Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Elvis Presleys vin

Mysonoxen

Medlem
Idag tog jag mig tid i ett av hufvudstadens bättre systembolag och hittade där en flaska amerikanskt vin med The King på etiketten, och dessutom producerat av vingården "Graceland Cellars". Strax över hundralappen skulle de ha, och då jag växt upp med Elvis musik då min salig far var Elvisfantast (jag och min bror blev säkert till till tonerna av "The Kings" musik) köpte jag en pava.

Någon som druckit det?

Planerar nästan att dricka det till en jordnötssmörssmörgås med mosad banan som ju var Elvis favorit. Jag vet att det inte passar med rödvin till något dylikt men nån gång måste man ju spexa till det och det är ju ingen 1982 Mouton vi talar om.

Som kuriosa kan ju också nämnas att Elvis aldrig drack vin eller annan alkohol överhuvudtaget, utan nöjde sig med sex och diverse piller som njutning i livet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Har aldrig provat detta, jag ska se om jag kan hitta någon som gjort det.

Det är ju inte lika profithungrigt som han Italienaren som ger ut diktatorvinerna, men lite krasst är det allt!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Har aldrig provat detta, jag ska se om jag kan hitta någon som gjort det.

Det är ju inte lika profithungrigt som han Italienaren som ger ut diktatorvinerna, men lite krasst är det allt!

Ja, den här nissen ja.

http://www.vinilunardelli.com/scelta.html

Letade efter ett par pavor då jag var i Italien för ett par år sedan som jag tänkte ha på en fest, men jag hittade inga. Kanske lika bra det, för jag undrar vad mina vänner hade sagt om jag ställt fram pavor med de "trevliga" herrarna Hitler, Stalin, Mao och Mussolini på bordet...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Hehe, Ja fy fan. Man kan göra pengar på det mesta här i världen!

jag har ställt lite diskreta frgor till lite olika människor och rådande koncencus är väl att Elvisvinet inte är någon gastronomisk höjpunkt i vinhistorien. Men det är ju inte alltid det viktiga! Det kan jufaktiskt bara vara kul ibland!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Hehe, Ja fy fan. Man kan göra pengar på det mesta här i världen!

jag har ställt lite diskreta frgor till lite olika människor och rådande koncencus är väl att Elvisvinet inte är någon gastronomisk höjpunkt i vinhistorien. Men det är ju inte alltid det viktiga! Det kan jufaktiskt bara vara kul ibland!

Sant.

Det finns ju även ett merlotvin med Marilyn Monroe på etiketten. jag drack det för rätt många år sedan och har förträngt vem producenten var, men det var heller inget stort vin. Ett vin man dricker i skjortärmarna med en bit bröd och ost, men ett sådant kan vara nog så trevligt en varm sommarkväll :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Hehe, Ja fy fan. Man kan göra pengar på det mesta här i världen!

jag har ställt lite diskreta frgor till lite olika människor och rådande koncencus är väl att Elvisvinet inte är någon gastronomisk höjpunkt i vinhistorien. Men det är ju inte alltid det viktiga! Det kan jufaktiskt bara vara kul ibland!

Sant.

Det finns ju även ett merlotvin med Marilyn Monroe på etiketten. jag drack det för rätt många år sedan och har förträngt vem producenten var, men det var heller inget stort vin. Ett vin man dricker i skjortärmarna med en bit bröd och ost, men ett sådant kan vara nog så trevligt en varm sommarkväll :)

Sen finns det ju också det "äkta" Falcon Crest vinet, det som gjordes på vingården som panorerar i inledningssekvensen av den gamla klassiska tv-serien. Sist jag såg några flaskor var nere i vinkällaren på Gästis i Grythyttan.

Sen har vi ju Coppolas viner, eller Niebaum Estate som det heter nu. Jag minns när jag jobbade min första vinnordic 1998 när min då tämligen unga bror kom inraglande och vrålade "jag vill ha gangstervin!", något som jag gav honom. Han fortsatte att komma tillbaka gång på gång tills han slutligen stirrade för djupt i urringningen på en av finlandia tjejerna samtidigt som han drack av hennes gratissprit.

Några sekunder senare var han utslängd, och mycket snopen.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Hehe, Ja fy fan. Man kan göra pengar på det mesta här i världen!

jag har ställt lite diskreta frgor till lite olika människor och rådande koncencus är väl att Elvisvinet inte är någon gastronomisk höjpunkt i vinhistorien. Men det är ju inte alltid det viktiga! Det kan jufaktiskt bara vara kul ibland!

Sant.

Det finns ju även ett merlotvin med Marilyn Monroe på etiketten. jag drack det för rätt många år sedan och har förträngt vem producenten var, men det var heller inget stort vin. Ett vin man dricker i skjortärmarna med en bit bröd och ost, men ett sådant kan vara nog så trevligt en varm sommarkväll :)

Sen finns det ju också det "äkta" Falcon Crest vinet, det som gjordes på vingården som panorerar i inledningssekvensen av den gamla klassiska tv-serien. Sist jag såg några flaskor var nere i vinkällaren på Gästis i Grythyttan.

Sen har vi ju Coppolas viner, eller Niebaum Estate som det heter nu. Jag minns när jag jobbade min första vinnordic 1998 när min då tämligen unga bror kom inraglande och vrålade "jag vill ha gangstervin!", något som jag gav honom. Han fortsatte att komma tillbaka gång på gång tills han slutligen stirrade för djupt i urringningen på en av finlandia tjejerna samtidigt som han drack av hennes gratissprit.

Några sekunder senare var han utslängd, och mycket snopen.

Hehe, det händer mycket på de där vinmässorna. En gång var det några som bokstavligen slogs om inköpsrättigheterna till ett varumärke, en annan gång började en kvinnlig importör och en manlig slänga käft om rättigheten till ett Riojavin, medan de försåg sig med allehanda drycker från utställarna. Då jag passerade dem ungefär en timme senare stod de och grovhånglade i ett hörn, så nog kan vinmässor vara intressanta ur beteendeforskningssynpunkt :)

Falcon Crestvinet drack jag på nån billig sylta i Florida i början av 90-talet. Jag blev inte så impad, men som sagt är det en kul grej att det finns.

Niebaum-Coppola gör däremot understundom bra viner
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Elvis Presleys vin

Jag har nu ör första gången sett en Elvispava 'live'. jag har dock inte provat den, och jag tackar alla gudar i himlen och i helvetet att jag slapp!

Den såg inte så smaskig ut, antagligen sötsliskig och kokt som för varmt odlad Amerikansk Cab alltid är. Perfekt anpassad för en bautamacka med jordnötssmör, sylt, banan och bacon.
 

R.P

Medlem
SV: Elvis Presleys vin

Jag såg den på ett systembolag i södra Sverige för någon månad sen, jag ska tillbaka dit nästa vecka och ska handla en flaska och prova.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Elvis Presleys vin

Jag kan faktiskt ärligt säga att jag är riktigt nyfiken på hur vinet kommer att smaka!
 

R.P

Medlem
SV: Elvis Presleys vin

Nu är jag inte fanatisk när det kommer till amerikanska viner, det var ett helt ok vin, sticker inte ut och ger inga överraskningar, ett mellanfylligt fruktigt och ett väldigt runt vin, helt klart värt 109:- iaf. Etiketten och namnet var däremot oslagbart, hur kan man motstå ett vin som heter det The King och har Elvis på etiketten. Jag åt faktiskt stekt färsk torsk och ett sjukt fett potatismos till (massor med smör, grädde och 3 äggulor) och vinet gick bra till det eftersom det inte var så kraftigt, jag håller i vanliga fall rätt hårt på vitt till fisk men detta funkade, skulle förresten vara kul att veta vad ni andra vingubbar säger om att dricka rött till fisk?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Elvis Presleys vin

Låter som ett trevligt vin, jag kommer nog inte at gå och köpa det själv, men det verkar som en perfekt julklapp till en stor del av släkten :)

Rött vin till fisk tycker jag är sjukt trevligt. Kutym säger ju att man ska ha vitt till fisk, men det är som allt annat en sanning med modifikation. Vilket vin man väljer till en rätt har mindre att göra med huvudråvaran, det som spelar roll är tillbehören.. Kör man kokt, rimmad torsk med färska skalade räkor, skirat smör och citron gudomligt. Men tar du samma fiskbit och lindar in den i pancetta och serverar den med en lätt rödvinssky, knaperstekt sidfläsk och stekt karljohansvamp så fungerar ett rödvin grymt till. Spaggarna dricker med fördel Barolo till en sån rätt, medan jag kanske hellre tar en halvkraftig Pinot.

Men, för att svara lite kortare, för helvete! Rött funkar grymt till fisk. Men det kan också gå åt helvete naturligtvis! Räkor och en glas Grange är inget jag rekommenderar!
 

R.P

Medlem
SV: Elvis Presleys vin

Krug skrev:
Låter som ett trevligt vin, jag kommer nog inte at gå och köpa det själv, men det verkar som en perfekt julklapp till en stor del av släkten :)

Rött vin till fisk tycker jag är sjukt trevligt. Kutym säger ju att man ska ha vitt till fisk, men det är som allt annat en sanning med modifikation. Vilket vin man väljer till en rätt har mindre att göra med huvudråvaran, det som spelar roll är tillbehören.. Kör man kokt, rimmad torsk med färska skalade räkor, skirat smör och citron gudomligt. Men tar du samma fiskbit och lindar in den i pancetta och serverar den med en lätt rödvinssky, knaperstekt sidfläsk och stekt karljohansvamp så fungerar ett rödvin grymt till. Spaggarna dricker med fördel Barolo till en sån rätt, medan jag kanske hellre tar en halvkraftig Pinot.

Men, för att svara lite kortare, för helvete! Rött funkar grymt till fisk. Men det kan också gå åt helvete naturligtvis! Räkor och en glas Grange är inget jag rekommenderar!

Nej det är klart att man kan dricka rött till fisk, annat tänkade är ju bara uråldrigt, men en sjötunga eller en skaldjursplatå eller tex ostron har jag mycket svårt att tänka mig att ta en flaska rött till.
 
Toppen