Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det bästa är väl att fråga. Personligen så tycker jag att det vore konstigt om de krängde sådant som finns på var och varannan SB-hylla, t.ex. Laphroaig 10 years, men de har ju uppenbarligen inte känt sig hämmade när det gäller vin som finns i BS eller i vissa butiker.
Ja, sant, skulle kanske vara att allt är literflaskor till skillnad mot SB som kör sjuttisar...
 

Elvis

Medlem
Kolla internationella priser och skriv sedan ett inlägg på Whiskyforum.se. De är inte lika strikta som vi är här med försäljning och du kan fråga om tips om hur du säljer så får du säkert en massa PM med intressanta förslag.

Själv hade jag för några år sedan en Brora som jag köpt på Arlanda 1999 som jag visste stigit mycket i värde. Jag frågade om någon på Whiskyforum ville byta mot någon champagne och fick en Salon 1996 plus 1500 kr.
 

MagnusH70

Medlem
Jag är övertygad om att du kommer att få bra betalt för dessa på auktionen, vissa flaskor betalas fantasipriser på bara för att flaskan är gammal.... Ungefär som vissa viner.
Om inte annat kanske du får mer plats för vin i källaren?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är övertygad om att du kommer att få bra betalt för dessa på auktionen, vissa flaskor betalas fantasipriser på bara för att flaskan är gammal.... Ungefär som vissa viner.
Om inte annat kanske du får mer plats för vin i källaren?
La en tråd på Whiskyforumet men de verkar inte vara särskilt aktiva där i jämförelse med Finewines...
Får väl helt enkelt kolla upp auktion, 2/3 av flaskorna går fortfarande att få via BS men då i sjuttisar och skulle kosta cirka 20k att köpa idag. Svårt att säga hur mycket mer de är värda som literflaskor men räknat upp med 1,3 för volym hamnar man på 26k och de övriga är ju lite mer av rariteter så åtminstone 10k till då kanske...
För 35-40k får man en del champagne att fylla den tomma platsen som uppstår källaren tänker jag... Frun började dock prata om en resa... Tänk så fel man kan kan ha...
 

MagnusH70

Medlem
La en tråd på Whiskyforumet men de verkar inte vara särskilt aktiva där i jämförelse med Finewines...
Får väl helt enkelt kolla upp auktion, 2/3 av flaskorna går fortfarande att få via BS men då i sjuttisar och skulle kosta cirka 20k att köpa idag. Svårt att säga hur mycket mer de är värda som literflaskor men räknat upp med 1,3 för volym hamnar man på 26k och de övriga är ju lite mer av rariteter så åtminstone 10k till då kanske...
För 35-40k får man en del champagne att fylla den tomma platsen som uppstår källaren tänker jag... Frun började dock prata om en resa... Tänk så fel man kan kan ha...
Jag försöker hålla frun utanför det där med vin, i alla fall allt som rör kostnader...
 

Sundbom

Medlem
La en tråd på Whiskyforumet men de verkar inte vara särskilt aktiva där i jämförelse med Finewines...
Får väl helt enkelt kolla upp auktion, 2/3 av flaskorna går fortfarande att få via BS men då i sjuttisar och skulle kosta cirka 20k att köpa idag. Svårt att säga hur mycket mer de är värda som literflaskor men räknat upp med 1,3 för volym hamnar man på 26k och de övriga är ju lite mer av rariteter så åtminstone 10k till då kanske...
För 35-40k får man en del champagne att fylla den tomma platsen som uppstår källaren tänker jag... Frun började dock prata om en resa... Tänk så fel man kan kan ha...
Har varit aktiv medlem på whiskyforum och sålt massor där. Men då är det mer ovanliga saker (70-tals Longmorn, gamla Springbanktappningar och japanska specialare.) Kan vara att det är lite för vanliga buteljeringar som inte så många är intresserad av.

Men kolla upp whiskyauction.com istället. Jag har skickat iväg en hel del flaskor dit med god förtjänst. Tex sålde jag 5 cl Glenfarclas 1953 för 1000 euro typ. (kommer inte ihåg exakt) Ligger i Tyskland. Åk och lämna flaskorna där så har ni semestern gjord på samma gång!

Edit: Kollade upp det. Miniatyren gick för 1123 Euro. En av orsakerna till att jag lämnade whiskyvärlden...
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
2/3 av flaskorna går fortfarande att få via BS men då i sjuttisar
Utöver enlitersformat kan det vara andra saker som skiljer "travel retail exclusive" från vanliga utgåvor, kan vara värt att kolla upp för de respektive flaskorna. Framförallt högre alkoholhalt kan förekomma, vilket i sig är intressant (mindre utspädd, mer smak) men blir extra relevant vid 46% eller uppåt då såpass stark sprit inte kylfiltreras. Har ingen koll på whiskyauktioner men det är en grej jag tänker mig borde kunna tilltala potentiella köpare.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Utöver enlitersformat kan det vara andra saker som skiljer "travel retail exclusive" från vanliga utgåvor, kan vara värt att kolla upp för de respektive flaskorna. Framförallt högre alkoholhalt kan förekomma, vilket i sig är intressant (mindre utspädd, mer smak) men blir extra relevant vid 46% eller uppåt då såpass stark sprit inte kylfiltreras. Har ingen koll på whiskyauktioner men det är en grej jag tänker mig borde kunna tilltala potentiella köpare.
Ja, skummade runt lite på olika whiskyforum och insåg att en whiskyetikett innehåller minst lika många hemligheter som baksidan av en Krug.
Många av mina flaskor har lagrats i källaren länge men jag trodde inte att detta hade någon betydelse eftersom de flesta är "NV" men det verkar tydligen som etiketten kan tala om vilken batch och tappning som flaskan innehåller varav äldre "NV" kan vara mer värda trots allt då de kan komma från en mer åtråvärd "batch".
-Lite som med degdatum på en NV Champagne antar jag...
-Jäkla massa hokuspokus och nörderi de håller på med dedär whiskynördarna... Förstår inte hur de orkar? :)
 

gece

Man vänjer sig.
Ja, skummade runt lite på olika whiskyforum och insåg att en whiskyetikett innehåller minst lika många hemligheter som baksidan av en Krug.
Många av mina flaskor har lagrats i källaren länge men jag trodde inte att detta hade någon betydelse eftersom de flesta är "NV" men det verkar tydligen som etiketten kan tala om vilken batch och tappning som flaskan innehåller varav äldre "NV" kan vara mer värda trots allt då de kan komma från en mer åtråvärd "batch".
-Lite som med degdatum på en NV Champagne antar jag...
-Jäkla massa hokuspokus och nörderi de håller på med dedär whiskynördarna... Förstår inte hur de orkar? :)
Ja, och precis som med skumpa kan ju receptet för standardutgåvan ändras över tid. Bowmores "gamla" tolvåring ska t.ex. vara bättre än deras deras nya.
 

kayaker

Cyklist
Ja, och precis som med skumpa kan ju receptet för standardutgåvan ändras över tid. Bowmores "gamla" tolvåring ska t.ex. vara bättre än deras deras nya.
Från tiden innan de och alla andra producenter började göra femtielva olika varianter?
 

Sundbom

Medlem
Japp. Äldre NV brukar oftast vara bättre än nya. Även många äldre standardutgåvor tex Laphroaig 10 yo kan vara mycket bättre. Direkteldade pannor osv. Äldre buteljeringar kan också lyftas av flasklagring. Så kallad obe (old bottle effect).

Det är en av orsakerna till de skenande priserna. Whiskyn var bättre förr och lagren av gammal whisky har sinat.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu finns katalogen för årets första monpolauktion tillika den första på Bukowskis upplagd: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D001/lots?
Det mesta är sig väldigt likt i hur det ser ut jämfört med Auktionsverket, men jag ser tre smärre skillnader:
1) Alla poster på auktionen har lagts upp samtidigt, oavsett om "klubban faller" måndag, tisdag eller onsdag nästa vecka. Tidigare lades posterna upp 7 dagar innan i en "dagsbatch" x3.
2) Även om sorteringsordningen Champagne - diverse vitt - rött från Bordeaux - annat rött - starkviner - sprit fortfarande används, går de på denna auktion i stort sett "två varv" genom den listan. D.v.s. efter spriten (tisdag) kommer en ny omgång champagne o.s.v. Så den som brukar bläddra igenom posterna (snarare än att fritextsöka) och inte är intresserad av sprit bör lämpligen inte sluta när de första spritpavorna dyker upp.
3) Man verkar kunna skriva in valfria budbelopp snarare än de fasta stegen från rullgardingsmenyn, men minsta tillåtna höjning följer vissa regler.

För övrigt står det på många poster att de är lagrade i Villa Paulis källare. De måste ha haft en mycket imponerande källare!!! Har tiderna måntro blivit svåra i Djursholm så att de behöver sälja av?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu finns katalogen för årets första monpolauktion tillika den första på Bukowskis upplagd: https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D001/lots?
Det mesta är sig väldigt likt i hur det ser ut jämfört med Auktionsverket, men jag ser tre smärre skillnader:
1) Alla poster på auktionen har lagts upp samtidigt, oavsett om "klubban faller" måndag, tisdag eller onsdag nästa vecka. Tidigare lades posterna upp 7 dagar innan i en "dagsbatch" x3.
2) Även om sorteringsordningen Champagne - diverse vitt - rött från Bordeaux - annat rött - starkviner - sprit fortfarande används, går de på denna auktion i stort sett "två varv" genom den listan. D.v.s. efter spriten (tisdag) kommer en ny omgång champagne o.s.v. Så den som brukar bläddra igenom posterna (snarare än att fritextsöka) och inte är intresserad av sprit bör lämpligen inte sluta när de första spritpavorna dyker upp.
3) Man verkar kunna skriva in valfria budbelopp snarare än de fasta stegen från rullgardingsmenyn, men minsta tillåtna höjning följer vissa regler.

För övrigt står det på många poster att de är lagrade i Villa Paulis källare. De måste ha haft en mycket imponerande källare!!! Har tiderna måntro blivit svåra i Djursholm så att de behöver sälja av?
Villa pauli bytte ägare för ett par årsedan och ja faktiskt gick inte restaurangen något vidare bra, Djursholmsbor verkar inte äta lika mycket på egen ort, snarare dra in till stan
 
Toppen