Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Precis så. Vi ska väll försöka komma igenom Krugprovningen & 96 provningen sedan vore det väll lämpligt att kasta ur sig ett datum i början av nästa år då vi kan samlas och se vem som brutit sitt nyårs löfte först.

Ja jag är fruktansvärt törstig så jag är garanterat med vid nästa tillfälle.. :p Enda nyårslöftet jag kommer att avlägga kommer rmöjligen vara att jag ska omfördela lite inköp av röda viner till förmån för vita bubbliga!
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick erbjudande från FRW om en låda Grand Année -99 och en låda av deras egna vintage "Jean Laurent" -95 alt. -97 för totalt £290 in bond (totalt 12 flaskor, 6 i varje) vilket låter lite lockande. Har dock ingen aning om hur Jean Laurent är...
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Lyckades kamma hem vinsten i nån tippa allsvenskan-tävling på jobbet idag. Kom hem med 13 flaskor vin, inget speciellt men vafan. Massa bjud- och vardagsvin. Gratis är gott ;D
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Gå till bolaget med allihop och säg att du ångrade dig så köper du två trevliga flaskor för pengarna ;)
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tre flaskor Clos des Papes -01 kom fram hela och rena med posten i dag så det var ju kul :)
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte lite blandade spanska i helgen, en Tokaji 5 Puttonyos och en Perrier Jouet Rosé, den sistnämnda har jag inte druckit tidigare, är det en trevlig rosé?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Nån som har nåt tips på ett rött vin runt 150kr att ha som vardagsvin, dvs köpa en låda eller två av. Ordinarie sortiment, regeringsgatan.
 

Jörgen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

32229 Fonterutoli, 149,- ren, god, välgjord chianti som passar till det mesta, just nu borde det vara -06an vilket innebär att den troligtvis håller ett tag också....bra, pålotlig producent, har också 2364 Ser Lapo Riserva för 169,- också det en bra chianti men förstärkt med lite merlot.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag skulle köpa en hel del men som vanligt tänker jag med arschlet och kommer på att jag inte orkar släpa på ens hälften när jag väl står där. Fick nöja mig med en låda Duval Leroy -96 och en låda Andre Clouet -95 som gjorde mig helt svettig ändå. Hade tänkt att bara köpa rött (torbreck, Pintia mfl.) och Riesling men så blev det ingetdera.. Hade gärna velat ha VC -88 också men det var kört.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jörgen skrev:
32229 Fonterutoli, 149,- ren, god, välgjord chianti som passar till det mesta, just nu borde det vara -06an vilket innebär att den troligtvis håller ett tag också....bra, pålotlig producent, har också 2364 Ser Lapo Riserva för 169,- också det en bra chianti men förstärkt med lite merlot.


Stort tack. Några andra tips? Så man kan mixa lite. Har för mig att Fetzer Barrel Select PN var rätt hyfsad också.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Stort tack. Några andra tips? Så man kan mixa lite. Har för mig att Fetzer Barrel Select PN var rätt hyfsad också.

Ett vin som var min favorit länge är Sonoma Zinfandel från Seghesio innan jag i princip slutade att dricka Zinfandel helt. Blev dock bjuden för inte så länge sedan och den levererar fortfarande, -om man gillar Zinfandel förstås... Den ligger ju tom. på Wine Spectators lista över årets tio bästa viner vilket ändå måste få anses som en prestation.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Först tänkte jag scanna kvittot, men det är nästan 3 gånger så långt som som scannern. ::) All time high alla gånger. :(

Champagne
99174 Krug Clos d’Ambonnay 1995
96545 Veuve Clicquot Rare Vintage 1988, 12,5% 96/96
4 x 97678 De Saint Gall Orpale Grand Cru 1996, 12,7%
2 x 96373 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart 1996, 12% 94/96
2 x 96374 Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996, 12% 93/96
2 x 96548 Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2000 ROSÉ
1 x 96374 Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996 Magnum :p
2 x 96372 Bollinger Rosé 750 ml 649 kr 84/89
6 x 96536 Duval Leroy Fleur de Champagne Brut 1996, 12%
96541 Duval Leroy Blanc de Chardonnay 1999, 12,5%
96532 Château de Bligny Coeur de Cuvée 1996, 12% 485 kr 77/78
96533 Fresnet Juillet Spécial Club Premier Cru 1996, 12% 84/89
96529 Henri Goutorbe Spècial Club Grand Cru 2002, 12%
96530 Champagne Château de Bligny BdB Cuvée Spéciale Millésime 1.5 l
96538 Jacquesson Brut 1997 769 kr
6 x 97032 André Clouet Millésimé 2002, André Clouet, + 2 st 2000.
96546 André Clouet Millésimé 1995
96961 Baron Fuenté Grand Millésime Brut 2002
96629 Taittinger Les Folies de la Marquetterie
96529 Henri Goutorbe Spècial Club Grand Cru 2002
96528 Cuvée William Deutz Rosé 1999, 12%
82516 Veuve Clicquot Vintage Rosé Brut 2000
96572 Gosset Grand Millésime Brut

Rödvin
5 x 97629 - Ojai Verna’s Syrah 2004, 15,5%
2 x 9762901 - Ojaj Vernas Syrah
9761901 - Torbreck Struie 2005
2 x 9637001 Chateau neuf du pape 2004
9639201 Ridge St Cruz 2005

Övrigt:
Mackmyra Special
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Det var fan en imponerande inköpslista. Jag gick bet på Veuve 88:an, och beställde 2 st The Jem '04 istället i ren förtvivlan.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Det känns lite surt att de inte har bonuskort på SS va?

Tanken har slagit mig, flera gånger.

Men jag fick iaf hjälp med att rulla ner min vagn till Regeringsgatan, samtidigt som en i kassan
lovade att vakta min Krug med livet som insats. När jag kom tillbaka var kassan tom...men min box fanns kvar.
När jag körde ut vagn nr 2 stötte jag ihop med en Krug-intresserad slipsnisse, men den storyn ska jag nog dra i CdA-tråden :)

Jag tycker åtminstonde de borde bjuda in sina VIP-kunder på lite provningar då och då :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Tanken har slagit mig, flera gånger.

Men jag fick iaf hjälp med att rulla ner min vagn till Regeringsgatan, samtidigt som en i kassan
lovade att vakta min Krug med livet som insats. När jag kom tillbaka var kassan tom...men min box fanns kvar.
När jag körde ut vagn nr 2 stötte jag ihop med en Krug-intresserad slipsnisse, men den storyn ska jag nog dra i CdA-tråden :)

Jag tycker åtminstonde de borde bjuda in sina VIP-kunder på lite provningar då och då :)

Man skulle tro att de skulle göra det, men du vet väl att de ska bekämpa merkonsumtion till varje pris, hur skulle det ringa med alkoholpolitiken hehe!

Det skulle vara lite coolt dock!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Tanken har slagit mig, flera gånger.

Men jag fick iaf hjälp med att rulla ner min vagn till Regeringsgatan, samtidigt som en i kassan
lovade att vakta min Krug med livet som insats. När jag kom tillbaka var kassan tom...men min box fanns kvar.
När jag körde ut vagn nr 2 stötte jag ihop med en Krug-intresserad slipsnisse, men den storyn ska jag nog dra i CdA-tråden :)

Jag tycker åtminstonde de borde bjuda in sina VIP-kunder på lite provningar då och då :)


Det vore ju orättvist för pöbeln, så det skulle inte gå för sig. ::)
 
Toppen