Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tristanqx

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Skall prova cotes du rhonen, Domaine de la Janasses ch du pape är ju riktigt fin!

Vad tror ni om Royal city syrah 2008?, 99 Parker poäng, Har väldigt lite erfarenhet av viner från USA.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
Tack!
Men om jag förstår rätt är det altså flaskor dom legat hoss producenten...men kvalitén är 'sodär'...men ändå en mogen BdB (Mis en cave var ej av cramant ?)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

johan1279 skrev:
Elvis skrev:
Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
Tack!
Men om jag förstår rätt är det altså flaskor dom legat hoss producenten...men kvalitén är 'sodär'...men ändå en mogen BdB (Mis en cave var ej av cramant ?)
Dom kommer direkt från Diebolt förmodligen degorgerade i år. Kvaliten är bra men flaskvariationen stor dvs alla flaskor är inte på "topp". Men vill du prova nydeg. äldre Champagne kommer det aldrig bli billigare än såhär ;)
"Mis en cave = ner i källaren" 1983 man registrerade inte skörden som en årgång och får därför inte skriva ut årgången som är 1982. Mitt råd är köp och prova!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum skrev:
johan1279 skrev:
Elvis skrev:
Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
Tack!
Men om jag förstår rätt är det altså flaskor dom legat hoss producenten...men kvalitén är 'sodär'...men ändå en mogen BdB (Mis en cave var ej av cramant ?)
Dom kommer direkt från Diebolt förmodligen degorgerade i år. Kvaliten är bra men flaskvariationen stor dvs alla flaskor är inte på "topp". Men vill du prova nydeg. äldre Champagne kommer det aldrig bli billigare än såhär ;)
"Mis en cave = ner i källaren" 1983 man registrerade inte skörden som en årgång och får därför inte skriva ut årgången som är 1982. Mitt råd är köp och prova!
Håller med magnum - köp och testa. Jag drack min för ett år sedan, troligen deggad 2 år tidigare. Den var inte på topp, men balanserad och fin tycker jag allt.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Bubblaren skrev:
magnum skrev:
johan1279 skrev:
Elvis skrev:
Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
Tack!
Men om jag förstår rätt är det altså flaskor dom legat hoss producenten...men kvalitén är 'sodär'...men ändå en mogen BdB (Mis en cave var ej av cramant ?)
Dom kommer direkt från Diebolt förmodligen degorgerade i år. Kvaliten är bra men flaskvariationen stor dvs alla flaskor är inte på "topp". Men vill du prova nydeg. äldre Champagne kommer det aldrig bli billigare än såhär ;)
"Mis en cave = ner i källaren" 1983 man registrerade inte skörden som en årgång och får därför inte skriva ut årgången som är 1982. Mitt råd är köp och prova!
Håller med magnum - köp och testa. Jag drack min för ett år sedan, troligen deggad 2 år tidigare. Den var inte på topp, men balanserad och fin tycker jag allt.
+1

Det är gammal champagne, kanske inte alltid på topp men kul att dricka och om du inte druckit äldre grejer, ett hyfsat billigt pris för att se om du gillar stilen. Enklare druvor ja, men inget dåligt hantverk. Se det som en kuriosa också. Kanske 600 kronor känns mycket men å andra sidan gav någon 1400 per flaska på auktionsverket för något år sedan :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
magnum skrev:
johan1279 skrev:
Elvis skrev:
Jag fick idag bekräftat av SS Passagen att det är Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983 som släpps i nästa vecka.
Tack!
Men om jag förstår rätt är det altså flaskor dom legat hoss producenten...men kvalitén är 'sodär'...men ändå en mogen BdB (Mis en cave var ej av cramant ?)
Dom kommer direkt från Diebolt förmodligen degorgerade i år. Kvaliten är bra men flaskvariationen stor dvs alla flaskor är inte på "topp". Men vill du prova nydeg. äldre Champagne kommer det aldrig bli billigare än såhär ;)
"Mis en cave = ner i källaren" 1983 man registrerade inte skörden som en årgång och får därför inte skriva ut årgången som är 1982. Mitt råd är köp och prova!
Håller med magnum - köp och testa. Jag drack min för ett år sedan, troligen deggad 2 år tidigare. Den var inte på topp, men balanserad och fin tycker jag allt.
+1

Det är gammal champagne, kanske inte alltid på topp men kul att dricka och om du inte druckit äldre grejer, ett hyfsat billigt pris för att se om du gillar stilen. Enklare druvor ja, men inget dåligt hantverk. Se det som en kuriosa också. Kanske 600 kronor känns mycket men å andra sidan gav någon 1400 per flaska på auktionsverket för något år sedan :)

1400 balubas - du skämtar - samma vin??
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Men att någon betalade ett så sjukt pris betyder inte att 600 kr är ett bra pris. Lägg pengarna på Substance i stället.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Men att någon betalade ett så sjukt pris betyder inte att 600 kr är ett bra pris. Lägg pengarna på Substance i stället.
Men det betyder heller inte att det inte är det ;)
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Men att någon betalade ett så sjukt pris betyder inte att 600 kr är ett bra pris. Lägg pengarna på Substance i stället.
Nu kostar ju inte Substance 600 kronor styck sist jag tittade. Har du ett gäng för det priset köper jag gärna dem av dig ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag har provat Mis en Cave 1983 ett par gånger och inte blivit särskilt imponerad. Allt annat i släppet är mer intressant, tycker jag.
 

Old Sparky

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ny här på forumet men har läst ett tag.

Har samlat på viner i ungefär 2 år. Är glad för att jag lyckades klicka hem en Lafite 2008 häromdagen (men jag missade Latour).

Vad tycker ni om släppet 1 dec?

Har funderat lite på Verite La Joie (90545) eller Royal City (95038) men tycker prisbilden är lite väl häftig. Det verkar som många tycker det kommer bli ett bra släpp men jag har svårt att se varför. Vad är det jag missar?
 

Caviste

Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

RE: Mis en Cave 83an så håller jag med Elvis. Jag har druckit denna säkert fyra gånger senaste två åren och för mig har vinet nått sin slutstation för ett bra tag sen.

Ett glas till anklever är verkligen något som är häftigt att prova men försök inte öppna denna på tu man hand framför brasan eller nåt, för halva kommer bli kvar. Den har ett visst värde som kuriosa och är kul att ha provat men tror inte jag kan rekommendera ett köp för 599:-. Vetskapen att den kostar 35€ TTC där nere gör det inte lättare...
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Caviste skrev:
RE: Mis en Cave 83an så håller jag med Elvis. Jag har druckit denna säkert fyra gånger senaste två åren och för mig har vinet nått sin slutstation för ett bra tag sen.

Ett glas till anklever är verkligen något som är häftigt att prova men försök inte öppna denna på tu man hand framför brasan eller nåt, för halva kommer bli kvar. Den har ett visst värde som kuriosa och är kul att ha provat men tror inte jag kan rekommendera ett köp för 599:-. Vetskapen att den kostar 35€ TTC där nere gör det inte lättare...

Har bara provat Mis en Cave -83 en gång men tycker Caviste sammanfattar det väldigt bra. Kul att ha testat men inget jag kommer köpa på. Finns mycket annat som är betydligt roligare i släppet.
 

Old Sparky

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Nu kommer det dröja till nästa släpp och jag förstått det rätt. Inga "mitt i månaden" släpp längre och inget släpp i januari, således får vi vänta till 1 februari eller?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Nästa års schema

Lanseringsdag Lansering
1 februari 2012 Exklusiv lansering februari
1 mars 2012 Vårlansering
1 mars 2012 Exklusiv lansering mars
15 mars 2012 Påsk lansering
2 april 2012 Fast lansering april
2 april 2012 Exklusiv lansering april
2 maj 2012 Exklusiv lansering maj
1 juni 2012 Sommarlansering
1 juni 2012 Exklusiv lansering juni
1 september 2012 Höstlansering

Det går ju alltid att köpa viner i utlandet :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Nästa års schema

Lanseringsdag Lansering
1 februari 2012 Exklusiv lansering februari
1 mars 2012 Vårlansering
1 mars 2012 Exklusiv lansering mars
15 mars 2012 Påsk lansering
2 april 2012 Fast lansering april
2 april 2012 Exklusiv lansering april
2 maj 2012 Exklusiv lansering maj
1 juni 2012 Sommarlansering
1 juni 2012 Exklusiv lansering juni
1 september 2012 Höstlansering

Det går ju alltid att köpa viner i utlandet :)

....och från utlandet på nätet :)
 

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Kollade nyligen in vilka viner m.m som blev offertvinnare för lansering i April 2012 (fast sortiment)
Lite statistik.
  • 1605 olika viner/öl/sprit provades
  • 59 av dessa valdes ut för lansering, 44 var viner
  • I vissa kategorier var det över 70 olika viner som provades
  • Inte i ngn kategori valdes mer än en produkt ut för lansering
:eek:
[/list]

Då är inte de produkter med som ratades och inte blev provade.
Lägger man dessutom till att själva förfrågan ibland är väldigt snäv (typ stelvin-förslutning m.m) så förstår man lätt att mängden intresserade producenter är ännu högre.

Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur en sån här modell kan vara märkesneutral.
Från min egen blygsamma erfarenhet av vinprovning så vet jag hur svårt det är att ranka dom viner man provar så snävt att bara ett får vara bäst.
För det mesta brukar det skiktas ut 2, 3, 4 eller fler (beroende på hur många man provar förstås) som man tycker är bra var och en på sitt sätt.

Man hänsvisar förstås alla som inte valdes till BS men skillnaden mellan att få sin produkt i T1,T2 eller T3 och BS är ju helt enorm vad gäller volym och ekonomi.

Inga underlag är offentliga, inte ens för dom som offererar utan man kan bara överklaga till en konsumentprovningspanel för en rejäl slant.
 
Toppen