Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dumt sagt om vin

ChristianB

DipWSET
Viner i allmänhet, och "Dyra" viner i synnerhet, verkar i något slags eget universum vad det gäller hur man ser på priser.
Definitivt! Det är också ett ämne som många gärna har en åsikt om, även om de inte har koll på läget, som ditt exempel i kassan. ;)
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Det finns korkskallar. I dagens Eskilstuna-Kuriren läser jag en insändare om en kille som köpt en box som läckte. Han hällde ut vinet, slängde boxen och gick till Systemet för att reklamera. Och fick det givna svaret att han för att få ersättning skulle haft med sig boxen så de kunde undersöka den. Upprört skriver han nu:
"Man tar sig för pannan. Jag som alltid hyllat det svenska Systembolaget. Jag fick ingen ny box, förbannad gick jag därifrån."
Vi är nog fler som tar oss för pannan...
 

Bastardo

Medlem
Om man tittar på försäljningsstatistiken är det 1-2% av allt vin som säljs som kostar så mycket. Då förstår man att det är uppseendeväckande. Tittar man bara på vitt vin, är det 0,4%. Den vräkigare halvan av 1%arna dricker så dyrt.
Tänka sig, att man tillhör en försvinnande liten skara av konnässörer som kan uppskatta goda drycker. :) Om vi betänker hur många riktigt förmögna människor det finns i Svedala, så dricker vi alla oerhört mycket godare och bättre viner än merparten av dem. Rätta mig om jag har fel. ;)
 

Wintermute

Medlem
Tänka sig, att man tillhör en försvinnande liten skara av konnässörer som kan uppskatta goda drycker. :) Om vi betänker hur många riktigt förmögna människor det finns i Svedala, så dricker vi alla oerhört mycket godare och bättre viner än merparten av dem. Rätta mig om jag har fel. ;)
Även om det är vanskligt att kategorisera folk har jag en känsla av att det är ganska mycket "privilegierad medelklass" på det här forumet... Men det är nog så att vi i allmänhet dricker dyrare viner än folk mest, även mätt i hur stor del av en månadsinkomst som går till en genomsnittsflaska...
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Tänka sig, att man tillhör en försvinnande liten skara av konnässörer som kan uppskatta goda drycker. :) Om vi betänker hur många riktigt förmögna människor det finns i Svedala, så dricker vi alla oerhört mycket godare och bättre viner än merparten av dem. Rätta mig om jag har fel. ;)
Min lilla erfarenhet av förmöget folk är att de ofta prioriterar yta. Dyra kök och musikanläggningar - men när det gäller bruket plonk & skval...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Morsan fick reklam för en ripasso som säljs (oväntat) i exklusiv trälåda. Det vanliga tramset med andra ord. Men det mest pinsamma är nog följande säljande text.
upload_2017-9-1_8-52-24.png
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Morsan fick reklam för en ripasso som säljs (oväntat) i exklusiv trälåda. Det vanliga tramset med andra ord. Men det mest pinsamma är nog följande säljande text.
Visa bifogad bild 10845
Som ofrivillig Ripasso-expert vill jag också tillägga att bortsett från det lite knasiga ursprunget så betyder Superiore på en Ripasso della Valpolicella endast att vinet måste ha minst 13% abv (12,5% för vanliga). Men misstänker att målgruppen för annonsen inte bryr sig något nämnvärt :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Som ofrivillig Ripasso-expert vill jag också tillägga att bortsett från det lite knasiga ursprunget så betyder Superiore på en Ripasso della Valpolicella endast att vinet måste ha minst 13% abv (12,5% för vanliga).
Det är jag medveten om så där är vi ense. Det går faktiskt att tolka som att "de bästa druvorna" är de med högst sockerhalt = högre alkohol så det är en gråzon. Men jag tvivlar starkt på att det var det de syftade på när de skrev det :D
 

gece

Man vänjer sig.
Som ofrivillig Ripasso-expert vill jag också tillägga att bortsett från det lite knasiga ursprunget så betyder Superiore på en Ripasso della Valpolicella endast att vinet måste ha minst 13% abv (12,5% för vanliga). Men misstänker att målgruppen för annonsen inte bryr sig något nämnvärt :)
Jag undrar om det kanske inte är så att "högre alkoholhalt" stämmer ganska bra överens med målgruppens definition av "bättre vin". ;)
 

Bastardo

Medlem
Det här artikelnumret hade förut Château Giraud 1997, men då fick man naturligtvis inte med någon trälåda … ;)
Vinet är felstavat här … Ska heta Guiraud förstås. Var med på Nyhetsbrev april 2008. Det var dock inte jag som skrev fel, utan nyhetsbrevet …
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Många dumheter här kommer från "experter". Min favorit är von oben-klappen på läsarens huvud att denne ska lita på sin smak och alltid vet bäst själv (en förnumstighet man aldrig ser i andra kritikerbranscher - konst, musik, litteratur - där läsaren ses som en jämlike, utan behov av "tröst"...).
Den här varianten är från en stor svensk dagstidning:
"Och till sist: låt ingen annan påverka din åsikt. Strunta i Parkerpoäng, tärningsbetyg och allt annat. Bara du själv vet vad du tycker är gott. Och din åsikt är alltid rätt."
 

Mattias Schyberg

Administratör
Många dumheter här kommer från "experter". Min favorit är von oben-klappen på läsarens huvud att denne ska lita på sin smak och alltid vet bäst själv (en förnumstighet man aldrig ser i andra kritikerbranscher - konst, musik, litteratur - där läsaren ses som en jämlike, utan behov av "tröst"...).
Den här varianten är från en stor svensk dagstidning:
"Och till sist: låt ingen annan påverka din åsikt. Strunta i Parkerpoäng, tärningsbetyg och allt annat. Bara du själv vet vad du tycker är gott. Och din åsikt är alltid rätt."
Jag delar inte din åsikt. Att vinnördar och vinkritiker uttrycker den typen av tankar tror jag har sin grund i att allt för många just glömmer att lita på sin egna smak och lätt får för sig att det finns en mätbar "sanning". Det kan inte uttryckas ofta nog hur fel det är!

Det är bara att se hur likartad smak alla vinnördar tenderar att ha i jämförelse med hur olika vi tycker kring de andra konstformer du nämner.
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Jag delar inte din åsikt. Att vinnördar och vinkritiker uttrycker den typen av tankar tror jag har sin grund i att allt för många just glömmer att lita på sin egna smak och lätt får för sig att det finns en mätbar "sanning". Det kan inte uttryckas ofta nog hur fel det är!

Det är bara att se hur likartad smak alla vinnördar tenderar att ha i jämförelse med hur olika vi tycker kring de andra konstformer du nämner.
Jag tolkar dig som att läsare av vinkritik är dummare än andra.

PS. När experter råder dig att inte lita på experter uppstår en lustig situation. Ska du misstro även den här experten - och hans råd att lita på dig själv...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tolkar dig som att läsare av vinkritik är dummare än andra.

PS. När experter råder dig att inte lita på experter uppstår en lustig situation. Ska du misstro även den här experten - och hans råd att lita på dig själv...
Du har en poäng. Håller med om att man inte borde behöva förtydliga att smaken är som baken, men ibland får jag känslan av att det fortfarande behövs!

Jag tror dessutom att det är den någorlunda invigda vinnörden som är viktigast att påminna. Novisen brukar inte ha några problem med att tycka och tänka fritt utan det är när det finns prestige inblandat som en del agerar med osäkerhet och söker stöd för att "tycka rätt"

Det är mer en fråga om självförtroende än en fråga om intelligens.
 

Pontus

Medlem
Många dumheter här kommer från "experter". Min favorit är von oben-klappen på läsarens huvud att denne ska lita på sin smak och alltid vet bäst själv (en förnumstighet man aldrig ser i andra kritikerbranscher - konst, musik, litteratur - där läsaren ses som en jämlike, utan behov av "tröst"...).
Den här varianten är från en stor svensk dagstidning:
"Och till sist: låt ingen annan påverka din åsikt. Strunta i Parkerpoäng, tärningsbetyg och allt annat. Bara du själv vet vad du tycker är gott. Och din åsikt är alltid rätt."
Jag har svårt att se några skillnader med andra branscher där subjektivitet råder. Varför lita på någon annans omdöme gällande ett vins smak, dvs när du själv dricker vinet? Om vi däremot talar om inköp av vin som man själv inte druckit är det väl alldeles utmärkt att ta rygg på någon som smakat vinet och som man har förtroende för.
 
Toppen