Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nu har det vinauktionerats igen. Idag var det vitt och champagne som stod på tur och det är uppenbart att folk är galna.

Den som betalade 6000 kronor flaskan för Salon 90 måste få hjälp. Den som köpte en Selosse 90, även om det är en av de få 90 som är bra, för 5600 spänn... Galning. Dompa 82 för 5600? Sluta nu! Också kanske den sjukaste av dem alla...
Uppenbarligen är det många därute som fortfarande tror att 90 är en superårgång för champagne. Det är lite tråkigt. Man får bara hoppas att de som jar betalat galna pengar för vinerna inte kunskapen och erfarenheten att bli besvikna då de dricker sina fruktansvärt överprisade inköp.
 
Nu har det vinauktionerats igen. Idag var det vitt och champagne som stod på tur och det är uppenbart att folk är galna.

Den som betalade 6000 kronor flaskan för Salon 90 måste få hjälp. Den som köpte en Selosse 90, även om det är en av de få 90 som är bra, för 5600 spänn... Galning. Dompa 82 för 5600? Sluta nu! Också kanske den sjukaste av dem alla...
Uppenbarligen är det många därute som fortfarande tror att 90 är en superårgång för champagne. Det är lite tråkigt. Man får bara hoppas att de som jar betalat galna pengar för vinerna inte kunskapen och erfarenheten att bli besvikna då de dricker sina fruktansvärt överprisade inköp.

Utmärkt spaning! Såg också några andra liknande inlägg i en annan tråd här. Ja, vad ska man tro? Jag var inne för första gången och hade tittat på några möjliga köp men det kändes mest komiskt och märkligt. Och som ett stort slöseri med tid.

Är det kineserna som driver upp den globala efterfrågan och därmed prisnivån på gamla fin-viner? Rimligen är dessa marknader inte helt särkopplade. Serena Sutcliffe berättade för mig för ett par år sedan under finanskrisåren att Sothebys hade dragit ner vinauktionerna i new york och London till ett minimum och skeppade hela båtlaster med gamla pärlor till hong kong. Och även om styret i Kina bestämt att man inte får ge bort Ch latour till varje byråkrat man träffar längre, och även om deras tillväxt är nästan nere på svenska och irländska nivåer (dvs högst i Europa) just nu, så finns det ju rätt mkt köpkraft kvar. Förra årets absurt oläsbara men mycket lyxiga nykomling bland vintidskkrifter - LE PAN - vittnar ju om att detta fenomen är högst levande.

Eller är det vår egen hemmaodlade lånebubbla som gjort att folk tittar på sina kvadratmeterpriser i kvällspressen och känner sig riktigt rika på riktigt och därmed tappat priskänsligheten?

Eller är det en effekt av "The only game in town"? Där avsaknaden av små vinhandlare med egen butik och direktförsäljning till kund helt enkelt gör att marknaden för äldre viner är så pass ofullständig (jmfr andra huvudstäder i Europa...) att efterfrågan på gamla viner inte mättas med det ändå starkt begränsade utbudet på auktionsverket?

Eller att rikingarna inte fattat att man kan köpa gamla viner från vinhandlare i Europa?

Eller att vinintresset växer så snabbt bland oss vanliga Svensson?

Fler teorier, någon?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Utmärkt spaning! Såg också några andra liknande inlägg i en annan tråd här. Ja, vad ska man tro? Jag var inne för första gången och hade tittat på några möjliga köp men det kändes mest komiskt och märkligt. Och som ett stort slöseri med tid.

Är det kineserna som driver upp den globala efterfrågan och därmed prisnivån på gamla fin-viner? Rimligen är dessa marknader inte helt särkopplade. Serena Sutcliffe berättade för mig för ett par år sedan under finanskrisåren att Sothebys hade dragit ner vinauktionerna i new york och London till ett minimum och skeppade hela båtlaster med gamla pärlor till hong kong. Och även om styret i Kina bestämt att man inte får ge bort Ch latour till varje byråkrat man träffar längre, och även om deras tillväxt är nästan nere på svenska och irländska nivåer (dvs högst i Europa) just nu, så finns det ju rätt mkt köpkraft kvar. Förra årets absurt oläsbara men mycket lyxiga nykomling bland vintidskkrifter - LE PAN - vittnar ju om att detta fenomen är högst levande.

Eller är det vår egen hemmaodlade lånebubbla som gjort att folk tittar på sina kvadratmeterpriser i kvällspressen och känner sig riktigt rika på riktigt och därmed tappat priskänsligheten?

Eller är det en effekt av "The only game in town"? Där avsaknaden av små vinhandlare med egen butik och direktförsäljning till kund helt enkelt gör att marknaden för äldre viner är så pass ofullständig (jmfr andra huvudstäder i Europa...) att efterfrågan på gamla viner inte mättas med det ändå starkt begränsade utbudet på auktionsverket?

Eller att rikingarna inte fattat att man kan köpa gamla viner från vinhandlare i Europa?

Eller att vinintresset växer så snabbt bland oss vanliga Svensson?

Fler teorier, någon?
Tror inte att det är vare sig kineser, bolånebubblor eller att marknaden på gamla viner inte är mättad – det är tvärt om så att priserna för röda och vita verkar vara – med en del undantag – ganska sensibel; och som för kvalitetssauternes underprissatt (vilket den även är internationellt, ständigt fyndläge). Det riktigt galna är nästan alltid champagne, Och jag tror att det beror på en skev inflytelsebas och svenskars in i DNAt programmerade drift att tro på auktoriteter. Kort sagt, Julles ord och böcker driver efterfrågan på champagne. Han pratade ju upp årgång 90 när den kom och det är fortfarande kanon för många även om den har visat sig, i de flesta fall, vara keff.
Men det är bara min teori: en stark kultledare och proselyter med mer pengar än vett och kunskap.
 
https://online.auktionsverket.se/1603/361754-2008-hermitage-blanche-j-l-chave-selection/?sok=chave

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/hermitage-7594201

Jimmy, du har säkert rätt, jag har inte kollat så systematiskt, och detta är helt nytt för mig med vinauktionerna i Sverige, men jag gillar ju vita rhoneviner och tänkte när jag såg en låda med den billigare negociantversionen av JL Chaves, dvs hermitage blanche, som också finns på bolaget att beställa, samma årgång (2008), för 409 kr inkl gratis hemleverans alternativt leverans till det lokala systembolaget, att här skulle man kunna få litet rabatt på lådan... Priset på lådan blev 8400 kr vilket blir 8400x1,2/12= 840 kr/flaska. Go figure! Jag fattar i alla fall inte.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
https://online.auktionsverket.se/1603/361754-2008-hermitage-blanche-j-l-chave-selection/?sok=chave

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/hermitage-7594201

Jimmy, du har säkert rätt, jag har inte kollat så systematiskt, och detta är helt nytt för mig med vinauktionerna i Sverige, men jag gillar ju vita rhoneviner och tänkte när jag såg en låda med den billigare negociantversionen av JL Chaves, dvs hermitage blanche, som också finns på bolaget att beställa, samma årgång (2008), för 409 kr inkl gratis hemleverans alternativt leverans till det lokala systembolaget, att här skulle man kunna få litet rabatt på lådan... Priset på lådan blev 8400 kr vilket blir 8400x1,2/12= 840 kr/flaska. Go figure! Jag fattar i alla fall inte.
Det är ju faktiskt bara sjukt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Priset på lådan blev 8400 kr vilket blir 8400x1,2/12= 840 kr/flaska
Blir det inte ännu värre?
8400+22,5%+75 kr slagavgift = 10365 kr / 12 = 863,75 per flaska.

Det verkar vara Philipson Söderberg AB som säljer på auktion så de gör sig en rejäl vinst mot att de skulle kränga via beställningssortimentet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tror inte att det är vare sig kineser, bolånebubblor eller att marknaden på gamla viner inte är mättad – det är tvärt om så att priserna för röda och vita verkar vara – med en del undantag – ganska sensibel; och som för kvalitetssauternes underprissatt (vilket den även är internationellt, ständigt fyndläge). Det riktigt galna är nästan alltid champagne, Och jag tror att det beror på en skev inflytelsebas och svenskars in i DNAt programmerade drift att tro på auktoriteter. Kort sagt, Julles ord och böcker driver efterfrågan på champagne. Han pratade ju upp årgång 90 när den kom och det är fortfarande kanon för många även om den har visat sig, i de flesta fall, vara keff.
Men det är bara min teori: en stark kultledare och proselyter med mer pengar än vett och kunskap.
Om man tittar vad Salon 90, Selosse 90 och DP 82 kostar internationellt så är det bara DP 82 köparen som överbetalade Selosse har sista åren när det funnits att köpa legat mellan 10-12,000 SEK. Av 90,89,88 har 88 alltid varit min favorit även om den börjat tappa en aningen men sen tycker jag att även 90 är en fantastisk årgång. Drack förra året med @jocke Pierre Peters Chetillons och Comtes de Champagne fullkomligt magiska viner tillsammans med Grand Siecle det bästa jag druckit från 1990. Jacquesson Signature, Pol Roger, Winston, Clos de Goisses, Henriot Enchanteleurs, Belle Epoque och Bollinger är några andra toppviner.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Blir det inte ännu värre?
8400+22,5%+75 kr slagavgift = 10365 kr / 12 = 863,75 per flaska.

Det verkar vara Philipson Söderberg AB som säljer på auktion så de gör sig en rejäl vinst mot att de skulle kränga via beställningssortimentet.
Det är nästan så man hoppas att det är någon på PS som gjort detta som en marknadsföringsgrej då att folk ska köpa slut på något restlager. Vi älskar ju att göra klipp. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Om man tittar vad Salon 90, Selosse 90 och DP 82 kostar internationellt så är det bara DP 82 köparen som överbetalade Selosse har sista åren när det funnits att köpa legat mellan 10-12,000 SEK. Av 90,89,88 har 88 alltid varit min favorit även om den börjat tappa en aningen men sen tycker jag att även 90 är en fantastisk årgång. Drack förra året med @jocke Pierre Peters Chetillons och Comtes de Champagne fullkomligt magiska viner tillsammans med Grand Siecle det bästa jag druckit från 1990. Jacquesson Signature, Pol Roger, Winston, Clos de Goisses, Henriot Enchanteleurs, Belle Epoque och Bollinger är några andra toppviner.
Jag håller absolut med dig om att det finns en del fantastiska viner från årgång 90; Winston, Comtes, Selosse är också bra (men fortfarande för dyrt), clos de goisses och Enchenteleurs likaså men i det stora hela är 90 – i mitt tycke – en väldigt överskattad årgång. Salon 90 har aldrig levererat, Krug 90 likaså, Dompan - don't mention the war; och så vidare.
Jag vidhåller att det föreligger någon underlig bild om att 90 skulle vara det bästa året, kanske mycket för att husen ville flogga prestiger inför millennieskiftet. Men med det sagt, det är en subjektiv bransch detta. Jag skulle aldrig slanta de pengarna för de där vinerna. Det är de inte värda. Men tänk när man kunde köpa winston för 760 kronor – det var tider det.
 
Efter all denna struptorkande och närmast akademiska auktionsresearch i tråden ovan kände jag mig nästan provocerad till att - i praktiken och helt utan erfarenhet av vinauktioner i Sverige - testa tesen om välfungerande marknader. Sagt och gjort bjöd jag på i stort sett alla de viner jag kände mig intresserad av och hade enkla prisjämförelser på (internationella auktioner, bolaget, näthandlare, wine searcher etc). det visade sig ju vara helt riskfritt! 9 av tio objekt gick för mer eller mindre orimliga priser. Jag inser i efterhand att jag borde bloggat "live" från denna cirkus. Eller kanske inte vid närmare eftertanke.

Dock blev jag fast med ett sexpack burgundier, som jag mot all förmodan fick till 20% rabatt gentemot priset idag på bolaget. Det var ju både kul och ändå litet smådyrt, men bara omvägen ut till frihamnen i förhållande till att kunna beställa till bolaget tvärs över gatan, förutom själva prisläget generellt,gör att jag tvekar något inför att ge mig hän åt auktionsinköpen.

Således, jag tror att i stort känner jag att min kritik mot det tokiga prisläget står sig, men med några mkt tydliga och trevliga undantag som gör att det ej går att bortse från denna underleverantör till Bacchus.
 
"Ångerrätt" *host host*... ;)
Ångerrätt - ;) visst har det något att göra med den där litet bultande känslan vid tinningarna och bakhuvudet som man känner av så här - innan den första koppen kaffe - på lördagsmorgonen :eek: och som förstärks när man öppnar plånkan/kollar kontot efter att ha gett sig hän?

Om man får tillåtas bli litet filosofisk: Den på korrekt sätt icke nyttjade ångerrätten kan i själva verket fylla en viktig funktion av att man helt enkelt tvingar sig själv att köpa bara kvalitetsgrejor - det blir liksom extra betänketid och därmed en högre ribba lagd för alla spontana livsbejakande-sent-på-natten-inköp från vinauktion, BS eller näthandlare, som man - rent hypotetiskt - skulle kunna tänkas inspireras till i stundens hetta av ngn lyrisk hyllning från Burghound/Eric Asimov/Michel Jamais/Jon Bonne/Clive Coates/Livingstone Learmonth/Sophie Ander/Alf Tumble/Alla goda skribenter på den här sajten/livets goda/BK wine/decanter/instagraminkarnationen av Finare Vinare/Auzone/auzine/Munskänkarna/övriga bloggare i sverige... Alltså, jag menar, rent hypotetiskt skulle den situationen ju kunna uppstå... För någon... Eller är jag ute och cyklar här?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
https://online.auktionsverket.se/1603/361754-2008-hermitage-blanche-j-l-chave-selection/?sok=chave

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/hermitage-7594201

Jimmy, du har säkert rätt, jag har inte kollat så systematiskt, och detta är helt nytt för mig med vinauktionerna i Sverige, men jag gillar ju vita rhoneviner och tänkte när jag såg en låda med den billigare negociantversionen av JL Chaves, dvs hermitage blanche, som också finns på bolaget att beställa, samma årgång (2008), för 409 kr inkl gratis hemleverans alternativt leverans till det lokala systembolaget, att här skulle man kunna få litet rabatt på lådan... Priset på lådan blev 8400 kr vilket blir 8400x1,2/12= 840 kr/flaska. Go figure! Jag fattar i alla fall inte.
Eftersom 2008 inte är någon stor Rhône-årgång är enda förklaringen att minst två* personer måste trott att de rimligt prissatta négociantvinerna i J.L. Chave Selection-sortimentet är samma sak som de dyra (och fantastiska) domänvinerna från J.L. Chave. Det såldes ju annan vit Hermitage från J.L. Chave på samma auktion.
* Auktionspriser bestäms som bekant av den näst mest betalningsvillige, så det räcker inte med en galning för att få ett högt slagpris.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Eftersom 2008 inte är någon stor Rhône-årgång är enda förklaringen att minst två* personer måste trott att de rimligt prissatta négociantvinerna i J.L. Chave Selection-sortimentet är samma sak som de dyra (och fantastiska) domänvinerna från J.L. Chave. Det såldes ju annan vit Hermitage från J.L. Chave på samma auktion.
* Auktionspriser bestäms som bekant av den näst mest betalningsvillige, så det räcker inte med en galning för att få ett högt slagpris.
HAHA!
Säljaren måste ha myst som en hund
 
Eftersom 2008 inte är någon stor Rhône-årgång är enda förklaringen att minst två* personer måste trott att de rimligt prissatta négociantvinerna i J.L. Chave Selection-sortimentet är samma sak som de dyra (och fantastiska) domänvinerna från J.L. Chave. Det såldes ju annan vit Hermitage från J.L. Chave på samma auktion.
* Auktionspriser bestäms som bekant av den näst mest betalningsvillige, så det räcker inte med en galning för att få ett högt slagpris.
jag fullföljde experimentet och beställde en flaska via bolaget, gick alldeles utmärkt och dracks igår med stort nöje. Faktiskt riktigt bra, bättre än de flesta vita nord-rhonare jag druckit på sistone. Så köparen kan ju trösta sig med det... Eller bara slå sig för pannan.
 
Toppen