Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
dock så tror jag att många gör en rosé med mindre krav än de har på sina andra viner. När man besöker en odlare så är det ganska sällan de spontant tar fram rosén när de vill visa vad de kan. Rosé anses nog ha en annan målgrupp, det tror jag är backgrunden. Ett exempel på en kul infallsvinkel är Cedric Bouchard som ju gjort rosén till något som inte alls är speciellt publikinfriande. Men generellt är det svårt att hitta bra roséchampagne.
Håller med om del 1, vissa odlarnas rose kostar lika som deras stardard vita!!(Rose har en dyrare tillverkning) Rosen är nåt man inte tar seriöst! Dom bästa Rose drar ofta iväg i pris, klart högre än motsvarande vita (ex. DP, Cristal). Del 2, tycker dock det finns mycket bra Rose, där priset är liknande som motsvarande vita, Paul och Andre Clouet, Pol Roger, Roederer vintage, Hatte, Perrier Jouet, Selosse.
Rose som kostar mera än motsvarande vita men som får ses som prisvärda är William Deutz och Bollinger vintage.
 
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Del 2, tycker dock det finns mycket bra Rose, där priset är liknande som motsvarande vita, Paul och Andre Clouet, Pol Roger, Roederer vintage, Hatte, Perrier Jouet, Selosse.
Rose som kostar mera än motsvarande vita men som får ses som prisvärda är William Deutz och Bollinger vintage.
Som alltid det finns undantag, men vad gäller odlare (inte hus) så är det få som gör en bra rose. Andre Clouet Rose tycker jag personligen inte är bra, Selosse är ju å andra sidan väldigt bra men det är det mesta han gör. Odlare som David Leclapart har väldigt svårt att övertyga med sin rosé. Prevost är riktigt bra, Bereches Instant Rose är bättre än deras vita men kanske inget jag skulle dricka ändå. Dricker jag rosé jag tycker om kommer de väldigt ofta från ett hus. Smaken är ju personlig här så det är mina erfarenheter. Roederer, Pol Roger, William Deutz, Gosset t.ex.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Larmandier-Bernier är en väldigt bra odlare. Philipson Söderberg hade dem tidigare och släppte dem av någon outgrundlig anledning. Jag har tyvärr endast druckit deras Vieilles Vignes (2002 och 2004) som kommer från Cramant och det är viner som jag gärna kommer tillbaka till. Har för mig att vertusvinet görs på endast en årgång men inte betecknas med årgång.

Rosé och odlare är ett annat kapitel, har som sagt inte druckit denna men väldigt få odlare brukar lyckas med deras rosé av någon outgrundlig anledning. Kul att höra vad du tycker.

yes de stämmer vertus blanc de blanc är 2006 och rosén 2007
jaa rosén har jag inte hört så mkt om, dels så säljs den nästan ingen stans, men de få kommenterana ja hört ska den va riktigt stor!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

ja måste oxå tillägga att generellt ligger priset på L-B Rosén på runt 800 i SEK.

Jag skulle sannerligen se de som ett nöje, då jag själv inte testat den ännu, att prova tillsammans med er här på forumet, skulle kunna va en kul grej?
 
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
ja måste oxå tillägga att generellt ligger priset på L-B Rosén på runt 800 i SEK.

Jag skulle sannerligen se de som ett nöje, då jag själv inte testat den ännu, att prova tillsammans med er här på forumet, skulle kunna va en kul grej?
[/quoste]Jag var nere hos L-B 2007 och köpte några flaskor rosé hos dem tillsammans med diverse annat.
L-B's rosé är djupt röd och gjort enligt saignee-metoden. Smakade mer som ett rött vin än vad man annars är van vid när det kommer till rosé från Champagne. Tydliga tanniner är inget som jag uppskattar hos en Champagne, så detta var lite av en besvikelse. Vi betalade dock inte mer än drygt 20€ flaskan hemma hos dem så det var ju ingen större uppoffring. Att rosén idag betingar 800 SEK är ju rent löjeväckande.
En butelj dracks tämligen omgående efter hemkomst och den sista drogs upp för något år sedan. Ingen större förändring vad gäller strukturen i vinet tyvärr.
 
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
ja måste oxå tillägga att generellt ligger priset på L-B Rosén på runt 800 i SEK.

Jag skulle sannerligen se de som ett nöje, då jag själv inte testat den ännu, att prova tillsammans med er här på forumet, skulle kunna va en kul grej?
800 SEK verkar lite väl dyrt. Du kan köpa den för runt €40 bland annat här (ser ut som Leclaparts senste rosé, något för NPU att jaga efter med andra ord ;D)

Vad gäller dricka, du får väcka upp tråden vininferno, var ett tag sedan något sådant hände på forumet 8)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kunde inte låta bli att slå till på en låda Le Ragose Amarone efter att ha läst en del positivt om producenten. 3 x 4 olika årgångar till dryga 160 spänn styck inkl. frakt.. Får se om man kanske kan ändra uppfattning om vintypen! :)
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Kunde inte låta bli att slå till på en låda Le Ragose Amarone efter att ha läst en del positivt om producenten. 3 x 4 olika årgångar till dryga 160 spänn styck inkl. frakt.. Får se om man kanske kan ändra uppfattning om vintypen! :)

Köpte nån låda med 02,03 och 04 plus lite annat från Ragose för ett tag sen. Helt klart en skitbra producent, till och med enklaste Valpolicellan som följde med var ett habilt vin. Har bara provat 02an än så länge av Amaronena: väldigt otypisk och ett bra vin även om årgången inte alls var bra. Några andra forumiter fick den blint och ingen gissade Amarone vilket kanske säger lite om att det är en speciell producent. Tippar på att 03-04 är mycket bättre också.
 

sunqan

Vinös
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
6 st 2002 Henriot Brut millésimé från http://www.nicolas.com
368 kr/st inkl frakt. Tror den är grymt nysläppt, jag har 6/7 flaskor på Cellartracker just nu :D

Prova att editera ditt inlägg och spara utan att ändra nåt... Så slipper vi läsa genom att citera :)
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag hakade på Landos inköp av Bollinger 2002 o Henriot 2002 o köpte några av varje, mycket smidigt :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Ang. Larmadier-Bernier VIEILLES VIGNES DE CRAMANT och just pavor överlag 2004 vara en bra årgång (personligen håller jag den rätt skapligt högt)

men va säger ni om 2005 ? (har personligen aldrig prövat nån pava från detta år, elelr enns sätt nån millesimé-05)

Ja kan få tag på en L-B Vielle vignes 2005, för 46€ o undrar om de är nått o hänga i granen....på SS kostar 2004 ca 600kr vell?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Generellt så lär 2005 vara en svagare årgång än 2002 och 2004. Minnesregeln för 2000-talet verkar vara att jämna årgångar är bra. :)

Men det kommer inte att hindra mig från att köpa spännande viner från 2005, så mitt råd är: KÖP. ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Generellt så lär 2005 vara en svagare årgång än 2002 och 2004. Minnesregeln för 2000-talet verkar vara att jämna årgångar är bra. :)

Men det kommer inte att hindra mig från att köpa spännande viner från 2005, så mitt råd är: KÖP. ;)
Ha bra sagt! 02, 04 och 06 bådar gott!

men en "mellan årgång" som 2005 kanske mognar snabbare då?
ja menar BlB från 2000-talet, kräver nästan alla minnst 10år...int orkar alla vänta så länge?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johan1279 skrev:
Ha bra sagt! 02, 04 och 06 bådar gott!

men en "mellan årgång" som 2005 kanske mognar snabbare då?
ja menar BlB från 2000-talet, kräver nästan alla minnst 10år...int orkar alla vänta så länge?
Njaaee, så enkelt är det väl inte. Det handlar ju om förutsättningar. Alla år har inte samma förutsättning, vare sig vi ger det 3 år eller 15 år. Inte fasiken är det om att en "sämre" årgång är snabbare? :-o

Jag fattar ärligt talat inte ditt resonemang.... Berätta för mig mer, om du kan. Jag vill fatta .

...och se om ordet mellanårgång är ett eller två ord... :)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blandat.. Ett gäng Les Charmots 1er cru från pillot samt Aalto och faktiskt Vaio Armarone eller vad den nu heter. Såg att den fick högt betyg i Gambero Rosso så jag blev nyfiken. Aalto, - vilket skönt vin! Om man klarar fatvaniljen då förstås..
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Njaaee, så enkelt är det väl inte. Det handlar ju om förutsättningar. Alla år har inte samma förutsättning, vare sig vi ger det 3 år eller 15 år. Inte fasiken är det om att en "sämre" årgång är snabbare? :-o

Jag fattar ärligt talat inte ditt resonemang.... Berätta för mig mer, om du kan. Jag vill fatta .

...och se om ordet mellanårgång är ett eller två ord... :)
haha ook "mellan årgång" visst....om säg en Salon skulle släppas som 2005a skulle den säkerligen mogna långsammare än en L-B 05a

Men om jag tar en personlig favorit som exempel; 2003 är ett år jag älskar dessa viner (de jag testat) är lång ifrån eleganta men, med massor av frukt o de flesta med kraft och just 2003 är ett år som mognar snabbt
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Lite blandat:

* 1999 Regnard Chablis 1er Cru Montmains
* 2005 Daniel-Etienne Defaix Bourgogne
* 2000 Daniel-Etienne Defaix Chablis 1er Cru Vaillons
* 2009 Geantet-Pansiot Marsannay Champs Perdrix
* 2009 Alain Gras Meursault Les Tillets
* 1995 Michel Gaunoux Pommard 1er Cru
* 2007 Jean Stodden Recher Herrenberg Spätburgunder Großes Gewächs
* 2006 Jean Stodden Neuenahrer Sonnenberg Spätburgunder Großes Gewächs
* 2002 Domaine Jean et Jean-Louis Trapet Latricières-Chambertin
* 2008 Domaine Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts
* 2008 Domaine Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Champ-Canet
* 2008 Domaine Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 1er Cru Les Perrières
* 2009 Jean-Paul&Benoit Droin Chablis Grand Cru Grenouilles
 
Toppen