Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ekologiskt, biodynamiskt, naturvin - Finewines reder ut begreppen

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ekologiska viner ökar i populäritet och i samband med detta märker jag att en hel del förvirring råder bland gemene man gällande de olika begreppen. Många tycks ha anammat en tro att biodynamiskt är "bättre" än Ekologiskt och att Naturvin skulle vara ännu "bättre" varvid det känns som att det är hög tid att reda ut detta en gång för alla med hjälp av den samlade vinkompetensen här på forumet.

Så här har jag uppfattat saken, rätta mig gärna där jag har fel:

Ekologiskt
Detta är ett helt vanligt jordbruk styrt av ett EU-direktiv som strävar efter att odlingen ska ske så naturligt som möjligt i ett hållbart kretslopp med ett minimum av bekämpningsmedel. Kräver certifiering och en omställningsperiod på två år.
De flesta producenter av kvalitétsviner odlar oftast ekologiskt men utan att för den delen alltid vara certifierade.

Biodynamiskt
Nu börjar det bli intressant, i grunden bygger det på samma saker som ekologisk odling men sedan är det dags att ta på sig foliehatten då man blandar in pseudovetenskap och astrologi i processen. Diverse mystiska preparat skall grävas ner på 50cm djup i marken. Som exempel; "Småhackade barkbitar av ek läggs i en skalle från något husdjur, omges av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe där mycket regnvatten rinner förbi.
Någonstans här var det dags att ta på sig sin extrastora foliehatt kan jag tycka?
Hur som hellst så verkar det vara få som känner till att biodynamiskt innebär inblandning av pseudovetenskap och astrologi, många verkar istället tro att det är en ren miljöcertifiering.

Naturvin
Slutligen naturvin då, här finns vad jag förstår inga som helst riktlinjer utan det är upp till vem som helst att tycka att deras vin är ett naturvin?
Många som gör naturvin verkar dock mena att det handlar om att minimera användandet av traditionella tillsatser i vin samt att använda inget eller mycket lite svavel.

-Det vore väldigt intressant om någon av våra vinmakare på forumet ville ge sin syn på saken och reda ut begreppen men även alla ni andra
 

merlotsmile

Medlem
Så här sa Pontus Elofsson på ett föredrag för något år sedan:

Konventionellt vin - använder kemi i vinmarken (konstgödsel, besprutning etc) och kemi i vinproduktionen (chaptalisering, syror, odlad jäst etc)
Ekologiskt vin - använder ej kemi i vinmarken men kemi i vinproduktionen
Biodynamiskt vin - använder ej kemi. Använder dock andra preparat (e.g. koskit, kvarts, näver, nässlor) för att guida produktionen. Han refererade till kvantfysik och att preparaten används som "skidvalla" eller katalysatorer.
Vin Natur - använder ej kemi och intervenerar ej i vinproduktionen.

"Ekologiskt och biodynamiskt handlar bara om vad som händer i vinmarken, sen kan man filtrera och greja hur som helst i vinmakningen. Vin Natur är även ekologiska och biodynamiska i vinmakningen"


Vad är naturvin (Vin Natur)??
- vin opåverkad av manipulation
- så lite mänsklig inverkan som möjligt
- vinerna får klara sig själva
- ej pesticider
- ej svavel, bxvätska
- vinet skall presentera de naturliga förutsättningar som finns
- skydda mot angrepp genom diversifiera i ekoområdet
- i vinkällaren - ej döda naturjästen, ej filtrera, tillåter malo

Varför gilla naturvin?
- vinet är ej spikrakt, men helt ärligt och naket. Det presenterar de naturliga förutsättningar som finns
- skönheten ligger i att vi är helt ärliga/nakna
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
refererade till kvantfysik och att preparaten används som "skidvalla" eller katalysatorer.
Att referera till kvantfysik är ju ren galenskap enligt mig, kvantfysik är ju vetenskap medan biodynamiken är rent hittepå? eller?

Hade gärna fått höra lite synpunkter från @vininfo.nu och @vinifierat.se i tråden? Vad ska man tro om biodynamiken i vingården?
 

merlotsmile

Medlem
Att referera till kvantfysik är ju ren galenskap enligt mig, kvantfysik är ju vetenskap medan biodynamiken är rent hittepå? eller?

Har dock inga noteringar om på vilket sätt han referade till detta ... bara att han gjorde det. Så det kanske skall tas med en nypa salt :)
 

MartinE

Medlem
Så här har jag uppfattat saken, rätta mig gärna där jag har fel:
Jag har i stort sett samma uppfattning som du, även om du kanske överdriver en aning när det gäller de biodynamiska odlarna! :)

Mycket av detta handlar i slutändan, liksom när det gäller övriga livsmedel, om etiketter. Frågan man bör ställa sig är: jobbar producenten ekologiskt för att få en certifiering för att på så sätt sälja bättre eller jobbar han/hon ekologiskt och naturligt för att man har en genuin respekt för naturen (och konsumenten) och verkligen tror att det ger bättre viner - och kanske inte ens bryr sig om att bli certifierad?

"Ekologiskt och biodynamiskt handlar bara om vad som händer i vinmarken, sen kan man filtrera och greja hur som helst i vinmakningen.
Möjligen tolkar jag dig för bokstavligt här och nu har jag mest koll på producenterna i Champagne, men min erfarenhet är att de som jobbar naturligt ("ekologiskt" / "biodynamiskt") ute i vingården även jobbar med så få tillsatser som möjligt även i själva vinmakningen. Generaliserar man lite grovt har vi å ena de stora industriella champagnehusen som jobbar med bekämpningsmedel och stora skördeuttag, med liten eller ingen respekt för naturen. Här bestäms vinets kvalitet i vinanläggningen med hjälp av blandning, filtrering, tillsatser och lagring. Å andra sidan har vi den s k "nya generationen" Selosse-inspirerade småodlare som jobbar småskaligt, ekologiskt (man besprutar exempelvis med te istället för gift och använder ibland häst istället för traktor) och med små skördeuttag (för att det skapar mer långlivade vinrankor och därmed bättre druvor). De undviker i regel filtrering och klarning och jobbar med så få tillsatser som möjligt. Istället för att blanda tio- eller hundratals viner när de gör sin champagne är det inte ovanligt att man gör champagner som är baserade på en druva från en vingård och från en årgång. Samtidigt har de i regel inte plats eller råd att lagra sina flaskor lika länge som de stora husen, utan vinerna är betydligt yngre när de kommer ut på marknaden. Hos dessa bestäms vinets kvalitet i vingården.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har i stort sett samma uppfattning som du, även om du kanske överdriver en aning när det gäller de biodynamiska odlarna! :)
Efter att ha läst @kayaker utmärkta länk så tolkar jag det som att det finns två läger inom biodynamiken. De som utövar en självpåtaget hårdare norm än den ekologiska och de som därtill tar på sig foliehatten och gnuggar kristaller och pressas in i röllekablommor urinblåsor från kronhjort.

En annan reflektion är hur systembolagets nya strategi att premiera ekologiska viner kommer drabba oss vinintreserade med tanke på att många bättre viner inte är certifierade som ekologiska även om de de facto är det?
Kommer det redan tynade utbuder av bättre viner att bli ännu mindre till förmån för ekocertifierade boxar? :neej:
 

MartinE

Medlem
En annan reflektion är hur systembolagets nya strategi att premiera ekologiska viner kommer drabba oss vinintreserade med tanke på att många bättre viner inte är certifierade som ekologiska även om de de facto är det?
Kommer det redan tynade utbuder av bättre viner att bli ännu mindre till förmån för ekocertifierade boxar? :neej:
Ja, det är nog dessvärre en uppenbar risk att antalet "Svanen-märkta" BIB ökar på bekostnad av kvalitetsvinerna. För det är ju bättre att sälja certifierad kvantitet än genuin kvalitet... :oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför gilla naturvin?
- vinet är ej spikrakt, men helt ärligt och naket. Det presenterar de naturliga förutsättningar som finns
- skönheten ligger i att vi är helt ärliga/nakna
Välskrivet inlägg och bra metaforer.

Jag gillar ofta biodynamiska viner, men stör mig på biodynamikens principer som helt enkelt består av lite väl mycket hokus pokus.

Förstår mig inte på naturvin som i många fall smakar defekt (viss charm kan de ha dock). Jag anser att vin mer är "människans påfund" än naturens nycker (även om druvor kan spontanjäsa och vinliknande vätska kan bildas utan människans inblandning). Nu kan dock naturvin smaka bra också, men varför hoppas på tur när man kan ha kontroll och förädla drycken på bästa tänkbara sätt?
 

Terroirviner

Leverantör
Personligen har jag observerat följande : biodynamiska producenter brukar väldigt sällan snacka om obskyra teorier som liknar hokus pokus när man besöker dem. Oftast är det normala, sunda, vetenskapliga argument de lägger fram för att förklara hur deras vinodling ser ut. Jag tror därför att man inte borde göra en för stor grej av hokus pokusaspekten. Det kan vara så att producenterna själva tar det med en nyppa salt. T ex när det gäller skörd så är det ytterst druvornas mognad som är avgörande för dem, inte någon tvivelaktig teori om månen.
 

ChristianB

DipWSET
Personligen har jag observerat följande : biodynamiska producenter brukar väldigt sällan snacka om obskyra teorier som liknar hokus pokus när man besöker dem. Oftast är det normala, sunda, vetenskapliga argument de lägger fram för att förklara hur deras vinodling ser ut. Jag tror därför att man inte borde göra en för stor grej av hokus pokusaspekten. Det kan vara så att producenterna själva tar det med en nyppa salt. T ex när det gäller skörd så är det ytterst druvornas mognad som är avgörande för dem, inte någon tvivelaktig teori om månen.
Det måste ju finnas en stor skopa noja i det här konceptet också. Om man gör ett vin som är riktigt bra och dessutom råkar vara biodynamiskt, då kommer man ju knappast att ändra på arbetsmetoderna bara för att det är lite märkliga teorier som ligger bakom. ;)

Intressant tråd! Som daglig Bolagare (anställd alltså... :p ) märker man ofta att de ekologiska vinerna är starkt premierade av kunderna. Jag pratade med en dam förra veckan som sade att hon bara köper ekologiska viner, punkt slut. Jag frågade henne varför och så drog hon upp det där med att man inte får i sig så många farliga ämnen då! Att man drar i sig en BiB eller två i veckan är dock inte så farligt...

Det är verkligen många som har uppfattningen om att ekologiska viner är bättre än andra viner, men jag försöker alltid förklara vad det går ut på och att många producenter jobbar ekologiskt så långt de kan. Man får försöka utbilda befolkningen i Svedala!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det måste ju finnas en stor skopa noja i det här konceptet också. Om man gör ett vin som är riktigt bra och dessutom råkar vara biodynamiskt, då kommer man ju knappast att ändra på arbetsmetoderna bara för att det är lite märkliga teorier som ligger bakom. ;)

Intressant tråd! Som daglig Bolagare (anställd alltså... :p ) märker man ofta att de ekologiska vinerna är starkt premierade av kunderna. Jag pratade med en dam förra veckan som sade att hon bara köper ekologiska viner, punkt slut. Jag frågade henne varför och så drog hon upp det där med att man inte får i sig så många farliga ämnen då! Att man drar i sig en BiB eller två i veckan är dock inte så farligt...

Det är verkligen många som har uppfattningen om att ekologiska viner är bättre än andra viner, men jag försöker alltid förklara vad det går ut på och att många producenter jobbar ekologiskt så långt de kan. Man får försöka utbilda befolkningen i Svedala!
Hon menar som:
Cigaretter med lite lägre halt tjära då?
Eller som potatiships med lite lägre salthalt?
Eller som KRAVmärkta popcorn?

Varför ägna oss åt logik då vin ändå är buteljerad poesi? :confused:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Personligen har jag observerat följande : biodynamiska producenter brukar väldigt sällan snacka om obskyra teorier som liknar hokus pokus när man besöker dem. Oftast är det normala, sunda, vetenskapliga argument de lägger fram för att förklara hur deras vinodling ser ut. Jag tror därför att man inte borde göra en för stor grej av hokus pokusaspekten. Det kan vara så att producenterna själva tar det med en nyppa salt. T ex när det gäller skörd så är det ytterst druvornas mognad som är avgörande för dem, inte någon tvivelaktig teori om månen.
Creationister framhålls också gärna som lågmälda, logiskt resonerande varelser.
Även om de står på vetenskaplig tassemark...

För: De HAR grävt ned kohorn vid fullmåne i sin vingård. Om de förnekar detta, så är de ju inte Biodynamiska...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då man byter blöjor på sitt unga vin (häller över från ett fat till ett annat) så tillväxer Brettanomyces exponentiellt tack vare syrets tillgänglighet. Faktum att alla mer "stora" vinmakare har en person som är ssk ansvarig över att monitorera Brettanomyces. Icke-naturalister bränner gärna ngt gram svavel i varje tömt fat för att kunna kontrollera mängden inverkan av Brett under uppfostranstiden. Många inympar kontrollerade mängder Brett. (Liksom de stryr över hur länge vinerna jäser, ligger på fat och lagras innan försäljning.)

Processkontroll är en kärnvärdering som säkerställer ett bra resultat, eller i vart fall bidrar till ökad kunskap om HUR man skapar bra resultat utifrån olika givna parametrar.

I min värld är "naturalisterna" mest att likna vid lata vinmakare som istf att jobba hårt med att skapa bra viner, röker pipa, kallar sig för "fria uppfostrare", skiter i både process och resultat samt är glada över sina olikformade missfoster...

...dock har jag gett 100p till ett naturmuppsvin på CT, samtidigt som mina flesta upplevelser inte ens tagit sig in på CT pga för trögt att lägga upp nya viner och FÖR DÅLIGA viner för att det skall ens vara värt besväret.
 

chambertin

Medlem
Termen naturvin ger mig instinktivt inga bra vibbar av flera anledningar:
  • Vad innebär egentligen att ett vin är "naturvin" ? Varje odlare kan ha sin helt egna definition av detta så som konsument är det om inte helt så åtminstone nästan helt omöjligt att veta vad man får.
  • Naturvin implicerar ju att ngt är "naturligt" dvs omanipulerat. Även om man låter bli lite svavel ( som ju i sig inte är speciellt "onaturligt") så är ju en monokultur av utvalda och förädlade kloner av vitis vinifera-sorter ympade på en vitis riparia/rupestris/labrusca -stock, uppbunden och beskuren enligt dubbel/enkel gouyot, grönskördad 2-3 ggr, gödslad med lite kompost och kogödsel INTE särskilt naturligt. I alla fall inte om man har sett en vild och " naturlig " vitis klänga sig 5-10m upp längs ett träd och försöka böra 80-100kg frukt/ranka med blygsamt sockerinnehåll som resultat.
För biodynamiken så kan man ju ganska ofta konstatera att många odlare som kallar sig biodynamiker inte är certifierade. Har fått intrycket att det ofta beror på att man vill undvika just tomtar och troll-biten i biodynamiken (utan vilken man inte skulle kunna bli certifierad) och plocka de bitar som man anser vara de bärande och tangerande med annan ekologisk odling.

Anders Öhman på ohmansmatochvin.com skrev för några år sedan (2012) en artikleserie om Rudolf Steiner och biodynamiken efter att ha plöjt igenom hans föreläsningar från 1924 som anses ligga till grund för läran. Mkt läsvärt.

Har absolut inga problem att dricka viner från ngt av dessa "skolor" och det finns ju gott om exempel på biodynamiska och ekologiska viner av mkt hög klass. Naturviner däremot ? Har kanske haft otur men 90 % av mina möten med dessa viner har inte imponerat och har snarare legat åt defekt-hållet för mig.
 
Att referera till kvantfysik är ju ren galenskap enligt mig, kvantfysik är ju vetenskap medan biodynamiken är rent hittepå? eller?

Hade gärna fått höra lite synpunkter från @vininfo.nu och @vinifierat.se i tråden? Vad ska man tro om biodynamiken i vingården?


Tack för frågan. Tror det mesta jag har att säga ryms i länkarna kayaker lagt ut här i tråden. Möjligen förtjänar att upprepas att bra vin är bra och dåligt dåligt, oavsett hur det gjorts, och att det föreligger på tok för många missuppfattningar och svartvita tolkningar av verkligheten. Senast nu i veckan blir vi påminda om detta i samband med "russingate" (har kommenterat detta på bloggen idag, http://vinifierat.se/2014/11/30/gift-i-ekologiska-russin-ekologiskt-vin-blue-note-stuff/ )

F ö är det också så att ekologiskt vin (räknar även biodynamiskt hit), som jag själv gärna företräder, inte är giftfritt och påståendena om att folk odlar "giftfritt", "utan kemiska preparat" o d så gott som alltid är struntprat och handlar mer om att ge frågeställaren/lyssnaren det den vill höra. Utan växtskydd ingen skörd och t ex kopparsulfat som är mycket vanligt inom all "alternativ odling" är på intet vis inte skadligt för jordens mikroflor mm (det är också skälet till att EU satt begränsningar för hur mycket koppar som får spridas i markerna). I värsta fall skördar bonden som inte skyddar sin vingård korrekt med hög halt cancerogent ochratoxin och andra avarter (mögel o d kan även angripa vinet i senare skeden om det inte hanteras rätt, ovan nämner StefanAkiko exempel på problem som kan uppstå om vinet inte skyddas eller om man inte arbetar hygieniskt korrekt) som inte hör hemma i ett vin. Dessvärre nämns sällan denna sida av saken då det är så mycket lättare att framställa den ene som god och den andre som ond. Men så enkelt är det inte.

Avslutningsvis om biodynamisk odling: detta är individuellt och beror på hur bra producenten är på att göra vin. Är hen bra blir det bra, är hen dålig blir det dåligt. Min uppfattning är att de bästa är så bra som de är därför att de dels har förmågan att se det färdiga vinet i förväg, dels inget lämnar åt slumpen och detta oavsett vilket fack de placeras i eller huruvida de gräver ner kohorn i marken eller inte. Däremot är det besvärande med alla underdåniga proselyter som tror det är bra, även då vinerna är kraftigt defekta och ochratoxinstinna bara för att odlaren låter som en potentiell sektledare.
 

ChristianB

DipWSET
@vinifierat.se Grymt inlägg på bloggen och bra svar här! Jag kommer möjligen att sno raden "låter som en potentiell sektledare" till mina lite mer humoristiska butiksmöten i veckan. Om folk väl får lära sig något äkta om de här vinerna så kanske de är mindre benägna att tro på sagda sektledare och faktiskt köpa ett vin som är bra!

Edit: I ditt blogginlägg efterlyser du lite siffror och prover av en del viner (vilket får applåderas för sig) men jag gillar tanken! Jag ska höra mig för i veckan om jag kan få något slags tillgång till Systembolagets labb och kontaktuppgifter dit. De siffror och värden som tas ut från alla labbtester torde vara rätt publika uppgifter, men man vet ju aldrig! Jag ska försöka undersöka saken!
 
Toppen