Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Martin

Medlem
Vin till Barolokokta päron och vanijglass

Hjälp..
Står still i hövvet..

Vill förstärka eller komplettera - men inte förstöra..

Kanel ingår oxå i det ihopkokta Barolo-joxet.

anyone?
 

Sjödin

Joråsåatt...
Ackompanjera Anka?

Ska för typ andra gången i mitt liv ge mig på att tillaga anka. (varför gör man inte anka oftare egentligen? Det är ju så gott!)

Men vad f*n dricker man till anka egentligen?? Vad har sällskapet för förslag?
Det blir inte något avancerat, utan hårdstekta bröst som får bli lagom färdigstekta i ugn. Till detta något enklare tillbehör, skulle jag tro...

Jag har inte en susning vad jag druckit till anka tidigare, det har oftast varit på lokal och jag har heelt förträngt tillfällena....
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ackompanjera Anka?

Pinne är ju ganska klassiskt till! Kör en skön rödvinsreduktion till som du låter hallon och körsbär koka in i också så fungerar det perfekt med en bra Pinot. Prova gärna en nya världen, exempelvis en Marimar Torres från Cali eller en Felton från Nya Zeeland.
 

SUPRA

Bäst
SV: Ackompanjera Anka?

När jag var på japansk restaurang fick jag plommonvin till ankan.

Jag är neutral till förslaget. Det finns nog bättre, jag hade satsat på ett rödvin.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Ackompanjera Anka?

Krug skrev:
Pinne är ju ganska klassiskt till! Kör en skön rödvinsreduktion till som du låter hallon och körsbär koka in i också så fungerar det perfekt med en bra Pinot. Prova gärna en nya världen, exempelvis en Marimar Torres från Cali eller en Felton från Nya Zeeland.

Sicken jävla tur att det är bärsäsong nu då, så jag hittar fina hallon och körsbär. ;)
Pinne it is, klart och betalt!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ackompanjera Anka?

Sjödin skrev:
Sicken jävla tur att det är bärsäsong nu då, så jag hittar fina hallon och körsbär. ;)
Pinne it is, klart och betalt!

Aaah, men se där min öboende bekanta! Det vär därför Gud i sin obegränsade vihet skapade varmare länder och saluhallar!
 

goka

Medlem
SV: Vin till kalvfilé Oscar

Pomerol skrev:
Vad valde du för vin till slut och hur blev kombinationen?

Jo, det blev en Stoneleigh Pinot Noir som fick ackompanjera kalvfilén. Naturligtvis massor av röda bär, och kanske en aningens mer matig intressant avklingande smak som tappert höll i sig något längre än de allra enklaste pinot-vinerna.

Det passade mycket bra till anrättningen, men hade inte en chans att ta över huvudrollen från kalvfilén som var helt oerhört mjäll och god. Tror den gick på 415 kr/kg, men det var värt varenda öre, och sammantaget kan jag varmt rekommendera hela paketet. Men jag kommer nog testa en finare pinot till det nästa gång.

Tack för goda och tydliga tips!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Har slagit ihop ett flertal trådar i samma ämne, det är bättre att ha allt på samma ställe.

Krug
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Ackompanjera Anka?

Krug skrev:
Prova gärna en nya världen, exempelvis en Marimar Torres från Cali eller en Felton från Nya Zeeland.

SS fixar tyvärr inte att skaka fram pavor ur beställningssortimentet på en eftermiddag... ???
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Ännu ett skäl att vara bitter och besviken. Men det finns kanske några andra pinnealternativ.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Krug skrev:
Ännu ett skäl att vara bitter och besviken. Men det finns kanske några andra pinnealternativ.
Jo men visst.... Jag tror det löser sig vettu....
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Jaha vänner, då var det dags igen.
Nu snackar vi "pärlor åt svin-middag". Gästerna vi skall ha på lunch skulle själva lätt kunna bjuda på Dafgårds micromat med Önos blandsaft. Men skitsamma, det hör kanske inte hit.
Jag tänkte dock hålla en viss nivå trots allt och bjuda på "gräddig" fisk- och skaldjurssoppa med massor av dill, timjan och lite chili. Till detta färskt bröd och nån smarrig ost.
Fisk och lämpliga viner (sushi undantaget) är för mig outforkskade områden, jag är köttätare! ;D
So, hit me!!

By the way, gärna nåt jag kan få tag på innan i morgon typ... ???
 

anders

Medlem
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Sjödin skrev:
Jaha vänner, då var det dags igen.
Nu snackar vi "pärlor åt svin-middag". Gästerna vi skall ha på lunch skulle själva lätt kunna bjuda på Dafgårds micromat med Önos blandsaft. Men skitsamma, det hör kanske inte hit.
Jag tänkte dock hålla en viss nivå trots allt och bjuda på "gräddig" fisk- och skaldjurssoppa med massor av dill, timjan och lite chili. Till detta färskt bröd och nån smarrig ost.
Fisk och lämpliga viner (sushi undantaget) är för mig outforkskade områden, jag är köttätare! ;D
So, hit me!!

By the way, gärna nåt jag kan få tag på innan i morgon typ... ???

Eftersom jag tolkar 'gräddig' som att soppan är ganska fet så tänker jag syra. En Chablis kanske. Eller Riesling från gamla världen; distrikt, och därmed smak, avhängigt tonerna i din soppa.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Gräddig fisk + Krispig rajsling, gärna med en tad socker... Kanske någon liten Tysk?

Du kan säkert hitta någon blå flaska på ditt lokala bolag! :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Tack för svaren A & K!!
Precis, gräddig = fet = syra. Så långt är jag med, men undrande över dillsmaken...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Sjödin skrev:
Tack för svaren A & K!!
Precis, gräddig = fet = syra. Så långt är jag med, men undrande över dillsmaken...

Du kan ju blanda 50/50 med en Rioja...
 

anders

Medlem
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

Jag föreslår att du köper två flaskor. Du har en som matlagningsvin så du kan testa hur mycket dill som vinet klarar. Öka dillmängden sakta men säker och ta en klunk vin samtidigt.
Som bonus kommer du vara lite skönt avslappnad när svinen kommer och börjar yra om Barfgård och hallonsaft.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricka till maten - Stora kombinationstråden [sammanslagna trådar - Krug]

anders skrev:
Jag föreslår att du köper två flaskor. Du har en som matlagningsvin så du kan testa hur mycket dill som vinet klarar. Öka dillmängden sakta men säker och ta en klunk vin samtidigt.
Som bonus kommer du vara lite skönt avslappnad när svinen kommer och börjar yra om Barfgård och hallonsaft.
Anders, du är då alltid att lita på... ;)
 
Toppen