Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

eBay

Elvis

Medlem
SV: eBay

Nej, den som bjöd 20 Euro för en Dom Perignon-kartong trodde nog att en full flaska ingick...
 

kayaker

Cyklist
SV: eBay

Elvis skrev:
Nej, den som bjöd 20 Euro för en Dom Perignon-kartong trodde nog att en full flaska ingick...
Jag kan ingen tyska men jag behövde inte läsa det finstilta för att förstå att det bara rörde sig om kartonger.
Bägge objekten hette ju "Dom Perignon Geschänkekarton 1996".
 

Referee

Medlem
SV: eBay

Med anledning av vinsvindlare finns följande att läsa och titta på från grannlandet Danmark.

Vinavisen.dk v.12 skrev:
Send mig for 183.000 kr. vin
I onsdags fik vi en opringning fra Niklaus B. Sonne fra investeringsfirmaet Multi-Invest Danmark. I sine fem gamle krigsbunkere og kældre i København har han liggende en hel del kostbare flasker, som han har i kommission, og som han sælger til interesserede købere i Danmark og i udlandet. Niklaus Sonne havde en historie at fortælle:.........
http://www.vinavisen.dk/vinavisen/websi ... er_2009-12

Vinavisen.dk v13 skrev:
TV2 Lorry om vinsvindelsag
I sidste uge fortalte vi, hvordan en engelsktalende herre med fransk accent har forsøgt at svindle sig til vine til en værdi af 183.000 kr. hos investeringsfirmaet Multi-Invest Danmark. ........
http://www.vinavisen.dk/vinavisen/websi ... er_2009-13


Vinavisen.dk v.13 skrev:
Svindlere fra Singapore
En af vore kontakter i USA har fortalt os, at det ikke er usædvanligt med den slags numre i vinbranchen. Han får igen og igen opringninger, især fra Singapore, fra folk, der beder ham sende nogle kostbare vine.
http://www.vinavisen.dk/vinavisen/websi ... er_2009-13
 

kayaker

Cyklist
SV: eBay

Per Stade skrev:
Second chance offer är inget skumt. Om du inte har ångrat dig utan vill betala EUR 107 + frakt så gör det.
Omkring EUR 20-25 är rimligt pris för frakten.
Tyvärr tar tyskar sällan PayPal. Så kostnaden för banköverföringen tillkommer.
Säljaren vill att du betalar bankavgifterna i Tyskland också så totalt brukar
en banköverföring kosta SEK 160:-
Que? Kostnaden för en banköverföring inom EU är väl reglerad? Jag betalar 10 spänn för mina överföringar till Euroländer.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

kayaker skrev:
Que? Kostnaden för en banköverföring inom EU är väl reglerad? Jag betalar 10 spänn för mina överföringar till Euroländer.

Jag trodde också den var reglerad. Kan inte dra mig till minnes att jag betalat 160kr för en överföring.
 
SV: eBay

Per Stade skrev:
Second chance offer är inget skumt. Om du inte har ångrat dig utan vill betala EUR 107 + frakt så gör det.
Omkring EUR 20-25 är rimligt pris för frakten.
Tyvärr tar tyskar sällan PayPal. Så kostnaden för banköverföringen tillkommer.
Säljaren vill att du betalar bankavgifterna i Tyskland också så totalt brukar
en banköverföring kosta SEK 160:-
Det är tyvärr också ganska krångligt och brukar kräva en massa mail fram och
tillbaka.
Men som jag tidigare har skrivit så brukar tyskar vara pålitliga.

Funkar ganska enkelt via SHB i alla fall. Gör man via nätet. Det jag tycker är lite skumt är att den som bjuder högst hoppar av. Sedan har ju den personen trissat upp priset så en auktion som stoppas på detta sätt borde göras om.
 

Per Stade

Lege artis
SV: eBay

shorepower skrev:
Funkar ganska enkelt via SHB i alla fall. Gör man via nätet.

Betalar också via SHB. Problemet är att klämma ur tyskarna IBANnummer och BIC-koder (eller heter det SWIFT)
och så vill åtminstone SHB ha adressen till betalningsmottagaren.
Det brukar bli ett par mail innan de har förstått att skicka alla uppgifterna.
När du väl har namn och adress så går det ofta att kolla via telefonkatalogen
att uppgifterna stämmer.

Det stämmer nog att det är billigare inom EU. Blandade ihop det med icke EU-betalningar.
Någon avgift är det nog i alla fall att addera till totalsumman.



shorepower skrev:
Det jag tycker är lite skumt är att den som bjuder högst hoppar av. Sedan har ju den personen trissat upp priset så en auktion som stoppas på detta sätt borde göras om.

Han kan ju ha en kompis som har suttit och trissat upp priset.
Det brukar eBay upptäcka ganska snart och stänga av sådana säljare.
Om du inte nappar på hans second change offer så kan han låta det gå
vidare till nummer tre i budgivarlistan tror jag. Om ingen annan nappar
får han köra om auktionen.

En helt annan sak är att du inte vet hur den här flaskan har förvarats.
Det framgick inte av artikelbeskrivningen som mest var mycket allmännt
hållen.
 

anders

Medlem
SV: eBay

Jag är ganska säker på att Per är rätt på det. Det är endast betalningar via IBAN/BIC som har en gräns på 10 spänn. Kör du med de gamla numren blir det dyrare (i Tyskland vill jag minnas att det kallades BLZ för BankLeitZahl). Kollar man hur IBAN är uppbyggt ser man att varje land har själv fått välja hur IBAN ska konstrueras. I t ex Tyskland har man just BLZ samt kontonummer till att bygga upp IBAN,
 

SUPRA

Bäst
SV: eBay

Konstigt. Jag har aldrig haft problem med att få fram IBAN, BIC osv. från tyskar, annat än av naturligt skäl att någon vart bortrest.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

SUPRA skrev:
Konstigt. Jag har aldrig haft problem med att få fram IBAN, BIC osv. från tyskar, annat än av naturligt skäl att någon vart bortrest.

Samma här.
De få gånger jag behövt dessa uppgifter har de kommit fram väldigt fort och oftast utan att jag behövt be om dem.
 

SUPRA

Bäst
SV: eBay

CH skrev:
De få gånger jag behövt dessa uppgifter har de kommit fram väldigt fort och oftast utan att jag behövt be om dem.

Vi kanske bjuder för högt och betalar för mycket? :D
 
SV: eBay

SUPRA skrev:
Vi kanske bjuder för högt och betalar för mycket? :D

Inte så konstigt, vi är ett forum med vinkåta individer som lever enligt deviser "Jag måste leva över mina tillgångar för att inte leva under mina värderingar", "Goda viner är inte dyra, de kostar bara mycket pengar!" etc. Vi spenderar sedan majoriteten av våra tid att hitta viner på ebay konstant trissande priser för varandra.

Snart kommer tyska säljare att skriva priser i € och SEK, erbjuda leverans till Sverige, ha beskrivningar på svenska och för extra pengar erbjuda hanteringar av införsel och skatteverket.

Vi borde istället ha en kartell där vi håller ner priserna. Det kan vi ju PMa om ::) (naturligtvis är detta ett skämt så att Krug inte blir drabbad. vi får förhoppningsvis vara ironiska på forumet ::) )
 

vintjej

Medlem
SV: eBay

De få gånger jag betalat via banköverföring så har jag helt fräckt kryssat i att säljaren betalar avgiften.
Det har funkat för mig.:)
 

Per Stade

Lege artis
SV: eBay

Tittade på mina utbetalningar idag. I april fick jag betala 165:- för
en överföring till Tyskland. :mad:
Men i december gjorde jag två överföringar som inte kostade
ett öre i avgift :D
Det måste ha varit alla tidigare dyra överföringar som jag kom ihåg.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: eBay

Det var väll bara en tidsfråga innan det hände.

Jag hämtade upp några flaskor igår och tyvärr var det ganska kraftiga fällningar i en av dem.
Nivån är ok men belyser jag flaskan för att kolla den så ser det ut som flaskan är frostad. Det är nästan omöjligt att se igenom flaskan trots att den är kraftigt belyst.
Lägger jag flaskan så den får vila så allt sjunker syns det väldigt tydligt att här finns det saker som inte borde vara i flaskan.

Jag har betalat flaskan med paypal och klagat hos säljaren på fällningarna som det inte fanns ett ord om i beskrivningen av flaskan men inte fått svar ännu.
Är flaskan helt värdelös eller finns det en chans att det är drickbart?
Hur ser chanserna ut att få tillbaka pengarna för detta?
 
Toppen