Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Har folk ingen koll på vad saker kostar att köpa utanför Sverige?

4015 - Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Mis en Cave 1983 (2bt)
Slutpris: SEK 2 600

4026 - Veuve Clicquot Rare Vintage 1988 (2bt)
Slutpris: SEK 2 600

4061 - Cristal 2000 (1bt)
Slutpris: SEK 2 400

4067 - Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé 1985 (3bt)
Slutpris: SEK 5 500
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Har folk ingen koll på vad saker kostar att köpa utanför Sverige?

4015 - Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Mis en Cave 1983 (2bt)
Slutpris: SEK 2 600

Du skämtar??? Jag köpte den för 31€ för något år sedan!!
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
4061 - Cristal 2000 (1bt)
Slutpris: SEK 2 400

Nästan så att man undrar om någon klickade fel. Särskilt som 2002:an gick för "bara" 1600.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Nästan så att man undrar om någon klickade fel. Särskilt som 2002:an gick för "bara" 1600.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." -- Albert Einstein
 

Andreas L

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Auktion är auktion och priser kan te sig lite märkliga, främst därför att som folk bjuder som de vill... Dagens bästa köp från min sida, 3 fl 94 clinet och 3 flaskor 94 trotanoy för 2000. Majoriteten av de som satt där hade säkert läst att 94 var en dålig årgång :p... Folk betalar samtidigt mer för en massa skit som Lafite 79, 80 och 81 el Mouton 73 eller inte minst Amarone från kultproducenten (NOT) Zenato för 2500 för 3 pavor 2001... Jag ska inte vara dömande, låt folk köpa vad de vill... ;D
 

weezer

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Sålde lite hyllvärmare själv idag och man kan konstatera att folk betalar rätt bra iallafall, hade en lott med clos de goisse, comtesse, churchill, Bollinger RD och en Billecarte CNF, 10 k för 5 st 96or jag knappt betalt 4500 för...köparn betalar i slutändan 12000:- för dem.. ::)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

weezer skrev:
Sålde lite hyllvärmare själv idag och man kan konstatera att folk betalar rätt bra iallafall, hade en lott med clos de goisse, comtesse, churchill, Bollinger RD och en Billecarte CNF, 10 k för 5 st 96or jag knappt betalt 4500 för...köparn betalar i slutändan 12000:- för dem.. ::)

Tar inte Auktionsverket 20% av dig också?
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Per Stade skrev:
Tar inte Auktionsverket 20% av dig också?

Av säljaren tar de 15% + 140kr för fotokostnad per lott och köparen lägger på 20% + 40kr i klubbavgift per lott.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Dags för Auktionsverkets dryckesauktioner igen. Katalogerna till Lilla och Stora har precis släppts.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Dags för Auktionsverkets dryckesauktioner igen. Katalogerna till Lilla och Stora har precis släppts.

Nja.... efter en snabb genomläsning så vette fåglarna om det fanns så mycket av intresse.
Eller jo, intressant är det ju. Men inte till vilket pris som helst. Det fanns ju några roliga port, men om man för samma pengar kan få en resa till Porto så blir valet för min del rätt enkelt.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Dags för Auktionsverkets dryckesauktioner igen. Katalogerna till Lilla och Stora har precis släppts.
Precis och precis... Et par dar sen. och sedvanlig finn fem fel (fel årtal, fel vin, för många viner på bilden...)
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Rätt ok priser på Lilla Dryckesauktionen. Inte lika galet som det brukar vara. Var det någon som köpte något?

Roligast var Salon 1997 som gick för 1400 kr, vilket innebär ca 1700 kr för köparen och ca 1050 kr för säljaren samtidigt som den går att köpa för 2199 kr på SS... Auktionsverket och köparen är säkert nöjda, båda två. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Tack för länkarna.

WTF!?

3054- Cristal 2004
Louis Roederer, Champagne

Utrop: SEK 1 400-1 600 (EUR 160-180)
Slutpris: SEK 1 400
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

SUPRA skrev:
Tack för länkarna.

WTF!?

3054- Cristal 2004
Louis Roederer, Champagne

Utrop: SEK 1 400-1 600 (EUR 160-180)
Slutpris: SEK 1 400
Pris för köparen, 1765 kronor efter avgifter.
Pengar till säljare 1180 kronor
Pris på SS 1650 kronor.

Det är kul att vara på auktion
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

En hundring för mycket är väl inget jämfört med föregående auktioner. :)

Skillnaden den här gången är att vissa champagner faktiskt gick för rimliga priser, till exempel Belle Epoque 79 (1600 kr), de Venoge Princess 82 (1500 kr), Dompa 82 (1600 kr) och Bollinger RD 88 (1700 kr). Tidigare auktioner har allt varit dyrt.

Någon som kollat hur priserna på övrigt vin var?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
En hundring för mycket är väl inget jämfört med föregående auktioner. :)

Skillnaden den här gången är att vissa champagner faktiskt gick för rimliga priser, till exempel Belle Epoque 79 (1600 kr), de Venoge Princess 82 (1500 kr), Dompa 82 (1600 kr) och Bollinger RD 88 (1700 kr). Tidigare auktioner har allt varit dyrt.

Någon som kollat hur priserna på övrigt vin var?
Lite blandat.. Men helt klart fyndpriser på Lafite flera såldes för 30-50% jmfr med marknadspris fördelaktiga priser också på Mouton för den som köpte.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Per Stade skrev:
Ni missar väl inte dagens auktion?
Absolut inte. Cave Privee 1980 ligger ju redan i min källare (jag gav dock betydligt mindre för mina flaskor) så jag får komplementera lite annat Generellt känns den stora auktionen i Sverige betydligt mer intressant
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Flaskorna från 188-talet Juglar gick för $24.000 och Veuve Clicquot för $30.000. Verkar lite väl dyrt men RJ var ju där så det påverkar väl priset ;D

Var det inte 24.000 respektive 30.000 Euro?
 
Toppen