Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ebay och vinhandel...

moos

Medlem
God morgon och glad långfredag...

Hur är det med fenomenet ebay.... om man lyckas vinna en budrunda på säg en flaska Dompa, till det vackra priset 4 euro måste säljaren då sälja?

Är det att rekomendera att köpa vin på ebay?
 
SV: Ebay och vinhandel...

moos skrev:
God morgon och glad långfredag...

Hur är det med fenomenet ebay.... om man lyckas vinna en budrunda på säg en flaska Dompa, till det vackra priset 4 euro måste säljaren då sälja?

Är det att rekomendera att köpa vin på ebay?
Supra och CH är de stora ebay-experterna på forumet men generellt så tror jag det är på sin plats att inte rekommendera ebay som inköpsplats för vin. Du har extremt dålig kontroll över hur vinet hanterats och förvarats. Det är ett antal flaskor som jag hört om vilka varit kokta eller på andra sätt felaktigt hanterade.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Ebay och vinhandel...

Anders Landström skrev:
Supra och CH är de stora ebay-experterna på forumet men generellt så tror jag det är på sin plats att inte rekommendera ebay som inköpsplats för vin. Du har extremt dålig kontroll över hur vinet hanterats och förvarats. Det är ett antal flaskor som jag hört om vilka varit kokta eller på andra sätt felaktigt hanterade.

Det var inte riktigt hela svaret ;)
Ja, om du vinner budgivningen på en flaska Dompa för 4 euro så
är säljaren skyldig att sälja för det priset. Å andra sidan lär du inte
göra det om inte det är en tomflaska, vilket ganska ofta bjuds ut.
Läs artikelbeskrivningen noga!
Kolla också i förväg om säljaren sänder till Sverige och vad frakten blir.
Det kanske inte lönar sig även om du vinner budgivningen till ett bra
pris. Oftast är det inte lönsamt att köpa mindre än 3 flaskor på grund
av transportkostnaden. Dessutom finns risken för att dina flaskor fastnar
i tullen.
Några kokta flaskor har jag aldrig fått, CH och Supra kanske kan berätta
om de har råkat ut för det, men någon dålig flaska har jag nog i ärlighetens
namn råkat ut för. Det gällde en enstaka pava, av äldre årgång, från en
tveksam säljare, som jag inte borde ha köpt något från.
Men samma invändning gäller mot att köpa något på auktion i Stockholm,
om det inte står att vinet har varit lagrat på Grappe eller hos Magnusson,
skulle åtminstone inte jag köpa.
Det mesta vinet har jag köpt från företag, och de har alla med några
undantag försäljning via sina websidor.
En del har sålts på eBay under deras "butikspriser", en handlare sålde
hela sitt lager av champagne, d.v.s. en låda Cuvee William Deutz 1996
för ett bra pris och en säljare tror jag hade en krog och var i behov av
likvida medel och sålde ut en antal lådor med Dompa och Comtes. Jag
tyckte priserna var misstänkt låga så jag vågade inte hoppa på tåget i
tid men fick hem en låda Comtes för ungefär halva priset mot här.
Dompa och de vanligaste kända märkena lär du inte fynda, men mer
udda champagner finns ofta och många gånger är det sorter, som
antingen inte finns här eller är svåra att få tag på som t.ex Michel
Arnould, Paul Dethune, Claude Cazals och liknande.
Nu har jag enbart surfat på tyska eBay så någon Selosse har jag aldrig
sett.
Cognac kan ibland fyndas, det verkar som att många får en flaska i
present, som de sedan säljer. Och risken för att den skall ha förvarats
fel är mindre, sprit är ju inte lika känslig som vin och finns det en bra
bild på flaskan, så går det ju att bedöma hur långt upp i halsen, som
innehållet når.
 

Caviste

Leverantör
SV: Ebay och vinhandel...

Jag håller med Anders. Känner man att priset tillåter ett visst risktagande så kan det vara lockande men mitt råd är att räkna in risken i priset och skruva ner förväntningarna. Jag kan inte minnas att jag blivit besviken med mina köp på ebay.fr men har bara öppnat ett par flaskor hittills.

Jag har aldrig varit säljare men tror det är vanligt att man på ett eller annat sätt har bevakning på slutpriset. Flera gånger har priset skuttat ur min "comfort zone" i sista sekund och sen har samma objekt dykt upp på ny auktion nån vecka senare med samma säljare.
 

Elvis

Medlem
SV: Ebay och vinhandel...

Mitt tips är att vara försiktig med kända varumärken som Dom Pérignon och Cristal. Jag har en känsla av att många fått en flaska Dompa eller Cristal i present och sedan låtit den stå framme som prydnad i något decennium innan de säljer på eBay.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Ebay och vinhandel...

Då tror jag att jag lägger ned E-Bay....
 

SUPRA

Bäst
SV: Ebay och vinhandel...

Jag är rätt nöjd med mitt eBay-handlande. Det är nåt år sen jag köpte min senaste flaska, men jag fick tag på ett ypperligt parti Dompa 1996 den vägen. Alla var toppenfina, ja förutom de jag inte druckit än och därför inte kan uttala mig om. Någon flaska var sådär, men så kan det ju vara. Hade jag sett flaskan framför mig hade jag ändå inte kunnat avgöra det.
Som sagt, varning för tomflaskor och låter det för bra för att vara sant så är det troligen det. Däremot gick det att fynda rätt bra, har ingen aktuell koll på priserna nu.
Köper ju hellre DP 1996 än en modern om priset är lägre dessutom...
Den som ville sälja en låda Krug 1988 och var väldigt på skippade jag dock. Magkänslan sa att nu blir du lurad.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Ebay och vinhandel...

Har handlat en hel del på Ebay. Mina tips är:

  1. Håll dig till Franska Ebay (.fr)
  2. Kolla köparens andra produkter, säljer han bara vin eller rensar han vinden...
  3. Kolla och fråga om nivåer
  4. Champagne innan 1990 är en risk, men det gäller väl egentligen alla säljkanaler...

De dåliga champagneflaskor jag själv har fått har samtliga varit äldre än 1990 samtidigt fick jag tag på den bästa champagnen jag druckit, en DP64 från italienska Ebay. Kostnad 2200:- låter det dyrt så glömde jag nämna att det var två... Blev du avundsjuk så kan jag säga att den ena gick sönder i frakten, vilket är den enda gången jag råkat ut för det. :'(

Men det är ett utmärkt och roligt sett att hitta intressanta flaskor till provningar så man inte bara testar senaste släppet på bolaget hela tiden.
 

CH

Medlem
SV: Ebay och vinhandel...

I de få fall jag köper från eBay så är det enbart franska och tyska som gäller och precis som Christ(al)ian77 (kunde du inte valt ett lättare nick?) så undviker jag flaskor äldre än 1990. Se även till att kunna betala via paypal så har du en transportförsäkring på köpet.
 
Toppen