Era senaste vininköp.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 7 november 2007.

1. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

SV: Era senaste vininköp.

Jag åker kontinuerligt till Linköping varje månad, då jag håller provningar. Mig får du gärna bjuda på champagne ;)

2. jocke

jocke Medlem

3 flaskor Leclerc Briant. Divine 2002 :)

3. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Några flaskor Chateau Larrivaux 2009 och en flaska Achaval Ferrer 2011

4. Gurto

Gurto Medlem

1 Pio Cesare, Barolo, 1978
    1 Fontanafredda, Barolo, 1958 (ska bli sjukt kul. Fällning som någon hällt en dosa lössnus i flaskan. Skicket ser gott ut vad man kan avgöra med ögat - bra fyllnadsnivå)
    2 Elio Grasso, Barolo, Ginestra "Vigna Casa Maté", 2004

5. SV: Era senaste vininköp.

Hejsan, är en gamla whisky samlare som blivit sugen att göra det samma med vin. Är helt färsk inom vin men dessa köptes i helgen.

Amarone Gamba classico 2008.

Amarone luciana cordioli 2008.

6. chambertin

chambertin Medlem

Låter spännande med 58:an Gurto. Vet du hur året var i Barolo ?
    Elio Grasso är väl annars det av dom du köpt som jag själv skulle vara mest nyfiken på även om gamla mogna viner är gott ibland.
    Var handlade du förresten ?

7. Jos

Jos Medlem

Välkommen till forumet! Bered dig på att det inte kommer att ta lång tid innan du är lämnar Valpolicella och gräver långt djupare i plånboken än idag om du fortsätter hänga här, - på gott och ont ;)

8. SV: Era senaste vininköp.

Hehe ja det är mycket möjligt men valpolicella ligger mycket varmt om hjärtat då min familj är nord italienare :)

9. SV: Era senaste vininköp.

Piemonte ligger också i norditalien ;) Ett allt igenom betydligt bättre och roligare vindistrikt i min mening (och framförallt i min gom).

Välkommen till forumet.

10. SV: Era senaste vininköp.

Tackar så mycket , det måste jag kika närmare på :)

11. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

+1

Kan bara hålla med. Min senaste vinresa var till Piemonte och att på plats prata med vinmakarna var väldigt intressant. Speciellt i Barolo har det hänt mycket med bland annat första embryon till en officiell vingårdsklassificering (för de som är intresserad kan man bland annat läsa senaste Livets Goda).

12. Anders Landström

Kanske inte i klass med Gurtos inköp men det blev en del Piemontevin i resväskan

1996 Aldo Conterno Barolo Bussia
    1996 Fratelli Brovia Barbaresco Rio Sordo
    1970 Massolino Barolo
    1962 Pio Cesare Barbaresco
    2006 G.D. Vajra Barolo Luigi Baudana
    2008 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole

13. jocke

jocke Medlem

3 Jacquesson 732

3 Vouette et Sorbée Fidele

14. chambertin

chambertin Medlem

Besökte du alla dessa också ? (lite nyfiken på var du var).
    Fratelli Brovia är inte bekant för mig men dom andra har man ju provat ngt från i alla fall.

Drack förresten en 2001 Aldo Conterno Bussia förra helgen och den var aldelses strålande med mer djup än jag känt förut.
    Den helt klart bästa buteljen hittills men nu är det tyvärr bara en flaska kvar av dom 6 jag köpte 2005.

15. Gurto

Gurto Medlem

Chambertin: Allt köptes från Stefan Töpler (www.barolobrunello.com). De gamla klenoderna ska vara med i en privat provning jag ska hålla med temat mogna viner - tänkte jag skulle dra till med något ordentligt moget :)

Enligt http://www.intowine.com/barolo-piedmont ... tage-chart ska både -78 och -58 vara "spectacular"-årgångar för Barolo (97/100 för -78 och -95/100 för -58). Båda gamlingarna har fått rätt bra betyg på CT ganska nyligen också.

Anders: Ser väl ut att vara spännande grejer! Även om min bekantskap med GD Vajra inte imponerade (som du vet från "Idag dricker vi"-tråden). Men dina flaskor är väl av lite bättre sort och Albe mer basbarolon eller?

Johanberget: Självklart ska du dricka Amarone om du tycker om det men våga pröva bättre viner från andra områden också. Många svenskar faller i Amaronefällan - med det menar jag att det alltid köps Amarone så fort det ska läggas lite mer pengar på vinet medan man tar budgetvariantet från andra områden vilket i sin tur naturligtvis leder till att man tycker Amarone är mycket bättre än övriga områden.

Min personliga åsikt om Amarone är att det finns mycket gott men det är mer ett meditationsvin/ostvin - svårt att para med mat. Sen är jag väl lite småanti Amarone bara för att det är så hypat också.

Välkommen hit förresten :)

16. Anders Landström

2001 Aldo Conterno är riktigt bra. Drack den 6-7 månader sedan. Kraftfullt vin

Vi besökte (anordnad resa)

Vitivinicola Sobrero,
    Machesi di Barolo
    Aldo Vajra
    Braida
    Cascina Roera
    Azienda Agricola Rivetto
    Giuseppe Cortese

Nästa gång blir det på egen hand men en bra intro var det. Ska skriva lite om det när jag har tid :)

Stor skillnad. Jag var inte helt förtjust i Albe men den kostar 189 SEK så det kanske man inte kan säga något om.

17. Silenos

Silenos Medlem

Stai attento a cadere nelle grinfie di loro, ti costerà un sacco di soldi! Men välkommen ändå!

18. SV: Era senaste vininköp.

Haha Jo jag ska vara försiktig :)

Tack för de varma välkomnandet!

19. Elvis

Elvis Medlem

Ett par Fleur de Passion 2005.

20. SV: Era senaste vininköp.

Amarone della valpolicella (pasqua) 2008.

Dela sidan