Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Berätta gärna vad du tycker om den, Chablis brukar inte vara så kul efter ett antal år så spännande om det här är annorlunda.

Har du något bra förslag på mat att äta till lagrad chablis?
Kom bara inte med den där jävla leverpastejen.
 

Konjären

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag drack en Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos 1988 (mg) för några år sedan - den var magiskt bra om jag minns rätt, så visst kan bra chablis åldras med grace....
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jahaja, det är väl självaste att man har så korta ben så man inte hinner fram till SS i tid för att norpa åt sig av Beaune 99. Å andra sidan var det säkert ransonering så de med längre ben fick nog bara 1 var, vilket ger mig en viss skadeglädje ;D

Fick dock med mig en blandad kompott av Riesling 09 i alla fall.

Würzburger Stein Silvaner Kabinett Trocken 09
Willi Schaefer Riesling QbA09 (nr 94932)
Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Trocken 09
Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Spätlese Goldkap 09

Blev även några Vacqueyras Le ClosVacqueyras Le Clos 09
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Knep 2st 1999 Beaune och 3 Dr. Loosen Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese på söderhallarna.
 

MikJak

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

På SS i Askim vad det inte ransonering, jag kom över 4st Beaune 99 och 4st Vacqueyras 09:). Vill man ha får man va där i god tid, själv var jag där 40 min innan.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev lite impulsartat idag.
1 st Selosse Initial
3 st PP Chetillons 02
1 halvflaska Billecart-Salmon Nicolas Francois

och ett oidentiferat vitt att göra risotto på - det enda jag planerat köpa idag
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

var förbi på passagen igår före lunch och skulle köpa 6 småflaskor Bille nic. Sen bar det sig inte bättre än att det blev diverse annat smågodis ???: felton road cornish point, savennieres trie speciale 2000, aalto 07 (för att prova, jag hade redan köpt en 6pack via bs) en trapiche malbec orellana 2007 samt en icke-nyhet... den "sista" flaskan 2004 romirasco :eek: -nu har jag tre, så nu kan man ju korka upp en och se hur bra den egentligen är ;D
så det blev inte billigt att köpa lite skumpa, tur att det dröjer till mitten på månaden innan nästa släpp (kanske tur att jag har semester och förmodligen inte är hemma, risken finns att det är billigare att resa bort.)

-sunqan
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ramlade förbi Passagen och det blev mest Riesling men även någon Rioja av någon outgrundlig anledning. Hörde att det hade varit sjukt drag efter 150-kronors 1er cru:n men att jag absolut inte missat något.. Måste varit Kronstam & Co som skrivit "Superextramegafynd" någonstans...

Just ja... I stressen från SS till ett möte tog jag ett fartgupp i typ 70km/h eller nåt och när jag kommer tillbaka till bilen från mötet så möts jag av en härlig doft av nya franska fat i bilen. :'(


Det märkliga är att jag bara lyckats torka upp så lite och hittar liksom inte reseten.... 75cl rödvin kan ju inte bara dunsta bort.. :-[
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Just ja... I stressen från SS till ett möte tog jag ett fartgupp i typ 70km/h eller nåt och när jag kommer tillbaka till bilen från mötet så möts jag av en härlig doft av nya franska fat i bilen. :'(

Det märkliga är att jag bara lyckats torka upp så lite och hittar liksom inte reseten.... 75cl rödvin kan ju inte bara dunsta bort.. :-[

Livets små oväntade fröjder! Underbart att få känna doften av franska fat under bilkörning på morgonkvisten varje dag :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Det märkliga är att jag bara lyckats torka upp så lite och hittar liksom inte reseten.... 75cl rödvin kan ju inte bara dunsta bort.. :-[

Har du kollat innertaket? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Ramlade förbi Passagen och det blev mest Riesling men även någon Rioja av någon outgrundlig anledning. Hörde att det hade varit sjukt drag efter 150-kronors 1er cru:n men att jag absolut inte missat något.. Måste varit Kronstam & Co som skrivit "Superextramegafynd" någonstans...

Just ja... I stressen från SS till ett möte tog jag ett fartgupp i typ 70km/h eller nåt och när jag kommer tillbaka till bilen från mötet så möts jag av en härlig doft av nya franska fat i bilen. :'(


Det märkliga är att jag bara lyckats torka upp så lite och hittar liksom inte reseten.... 75cl rödvin kan ju inte bara dunsta bort.. :-[
Kanske ngn däruppe som vill att du inte skall dricka Rioja. :)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Kanske ngn däruppe som vill att du inte skall dricka Rioja. :)
;D

Så måste det va. Särskilt när det låg 6 klena Rieslingflaskor och den som gick sönder var en Rioja med fetare flaska än tyngsta mastodontflaskan från Catena... Satt i morgontrafiken i morse och, efter att ha kommit över den kraftiga doften av franska ekfat, funderade om det ändå inte var lite nyutslagna rosor jag kände. Samt lite ceder och en hel del mörka bär...

Det är alltså denna som ligger och skvalpar någonstans mellan karossen och inredningen..;
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
;D

Så måste det va. Särskilt när det låg 6 klena Rieslingflaskor och den som gick sönder var en Rioja med fetare flaska än tyngsta mastodontflaskan från Catena... Satt i morgontrafiken i morse och, efter att ha kommit över den kraftiga doften av franska ekfat, funderade om det ändå inte var lite nyutslagna rosor jag kände. Samt lite ceder och en hel del mörka bär...

Du slipper ju Wunderbaum ett tag i alla fall. ;D

Jos skrev:
Det är alltså denna som ligger och skvalpar någonstans mellan karossen och inredningen..;
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

Ja det var ju lite synd förstås. :(
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
3 Krug Grand Cuvée på magnum.

Din lilla gottegris.

För egen del blev det en på halvmagnum som blev över från helgen festligheter.
Fick även en hel del blandat rött som jag aldrig hört talas om samt en Henriot -95 magnum från tomtom.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Offrade mig på 2 st Bollinger GA 2002 för att en kollega skulle komma upp i en hel låda.
 
Toppen