Dom Perignon 2002

Diskussion i 'Vin' startad av maxistockholm2, 12 augusti 2010.

1. SUPRA

SUPRA Bäst

SV: Dom Perignon 2002

Jag köpte och tesdade en i helgen. Jag var förkyld men kunde inte motstå. Passar dock på hur den smakade :D

Jag skulle gissa att lagringspotentialen är mycket god.

2. Lando

Lando Medlem

Vart köper ni era DP 2002 från? 1199 på bolaget känns väl som i alla fall helt ok pris eller vet någon några billigare alternativ även om man bara ska ha 2-3 flaskor?

Viking Line hade DP 2000 för under tusenlappen i höstas men hade då alltså inte bytt årgång än :(.

PS. Dom hade också Krug GC för under 1000 spänn, kanske ett tips om ni nån gång åker dit? Dum som jag vara så tänkte jag vänta till hemresan med att köpa men då tog vi ett annat rederi, puckat av mig!

3. Elvis

Elvis Medlem

När jag köpt lådvis har jag köpt från Fine&Rare i England. Om man vill ha tag i enstaka flaskor så är Heathrow ett bra alternativ (87 pund/flaska tror jag), om man har vägarna förbi där.

4. Per Stade

Per Stade Lege artis

På Arlandas taxfree har de ett "Special Offer"
    Dom Perignon Andy Warhol 75 cl was SEK 1159 SEK 1159 ???

5. Elvis

Elvis Medlem

:) Det är säkert årgång 2000 också.

6. CH

CH Medlem

Finns Andy Warhol utgåvorna för 2000 också?

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Ja, jag har sett en hel del på eBay i Tyskland

8. CH

CH Medlem

Det hade jag missat helt. Trodde det bara fanns från 2002.

9. Elvis

Elvis Medlem

Dom Perignon 2000 Andy Warhol edition säljs fortfarande i vanliga butiker också - jag såg dem senast idag på Gatwick.

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Nu släpps ju iallafall Grand Année

Dear Mr Shorepower,

2002 is no doubt the finest Champagne vintage since 1996. The few that we have tasted so far have been exceptional, and the Bollinger Grande Année is simply lovely.

I think this is even better than their 1996, and is the best Grande Année since 1990, so we're delighted that Bollinger have exclusively entrusted us to bring you this special Champagne in the UK.

Best regards,

Simon Staples
    Berrys' Fine Wine Director

2002 BOLLINGER, GRANDE ANNÉE, CHAMPAGNE

"The nose is forthright and powerful, all amazingly pure and precise and the encyclopaedic flavours of the palate defer to the reputations of vintage and House alike, with nutty, creamy notes and an authoritative finish."
    (Simon Field MW, Berrys' Champagne Buyer)

"An absolutely magnificent nose of melted butter on thick white toast with beguiling undertones of tropical fruits. (I know it sounds a tad romantic but it really does!) This is truly one of the most exciting champagnes I've drunk and it will blossom beautifully over the next decade."
    (Simon Staples, Berrys' Fine Wine Director)

CASE PRICE IN BOND (6)
    £288.00
    EN PRIMEUR

11. Bubblaren

Bubblaren Medlem

ÄR morgontrött, ja! Men är priset bara 288 engelska pund för 6 pavor?? ::)

12. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Priset är ca15% högre än 2000! Tillkommer 10 pund i skatt samt 20% moms ca 660SEK/fl

13. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Tack magnum.

Hoppas jag springer på en eller tre, eller så.

14. Per Stade

Per Stade Lege artis

Vilket är ett par hundra kronor lägre än priset i Sverige.
    Och det är ju ändå ett lågt pris för en en prestigechampagne.

15. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Jag har druckit denna årgång av Dom Pérignon vid två tillfällen, i juli och i augusti i år, och jag måste säga att den var mycket bra, redan som ung. Den har uppenbara kvaliteter som märkbart övergår andra unga Dompor jag druckit 1998, 1999 och 2000 (fast det är klart, 2002 är en större årgång även på pappret). Balansen och djupet gör helt klart upplevelsen bättre.

Det står nu för mig klart att Dom Pérignon faktiskt kan vara riktigt stort vin (t.o.m. redan som som ung, även om det är lätt att säga att DP 2002 kommer att växa betydligt med tiden.) om årgången är tillräckligt bra. Därmed får jag nog medge att jag kan ha underskattat vinet en aning. Men, jag gav i alla fall, trots tidigare halvbra (för att vara prestige) upplevelser av unga Dompor, den här årgången en ärlig chans att visa vad den gick för.

Kan varmt rekommenderas, i vart fall.

Dela sidan