Dompa Oenothéque 1992 och 1995?

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 29 oktober 2013.

1. Elvis

Elvis Medlem

Hur är Dompa Oenothéque 1995? Både 1995:an och 1992:an verkar rätt rimligt prissatta på restaurang Petrus i Hongkong dit jag ska i nästa vecka. Här är vinlistan.

Eller ska jag satsa på säkra kort som Billecart-Salmon GC 1996 eller Winston Churchill 1996?

2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

SV: Dompa Oenothéque 1992 och 1995?

Dom gånger jag provat DP 1995 har den varit lysande i min gom bättre än den vanliga (den har ökat kraftigt i pris sista 6 mån till samma pris som 1996)!Billecart 1996 GC är en annan fantastisk champagne. Svårt val, enklast att ta 2!!

Edit! nu har jag läst vinlistan, Billecart GC 1996, mer prisvärt ;)

3. vintomas

vintomas Bloggare

Kan du inte ta en DP Rosé 2002 istället och berätta hur den är, jag är nyfiken. ;)
    En sendegorgerad 1995:a som nu bör ha fått ca 6 år på korken borde ju vara pålitligt mogen, om du nu är på Œnothèque-humör.
    Frågan är om "mellanårgångar" som 1992 vinner lika mycket på att göras i œnothèque-version? Om man väl dricker t.ex. 1992:eek:r och 1993:eek:r är det väl mer för att få något riktigt moget? Samma årgång av DP mot DP Œno i mellanårgångar, se där ännu ett uppslag för en intressant provning.

4. Elvis

Elvis Medlem

Jag är medveten om att Bille GC 96 är rena "fyndet" i vinlistan men jag har redan druckit det vinet ett par gånger och jag har en orörd låda i källaren... Dompa Oenothéque 95 har jag aldrig druckit. Hmm... Och jag kommer att äta där ensam så två flaskor känns lite i överkant. ;)

Dela sidan