Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Dexter

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2009 (nr 94538
Dr Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese 1982 (nr 72423
Col Foscarin Recioto di Soave 2006 (nr 94433)
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Mmm, beställde en sån också kom jag på nu! :D

Lustigt, jag kom precis hem med en Domaine Weinbach Pinot Gris VT 1983 från K&S i Køpenhamn. Det skall vara diesel i høst.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Jag provade den i en uppsättning av olika 04 Brunelli och Chianti, och tyckte den var klart bäst. Köpte på mig ett gäng.

Kollade upp vad jag betalat och det var 250 pund IB för 12 flaskor, verkar ju väldigt billigt med tanke på vad den verkar leverera.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Kollade upp vad jag betalat och det var 250 pund IB för 12 flaskor, verkar ju väldigt billigt med tanke på vad den verkar leverera.

Ja det är ett fynd minst sagt.

Gary V provar det: http://www.youtube.com/watch?v=HZmuqUsf ... r_embedded


Antonio Galloni ger det 95p:
The 2004 Brunello di Montalcino from Il Poggione is awesome. This finessed, regal Brunello flows onto the palate with seamless layers of perfumed fruit framed by silky, finessed tannins. The wine remains extremely primary at this stage, and its full range of aromas and flavors have yet to emerge, but the sheer pedigree of this Brunello is unmistakable. The elegant, refined finish lasts an eternity, and subtle notes of menthol, spices, licorice and leather add final notes of complexity. The estate’s 2004 Brunello is a wine to buy and bury in the deepest corner of the cellar. Brunello is never inexpensive, but this is the real deal, and in relative terms, it is one of the world’s great values in fine, cellar worthy wine. Incredibly, there are 18,000+ cases of the 2004 Brunello, so it should be fairly easy to source in various markets. The Brunello is made from four vineyards ranging from 250 to 400 meters in altitude, all in Sant’Angelo in Colle. The wines from the various vineyards were aged separately in French oak casks prior to being assembled and bottled. Anticipated maturity: 2014-2034

Lagra skiten som sagt, 75an jag provade i våras var otrolig och då är ju 04an en minst lika stark årgång. Jag köpte mina här: http://www.lakaaf.de/advanced_search_re ... ne&x=0&y=0 för 27€styck. Glöm inte att fylla ut med deras Rosso som är supergod, enklare vin såklart men väldigt drickbart och ett totalt fynd för sina 11,50€.
 

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Kollade upp vad jag betalat och det var 250 pund IB för 12 flaskor, verkar ju väldigt billigt med tanke på vad den verkar leverera.

Min lokala pusher i Singapore ville ha S$ 90, dvs ca 500 SEK för den. Jag passade och köpte den i Europa för knappa 30 EUR. Klart bra pris för vad den levererar det med.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Suget efter Bordeauxer blev för stort efter Stora Bordeauxdagen så idag gjorde jag min premiärbeställning på nätet. Följande viner beställdes:

Ch Haut Bailly 2007 (bästa -07an på provningen)
Ch Montrose 2004 (2000 var bäst på provningen och 2009 nästan lika bra, dock något för dyra för mig)
Ch du Tetre 2006
Ch Latour Martillac 2006
Ch Prieure-Lichine 2006
 
SV: Era senaste vininköp.

Jag gjorde precis min första beställning på systemets nya e-shop(BS) som var smidig och ganska lättnavigerat. Det fanns inte mycket till information om vinerna men det kan man ju finna på egen hand. Det blev en låda RODA I (Rioja) från 2005. Ett vin jag blev bjuden på för något år sedan. Jag minns fortfarande det som en av mina bästa vinupplevelser. Sen beställde jag även några flaskor av Barbaresco Vigna Montersino 2006. Sen är jag på jakt efter en annan personlig favorit, Chateau Poujeaux (någon bra årgång). Någon som vet var den går att få tag på?

Inser redan att vinkylen vi köpte kommer vara full innan årets slut. Kul o tråkigt på samma gång.

/Daniel
 
SV: Era senaste vininköp.

En Cristal 1996 för 199 Euro + frakt på tyska Ebay. (Den "saknades" liksom bland -96:eek:rna där hemma...) Med tanke på vad nuvarande årgång kostar på SB eller annat håll, känns det som ett helt OK pris.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

maxistockholm2 skrev:
En Cristal 1996 för 199 Euro + frakt på tyska Ebay. (Den "saknades" liksom bland -96:eek:rna där hemma...) Med tanke på vad nuvarande årgång kostar på SB eller annat håll, känns det som ett helt OK pris.

Och det verkar vara en handlare, som har sålt den till dig, vilket
gör att chansen är stor att den har varit lagrad på ett bra sätt.

Bara att gratulera!
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Och det verkar vara en handlare, som har sålt den till dig, vilket
gör att chansen är stor att den har varit lagrad på ett bra sätt.

Bara att gratulera!

Tack!

Precis som du skriver så gäller det att försöka se "vem" säljaren på Ebay är. Många tidigare vinflaskor sålda med bra betyg från köparna = sällan något problem. Exempel på "motsatta" situationen: Aldrig tidigare sålt en flaska vin och säljer nu en Belle Epoque = säljer troligen studentpresenten som stått i bokhyllan som prydnad några år (tror jag mig ha fått erfara...).
 
Toppen