Dom Perignon

Diskussion i 'Vin' startad av MikJak, 27 februari 2011.

1. MikJak

MikJak Medlem

Hej
    Jag har ett par flaskor DP 1990, 1996 Oenothèque 1996 och 2002. Jag undrar om någon här vet något om hur länge dess årgångar kan sparat utan att de passerat sina bästa toppar? Jag har varit i kontakt med systembolaget vid ett flertal tillfällen och även sökt info via nätet, men tyvärr får jag varje gång olika svar.
    /Micke

Givetvis ligger de i en vinkällare med rätt förutsättningar.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Dom Perignon

Ingen av de har enligt mig passerat någon topp direkt. 96 Oenothèque och 2002 har ju precis släppts. Hur länge de ska ligga är mycket en fråga om tycke och smak

Kolla på exempelvis cellartracker.com. Du kan söka via google med denna söksträng "dom perignon 1996 site:cellartracker.com"

Föreslår att du läser vad personer som provat vinet tycker och matchar det till din egen smak. En liten tabell över vad snittet på medlemmars syn om drickfönstret visar att det är rätt stora spann.

2002 Dom Pérignon 2011-2031
    1996 Dom Pérignon 2007-2022
    1990 Dom Pérignon 2005-2013
    1996 Dom Pérignon Oenothèque 2010-2025

3. MikJak

MikJak Medlem

Hej tack för ditt svar.
    Jag har sökt ganska mycket via nätet och systembolaget men alla kommer med olika svar så det är väldigt svårt att skaffa sig en uppfattning.

4. Anders Landström

Det är för nog för att det egentligen inte finns ett bra svar. Det är ju först och främst en smakfråga, dvs vad gillar du som individ att dricka. Ju äldre flaskan är desto svårare blir det att bedömma när den ska drickas då varje flaska varierar något. "Lättast" är det med en flaska som aldrig lämnat producentens källare då den har haft en optimal lagring och sättet en flaska lagras, transporteras etc påverkar enormt mycket flaskan kondition 20-30 år framåt i tiden.

5. MikJak

MikJak Medlem

Tack för ditt svar.
    Jag har ytterliggare en fråga, vet du hur många olika varianter det finns av 2002 Andy Warhol edition det finns? Jag har läst att det endast finns gul röd och turkos, men jag har sett andra färger på bild.
    Kan du göra mig klokare?

6. Anders Landström

Det vet jag inte. Jag levde i tron att det fanns tre färger. Inget som påverkar smaken så har inte grävt så mycket. Maila Moët direkt så kan de nog svara.

7. NonPlusUltra

NonPlusUltra Medlem

Annars kan vi ju alltid fråga forumets expert-in-residence på just Andy Warhol edition - Elvis, hur ligger det nu till med detta? :)

8. magnum

magnum Epernay, Frankrike

9. MikJak

MikJak Medlem

Tack för alla svar.
    Jag vet inte om det är en manlig sak, men jag vill ju i alla fall ha alla så om det fanns fler än 3 färger hade jag ju missat de...
    (Allt eller inget)

10. Per Stade

Per Stade Lege artis

Jag hade också för mig att jag sett fler men har bara tre.
    Enligt Richard Juhlin Champagne Club finns det bara tre färger.

11. MikJak

MikJak Medlem

Jag har sett bilder på 2000 med flera färger bla. blå, lila och silver. Hoppas det inte finns fler 2002 för det drabbar bara plånboken...

12. Anders Landström

13. Anders Landström

14. Elvis

Elvis Medlem

Jag har sålt min och den var blå. ;)

2002:an har jag bara sett i tre färger.

15. MikJak

MikJak Medlem

Tack för alla svar, nu är jag lite klokare.

Dela sidan