Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Rätt få som verkar dricka något. Nu har vi ju höjt åldergränsen till 20 år men vet inte om det är orsaken till att forumets medlemmar verkar dricka allt mindre.

Det behöver ju inte vara Krug CdM eller DRC för att det ska vara kul att läsa om
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Jo då, nog dricks det. Har åldern inne. Men har förbaskat svårt att förklara vad jag känner i doft och smak. Dessutom får jag nog allt erkänna att stuket på forumet ligger högt, en nivå jag själv inte har just nu.

Tror det är bra om det filas lite till på inställningen att högt som lågt är ok att nämna, bara det är gott. Har blivit något bättre senaste månaderna.

Gör som du säger och lägger strax in vad det blev i glaset i helgen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Blev lite trevliga flaskor i Champagne i helgen..Pierre Peters Chetillons 2004 riktig riktigt bra klar att dricka nu klart mera tillgänglig än 2002 som vilar sig för tillfället 1996 vintage perfekt att dricka nu, generöst med frukt och kittlande syra men i balans till skillnad från Chetillons 1996 som behöver mera lagring

Enchanteleurs 1998 tydliga mognadstoner aningen tryffel med en krittorr eftersmak ej i klass med 96an.

Bollinger 2002, 4 flaskan jag provar och den bästa. Behöver mera lagring men för mig så når den inte upp till 96ans nivå ;D

Fleur de Passion . 95 seriös, stram den Fleur som är minst livfull,96 behöver mycket mera lagring lite som med Peters vanliga vintagen klar att dricka men Super Cuveerna behöver mera tid,97 lite mindre kropp än övriga rena tydliga smaker av gul frukt,98vilken är bättre 98 eller 99? svårt val men 98 är superläcker full av charm,99 fantastisk, bra att dricka nu mera strikt än 98,00 perfekt att dricka nu,02 tunnel, vilar sig,04 behöver lite mera tid, perfekt nu om man luftar ordentligt,05 redo att dricka mera forward och öppen än 04,08 helt fantastisk, komplex underbar balans bästa Fleuren hittills ;)
Diebolt Prestige 1990, 1988 (vad som idag är Fler de Passion) degorgerade för 4 månader sen. Som en hel måltid. Djup guldgul färg.Fulla av smak, exotiska frukter,honung och massvis med energi. Kommer säkert att utvecklas ytterligar i 10 år. Fantastiska Champagner. Stor njutning.
1953, WOW, degorgerad direkt, ljusare färg än 88 & 90!!Doftar som ett litet kafferosteri fortsatte att utvecklas under en timme i glaset HEAVEN ;D
 
Trådskapare
A
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

magnum skrev:
Blev lite trevliga flaskor i Champagne i helgen..Pierre Peters Chetillons 2004 riktig riktigt bra klar att dricka nu klart mera tillgänglig än 2002 som vilar sig för tillfället 1996 vintage perfekt att dricka nu, generöst med frukt och kittlande syra men i balans till skillnad från Chetillons 1996 som behöver mera lagring

Enchanteleurs 1998 tydliga mognadstoner aningen tryffel med en krittorr eftersmak ej i klass med 96an.

Bollinger 2002, 4 flaskan jag provar och den bästa. Behöver mera lagring men för mig så når den inte upp till 96ans nivå ;D

Fleur de Passion . 95 seriös, stram den Fleur som är minst livfull,96 behöver mycket mera lagring lite som med Peters vanliga vintagen klar att dricka men Super Cuveerna behöver mera tid,97 lite mindre kropp än övriga rena tydliga smaker av gul frukt,98vilken är bättre 98 eller 99? svårt val men 98 är superläcker full av charm,99 fantastisk, bra att dricka nu mera strikt än 98,00 perfekt att dricka nu,02 tunnel, vilar sig,04 behöver lite mera tid, perfekt nu om man luftar ordentligt,05 redo att dricka mera forward och öppen än 04,08 helt fantastisk, komplex underbar balans bästa Fleuren hittills ;)
Diebolt Prestige 1990, 1988 (vad som idag är Fler de Passion) degorgerade för 4 månader sen. Som en hel måltid. Djup guldgul färg.Fulla av smak, exotiska frukter,honung och massvis med energi. Kommer säkert att utvecklas ytterligar i 10 år. Fantastiska Champagner. Stor njutning.
1953, WOW, degorgerad direkt, ljusare färg än 88 & 90!!Doftar som ett litet kafferosteri fortsatte att utvecklas under en timme i glaset HEAVEN ;D
Låter som du varit i Champagne igen. Drack Du PP hos dem? Vad gäller Diebolten behöver jag inte fråga :)
 

CH

Medlem
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Tror ingen finner helgens öl samt rom&cola speciellt spännande att läsa om.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Jorå, det rinner ner en del... emellanåt.
Men, sen flytt här i våras så ligger alla flaskor magasinerade i lådor och känns inte riktigt lika tillgängliga.
Så, det som inmundigas är mest SBs rödvinssortiment mellan 100 och 200 spänn. Med bara en lön (föräldraledigt) och nyköpt hus ligger prioriteringarna på annat just nu.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Personligen så ligger jag lite i träda av ett antal anledningar, främst att det är så helvetes mycket att göra just nu och att vin är det sista jag är sugen på. Det är inte alltid en fördel att jobba med vin!
 

SUPRA

Bäst
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

Jag har dragit ner lite på nivån, men inte mängden, samt är mer fokuserad på andra hobbies just nu.
 
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

shorepower skrev:
Rätt få som verkar dricka något.
...
Det behöver ju inte vara Krug CdM eller DRC för att det ska vara kul att läsa om

Det behöver definitivt inte vara CdM eller DRC - det roliga är att läsa personligt hållna kommentarer om något i glaset som framkallade äkta känslor, såväl positiva som negativa.

För egen del har det pga bättre hälfts välsignade tillstånd förvisso blivit drastiskt mycket mindre drucket under det senaste halvåret - men jag köper i normal takt och räknar med att dricka i fatt inom en inte alltför avlägsen framtid, så bättring utlovas... ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dricker nån av medlemmarna på forumet nåt?

shorepower skrev:
Rätt få som verkar dricka något. Nu har vi ju höjt åldergränsen till 20 år men vet inte om det är orsaken till att forumets medlemmar verkar dricka allt mindre.

Det behöver ju inte vara Krug CdM eller DRC för att det ska vara kul att läsa om

Precis som Bubblaren skriver så har jag svårt att beskriva doft och smak. Det är inte allom förunnat att kunna skriva som du. Det är inte heller allom förunnat att skvalpa i sig viner på din nivå varje dag. Förutom min passion för champagne (som aldrig kan bli för dyr eller i tillräcklig mängd) så brukar vinerna oftast ligga mellan 100 och 200:- (så kallat vardagsvin) och de upplever jag som rätt ointressanta att läsa om för de övriga medlemmarna, speciellt om omdömet bara blir "det var gott".
Och riktiga stolpskott, som det händer att vänliga människor bjuder på ibland, vill jag av hänsyn till dem inte skriva något om. Risken finns ju att de goda människorna råkar läsa vad jag skrivit och tar illa upp. Det är tillräckligt besvärligt att försöka slingra sig undan när de vill fylla på det glas, som jag för artighetens skull sitter och smuttar på.
Har försökt skärpa mig och vara lite trevlig och social på gamla dar.
 
Toppen