Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ekologiska viner

Då jag är en stark arbetare på vårt kära systembolag så får man ju alla möjliga frågor, får ju diverse utbildningar men detta ämne har inte berörts.
Ekologiska viner, har ju lärt mig sedan tidigare att det är mycket av ett PR trick från vissa håll.
Men frågan blir då hur ställer sig folk här till dessa, är det fördelar eller bara nackdelar?
 

Håkan

Medlem
Väldigt många kvalitetsproducenter är ekologiska och ibland biodynamiska, dock är det ganska sällan som de använder det som marknadsföring. Sen är det också så att producenter kan vara ekologiska på vissa vingårdar men inte andra. Det bästa du kan göra är att läsa på om de producenter du har i butik, fler än du tror är ekologiska, men ibland räcker det inte med att viner är ekologiska utan även certifierade, då är du dessvärre rätt begränsad.
 
Trådskapare
T

TF Nilsson

Medlem
Väldigt många kvalitetsproducenter är ekologiska och ibland biodynamiska, dock är det ganska sällan som de använder det som marknadsföring. Sen är det också så att producenter kan vara ekologiska på vissa vingårdar men inte andra. Det bästa du kan göra är att läsa på om de producenter du har i butik, fler än du tror är ekologiska, men ibland räcker det inte med att viner är ekologiska utan även certifierade, då är du dessvärre rätt begränsad.
Som jag vet och brukar säga till mina kunder är att det är bra att man tänker eko överallt utom på vinbanken.
Precis som du säger jobbar ju många redan eko utan att ha certifieringen dock har många svårt att förstå detta.
Det jag ofta får höra är att dom tycker eko viner smakar bättre då jag med min utbildning inte tänker så mycket på den gröna pricken då jag redan vet detta så km jag själv inte säga att detta stämmer?
Sedan kommer ju 10000 kr frågan är eko viner bättre för miljön?
 

MartinE

Medlem
Som jag vet och brukar säga till mina kunder är att det är bra att man tänker eko överallt utom på vinbanken.
Varför säger du så?

Sedan kommer ju 10000 kr-frågan - är eko-viner bättre för miljön?
Det allra bästa för miljön hade ju varit att vinet ifråga aldrig blev producerat! Men arbetar vinbonden verkligen hållbart är det väl självklart att det är bättre för miljön än vid ett "konventionellt" arbetssätt?
 
Trådskapare
T

TF Nilsson

Medlem
Varför säger du så?
När man kollat lite närmare på majoriteten av dom producenter som vi har så finns det ett mönster, om du tar ett vin för runt 100-120+ klassen så jobbar majoriteten mer eller mindre eko. Varav jag med förklaring säger detta
 

chambertin

Medlem
När man kollat lite närmare på majoriteten av dom producenter som vi har så finns det ett mönster, om du tar ett vin för runt 100-120+ klassen så jobbar majoriteten mer eller mindre eko. Varav jag med förklaring säger detta
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Av alla röda viner på SB (BS+Fast) i prisklassen 90-130kr (1156st) så är 155 ekologiska (13,4%).
Av alla vita viner på SB (BS+Fast) i prisklassen 90-130kr (911st) så är 113 ekologiska (12,4%).

Tar man bort prisintervallet ovan så ser det aningen annorlunda ut men inte så mkt:
Röda eko: 598 av 5915 (10,1%)
Vita eko: 395 av 3437 (11,4%)

Endast ordinarie sortiment:
Röda eko: 143 av 613 (23,3%)
Vita eko: 80 av 390 (20,5%)
 
Trådskapare
T

TF Nilsson

Medlem
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Av alla röda viner på SB (BS+Fast) i prisklassen 90-130kr (1156st) så är 155 ekologiska (13,4%).
Av alla vita viner på SB (BS+Fast) i prisklassen 90-130kr (911st) så är 113 ekologiska (12,4%).

Tar man bort prisintervallet ovan så ser det aningen annorlunda ut men inte så mkt:
Röda eko: 598 av 5915 (10,1%)
Vita eko: 395 av 3437 (11,4%)

Endast ordinarie sortiment:
Röda eko: 143 av 613 (23,3%)
Vita eko: 80 av 390 (20,5%)
Det finns ju massa producenter som inte är eko certifierade, tex von winning, Saint clair
Så det finns producenter som jobbar ekologiskt men inte visar det med en certifiering.
Så det jag menar är att det är många om inte de flesta som jobbar ekologiskt utan att visa det för det i sig är dyrt samt i vissa fall sämre för miljön

Så i helhet undrar jag är viner som är eko certifierade "bättre" (allt är ju relativt) eller är det ett "trick" för den svenska marknaden
 

kayaker

Cyklist
Det finns ju massa producenter som inte är eko certifierade, tex von winning, Saint clair
Så det finns producenter som jobbar ekologiskt men inte visar det med en certifiering.
Så det jag menar är att det är många om inte de flesta som jobbar ekologiskt utan att visa det för det i sig är dyrt samt i vissa fall sämre för miljön

Så i helhet undrar jag är viner som är eko certifierade "bättre" (allt är ju relativt) eller är det ett "trick" för den svenska marknaden
Bara den svenska marknaden är för liten för att det ska löna sig, men i princip så handlar det ju om att de som certifierar sig tror att de tjänar på det. Ekologisk certifiering är "lätt" att sälja till folk då det fungerar ungefär som ett varumärke och är något som de flesta associerar med något positivt.
 
Toppen