Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I-lands problem!!!! Vinkällaren är klar men ser löjlig ut pga för få flaskor.
Ska ha en middagsbjudning i helgen o måste fylla upp den snabbt!!!!!!

Hämtade ut 6 st Amazone, 12 Bollinger, 6 st Krug, 6st Gosset rosé.
Måste fylla upp med 20 skumpor till, sen ser det iaf hyfsat ut...

Nån som har nån bra idé. Vill att den ska kunna gå att dricka nu men samtidigt vara lite spännande att lagra.
Tycker mina panik köp ovan alla e goda nu men kan bli monumentala med några år i källarn...

Hit me!!!
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag kan slå ett slag för Delamottes 1999 BdB och Rose, skitgoda och kommer säkert bara bli bättre, dessutom förhållandevis billiga (489 och 405 kr) om man vill ha bulkskumpa. Churchill 98 är som sagt fantastisk. Dessutom tror jag 1996 Orpale BdB finns fortfarande, vill minnas att du tyckte den var god, själv tycker jag den är magisk, och klart drickbar nu.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
IHämtade ut 6 st Amazone, 12 Bollinger, 6 st Krug, 6st Gosset rosé.
Måste fylla upp med 20 skumpor till, sen ser det iaf hyfsat ut...

Nån som har nån bra idé. Vill att den ska kunna gå att dricka nu men samtidigt vara lite spännande att lagra.
Tycker mina panik köp ovan alla e goda nu men kan bli monumentala med några år i källarn...

Hit me!!!
Diebolt-Vallois Prestige kanske?

F.ö. tycker jag att du behöver mer än Champagne...
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Så kom e-beställningen fram - allt funkade super. 2 st Egly-Ouriet BdN + 1 tradition från BS. Och så en flaska Krug GC på en motorvägsavfart utanför Köpenhamn - avslutad auktionshandel genom sidorutan på bilen. Nu skall jag bara köpa ordentliga glas också - sen skall jag försöka komma in i champagnens värld på allvar.
 
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Så kom e-beställningen fram - allt funkade super. 2 st Egly-Ouriet BdN + 1 tradition från BS. Och så en flaska Krug GC på en motorvägsavfart utanför Köpenhamn - avslutad auktionshandel genom sidorutan på bilen. Nu skall jag bara köpa ordentliga glas också - sen skall jag försöka komma in i champagnens värld på allvar.
Tro mig , det går fort och smärtfritt ;D

Vad står det på baksidan av BdN flaskorna? Deg datum och hur många månader sur latte?
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Tro mig , det går fort och smärtfritt ;D

Vad står det på baksidan av BdN flaskorna? Deg datum och hur många månader sur latte?

Ja, det tog inte lång tid för mej att bli helt lyxskadad bland Bourgogner och Bordeauxer i alla fall... Jag skall hämta flaskorna på bolaget i eftermiddag (fick SMSet igår), återkommer om uppgifterna på etiketten.
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tack för förslagen.

Blev en beställning på detta idag:
Comtes 98 6 st, ska bli spännade då jag har 9st -96:eek:r som ligger men aldrig testat 98:an
Winston 98, samma där har 5 st96: or liggade. Älskar verkligen 96:an, har inte vågat köpa tidigare för jag är rädd att bli besviken på 98:an. Blev 6 st
Femme 4 st, aldrig testat, spännande!
Egly 4 st, aldrig testat, spännande där me!!!
och Orpale 4 st, har helt missat denna. Trodde jag hade alla 96:eek:r som bolaget lanserat i källaren men tydligen inte... Niiice!

Får se hur många av dessa jag får hämta ut imorrn
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Tro mig , det går fort och smärtfritt ;D

Vad står det på baksidan av BdN flaskorna? Deg datum och hur många månader sur latte?
Mmm skrev:
Ja, det tog inte lång tid för mej att bli helt lyxskadad bland Bourgogner och Bordeauxer i alla fall... Jag skall hämta flaskorna på bolaget i eftermiddag (fick SMSet igår), återkommer om uppgifterna på etiketten.

Gick och skrotade på Vinbanken (vinbanken.dk) och missade stängningstiden på SB. Får återkomma imorgon. Kom i alla fall hem med ett riktigt lik, Chateau Margaux 1963 (295 kr) + en Chapoutier l'Oree Blanc 1991 (495 kr). 1991:an är vad jag förstår den första årgången för Chapoutiers vita hermitager.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Måste fylla upp med 20 skumpor till, sen ser det iaf hyfsat ut...

Nån som har nån bra idé.

Du bad om en "bra idé": Om du vill har jag några exklusiva flarror du kan få hyra ;D

Winston Churchill 98 och Orpale 1996 tycker jag båda är kanon.
Visste inte heller att Orpalen fanns på beställning.

Churchill har jag druckit helt själv ;D några gånger, men Orpalen har jag bjudit vinokunniga på och de har varit mycket nöjda.
Nu är jag inte den som tror att bara för att en gäst säger att det är gott så talar de sanning, men de har faktiskt bett
om information och sprungit iväg och köpt egna flaskor efteråt. Bra betyg alltså.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Tack för förslagen.

Blev en beställning på detta idag:
Comtes 98 6 st, ska bli spännade då jag har 9st -96:eek:r som ligger men aldrig testat 98:an
Winston 98, samma där har 5 st96: or liggade. Älskar verkligen 96:an, har inte vågat köpa tidigare för jag är rädd att bli besviken på 98:an. Blev 6 st
Femme 4 st, aldrig testat, spännande!
Egly 4 st, aldrig testat, spännande där me!!!
och Orpale 4 st, har helt missat denna. Trodde jag hade alla 96:eek:r som bolaget lanserat i källaren men tydligen inte... Niiice!

Får se hur många av dessa jag får hämta ut imorrn

Utmärkta inköp allihopa men du behöver fylla på med mera magnum! Bollinger -99 och Pierre Peters -00 är båda utmärkta redan nu men pallar med lite tid i källaren. Sedan skadar det aldrig att fylla på med lite Cristal -02 och Clos des Goisses -98

När ska vi knäcka din Comtes de Champagne -88?
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Utmärkta inköp allihopa men du behöver fylla på med mera magnum! Bollinger -99 och Pierre Peters -00 är båda utmärkta redan nu men pallar med lite tid i källaren. Sedan skadar det aldrig att fylla på med lite Cristal -02 och Clos des Goisses -98

När ska vi knäcka din Comtes de Champagne -88?

Magnum ja jävlar, det har jag missat helt. Fan blir bara dyrare och dyrare det här ;D
Blir 4 Bollinger magnum att starta med.

Lite osäker på Cristal -02, har 3 st 96:eek:r och 2 st 99. Vet inte om det är värt att inskaffa 02:an. Men alla verkar tala gott om den så man kanske skulle plocka in 2 flaskor iaf, en för omgående förtäring och en för långlagring.

Comtes ligger o dammar snyggt i vinkällaren, men det e klart att vi ska knäcka den. Det har jag ju lovat, får ta det vid tillfälle när jag i i väst eller du i i Sthlm.
 

Håkan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Begav mig i måndags till Regeringsgatan 15 min innan öppning med förhoppning om inköp av Barolo. Döm om min förvåning då det stod minst 50 pers i kön. Där rök mina Baroli tänkte jag (släpptes bara 6). Eftersom jag ändå avsatt en timme stannade jag kvar. Det visade sig att de alldra flesta skulle ha någon ny Whisky (första släppet, typ Mackmyra fast från Islay) och när jag kom fram fanns 4 Baroli kvar(puh!). Fick dock bara köpa en men dealade lite i kön så jag fick de jag ville.
 
Toppen