eBay

Diskussion i 'Övrigt' startad av CH, 27 mars 2009.

1. Öhman

Öhman Medlem

SV: eBay

Vad är det för vin?

2. CH

CH Medlem

Comtes 1981 rose.

3. Krug88

Krug88 Medlem

Dina odds är väl inte fantastiska, men vinet kan absolut vara drickbart ändå.
    Comtes rosé 75 på magnum gick inte heller att se igenom och hade riktigt dålig nivå, men var mer magiskt än jag någonsin kunnat tro...
    Äldre skumpor får ju ofta fällning eller slöjor, om du inte betalt en massa kan det vara värt att testa kanske?

4. anders

anders Medlem

Jag undrar vad det kan vara för fällning, jag har faktiskt ingen koll på kemin här. Kan det vara så att det är en mognadsfällning? Jag tänker att i rött vin slås molekylerna i "rödfärgen" ihop och bildar just mognadsfällningen. Kan vara samma femma för en rose, men frågan uppstår ifall det kan bli samma typ av fällning CH har i flaskan även för ett "vitt" champagnevin där PN och/eller PM ingår. Teorier eller faktiska kunskaper någon?

Kanske intressant nog att lyfta till en egen tråd...?

5. SUPRA

SUPRA Bäst

Ja, tack. Jag har också fällningar i några olika flaskor och tror inte det är någon fara.

Drack en Cristal med fällningar och den funkade.

6. CH

CH Medlem

7. chambertin

chambertin Medlem

Är det ngn här som har sålt vin via Ebay ?

8. CH

CH Medlem

Fick följande mail från säljaren

Det låter ju inte helt orimligt så jag behåller flaskan.

9. Dejzan

Dejzan Medlem

Men din flaska var väl grumlig? Så mycket vinsten har jag aldrig sett i en flaska.

10. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Beror väl på hur Tattinger gjort vinet. Normalt sett kyler man ju ner vinet före jäsning på flaska så att den mesta vinstenen fäller ut.
    Vinsten är kristaller, ser mer ut som glas, fällningar är mer som en sörja,slöja.

11. CH

CH Medlem

Det ser ut som väldigt firnkornig sand som lägger sig i botten när man låter den ligga. Hanterar man flaskan på minsta sätt så rör de upp sig så det bli en grumlig lösning. Det påminner helt klart om en slöja eller liknande som sedan sjunker till botten när flaskan får vila.
    Tyvärr har jag inte flaskan hemma så jag kan ta kort på det men även om jag hade det så skulle jag tro att det är väldigt svårt att fota fenomenet.

Tänkte låta El burro grande kolla på flaskan imorgon och ge sin åsikt om det hela.

12. Arvid

Arvid Medlem

Det händer ju inte alls sällan i gammal Sauternes exempelvis, och i den mesta Riesling av äldre modell. Men oftast är det stora sjok också, och inte bara grumligt om man säger så. Men det är inte omöjligt att det finns i äldre champagne även om jag inte sett det själv.

13. Per Stade

Per Stade Lege artis

Grums i vinet är ett intressant ämne men hör kanske hemma i en egen tråd.
    Själv har jag fått för mig att vinsten i vitt och fällningar i rött oftast är
    ett kvalitetstecken.
    Det är väl filtrering, kylstabilisering och andra knep som har eliminerat
    fällningarna. Men samtidigt försvinner en del av aromerna.
    Grums i form av en slöja verkar skumt däremot men vad vet jag?

14. Arvid

Arvid Medlem

Man brukar säga att det är ett kvalitetstecken ja, men det är väl en sanning som ska tas med en handfull salt. Vissa producenter som gör fantastiska viner filtrerar och hävdar att det gör åldringspotentialen bättre. Vissa gör det inte och hävdar det samma.

15. Per Stade

Per Stade Lege artis

16. CH

CH Medlem

17. SV: eBay

Undrar vad frakten kan komma att gå på... Kan tyvärr inte lägga bud på allt, men är vi några som går ihop så blir det genast mer intressant, fast då blir det väl ett jäkla liv om vem som har rätt till vad etc.

18. Per Stade

Per Stade Lege artis

Maila och fråga! ;)

19. Keen

Keen slan

"Hämtas enbart i München"

...undrar om vi kan luska reda på adress och skicka anders att norpa skiten :D

20. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Inga problem med uppdelningen, lösningen är såklart ett vininferno!

Dela sidan