Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 9 oktober 2007.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Var absolut ingen pik :). Det enda subtila i det budskapet är att de gärna får bjuda mig på en slurk av flaskan :)

Så du behöver inte be om ursäkt, däremot kan du ju häckla mig för att jag är så lätt att köpa.

2. Konjären

Konjären Medlem

...ingen fara från köparens sida heller, om jag känner honom rätt. Beträffande årgången så ger Michael Broadbent den 3 stjärnor. Av de få viner han recenserar från årgången i sin bok "Vintage wine" gillar han bäst La Mission, Ausone och Gruaud-Larose.

Min äldsta bordeauxupplevelse var en Cos d'Estournel 1911 förra året. Då skrev jag så här:

Ljust röd med klara tegelinslag, och en fantastiskt fin doft; naturligtvis mogen med obligatoriska inslag av läder, tobak och samtidigt en intressant – och inte alls oangenäm – sötaktig ton av murknande trä. I munnen är det tydligt slankt, med inslag av röda bär och rönnbär. Bra syra, som fungerar utmärkt till maten. Jag noterar ”flytande rönnbärsgelé” i blocket; inte som en smakreferens utan mer som en känsla av vilken funktion det spelar till maten…

Riktigt moget vin är lite av acquired taste. Antingen gillar man stilen eller så tycker man att det bara är trött och fruktlöst. Men förvånansvärt många viner av relativt enkelt snitt har överlevt riktigt, riktigt bra i 50, 60 år eller så. Så nog finns det hopp!

3. SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Intressant förresten att denna konnässör befinner sig i Zurich. Jag planerar nämligen att ta en termin där för studier nästa år. Skulle inte alls ha något emot om denne person ville sprida lite ljus bland mina korkade fördomar ;)

Förövrigt är väl min spontana tanke att La Mission och Cos d'Estournel kanske är viner som skulle klara längre lagring än La Lagune, men jag har som sagt inte druckit tillräckligt för att egentligen veta. Gammal La Lagune lyser med sin frånvaro bland provningsanteckningarna och jag har aldrig druckit något som är i närheten lika gammalt som 1914.

4. chambertin

chambertin Medlem

Tror det är "vinmannen" med den här bloggen som är köparen (korrekt konjären ?): http://vinmannen.blogspot.co.uk/
    Han verkar ju dricka en hel del äldre Bordeaux av bättre snitt.

Själv stannar min erfarnehet av äldre röd Bordeaux vid 1945 (Pichon-Lalande) och diverse olika 50-talare så visst förstår jag din nyfikenhet att ta reda på hur ett vin 1914 klarat tidens tand.

5. Konjären

Konjären Medlem

Nog är det han, alltid... I Zürich var han tillfälligt för en vinmiddag av oanständigt bra snitt. Ser fram emot hans noteringar från bl a Romanée-Conti 1989. ;)

6. vintomas

vintomas Bloggare

Monopolauktionisten Auktionsverket har satt in en extra drycksauktion 12-13 juni, vilket innebär att den första delen av katalogen dök upp idag och resten rimligtvis imorgon:
    http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Känns lite ovant att denna gång se en dryckesauktion helt utan Bollinger VVF:er... ;)

Ett exempel på ett märkligt prissatt objekt hittar jag direkt: 1996 Dom Pérignon Side by Side (en låda med en normaldegorgerad Dompa 96 bredvid en Dompa Œenothèque 96)
    https://www.stadsauktion.se/1206/137554 ... e-by-side/

På de 5500 kr i utropspris tillkommer 20% avgift + 50 kr, vilket blir 6650 kr.
    En kul grej, men exakt samma låda kan fortfarande köpas i Sovjetbolagets beställningssortiment för 5294 kr: http://www.systembolaget.se/77322
    Skillnaden är att man på auktionen inte vet hur flaskorna lagrats, inte har returrätt för defekter, måste betala extra för andra leveransalternativ än att själv hämta flaskorna i Frihamnen i Stockholm, måste betala extra per dag om man inte hämtar flaskorna inom några dagar, och får betala en extra avgift om man vill betala med kreditkort. Inget av detta borde locka till köp.

Räknar man baklänges är således allt över 4370 kr i slagpris helt korkat av köparen. Det verkar vara rätt standard med ett reservationspris på 90% av utropspriset, vilket i detta fall skulle innebära runt 5000 kr, d.v.s. en god bit över butikspriset. Blir den här produkten såld har någon köpare blivit lurad.

På auktioner med 15% + 20% + 150 kr + 50 kr mellan köpare och säljare, är det liksom lite svårt att sälja produkter som fortfarande finns i butik, med mindre än att minst en av köpare och säljare (och kanske båda) blir missnöjda med priset.

7. Anders Landström

Hade missat att det var en ny auktion och heller inte fått något mail av Auktionsverket om en ny auktion,

Kan bara hålla med dig om dina kommentarer men jag blir inte förvånad om någon lägger ett ännu högre bud. En del som bjuder på auktioner har liten eller ingen koll. Vad gäller värderingsmännen så skulle man väl hoppas att de hade den kollen men det har visat sig att de inte antingen orkar eller kan följa upp vilka priser som ska vara mer rimliga.

Har ju funnit en hel del ankor. Bland annat köptes Cristal 2002 till högre priser än man kunde gå in och köpa på SB för.

8. Elvis

Elvis Medlem

Det (o)lustiga är att det händer varje auktion.

9. vintomas

vintomas Bloggare

A fool and his money are soon parted...

10. Anders Landström

Mail från auktionsverket kom idag. Verkar som de som Systembolaget också har problem med sina IT-system då man pratar om att att nationaldagen snart är här :)

11. chambertin

chambertin Medlem

Underligt ljus färg på dom här "Y" från -85:

12. Anders Landström

Perfekt lagrade kanske :)

Hittade en bild på en 2007, den verkar extremt ljus redan den

13. chambertin

chambertin Medlem

...eller överexponerad bild. :)

Lite kul Bourgogner annars där.

14. Anders Landström

Någon läste inte det här forumet. Nu blev ju budet "bara" 4.400 men med 22.5% påslag samt 50 kronor slagavgift så fick köpare betala 5.440 kronor, dvs 146 kronor mer än på Systembolaget. GRATTIS till köpare ::) (väljer hen sedan att betala med kort tillkommer ytterligare 109 kronor)

Blev en del trevliga priser på 2002 Corton Grand Cru Cuvée Charlotte Dumay (jag vet Chambertin, vi skulle ha köpt) och 2005 på magnum.

Ingen på forumet som ropade hem 1995 DRC samlingen på magnum?/ :p

15. vintomas

vintomas Bloggare

I så fall tycker jag att det borde vara obligatoriskt att bjuda. ;D

16. perpro

perpro Medlem

Hej, jag köpte ett par flaskor på Stadsauktioners senaste auktion. Inget speciellt. Nu när jag öppnat två av fyra flaskor har i båda fallen korken smulats sönder och vinet varit oxiderat och helt odrickbart. Hur hanterar man det? Inte alls gissar jag. Det är ju tydligt att man köper flaskorna i befintligt skick.

Är detta problemet vanligt?

17. vintomas

vintomas Bloggare

Låter som viner som lagrats på tok för torrt och möjligen varmt. Hur var fyllnivån? Var den trots detta bra är det närmast omöjligt att se utifrån att partiet har en sådan defekt.

18. perpro

perpro Medlem

Fyllnivån var OK (tror jag - kom ihåg, jag är nybörjare! Blev intresserad av vin först i år...), alla var liknande (länk till annan auktion med liknande nivå):

https://www.stadsauktion.se/1204/127629 ... de-latour/

19. Elvis

Elvis Medlem

Usch vad tråkigt. Vad var det för vin?

Jag vet inte hur vanligt det är - de viner jag köpt på auktion har nästan uteslutande varit yngre viner som inte bör ha hunnit fördärvats även om de inte lagrats optimalt.

20. perpro

perpro Medlem

Det var ett rätt enkelt Australiensiskt vin från 1993 (så jag går inte i konkurs direkt) och det var nog på gränsen att det var drickbart ändå, men trist att det var i så pass dåligt skick. Jag har i varje fall inte hjärta att försöka sälja dem igen, för ha dem till vaskning. :D

Jag mailade auktionsfirman och varnar dem för den (för mig okända) säljaren ivf...

Dela sidan