Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis

Medlem
Jag brukar inte tipsa om min egen blogg men Sören Nylund, värderare åt Stadsauktion/Systembolaget, skrev just en lång kommentar till mitt inlägg om senaste vinauktionen. Det var inte minst @magnum's ifrågasättande av Selosse 1996 utan etikett i en tidigare auktion som han reagerade mot. Utifrån Sörens svar antar jag att det var Richard Juhlin som sålde.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag brukar inte tipsa om min egen blogg men Sören Nylund, värderare åt Stadsauktion/Systembolaget, skrev just en lång kommentar till mitt inlägg om senaste vinauktionen. Det var inte minst @magnum's ifrågasättande av Selosse 1996 utan etikett i en tidigare auktion som han reagerade mot. Utifrån Sörens svar antar jag att det var Richard Juhlin som sålde.
intressant följdfråga måste jag säga, väntar ivrigt på svar. :rolleyes:
 
Jag brukar inte tipsa om min egen blogg men Sören Nylund, värderare åt Stadsauktion/Systembolaget, skrev just en lång kommentar till mitt inlägg om senaste vinauktionen. Det var inte minst @magnum's ifrågasättande av Selosse 1996 utan etikett i en tidigare auktion som han reagerade mot. Utifrån Sörens svar antar jag att det var Richard Juhlin som sålde.
Så en av världens mest ansedda champagneprofiler säljer och det räknas då som proveniens? Hoppas det är ett skämt. Säljaren själv kan väl inte stå för den? Om Selosse själva angett att de inte sålt flaskor utan etikett så är det i min bok ett bättre bevis än att säljaren ger uppgifter. Tar gärna synpunkter på om jag missförstått det här

Vore bättre om de redovisade öppet hur de säkrar proveniens än att hänvisar till att de vill undvika rykten. Vi lever i en internetvärld med sociala media.
 

Elvis

Medlem
Om Selosse själva angett att de inte sålt flaskor utan etikett så är det i min bok ett bättre bevis än att säljaren ger uppgifter.

Selosse sa att de inte hade sålt dem, men de kan säkert ha gett Julle några flaskor utan etikett. I så fall hade de nog inte räknat med att de skulle dyka upp på auktion några år senare... Undrar vem som skrivit dit degorgeringsdatum? Juhlin själv?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Selosse sa att de inte hade sålt dem, men de kan säkert ha gett Julle några flaskor utan etikett. I så fall hade de nog inte räknat med att de skulle dyka upp på auktion några år senare... Undrar vem som skrivit dit degorgeringsdatum? Juhlin själv?
Det låter ju rimligt att t.ex. Julle skulle kunna ha fått några flaskor utan etikett, före de såldes. Att ge dem utan etikett kan ju t.o.m. vara ett sätt att försöka se till att de inte säljs, om man är en generös men ändå slug vinmakare. Dock skriver Sören N. "Vid köptillfället", och det borde ju utesluta gåva. Ett annat intressant uttalande är: "vi refuserar objekt om vi har minsta misstänksamhet eller om det visar sig finnas luckor i dokumentationen". Nog borde det uppstå en viss misstänksamhet om etikett saknas? Då borde det alltså finnas dokumentation, vilket i detta fall borde innebära en faktura från Selosse på ett antal Millésime 1996, trots att han inte specificerar vilken dokumentation som finns. Jag förstår i princip om de inte vill hänga ut enskilda säljare med namn, men en originalfaktura från Selosse skulle för mig smälla högre än att en champagnekändis fanns på plats, särskilt om det skulle råka vara samma champagnekändis som säljer. Jävssituationer minskar ju lite på trovärdigheten i expertuttalanden.

Man kanske skulle ånga bort etiketten från en Selosse 2003 och skriva 1996 på flaskan med en däckpenna, och på så sätt öka värdet på den. :rolleyes:
 

Sundbom

Medlem
Nu tycker jag att det låter på svaret som att flaskorna kommer från någon annan än Juhlin, men att han (kan ju vara någon annan profil) var med. Men sak samma egentligen. Det konstiga är ju att Selosse säger att han inte har sålt dom. För att behålla trovärdigheten så måste man kunna lite på dom till 100 %.

Men Systembolaget är ju inblandat, så vad kan man begära?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Men hur ska flaskorna ha fortsatt trovärdighet ?
För jag antar att dom kommer säljas både två och tre gånger till nu när
dom genererade så mycket pengar.
Är dom märkta med någon stämpel ?
För det kan ju inte vara tänkt att Sören ska gå i god för dom om flaskorna säljs på någon
annan auktionsfirma i världen.

Med tanke på hans svar på Elvis blogg tycker jag verkar som han tar detta personligt !?
 
  • Like
Reactions: Jos

Martin Berggren

Bad santa
En av flaskorna kommer inte att säljas igen. Fråga Crespi om det smakade äkta vara.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    35,3 KB · Visningar: 389

chambertin

Medlem
Klart tveksamt att överhuvudtaget sälja sådana här flaskor på auktion.
I vilket fall som helst så är ju inte proveniensen tillgänglig för budgivarna.
SB verkar ju inte ha varit i kontakt med Selosse heller. Ett mail bort är kanske att begära för mycket.
 
Dryckesauktionen sker nästa vecka. Tittade snabbt igenom några poster och det är som vanligt en del frågetecken.

Dom Pèrignon 2002. Anges att de lagrats hos Magnusson Fine Wines sedan 2008. Då DP 2002 lanserades i juli 2010 med tillgänglighet oktober 2010 måste detta vara specialexemplar. Speciellt med tanke på att man ofta betalar extra för proveniensen borde det inte vara några tveksamheter.

1996 Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs. Utrop 1000 kronor per flaska. Med avgifter 1250 SEK per flaska. Då det fortfarande finns för 751 SEK på Systembolaget undrar man över priset.

Har mailat Auktionsverket med båda dessa frågor

Ska nu gräva lite och se om det är flaskor man verkligen vill köpa :)

 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Dryckesauktionen sker nästa vecka. Tittade snabbt igenom några poster och det är som vanligt en del frågetecken.

Dom Pèrignon 2002. Anges att de lagrats hos Magnusson Fine Wines sedan 2008. Då DP 2002 lanserades i juli 2010 med tillgänglighet oktober 2010 måste detta vara specialexemplar. Speciellt med tanke på att man ofta betalar extra för proveniensen borde det inte vara några tveksamheter.

1996 Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs. Utrop 1000 kronor per flaska. Med avgifter 1250 SEK per flaska. Då det fortfarande finns för 751 SEK på Systembolaget undrar man över priset.

Har mailat Auktionsverket med båda dessa frågor

Ska nu gräva lite och se om det är flaskor man verkligen vill köpa :)
Fanns rätt dåligt med roliga grejer tycker ja. :-(
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dryckesauktionen sker nästa vecka. Tittade snabbt igenom några poster och det är som vanligt en del frågetecken.

Dom Pèrignon 2002. Anges att de lagrats hos Magnusson Fine Wines sedan 2008. Då DP 2002 lanserades i juli 2010 med tillgänglighet oktober 2010 måste detta vara specialexemplar. Speciellt med tanke på att man ofta betalar extra för proveniensen borde det inte vara några tveksamheter.

1996 Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs. Utrop 1000 kronor per flaska. Med avgifter 1250 SEK per flaska. Då det fortfarande finns för 751 SEK på Systembolaget undrar man över priset.

Har mailat Auktionsverket med båda dessa frågor

Ska nu gräva lite och se om det är flaskor man verkligen vill köpa :)
DP 2002, jag blir alltid lite misstänktsam när en papplåda ser helt ny ut efter 6 års lagring i en fuktig källare!
 
Toppen