Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Silex

Medlem
För er som tycker det är kul att följa auktionerna så är det snart dags igen. Jag noterar att utropspriset och buden för en del viner, fr a champagner, som vanligt verkar ligga högt. T ex utrop på 2000kr for Dompa -00. Går att hitta betydligt billigare. På Winston Churchill -00 har någon bjudit 1400kr (utrop 1400). Där tillkommer sedan avgifter. Denna finns fortfarande kvar i en del SB butiker för 1350kr. Synd att det är avgift även på försäljning, annars kunde man ju enkelt handla på SB och sedan sälja via auktionerna och tjäna lite pengar....
 

Magnus L

urydhtfilgukj
De går inge bra för Julle nu om han väljer att sälja sin enda 100p-vin sin polle 1928...visseligen har han ett par kvar i sin källare men ändå:eek:
Kan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då? :)

Vad säljer dom den för?
 
Last edited:

Silex

Medlem
Kan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då? :)

Vad säljer dom den för?
Utrop är 22000kr. Just nu ligger budet på 15000. Skulle våga mig på en gissning att den här flaskan inte motsvarar vad Juhlin drack när han satte 100p. Den på auktionen beskrivs med u. 5-5,5 cm, vilket inte bådar så gott förutom att det möjligen garanterar att flaskan är äkta :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då? :)

Vad säljer dom den för?
nu har ju de flaskorna under hela sitt liv lagrats i väldigt kalla källare, och enligt hans not på senaste flaskan är den fortfarande pigg så enligt honom verkar den inte vara särskilt övermogen....men ja, han är vell utbrett känd för sin nekrofili också så...
 

Wintermute

Medlem
För er som tycker det är kul att följa auktionerna så är det snart dags igen. Jag noterar att utropspriset och buden för en del viner, fr a champagner, som vanligt verkar ligga högt. T ex utrop på 2000kr for Dompa -00. Går att hitta betydligt billigare. På Winston Churchill -00 har någon bjudit 1400kr (utrop 1400). Där tillkommer sedan avgifter. Denna finns fortfarande kvar i en del SB butiker för 1350kr. Synd att det är avgift även på försäljning, annars kunde man ju enkelt handla på SB och sedan sälja via auktionerna och tjäna lite pengar....

WC-00 är nu uppe i 2600, som efter avgifter blir 3260. Samma pengar kan köpa 2 x WC 2004 + 1 Pol Roger Vintage 2006 på bolaget. Känns vansinnigt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som ni kanske noterat (nyheten gick ut för en dryg månad sedan) så kommer Bukowskis att ta över monopolauktionerna från Auktionsverket från årsskiftet. In- och utlämningen hamnar då i Västberga istället för i Frihamnen. Enligt muntlig uppgift från Systembolagets personal kommer upplägget i övrigt att bli mycket likt dagens, så fortsatt onlineauktioner. Tydligen öppnar de för inlämning i mitten av januari, och den första auktionen i Bukowskis regi genomförs i mars. (Det är två auktioner kvar i Auktionsverkets regi, 14-16 nov och 12-14 dec.) Ett uppehåll i januari-februari brukar de ändå ha säsongsmässigt.

Jag hörde inget exakt om avgifterna förblir exakt de samma eller ändras. Någon direkt hopp om sänkta avgifter finns dock inte om man tittar i Bukowskis prislista. Nedan anges avgifter på dryckesauktioner idag / onlineauktioner allmänt hos Auktionsverket / onlineauktioner allmänt hos Bukowskis:

Köparprovision: 20% / 22,5% / 22,5%
+ försäkringsavgift: - / - / 1,25%
+ slagavgift: 50 kr / 75 kr / 50 kr
Säljarprovision: 15% / 15% / 15%
+ fast avgift: 150 kr / 150 kr (foto och försäkring) / 170 kr (fotoavgift)

Systembolagets nyhetsnotis
Dagens Industri
Dina Pengar
Barnabys blogg
 

Jos

Medlem
Avgifterna är ju nyligen höjda från 20% på dryckesauktionerna så det måste ju vara anledningen. Hittar inte nu men när jag loggade in på senaste auktionen och budade så passade jag på att kolla villkoren och då stod det 22.5%.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Avgifterna är ju nyligen höjda från 20% på dryckesauktionerna så det måste ju vara anledningen. Hittar inte nu men när jag loggade in på senaste auktionen och budade så passade jag på att kolla villkoren och då stod det 22.5%.
Villkor vid köp Dryckesauktion lyder fortfarande så här:
5. AVGIFTER VID KÖP
5.1 Vid köp tillkommer för varje auktionspost en inropsavgift om 20 % inkl. moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift om 50 kronor inkl. moms.
Detta var också vad jag betalade för någon månad sedan.

Du måste ha klickat fel och kommit till Auktionsverkets Villkor vid köp onlineauktion, som avser de allmänna onlineauktionerna:
4. AVGIFTER VID KÖP
4.1 Vid köp tillkommer för varje auktionspost en inropsavgift om 22,5% inkl. moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift om 75 kronor inkl. moms.
 
  • Like
Reactions: Jos

chambertin

Medlem
Som ni kanske noterat (nyheten gick ut för en dryg månad sedan) så kommer Bukowskis att ta över monopolauktionerna från Auktionsverket från årsskiftet. In- och utlämningen hamnar då i Västberga istället för i Frihamnen. Enligt muntlig uppgift från Systembolagets personal kommer upplägget i övrigt att bli mycket likt dagens, så fortsatt onlineauktioner. Tydligen öppnar de för inlämning i mitten av januari, och den första auktionen i Bukowskis regi genomförs i mars. (Det är två auktioner kvar i Auktionsverkets regi, 14-16 nov och 12-14 dec.) Ett uppehåll i januari-februari brukar de ändå ha säsongsmässigt.

Jag hörde inget exakt om avgifterna förblir exakt de samma eller ändras. Någon direkt hopp om sänkta avgifter finns dock inte om man tittar i Bukowskis prislista. Nedan anges avgifter på dryckesauktioner idag / onlineauktioner allmänt hos Auktionsverket / onlineauktioner allmänt hos Bukowskis:

Köparprovision: 20% / 22,5% / 22,5%
+ försäkringsavgift: - / - / 1,25%
+ slagavgift: 50 kr / 75 kr / 50 kr
Säljarprovision: 15% / 15% / 15%
+ fast avgift: 150 kr / 150 kr (foto och försäkring) / 170 kr (fotoavgift)

Systembolagets nyhetsnotis
Dagens Industri
Dina Pengar
Barnabys blogg
Tradera hade ju onekligen varit intressant ur både köp/sälj-perspektiv jfrt med dessa två men villkoren för offentlig upphandling gäller ju inte SB vad jag förstår.
Värdering och framför allt proveniensenkontrollen hos Auktionsverket har ju varit ett stort skämt (har sålt lite Yquem för några år sedan och fick noll/zero/null frågor om ursprunget/lagring/m.m.) Kanske inte så ovanligt i branschen vad jag förstått (efter att ha läst sagan om Rudy) men för 22,5%+15% på slagpriset så kanske man kan begära ngn form av seriös koll.

Kanske vore värt att ställa en fråga till SB och se vad dom svarar ?
 

Per Stade

Lege artis
Champagne och vin bevakas väl av de flesta här på forumet, men jag har en liten svaghet för destillerat vin, cognac och armagnac.
Det är ett ovanligt stort utbud av cognac den här gången, men tyvärr verkar det mesta vara av dålig kvalité. Sprit utvecklas inte på flaska, så det är ingen idé att köpa en billig flaska och lagra. I själva verket förvarar cognacshusen all cognac på små vaxförseglade damejeanner när de tycker att den har utvecklats färdigt på ekfat. Så vitt jag vet lagras den aldrig längre på fat än 50 år. Så även om den exklusiva lyxkaraffen i kristall från Lalique påstås innehålla cognac, som är hundra år gammal, så blir den ju egentligen inte bättre än den som lagrats femtio år. Dessutom har jag för mig att jag hört att 30 år är optimalt, sen smakar det bara ek, men det kan säkert bero på vilka fat spriten har lagrats på.
Under alla omständigheter är hemlighetsmakeriet enormt och det är omöjligt att få riktig information om vad som egentligen finns i flaskorna och hur det har lagrats. Cognacsvärlden är full av substanslösa åldersuppgifter.
På den här auktionen är den en hel del flaskor enkel cognac, som jag är förvånad att de överhuvudtaget finns med. Av de i mellansegmentet (Remy Martin, Hennesy och Martell XO) har nästan alla sänkt vätskenivå vilket betyder att kvalitén troligen är sämre än i en nyköpt flaska från bolaget.
Den enda flaskan, som är intressant är Hine vintage 1957. Den kostade 2451:- på bolaget för nio år sedan. Idag är den svår att få tag på och priset på nätet är mycket högre.
Jag har letat men inte hittat mycket reell information om den här. Vad som är säkert är att den har legat på ekfat i Hines egen källare, som ligger två meter under floden Charentes nivå och där temperaturen varierar mellan 10 och 20 grader och luftfuktigheten är 89%. Hine lagrar av tradition också en hel del för den brittiska marknaden i Bristols hamn där det är svalare och fuktigare. Cognacen betecknas då som "early landed". På de flaskorna brukar det anges buteljeringsår så det går att få information om hur länge spriten har ekfatslagrats. Mellan 20-25 år brukar vara vanligt så det troliga är att även den här buteljen Hine 1957 har samma tid på fat.
Årgången betecknas som exceptionell och det har säkert inte producerats mer än några tusen flaskor så nog kan den vara en fin present till någon som fyller 60 nästa år.

För övrigt var 1957 det år, som den första satelliten "Sputnik" sköts upp och musikalen "West Side Story" hade premiär.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I mitt tidigare liv innan jag insåg att vin var den smala vägen att vandra köpte jag planlöst på mig en massa Whisky med någon tanke om att jag en dag skulle börja lära mig uppskatta det.
Vinintresset kom emellan och whiskyflaskorna har stått ensamma och oöppnade i källaren och nu söker jag lite råd från forumet om det kan vara någon idé att sälja dem på stadsauktionen?

Jag har dålig koll på whisky men vet ju på ett ungefär vad jag betalat för flaskorna och undrar således om forumet tror att det kan betala sig att sälja dem på auktion, hade ju åtminstone önskat att få tillbaka vad jag lagt ut?
Samlingen består av cirka 50 flaskor och alla är väl hyfsat vanliga förutom ett fåtal "Vintage" och sådana med lång lagring.
-Tror ni det finns ett intresse på en stadsauktion för att köpa en whiskysamling? Skulle de ens ta in den?

Samlingen ser ut så här:
Aberfly 12 Yrs
Ancnoc 12 Yrs
Antiquary 12 Yrs
Ardbeg 10 Yrs
Ardmore Traditional Cask 46%
Auchentoshan
Balblair 1990
Balvenie founders reserve 10 Yrs
Bowmore Surf
Bruichladdich 10 Yrs
Bunnahabhain 12 Yrs
Caol Ila 12 Yrs
Clynelish 14 Yrs
Cragganmore 12 Yrs
Dalmore Cigar Malt
Dalwhinnie 15 Yrs
Dimple 15 Yrs
Glen Garioch
Glenfiddich 15 Yrs
Glengoyne 10 Yrs
Glenkinchie 10 Yrs
Glenlivet French Oak Reserve 15 Yrs
Glenmorangie 10 Yrs
Grantully
Hakushu 10 Yrs
Highland Park 18 Yrs
Highland Park 21 Yrs
Islay Mist 8 Yrs
Jura Superstition
Knockando Vintage 1990
Lagavulin 16 Yrs
Lagavulin Vintage 1989
Laphroaig 10 Yrs
Laphroaig Quater cask 48%
Ledaig 10 Yrs
Macallan Elegancia 12 Yrs
Mackmyra Batch 2008-03
Mackmyra Special 2003
Oban
Redbreast 12 Yrs
Scapa 14 yrs
Smokehead Extra Rare
Speyburn 10 Yrs
Strathisla 12 Yrs
Talisker 10 Yrs
Tomintoul 10 Yrs
Tormore 12 Yrs
Yamazaki 12 Yrs
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tror ni det finns ett intresse på en stadsauktion för att köpa en whiskysamling? Skulle de ens ta in den?
Skicka helt enkelt ett mail till dem och fråga! (Jag kan inget om spritauktionsmarknaden, så jag har ingen aning...) De är vana vid att folk hör av sig och frågar även om sådant som inte är auktionsfähigt, så du kommer inte att framstå som en udda filur bara av att fråga!
Nu antar jag att sista datum för inlämning till decemberauktionen kan vara passerat, och sedan är det ett uppehåll till de öppnar på nya stället. Men det är ju samma SB-personal, så besked kommer du att få, och i så fall kunna lämna in i januari.
 

kayaker

Cyklist
Det bästa är väl att fråga. Personligen så tycker jag att det vore konstigt om de krängde sådant som finns på var och varannan SB-hylla, t.ex. Laphroaig 10 years, men de har ju uppenbarligen inte känt sig hämmade när det gäller vin som finns i BS eller i vissa butiker.
 
Toppen