Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Era senaste vininköp.

jocke skrev:
Sant. Får bjuda hit er till Linköping någon gång. Vore trevligt :)
Jag åker kontinuerligt till Linköping varje månad, då jag håller provningar. Mig får du gärna bjuda på champagne ;)
 

Gurto

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

1 Pio Cesare, Barolo, 1978
1 Fontanafredda, Barolo, 1958 (ska bli sjukt kul. Fällning som någon hällt en dosa lössnus i flaskan. Skicket ser gott ut vad man kan avgöra med ögat - bra fyllnadsnivå)
2 Elio Grasso, Barolo, Ginestra "Vigna Casa Maté", 2004
 
SV: Era senaste vininköp.

Hejsan, är en gamla whisky samlare som blivit sugen att göra det samma med vin. Är helt färsk inom vin men dessa köptes i helgen.

Amarone Gamba classico 2008.


Amarone luciana cordioli 2008.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Gurto skrev:
1 Pio Cesare, Barolo, 1978
1 Fontanafredda, Barolo, 1958 (ska bli sjukt kul. Fällning som någon hällt en dosa lössnus i flaskan. Skicket ser gott ut vad man kan avgöra med ögat - bra fyllnadsnivå)
2 Elio Grasso, Barolo, Ginestra "Vigna Casa Maté", 2004
Låter spännande med 58:an Gurto. Vet du hur året var i Barolo ?
Elio Grasso är väl annars det av dom du köpt som jag själv skulle vara mest nyfiken på även om gamla mogna viner är gott ibland.
Var handlade du förresten ?
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

johanberget.matteuzzi skrev:
Hejsan, är en gamla whisky samlare som blivit sugen att göra det samma med vin. Är helt färsk inom vin men dessa köptes i helgen.

Amarone Gamba classico 2008.


Amarone luciana cordioli 2008.
Välkommen till forumet! Bered dig på att det inte kommer att ta lång tid innan du är lämnar Valpolicella och gräver långt djupare i plånboken än idag om du fortsätter hänga här, - på gott och ont ;)
 
SV: Era senaste vininköp.

johanberget.matteuzzi skrev:
Hehe ja det är mycket möjligt men valpolicella ligger mycket varmt om hjärtat då min familj är nord italienare :)

Piemonte ligger också i norditalien ;) Ett allt igenom betydligt bättre och roligare vindistrikt i min mening (och framförallt i min gom).

Välkommen till forumet.
 
SV: Era senaste vininköp.

Baron_Philippe skrev:
Piemonte ligger också i norditalien ;) Ett allt igenom betydligt bättre och roligare vindistrikt i min mening (och framförallt i min gom).

Välkommen till forumet.

+1

Kan bara hålla med. Min senaste vinresa var till Piemonte och att på plats prata med vinmakarna var väldigt intressant. Speciellt i Barolo har det hänt mycket med bland annat första embryon till en officiell vingårdsklassificering (för de som är intresserad kan man bland annat läsa senaste Livets Goda).
 
SV: Era senaste vininköp.

Kanske inte i klass med Gurtos inköp men det blev en del Piemontevin i resväskan

1996 Aldo Conterno Barolo Bussia
1996 Fratelli Brovia Barbaresco Rio Sordo
1970 Massolino Barolo
1962 Pio Cesare Barbaresco
2006 G.D. Vajra Barolo Luigi Baudana
2008 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Anders Landström skrev:
Kanske inte i klass med Gurtos inköp men det blev en del Piemontevin i resväskan

1996 Aldo Conterno Barolo Bussia
1996 Fratelli Brovia Barbaresco Rio Sordo
1970 Massolino Barolo
1962 Pio Cesare Barbaresco
2006 G.D. Vajra Barolo Luigi Baudana
2008 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole

Besökte du alla dessa också ? (lite nyfiken på var du var).
Fratelli Brovia är inte bekant för mig men dom andra har man ju provat ngt från i alla fall.

Drack förresten en 2001 Aldo Conterno Bussia förra helgen och den var aldelses strålande med mer djup än jag känt förut.
Den helt klart bästa buteljen hittills men nu är det tyvärr bara en flaska kvar av dom 6 jag köpte 2005.
 

Gurto

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Chambertin: Allt köptes från Stefan Töpler (www.barolobrunello.com). De gamla klenoderna ska vara med i en privat provning jag ska hålla med temat mogna viner - tänkte jag skulle dra till med något ordentligt moget :)

Enligt http://www.intowine.com/barolo-piedmont ... tage-chart ska både -78 och -58 vara "spectacular"-årgångar för Barolo (97/100 för -78 och -95/100 för -58). Båda gamlingarna har fått rätt bra betyg på CT ganska nyligen också.

Anders: Ser väl ut att vara spännande grejer! Även om min bekantskap med GD Vajra inte imponerade (som du vet från "Idag dricker vi"-tråden). Men dina flaskor är väl av lite bättre sort och Albe mer basbarolon eller?

Johanberget: Självklart ska du dricka Amarone om du tycker om det men våga pröva bättre viner från andra områden också. Många svenskar faller i Amaronefällan - med det menar jag att det alltid köps Amarone så fort det ska läggas lite mer pengar på vinet medan man tar budgetvariantet från andra områden vilket i sin tur naturligtvis leder till att man tycker Amarone är mycket bättre än övriga områden.

Min personliga åsikt om Amarone är att det finns mycket gott men det är mer ett meditationsvin/ostvin - svårt att para med mat. Sen är jag väl lite småanti Amarone bara för att det är så hypat också.

Välkommen hit förresten :)
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Besökte du alla dessa också ? (lite nyfiken på var du var).
Fratelli Brovia är inte bekant för mig men dom andra har man ju provat ngt från i alla fall.

Drack förresten en 2001 Aldo Conterno Bussia förra helgen och den var aldelses strålande med mer djup än jag känt förut.
Den helt klart bästa buteljen hittills men nu är det tyvärr bara en flaska kvar av dom 6 jag köpte 2005.
2001 Aldo Conterno är riktigt bra. Drack den 6-7 månader sedan. Kraftfullt vin

Vi besökte (anordnad resa)

Vitivinicola Sobrero,
Machesi di Barolo
Aldo Vajra
Braida
Cascina Roera
Azienda Agricola Rivetto
Giuseppe Cortese

Nästa gång blir det på egen hand men en bra intro var det. Ska skriva lite om det när jag har tid :)



Gurto skrev:
Anders: Ser väl ut att vara spännande grejer! Även om min bekantskap med GD Vajra inte imponerade (som du vet från "Idag dricker vi"-tråden). Men dina flaskor är väl av lite bättre sort och Albe mer basbarolon eller?
Stor skillnad. Jag var inte helt förtjust i Albe men den kostar 189 SEK så det kanske man inte kan säga något om.
 

Silenos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Välkommen till forumet! Bered dig på att det inte kommer att ta lång tid innan du är lämnar Valpolicella och gräver långt djupare i plånboken än idag om du fortsätter hänga här, - på gott och ont ;)

johanberget.matteuzzi skrev:
Tackar så mycket , det måste jag kika närmare på :)

Stai attento a cadere nelle grinfie di loro, ti costerà un sacco di soldi! Men välkommen ändå!
 
Toppen