Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2004 Loius Roederer Rosé. Stod i butiken och spanade efter rosé när försäljaren frågade vad jag letade efter. Jag frågade om han hade Gosset men nej, däremot visade han på Roederer men jag noterade att det var 2003 vilket jag fann föga upphetsande och det påpekade jag också. Killen meddelar då snabbt att han har 2004 i källaren och det var jag mer intresserad av...
Känns lite ung att knäcka någon just nu, någon som redan varit och tallat på en flaska?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Känns lite ung att knäcka någon just nu, någon som redan varit och tallat på en flaska?

Jag drack den i somras på restaurang i Frankrike. Jag tyckte att den var bra redan då men har ändå valt att lägga undan de flaskor jag köpte på SS för ett par månader sedan.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
2004 Loius Roederer Rosé. Stod i butiken och spanade efter rosé när försäljaren frågade vad jag letade efter. Jag frågade om han hade Gosset men nej, däremot visade han på Roederer men jag noterade att det var 2003 vilket jag fann föga upphetsande och det påpekade jag också. Killen meddelar då snabbt att han har 2004 i källaren och det var jag mer intresserad av...
Känns lite ung att knäcka någon just nu, någon som redan varit och tallat på en flaska?
Vi provade den i tisdags. Jag och några andra hade den som favorit av följande fem:
- Deutz Brut Classic
- Pol Roger Blanc de Blancs 2000
- Deutz Brut Millésimé 2004
- Krug Grande Cuvée
- Louis Roederer Brut Rosé 2004

Den största favoriten var Krug men jag föredrog friskheten, limen och ffa. blodapelsinen i Louis Roederers Rosé.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Va fan! Kollade just på SS hemsida och konstaterar att Louis Roederer Rose ligger nästan 150 spänn LÄGRE i pris jämfört med Tyskland. Det är fan bud på att bära tillbaka flaskan och ta något annat. :mad:

Kan ju vara något för alla förespråkare av "små, lokala vinaffärer" att fundera över vad gäller prissättningen. Och då var det i det här fallet inte fråga om någon liten lokal firma, dessa brukar vara ändå dyrare jämfört med varuhuset där jag "fyndade" skumpan.
 
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Va fan! Kollade just på SS hemsida och konstaterar att Louis Roederer Rose ligger nästan 150 spänn LÄGRE i pris jämfört med Tyskland. Det är fan bud på att bära tillbaka flaskan och ta något annat. :mad:

Kan ju vara något för alla förespråkare av "små, lokala vinaffärer" att fundera över vad gäller prissättningen. Och då var det i det här fallet inte fråga om någon liten lokal firma, dessa brukar vara ändå dyrare jämfört med varuhuset där jag "fyndade" skumpan.
En svala gör ingen sommar som det heter. Men SS kan ibland vara billigare, just Louis Roederer Rosé är grymt biliig, samma pris som den vanliga årgången,
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Kan ju vara något för alla förespråkare av "små, lokala vinaffärer" att fundera över vad gäller prissättningen. Och då var det i det här fallet inte fråga om någon liten lokal firma, dessa brukar vara ändå dyrare jämfört med varuhuset där jag "fyndade" skumpan.
Nu är det väl så att prissättning görs av importören samt redan fastställt påslag av SB.
Du kan säkert hitta nåt vin som är billigare i Tyskland än hos SB.
Reims tycker jag är ett bra exempel, här kan du hitta alla viner både billigare och dyrare än SB. I ena lokala affären är dom billiga på Henriot och högre prissatta på Roederer i andra lokala firman tvärtom. Totalt sett kan du köpa alla vinerna billigare än på SB ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

Ett par Henriot Enchanteleurs -96 och Egly Ouriet NV nere från Europa och till klart konkurrenskraftiga priser jf med SB. (Nämner det sistnämnda eftersom jag sett en del "prisdiskussioner" på forumet nyligen...)

Ska bli kul att få prova Enchanteleurs snart; har hört många här säga att den är "fantastisk", men ingenting om hur den egentligen är i stilen?!
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har inte korkat upp någon 1996:a än men 1995:an är i alla fall väldigt utvecklad och mogen jämfört med andra 1995:eek:r. Stilen är komplex med många smaker, rostade toner, kaffe, balanserad av en bra syra.
 
SV: Era senaste vininköp.

OK, tack. Låter hursomhelst som att man inte behöver tveka allför mycket på att köpa fler 96-:eek:r för drygt 90 Euro per flaska...
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Från Champagne Voirin-Jumel (Cramant) fick jag hem några Millésime 2005 och deras Cuvée 555.

Firman var enligt Juhlin (har bara tillgång till hans "Tre tusen Champagner") lite på dekis förr men senare rapporter (bl.a Vin de France ) visar på uppryckning och framför allt Cuvée 555 som skall vara bra. Skall bli kul att prova och jämföra mot Diebolt.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Från Champagne Voirin-Jumel (Cramant) fick jag hem några Millésime 2005 och deras Cuvée 555.

Firman var enligt Juhlin (har bara tillgång till hans "Tre tusen Champagner") lite på dekis förr men senare rapporter (bl.a Vin de France ) visar på uppryckning och framför allt Cuvée 555 som skall vara bra. Skall bli kul att prova och jämföra mot Diebolt.

Återkom gärna med mer info när du provat.

Jag kommer att åka till Champagne om en knapp månad o ska såklart besöka ett antal producenter, ska försöka hinna med ett antal besök i både Montagne de Reims och Côte des Blancs men rutten är inte helt spikad än.
Att planera besöken är (nästan) halva nöjet :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

maxistockholm2 skrev:
En kartong (x6) Veuve Cliquot 1990; någon som vet om de är lika bra som 88:eek:rna?

Grande Dame 1990 är i alla fall fantastiskt bra - har inte provat vanliga.
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Grande Dame 1990 är i alla fall fantastiskt bra - har inte provat vanliga.

Tack igen Elvis! Vanliga Veuve vintage brukar också vara riktigt bra, så då finns det gott hopp...

Det här köpet var f.ö. ett "Ebay-fynd", det verkar fortfarande gå att göra sådana när det säljs hela kartonger. Av någon orsak bjuder folk som tokar på enstaka flaskor, medan på hela kartonger är det inte alls samma "tryck". 310 spänn per flaska inkl. frakt får väl anses helt OK?! ;D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

maxistockholm2 skrev:
Av någon orsak bjuder folk som tokar på enstaka flaskor, medan på hela kartonger är det inte alls samma "tryck".

Håller med dig där. Känns som det finns betydligt mera kartonger ute också jämfört med för 6-12 mån sedan.
 
SV: Era senaste vininköp.

maxistockholm2 skrev:
310 spänn per flaska inkl. frakt får väl anses helt OK?! ;D
haha, vilket skämt! :p
Ett par -90:eek:r jag druckit har haft riktigt mycket lussebulle/saffranssmak och enormt trevliga, medan andra "bara" har varit helt klart trevliga! Grattis till inköpet :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Skumpatorsk skrev:
haha, vilket skämt! :p
Ett par -90:eek:r jag druckit har haft riktigt mycket lussebulle/saffranssmak och enormt trevliga, medan andra "bara" har varit helt klart trevliga! Grattis till inköpet :)
Tack! Kul att höra, precis vad jag hade hoppats på!
 
Toppen