Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Domaine Tortochot Gevrey Chambertin 1er Cru Champeaux -2005

Magikern

Medlem
Mer än jag som noterade detta vinet som släpps på Måndag?
Lite yrvaket och tight idag skulle jag gissa?
Lär nog köpa 2 flaskor varav den första öppnas 2016
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mer än jag som noterade detta vinet som släpps på Måndag?
Lite yrvaket och tight idag skulle jag gissa?
Lär nog köpa 2 flaskor varav den första öppnas 2016
Tortochot brukar generellt behöva tid eftersom de gör vinerna i en traditionell stil som inte är alltför charmig som ung - mycket stjälkar, mycket ny ek (mer ek än om man vill ha balans frukt-ek direkt vid buteljering). Dessutom är toppårgången 2005 i Bourgogne extra mycket i lagringsstil eftersom den har både mycket tannin (=behöver tid) och mycket syra (=utvecklas långsamt). Burghound har gett vinet 91 poäng och angett "2017+".
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Tortochot brukar generellt behöva tid eftersom de gör vinerna i en traditionell stil som inte är alltför charmig som ung - mycket stjälkar, mycket ny ek (mer ek än om man vill ha balans frukt-ek direkt vid buteljering). Dessutom är toppårgången 2005 i Bourgogne extra mycket i lagringsstil eftersom den har både mycket tannin (=behöver tid) och mycket syra (=utvecklas långsamt). Burghound har gett vinet 91 poäng och angett "2017+".

Låter lovande, Burghound är rätt restriktiva med höga betyg eller? 91 poäng indikerar sannolikt att det kommer att bli ett utmärkt vin i sin prisklass.

Betygsinflationen är rätt rejäl nuförtiden så man skall inte bli förvånad om 91 poäng indikerar ett mediokert vin.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Beställde vinet en halvtimme efter det släpptes men det har fortfarande inte dykt upp. Väldigt få flaskor som tog slut direkt skulle jag gissa. Någon här som beställt?
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Kontaktade importören och det hade blivit fel vid beställningen och de ordnade så att flaskorna dyker upp nästa vecka. Trodde faktiskt att de få flaskorna de hade sålde slut på en halvtimme och det var därför inte mina dök upp.

Gevrey-Chambertin Premier Cru 2005 är ju riktigt eftertraktat idag trodde jag men de är kanske bara en myt att de bästa vinerna med de specifikationerna (runt 500 sträcket) hör till de viner som kommer att bli de bästa i sin prisklass alla kategorier inom 5 år.
 
Toppen