Era mest innovativa vin- och mat-kombinationer

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 19 februari 2014.

1. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Alltid Champagne....

Mattias S gillar detta.
  2. Mattias S

Mattias S Administratör

Japp, och en slatt Bordeaux, såklart. :)

Skumpagne gillar detta.
  3. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Fascinerande läsning!

Vinval som är safe innebär samtidigt att man inte når så många olika himlar i sitt liv.
    Beror väl på den inneboende graden av autism i oss. Vi är ju alla olika. Vissa är nöjda med en himmel, andra tröttnar aldrig på att utforska nya himlar. Att alltid äta stekt fois med madeirareduktion tillsammans med ett vin man tidigare vet lyfter det hela blir ju för de mer autistiskt dragna människorna likamed himmelriket på jorden, medan de mindre autistiskt dragna människorna hellre vill kasta in ett nytt vin till en ny rätt.

Kanske man kan säga att gråskalan löper mellan ytterligheterna ADHD och autism.
    Jag är personligen betydligt mer dragen åt ABC än att i det oändliga njuta av upprepningar - oavsett hur bra dessa är. Skumpagne är då mer åt det autistiskt dragna hållet och är fullt lycklig på sin fason. Ingen av oss är bättre eller sämre, bara att vi nålat in olika hållpunkter på skalan.

För egen del spelar det ju ingen roll hur skönt det flyter med banjo i en death metal låt, men förr eller senare blir det nog...
    (Taake med låten Myr, tex)
    Detsamma gäller väl även blodpudding, pölsa, falukorv och COOPs vaniljglass, får man förmoda.

För andras delar lyssnar man fortfarande med rosigt nostalgiska kinder på musik från sin egen ungdomstid och längtar efter fredagsmyset där man ibland "gör till sig" med ett NYTT recept på tacospaj.

Huvudsaken vi alla är glada och nöjda med våra val :cool:

Last edited: 20 februari 2014
    Mattias S gillar detta.
  4. StefanAkiko

Om man face-plantar en vin-mat-combo (utan att vinet är defekt samtidigt som man inte har några fler olika viner) så är det ju ingenting att bekymra sig över bara det finns några olika rätter samt bordsvatten. Kör man bara en rätt samman med ett vin som inte gifter sig alls, så kan man ju alltid öppna en ny flaska eller dricka vatten till maten och klunka vinet efter vattnet.

Känns lite fattigt att bara köra ett vin och en rätt...
    Är det någon som gör det?
    På riktigt?
    ...och utan bordsvatten?

5. Skumpagne

Jag brukar köra en Kötträtt och vin utan vatten :D

6. StefanAkiko

Precis :)
    Vi är ju lite olika.
    Men vore oändligt trevligt utforska tillsammans med herrn ;)

Skumpagne gillar detta.
  7. Mattias S

Mattias S Administratör

Kan hålla med. Det är ju knappast ett stort problem att upptäcka en dålig kombo. Som sagt, svälja ner maten med vatten och dricka vinet efteråt är ALDRIG ett problem. Att dricka ett vin man inte uppskattar för att det anses passa till vald rätt, är avsevärt värre i så fall. Flera viner samtidigt är trevligast när det är möjligt...

8. StefanAkiko

Det finns en tråd om korkskruvar - om nu själva öppnandet är vad som håller dig tillbaka?
    Visst kan man bli rätt dragen av tre flaskor vin, men det finns ju värre öden o_O

9. Mattias S

Mattias S Administratör

Jo, det finns ju det. Brukar dock hellre öppna färre av duglig kvalitet än många av sämre. Synd att bara behöva dricka Yellow Tail PN och Lat 42, liksom. ;)

StefanAkiko och Skumpagne gillar detta.
  10. Skumpagne

Jag är en öppen bok... Särskilt efter lite Champagne... Du får pallra dit hit inför ett vininferno.

StefanAkiko gillar detta.
  11. StefanAkiko

Tjing-pax för YTPN!

12. StefanAkiko

Jag är också en öppen bok både före och efter både lite och ymnigt med Champagne.
    Tror vi kan ha väldigt trevligt ihop :rolleyes:

Skumpagne gillar detta.
  13. Mattias S

Mattias S Administratör

Är det något jag vågar lova så är det att jag skall prova YTPN innan jag dör (om jag inte faller ihop i förtid, gud förbjude). För din skull så hoppas jag att det är intressant, då detta vin för alltid är förknippat med dig. YTPN har en tung filur att bära på sina axlar. :D

StefanAkiko och Skumpagne gillar detta.
  14. Mattias S

Mattias S Administratör

Låter som en smått fantastisk flaska Napa Cab. :)

15. StefanAkiko

Du kan ju alltid ha en karta Tuborg vid sidan av :confused:
    Vetenskaplighet och empiri, hand i hand på ett vackert vis.
    Se dock till att du får en Auslese med god syra!
    (Dr Loosen lyckas inte alltid med syran, men vet ju inte vilket vin det är du har.)

Mattias S gillar detta.
  16. StefanAkiko

Det är GOTT!
    Intressanta viner är gjorda på andra druvor.

17. StefanAkiko

Det finns många bra Napa Cabs. Tyvärr har priserna sprungit iväg där, så det blir mer och mer Priorat, Minervois och Cornas istället.

Dela sidan