Era senaste vininköp.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 7 november 2007.

1. Lando

Lando Medlem

SV: Era senaste vininköp.

Vit Bourgogne då, hur är det med den vad gäller lagring? Håller den längre än Chablis?

2. Per Stade

Per Stade Lege artis

Har du något bra förslag på mat att äta till lagrad chablis?
    Kom bara inte med den där jävla leverpastejen.

3. Konjären

Konjären Medlem

Jag drack en Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos 1988 (mg) för några år sedan - den var magiskt bra om jag minns rätt, så visst kan bra chablis åldras med grace....

4. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Jahaja, det är väl självaste att man har så korta ben så man inte hinner fram till SS i tid för att norpa åt sig av Beaune 99. Å andra sidan var det säkert ransonering så de med längre ben fick nog bara 1 var, vilket ger mig en viss skadeglädje ;D

Fick dock med mig en blandad kompott av Riesling 09 i alla fall.

Würzburger Stein Silvaner Kabinett Trocken 09
    Willi Schaefer Riesling QbA09 (nr 94932)
    Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Trocken 09
    Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Spätlese Goldkap 09

Blev även några Vacqueyras Le ClosVacqueyras Le Clos 09

5. Lando

Lando Medlem

Knep 2st 1999 Beaune och 3 Dr. Loosen Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese på söderhallarna.

6. MikJak

MikJak Medlem

På SS i Askim vad det inte ransonering, jag kom över 4st Beaune 99 och 4st Vacqueyras 09:). Vill man ha får man va där i god tid, själv var jag där 40 min innan.

7. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Blev lite impulsartat idag.
    1 st Selosse Initial
    3 st PP Chetillons 02
    1 halvflaska Billecart-Salmon Nicolas Francois

och ett oidentiferat vitt att göra risotto på - det enda jag planerat köpa idag

8. sunqan

sunqan Vinös

var förbi på passagen igår före lunch och skulle köpa 6 småflaskor Bille nic. Sen bar det sig inte bättre än att det blev diverse annat smågodis ???: felton road cornish point, savennieres trie speciale 2000, aalto 07 (för att prova, jag hade redan köpt en 6pack via bs) en trapiche malbec orellana 2007 samt en icke-nyhet... den "sista" flaskan 2004 romirasco :eek: -nu har jag tre, så nu kan man ju korka upp en och se hur bra den egentligen är ;D
    så det blev inte billigt att köpa lite skumpa, tur att det dröjer till mitten på månaden innan nästa släpp (kanske tur att jag har semester och förmodligen inte är hemma, risken finns att det är billigare att resa bort.)

-sunqan

9. Jos

Jos Medlem

Ramlade förbi Passagen och det blev mest Riesling men även någon Rioja av någon outgrundlig anledning. Hörde att det hade varit sjukt drag efter 150-kronors 1er cru:n men att jag absolut inte missat något.. Måste varit Kronstam & Co som skrivit "Superextramegafynd" någonstans...

Just ja... I stressen från SS till ett möte tog jag ett fartgupp i typ 70km/h eller nåt och när jag kommer tillbaka till bilen från mötet så möts jag av en härlig doft av nya franska fat i bilen. :'(

Det märkliga är att jag bara lyckats torka upp så lite och hittar liksom inte reseten.... 75cl rödvin kan ju inte bara dunsta bort.. :-[

10. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Livets små oväntade fröjder! Underbart att få känna doften av franska fat under bilkörning på morgonkvisten varje dag :)

11. Elvis

Elvis Medlem

Har du kollat innertaket? ;)

12. chambertin

chambertin Medlem

Kanske ngn däruppe som vill att du inte skall dricka Rioja. :)

13. Jos

Jos Medlem

;D

Så måste det va. Särskilt när det låg 6 klena Rieslingflaskor och den som gick sönder var en Rioja med fetare flaska än tyngsta mastodontflaskan från Catena... Satt i morgontrafiken i morse och, efter att ha kommit över den kraftiga doften av franska ekfat, funderade om det ändå inte var lite nyutslagna rosor jag kände. Samt lite ceder och en hel del mörka bär...

Det är alltså denna som ligger och skvalpar någonstans mellan karossen och inredningen..;
    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... query%252c

14. Elvis

Elvis Medlem

3 Krug Grand Cuvée på magnum.

15. chambertin

chambertin Medlem

Du slipper ju Wunderbaum ett tag i alla fall. ;D

Ja det var ju lite synd förstås. :(

16. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Trevligt! VaR?

17. CH

CH Medlem

Din lilla gottegris.

För egen del blev det en på halvmagnum som blev över från helgen festligheter.
    Fick även en hel del blandat rött som jag aldrig hört talas om samt en Henriot -95 magnum från tomtom.

18. MikJak

MikJak Medlem

Inhandlade 6st Le Petit Cheval 2005. Någon som har erfarenhet av den?

19. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Offrade mig på 2 st Bollinger GA 2002 för att en kollega skulle komma upp i en hel låda.

20. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Bra köp, inget du kommer ångra

Dela sidan