Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dumt sagt om vin

Förslag till ny tråd. Jag tror att det funnits en liknande tidigare men då med annat namn. Minns flera där citerade avlyssningar (ofta på Systemet), underbart grymma.
Min egen erfarenhet nyss var en besserwisser som på E-tunas citysystem, med en trendig Ripasso i handen, för en kompis förklarade att "det här du, det är en förstärkt amarone!"
(Nej, jag höll käften...)
 

Mmm

Medlem
Mitt livs mest vansinniga överhörning på systemet var en kvinna som ville ha ett vitt vin till sina räkor. Expediten började med att Chardonnay var ett område i Frankrike där man gjorde söta viner... Men där ryckte jag faktiskt in.

För egen del var det när jag stod i kassan med fyra flaskor Les Launes Crozes-Hermitage (före streckkoderna). Varsågod, det blir 3000 kr... Hen hade slagit in första bästa Hermitage i kassan. När jag påpekade att det kändes lite saftigt stängde hon kassan under stort muttrande och plockade in VARENDA flaska i butiken av Les Launes till lagret och sa att det hade blivit fel. Jag var den mest hatade personen i den butiken. Samma tant vägrade byta ett korkskadat vin efter det, trots att vinet kunde inte vara mer korkat. Ett 150-kronors vin som hon provsmakade som helt perfekt.

(jag hatar systemet i varje molekyl av min kropp)
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Mitt livs mest vansinniga överhörning på systemet var en kvinna som ville ha ett vitt vin till sina räkor. Expediten började med att Chardonnay var ett område i Frankrike där man gjorde söta viner...
Jo, det är förstås en extra krydda när det är personalen själv som står för dumheterna...
 

Elvis

Medlem
Mitt livs mest vansinniga överhörning på systemet var en kvinna som ville ha ett vitt vin till sina räkor. Expediten började med att Chardonnay var ett område i Frankrike där man gjorde söta viner...

Att Chablis är en druva har jag hört många gånger men att Chardonnay är ett område var något nytt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag måste säga att jag är ganska förskonad från att höra dumheter om vin från okunniga människor (okunniga är ofta skönt oförstörda). Där jag snappar upp mest nonsens är bland folk som lärt sig lite om vad "man borde tycka om" och står och pratar goja bland hyllornas hippaste viner, men med så fåniga resonemang att jag önskar att jag hade med mig en skämskudde.

"Fy fan för att dricka skräp från nya världen! Smakar bara blaskig sylt. Nä, tacka vet jag en bra bourgogne som biter ifrån och har bra struktur". Sekunden efter plockar vederbörande upp en slumpmässig medioker Bourgogne Rouge och lägger i korgen och vandrar stolt vidare med världsvan uppsyn. :stendumt:
 

grappa

Medlem
Jag måste säga att jag är ganska förskonad från att höra dumheter om vin från okunniga människor (okunniga är ofta skönt oförstörda). Där jag snappar upp mest nonsens är bland folk som lärt sig lite om vad "man borde tycka om" och står och pratar goja bland hyllornas hippaste viner, men med så fåniga resonemang att jag önskar att jag hade med mig en skämskudde.

"Fy fan för att dricka skräp från nya världen! Smakar bara blaskig sylt. Nä, tacka vet jag en bra bourgogne som biter ifrån och har bra struktur". Sekunden efter plockar vederbörande upp en slumpmässig medioker Bourgogne Rouge och lägger i korgen och vandrar stolt vidare med världsvan uppsyn. :stendumt:
Du får ju hälsa när du träffar mig på SB! :)
 

Peder

Medlem
För många år sedan på den tiden jag besökte Systembolaget ibland så var jag på SB Sveavägen och en kund frågade expediten om hur Per Mobergs röda Bib är och butikspersonalen svarade att det är en väldigt omtyckt box varav kunden la ner den i korgen. Jag gick då fram och berättade att det fått en överkryssad geting i Expressen och kunden tacka för tipset och ställde tillbaka vinet. Vad som sedan valdes har jag ingen aning om och hoppas det inte blev 3 apor.
 

Håkan

Medlem
Jag försöker att alltid ha ett öppet sinne och försöker sällan att kracka ner på andras vinval. Låt dem dricka vad de vill är mitt motto. På mitt jobb så hade vi för några år sen vinprovningar under min ledning. Många tyckte det var roligt och de fick en uppfattning. Jag hoppades också att detta skulle bli ett uppvaknande för många. Jag hade bland annat Jamet Cote Rotie 1999 som var väldigt uppskattad, många tog namnet men insåg nog att det inte var helt enkelt att få tag på. Några veckor efter hörde jag två kollegor diskutera den oerhört goda Morbergboxen, då kände jag nästan att människor är obildbara. Fast nu dricker många St Cosme och Montirius Cotes du Rhone så något gjorde jag iallafall.
 

ChristianB

DipWSET
Finns alldeles för många episoder på det här temat, men å andra sidan så jobbar jag ju i en av butikerna... ;)

Rött vin till räkor eller hummer, "det är alltid någon som inte gillar vitt!", har hänt otaliga gånger. På samma tema får man också stå ut med att somliga minsann ska ha det ena eller det andra fastän det är helt uppåt väggarna fel; personlig smak kan man ju knappast kalla felaktig men ibland undrar jag.

En av de bättre episoderna var i förra veckan faktiskt. Två av mina kollegor försökte hjälpa en äldre dam:
Kund: "Jag vill ha en sådan där riktigt smörig, rund och fin Pouilly-Fumée!"
Kollega: "Hm, de brukar inte riktigt vara så..."
Kund: "Jodå, jag har druckit det i alla år, det ska absolut finnas!"
Kollega: "Du tänker nog på Pouilly-Fuissé, det är lätt att blanda ihop."
Kund: "Nej! Det är Fumée! Jag har druckit det i årtionden. Mycket smörighet och så!"

Jag tror att kunden fick en Pouilly-Fumée efter många om och men, fast hur det smakade sedan kan man ju undra. :D
 

Kalle A

Medlem
Ok detta handlar om öl, men kunde inte låta bli att dela med mig av denna. Var på väg ut i fjällen för att fiska och innan helikoptern skulle köra ut oss i vildmarken var vi på SB i Kiruna för att få med oss fiskedricka. Frågade om de hade någon lokal öl och expediten är osäker och går och hämtar chefen (??) som då rekommenderar oss att köpa Norrlands Guld.... Jag fick verkligen anstränga mig för att inte gapskratta henne upp i ansiktet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok detta handlar om öl, men kunde inte låta bli att dela med mig av denna. Var på väg ut i fjällen för att fiska och innan helikoptern skulle köra ut oss i vildmarken var vi på SB i Kiruna för att få med oss fiskedricka. Frågade om de hade någon lokal öl och expediten är osäker och går och hämtar chefen (??) som då rekommenderar oss att köpa Norrlands Guld.... Jag fick verkligen anstränga mig för att inte gapskratta henne upp i ansiktet.
Helt underbart! :D
 

Sebban

Medlem
För många år sedan på den tiden jag besökte Systembolaget ibland så var jag på SB Sveavägen och en kund frågade expediten om hur Per Mobergs röda Bib är och butikspersonalen svarade att det är en väldigt omtyckt box varav kunden la ner den i korgen. Jag gick då fram och berättade att det fått en överkryssad geting i Expressen och kunden tacka för tipset och ställde tillbaka vinet. Vad som sedan valdes har jag ingen aning om och hoppas det inte blev 3 apor.
Min kollega hade lärt sig att dricka rödvin berättade han i förra veckan, han hade blivit bjuden på morbergs vin och det var kanon gott enligt honom! Så vad kritiker tycker och vad folk med sämre smak tycker går sällan hand i hand :eek:
 
Det dummaste jag kan komma på är faktiskt något jag själv sagt. I tidernas begynnelse gjorde jag mig fruktansvärt lustig över att en trevlig kompis och hans lika genomtrevliga flickvän hade bjudit in till vinprovning och jag tyckte det var typ den töntigaste och mest lillgamla och knasiga aktivitet man kunde tänka sig. Mitt uppdrag (som jag ironiserade över utan hejd, helt utan att ha någon aning) var att införskaffa en flaska Don Melchor från Concha y Toro, som då dessutom var mycket billig. Vilket jag helt struntade i att göra.

Varför kom jag ihåg detta nu, mer än två decennier senare? Jo, jag skulle klicka hem en beställning av nämnda flaska på nätet - typ sex gånger dyrare idag - och blev besviken när den var slut hos leverantör. Så kan det gå!

Jag känner efter att ha biktat mig här att jag är nog skyldig detta trevliga par minst en flaska Don Melchor....
 

Håkan

Medlem
Mitt livs mest vansinniga överhörning på systemet var en kvinna som ville ha ett vitt vin till sina räkor. Expediten började med att Chardonnay var ett område i Frankrike där man gjorde söta viner... Men där ryckte jag faktiskt in.

För egen del var det när jag stod i kassan med fyra flaskor Les Launes Crozes-Hermitage (före streckkoderna). Varsågod, det blir 3000 kr... Hen hade slagit in första bästa Hermitage i kassan. När jag påpekade att det kändes lite saftigt stängde hon kassan under stort muttrande och plockade in VARENDA flaska i butiken av Les Launes till lagret och sa att det hade blivit fel. Jag var den mest hatade personen i den butiken. Samma tant vägrade byta ett korkskadat vin efter det, trots att vinet kunde inte vara mer korkat. Ett 150-kronors vin som hon provsmakade som helt perfekt.

(jag hatar systemet i varje molekyl av min kropp)
Min brorson, 21 år gammal, har börjat att arbeta på ett systembolag på mindre ort i Sverige. Utbildningen innan han började var exakt 0 min, han visste inte vad de olika sakerna på en etikett betydde och visste än mindre hur de olika varorna smakade. Vad som var mer spännande var att han förväntades kunna göra rekommendationer i butiken. Fortfarande har han 4 månader efter att han började inte fått någon utbildning i dryckeskunskap, de har inga provningar i butiken han jobbar i. Och systembolaget har världens kunnigaste och bäst utbildade försäljare, självklart.
 
Toppen