Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En reseberättelse från Champagne

MartinE

Medlem
Förstår inte hur jag har kunnat missa den här tidigare - men nu hittade jag den! Tack för en underhållande berättelse med mycket igenkänningshumor!
 

Stenberg

Medlem
Del 1- Ankomsten

Alla eventuella likheter med personer, nu levande eller döda som förekommer i denna berättelse är en ren tillfällighet och inte författarens avsikt.


Så var det då äntligen dags, fem grabbar hade på ett smått osannolikt vis unisont fått fem dagars ledigt från barn, krävande arbeten, fruar och från hemmets hårda slit, något som normalt bara sker i ungefär samma intervall som när Halleys komet passerar jorden.

Och så tog resan sin början, och den tog sin början med en liten omväg via Oslo då några i resesällskapet i sin vilda jakt på guld insisterat på att boka flyg med så många mellanlandningar som möjligt och då pratar vi inte om VM-guld utan SAS-guld.

Men inget fel i det när det råder REA-yra på Dompa -04 just på Gardermoen och således infann sig ett utmärkt tillfälle att ta med kakor till kalaset och inhandla resans första Champagne, så med en Dompa under armen fortsatte så turen mot Charles De Gaulle och bubblets födelseplats.

Väl på CDG hämtade vi ut hyrbilen helt utan överraskningar. Priset blev som förväntat dyrare än vad som utlovats, vi fick som brukligt är en ”uppgradering” till en ”bättre” bil som ju alltid i verkligheten är sämre och vi lät oss som vanligt övertalas att köpa den dyra försäkringen som även täcker anfall av rymdvarelser, vulkanutbrott och dinosaurieattacker.

Med bilen uthämtad i blev resan till Reims en ganska enkel affär och efter cirka en och en halv timme ledde vår GPS oss snällt ner i ett trångt och gemytligt parkeringsgarage rätt under gågatan i centrala Reims. Därtill bara några småhopp från vårt hotell, det (ö)kända Hotel Crystal som i åratal tävlat endast med hotellet snett över gatan om att vara absolut mest sådär sydländskt sunkigt som bara riktigt sunkiga sydländska hotell kan vara. Lövtunna dörrar, lyhört, härligt snorkig personal och därtill med den fantastiska bedriften att få nyrenoverade rum att se ut som ingen varit där och renoverat på 30 år.

Eftersom resesällskapet ju redan överlevt djungeln i norra Laos, bergsklättring i Bhutan och extremturism i Nordkorea var alla rörande överens om att vi skulle klara det mesta som detta hotellet kunde kasta på oss och att det fortfarande var värt det för deras mycket vackra innergård som är som en liten oas mitt i centrala Reims.

Rummen hade därtill badkar vilket är väldigt bra om man behöver snabbkyla exempelvis en flygplansvarm Dompa -04.

I väntan på att Dompan skulle inta en mer drickvänlig temperatur gav sig hela sällskapet ut för att söka lite föda samt ordna referrensskumpa så att inte dompan skulle få stå oemotsagd.

Snabbt fann vi den lokala konsumbutiken och gruppen delade därefter effektivt upp sig efter specifika arbetsuppgifter, en plockade en handfull skumpor ur kylen (ja man kan ju köpa färdigkyld skumpa på Konsum), nästa team samlade resolut ihop alla burkar med diverse gåslever samt grovt bröd de kunde hitta medans den sista gruppen gav sig hän åt att länsa ostdisken på allt som såg gott ut. En ensam gruppmedlem hamnade även på ett osanktionerat sidospår och råkade få med sig en handfull blandade charkuterier ut ur butiken.

Väl tillbaks i hotellets trädgård dukades det således upp en salig blandning av Champagne, gåslever, ostar, bröd och blandade korvar. Ja, nu är ju kanske inte charkuterier det perfekta skumpatilltugget men hej, vad vore en grabbresa utan att länsa charken.

Dompan var kanske inte sådär fantastiskt magisk som man föreställt sig, jag tror det är ett vin som med fördel dricks moget och vad gäller resterande budgetskumpor så var det inget som var värt att minnas och klart är att det finns mycket dåligt koperativskumpa i 20€-klassen.
Vad som var fantastiskt dock var att dricka Dompa tillsammans med hedonistiska mängder gåslever i den sista kvällssolen i en vacker trädgård mitt i Reims.
När solens sista strålar sedan försvunnit bakom hustaken blev det sedan dags för lite riktig mat och resans första middag på forumrekommenderade L’apostophe.

Sippandes på en Grand Gosset studerade vi den utförliga menyn som fokuserade på det klassiska Franska; -gåslever, sniglar och grodor, stora biffar, sauce bearnaise och annat gott.
Här skedde även resans första allvarliga skada då en av resedeltagarna brände sig svårt i gommen efter att ohemult ha kastade sig över ett laddning sniglar som levererats napalmheta direkt från ugnen.
Trots sin svåra snigelbränna lyckades han dock tappert slutföra måltiden.

Gott, rustikt och vällagat utan några pincetter inblandade, kött, bea, pompa och kanske ett litet salladsblad men ack så gott. Och det skall vara en fransman för att inse att en lättstekt Tournedos blir så mycket bättre om man toppar den med en överdrivet stor skiva grillad gåslever.

Minst sagt mätta och hyfsat trötta blev det endast ett litet glas längs gatan innan hela truppen tycke det var en god idé att få några timmars sömn inför morgondagens stundande studiebesök hos Tattinger och Pommery.

Mer om dag 2 i Del 2.

Da jag hade det stora nojet att vara med pa resan (trots att min inbjudan initialt verkade hade kommit bort i posten ;)) sa har jag forstas last denna berattelse nar den forst publicerades. Det har dock drojt tills nu innan jag registrerat ett eget konto har for att kunna deltaga i diskussionerna och framfor allt lara mig mer och hitta tips for inkop.

Da jag nu agnat ett par dagar at att luslasa diverse tradar om vin i allmanhet och champagne i synnerhet sa sag jag i en annan trad att @Emanuel ar sugen pa en ny resa i var och det vore forbannat trevligt. Och alla vet ju att gor man nagot tva ggr sa ar det en tradition som maste uppratthallas aven framover. :)

Aven om detta inte lar vara en sarskilt valbesokt trad sa har ett drygt halvar senare kandes det som ett bra stalle att slanga in min forsta kommentar och ge mig till kanna. Utforligare presentation kommer nog med tiden. Som @Mattias S redan listat ut ar jag alltsa en av Emanuels gamla vanner och vapendragare. Jag ar dock osaker pa om det var min hemort (Kalmar) eller mitt yrke (Sjorovare) som avslojade mig? :cool:
 

Sigdarve

Medlem
Var på bilsemester i Frankrike 1987 i augusti, med min gula Fiat 128 -74. Åkte runt lite i Champagne och besökte några champagnehus. Moet var ett av dem. Castellane var ett annat. Vill minnas att det var gratis rundvandring och att det hela avslutades med gratis avsmakning i en stor sal med kristallkronor och en pyramid med fyllda champagneglas. Vi var inte många på rundvandringen och jag roffade åt mig flera glas. Min fru (då sambo) som inte gillar skumpa fick köra. Är det gratis inträde och avsmakning även idag?
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på bilsemester i Frankrike 1987 i augusti, med min gula Fiat 128 -74. Åkte runt lite i Champagne och besökte några champagnehus. Moet var ett av dem. Castellane var ett annat. Vill minnas att det var gratis rundvandring och att det hela avslutades med gratis avsmakning i en stor sal med kristallkronor och en pyramid med fyllda champagneglas. Vi var inte många på rundvandringen och jag roffade åt mig flera glas. Min fru (då sambo) som inte gillar skumpa fick köra. Är det gratis inträde och avsmakning även idag?
Varierar våldsamt men de stora husen påminner mer om Disneyland där man köper biljett och sedan guidas i stora grupper på en generisk rundtur (Alternativt åker tåg!)
En del småodlare tar betalt för sina provningar andra inte, köper du något tar de ofta inget för provningen och många gånger får de feeling och skiter i att ta betalt oavsett.
 

MagnusH

Medlem
Måste bara skriva och säga ett tack för denna underbara reseskilldring, ett helt underbart inlägg!
Så tacksam för alla er "nördar" som delar med sig av så mycket matnyttig info till oss "wannabe nördar" som inte hunnit lika långt i vår kunskap än... *skrattar* Men sitter och läser på nu inför 3:e besöket ner till Champagne som blir nu den 8 maj!
 
Tack för rolig och bra läsning!

Vi ska till Champagne i mitten av maj och undrar om det är lätt att boka besök hos någon än de odlare ni besökte eller om man måste ha kontakter alternativet vara ute i mycket god tid?

Dessutom, har du något tips hur man kan skicka vin hem till Sverige på något smidigt och prisvärt sätt?

/Mattias
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för rolig och bra läsning!

Vi ska till Champagne i mitten av maj och undrar om det är lätt att boka besök hos någon än de odlare ni besökte eller om man måste ha kontakter alternativet vara ute i mycket god tid?

Dessutom, har du något tips hur man kan skicka vin hem till Sverige på något smidigt och prisvärt sätt?

/Mattias
Hej!
Att skicka vin har jag tyvärr ingen koll på, resväska och bubbelplast från Biltema är min melodi om jag inte har bil.

Vad gäller provningar så tycker jag du ska maila de olika producenterna via deras hemsidor och boka besök. De flesta tar emot bokade besök i mån om tid även om det finns dem som officiellt inte tar emot besök (Typ Selosse och Marguet)
 

Ejdern

Medlem
Hej!
Tack för en fin berättelse om ert besök för några år sedan.
Jag ska åka ner till Champagne för första gången i slutet på sommaren och har överväger om man ska köra bil ner eller flyga.
Jag undrar om någon här skulle kunna ge mig tips och råd på ifall man behöver ha bil nere på plats i Champagne? Är det så att man alltid (eller i stort sätt) behöver åka bil för att komma till de olika Champagnehusen eller är det bara i något enstaka fall?
Uppskattar alla tips :)
 

Pnilsson76

Medlem
Hej!
Tack för en fin berättelse om ert besök för några år sedan.
Jag ska åka ner till Champagne för första gången i slutet på sommaren och har överväger om man ska köra bil ner eller flyga.
Jag undrar om någon här skulle kunna ge mig tips och råd på ifall man behöver ha bil nere på plats i Champagne? Är det så att man alltid (eller i stort sätt) behöver åka bil för att komma till de olika Champagnehusen eller är det bara i något enstaka fall?
Uppskattar alla tips :)
Hej , Vi var nere i Champagne nu i Maj , och vi hade bilen med oss . Ett val som vi absolut inte ångrade. Även om det inte är så stora avstånd så har man en helt annan frihet och möjlighet. Vi rörde oss mycket i Epernay /Cramant/Avize men en dag körde vi till Reims och de fina vägarna tillbaks via Verzy,Bouzy ,Ay m.m vilket gör resa med bil så mycket enklare. Samt att man inte behöver oroa sig för hur man skulle transportera hem inköpta flaskor. Nu bor vi i Malmö så resan dit var 120 mil och bor man i norra delarna av SE så blir ju färden ganska lång ( beroende på hur länge man ska vara iväg)
 

Pontus

Medlem
Hej!
Tack för en fin berättelse om ert besök för några år sedan.
Jag ska åka ner till Champagne för första gången i slutet på sommaren och har överväger om man ska köra bil ner eller flyga.
Jag undrar om någon här skulle kunna ge mig tips och råd på ifall man behöver ha bil nere på plats i Champagne? Är det så att man alltid (eller i stort sätt) behöver åka bil för att komma till de olika Champagnehusen eller är det bara i något enstaka fall?
Uppskattar alla tips :)
Du kan också flyga ner och hyra en bil på plats. Bilen gör livet klart enklare om du ska kunna ta dig runt obehindrat och/eller du tänker köpa på dig ett gäng flaskor. Du behöver ingen bil om du håller dig till huvudorterna och inte köper mängder.
 
Toppen