar vi om samma lansering alls? Vissa av nyhetssläppen förra året var ju så trista att klockorna stannade...
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Det var fanimig den tråkigaste lanseringen jag kan minnas. Möjligt att det blir lite tyskar, men annars var det inget att hurra över, eller ens värt att masa sig till bolaget för.

Jag håller med Lando. Vilken lansering tänker du på..? I denna måste det väl ändå vara något för alla, - från en av de absolut bästa producenterna i CdP till både mogen Bdx och kvalitetsproducenter i Piemonte och Toscana.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Jag håller med Lando. Vilken lansering tänker du på..? I denna måste det väl ändå vara något för alla, - från en av de absolut bästa producenterna i CdP till både mogen Bdx och kvalitetsproducenter i Piemonte och Toscana.
Jag var nere på SS idag och köpte en låda Louis Roeder, tydligen hade det varit minimal kö, 99 bdx var slut (lagersaldo stämmer inte) men i övrigt så sprang inte folk ner varandra. Vädret, sportlov eller så är lanseringen inte något att hurra över.
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Cantemerle 99 är väl kanske ett fynd, men det har man ju faktiskt kunnat köpa i flera år. Och jag vet inte om jag tycker det är värt det när det är ett vin som du hittar på Carrefour eller dylikt för 11 euro.

Smaken är ju som baken, men jag håller inget av det som kom från Ch9, Piemonte eller Toskana särskilt högt. Framför allt är det överprisat.

Men det skadar ju aldrig att öka på Rieslingprocenten i källaren.
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Arvid skrev:
Cantemerle 99 är väl kanske ett fynd, men det har man ju faktiskt kunnat köpa i flera år. Och jag vet inte om jag tycker det är värt det när det är ett vin som du hittar på Carrefour eller dylikt för 11 euro.

Smaken är ju som baken, men jag håller inget av det som kom från Ch9, Piemonte eller Toskana särskilt högt. Framför allt är det överprisat.

Men det skadar ju aldrig att öka på Rieslingprocenten i källaren.

Överprisat är väl kanske subjektivt, men jag undrar om man någonstans i världen kan köpa Clos des Papes så billigt som 560 kr.
 

Mmm

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sen är det ju alltid en definitionsfråga om Clos des Papes har sålts i Sverige. Ett litet antal lådor under 10 minuter i tre butiker en arbetsdag.
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mmm skrev:
Sen är det ju alltid en definitionsfråga om Clos des Papes har sålts i Sverige. Ett litet antal lådor under 10 minuter i tre butiker en arbetsdag.

Nä, jag säger inte att det är bra, jag säger bara att en vanlig månad är det ännu värre...
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

fast med den mängden, så skulle vilken butik som helst kunna sälja för 200 flaskan som lockvara. :-/ PLUS en cykel på köpet om man köper en hel låda... Men nu har vi ett monopol där ingen vet hur de resonerar beträffande kvalitetsvinerna...

Kul är det inte, dock.

-sunqan
 

pln

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

det lanseras en del amarone Recioto della Valpolicella från, 1960,67,75,80,81,86, mm from 10-04-01 på systemet. Någon som har någon uppfattning om dessa eller läst någon recention?
 

bmf

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag har druckit några av Amaronarna från Bertani, årgång 1960 och -86, som säljs på SB. Har även provat -85. Det här är de enda lagrade Amarone jag druckit och är vanligen ingen större fantast av Amarone men -85 och -86 var fantastiskt goda och doften när vi korkade upp -85 var ren lycka och njutning. Båda kändes vitala och var mycket fruktiga tror dock inte att dom vinner så mycket på att lagras mer. -60 var också mycket god men egentligen mer intressent och kul att prova än en verkligt stor vinupplevelse. Kändes som att frukten börjat torka ut lite. Jag skulle definitivt välja -86 om jag var ute efter en riktigt god amarone.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Plockade upp senaste Livets Goda och släppte den ungefär lika snabbt.

Vinrekommendationerna låg kring 80-82 poäng.

WTF!?

Är släppen nu inte av bättre kvalitet nåt av dom? ???
 
Toppen