Era senaste vininköp.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 7 november 2007.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Era senaste vininköp.

En hel del trevligt där. Köpt på plats eller det mesta via internet?

2. CH

CH Medlem

Gissar att det mesta köptes via internet

3. HPark

HPark Medlem

Yes, allt köpt direkt ifran merchant med lagring pa Octavian i Corsham, UK

4. Elvis

Elvis Medlem

En låda Vilmart Coeur de Cuvée 2003.

5. Jens

Jens Medlem

Varifrån beställdes Vilmart?

6. CH

CH Medlem

Oväntat att du skulle slå till ;)

7. Anders Landström

Blev en Cuvée William Deutz 1996 på magnum. 1800 SEK så kunde inte låta bli.

8. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Vilket kap!

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Oj, vad läckert - en av mina favoriter får jag tillstå. Men har slut på dem.

10. jocke

jocke Medlem

Idag ramlade det in 3 st Grand Siècle och 3 st Vilmart Grand Cellier d´Or 2006 :)
    Någon som har några tankar, åsikter el erfarenheter av Vouette & Sorbée Blanc d´Argile 2006, eller 2008

11. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Varför ramlar det aldrig in sånt hos mig... :-[

12. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Trevliga inköp!
    av Blanc d'Argile har jag testat 2008 och 2009
    varav den senare var väldigt färsk-degad. Initialt påminner den starkt om Selosse instegsviner, med det burgundiska 'fatigheten', mer än så är de dock rätt så olika. Just detta vinet upplever jag själv som minst koncentrerade av producentens tre olika viner. 2008 har bra koncentration riktigt fet nos, knivskarp syra och mineral men samtidigt med stor charmerande elegans, den gillar jag skarpt!
    2009 var visserligen väldigt nydeggad vid de två tillfällena jag testat den. vinerna är mycket lika varandra men 09an har inte alls samma koncentration på frukten. Här var det mer laserskarp mineral, massor med päron o ljusfrukt, med små fat toner i bakgrunden, Fortfarande ett riktigt bra vin, mycket mer personlighet än vad man vanligtvis får för ringa 30€.
    Får du tag på 2008 ska du inte tveka att ta minst en hel låda;)

PS. som jag nämnde ovanför är Vouette&Sorbées övriga viner flera gånger mer spännande, framförallt bjuder de på en väldigt unik personlighet. Men somsagt
    Blanc d'argile är fortfarande ett kul vin, bara lite enklare, får du tag på en bra kvot får du gärna slänga iväg ett PM :)

13. Elvis

Elvis Medlem

Hmm, jag inser att jag bara skrivit upp degorgeringsdatum i mina provningsanteckningar. Jag har druckit Blanc d'Argile degorgerad 2007 samt december 2010. Någon som vet vilka årgångar de här är baserade på? Kan det vara 2004 resp 2008, tro?

Håller för övrigt med Jocke om att den är väldigt mycket Selosse i stilen med mycket tropisk frukt, dessutom med den typiska skumbanan/dvärgbanan-doften som jag funnit i flera biodynamiska viner.

14. Tristanqx

Tristanqx Medlem

Köpte ett 12 pack Janasse Terre d'Argile 2009, Riktigt bra vardagsvin redan nu men kommer bli bättre om några år.

4st Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, Lovord från Finare Vinare, Någon som provat?

15. Anders Landström

Har druckit en del Egly-Ouriet och tycker personligen han ekar lite för mycket. Är ju en av kultodlarna så det är väl en fråga om tycke och smak. I Ambonnay rekommenderar jag istället Paul Déthune och Marie Noêlle Ledru

16. CH

CH Medlem

Jepp, har blivit några flaskor och är lite kluven till Brut Tradition.
    Den är inte dålig på något sätt men jag kände mig lite lurad när den var så fruktansvärt inbjudande och lovande i doften och sedan inte levererade i närheten av det i smaken.

17. CH

CH Medlem

Du har ju ett horn i sidan till Egly så inte konstigt att du inte skulle hylla den men håller helt med om rekommendationerna.
    Personligen gillar jag annars Egly men just Brut Tradition är den jag gillar minst av det han gör.

18. Anders Landström

Det är Guy Charlemagne jag har ett horn i sidan till. Francois Egly är som han är. Där fick jag mer ta stöten när sådana personer som Elvis, Mesnil, NonPlusUltra och Andreas gled undan. Alltid tyckt att han ekar för mycket med det druvmaterial han har men det är ju som sagt en fråga om tycke och smak. Sedan är priset på hans viner allt för höga i Sverige.

19. chambertin

chambertin Medlem

Bra köp och precis som du säger så utvecklas vinet bra 3-4 år på flaska.

Håller med Anders där att dom ekar sin Brut Tradition alttför hårt.
    I deras Brut Grand Cru Millésime känns det däremot som att eken är mer i rätt nivå men där känns också att vinet som helhet är på en helt annan nivå.

20. CH

CH Medlem

Det var väll hos Egly ni sprang på Peter Liem och hon skatan från USA?
    I alla versioner av historien jag har hört så har alla slutat med att du pratade om Egly i allt annat än positivt ordalag.

Dela sidan