Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Jag har Fonseca 88:an i lagret, har du eller ngn annan koll på hur den är?
Har hittills aldrig blivit besviken på Fonseca ( -63, -70 ,-77, -80, -85 och -94 är dom jag provat). Av -88 har jag bara smakat Fonseca Guimaraens -88 som finns på SS och den är ganska drickfärdig nu och en bra men inte stor "budget-Vintage" (om uttrycket ursäktas).
Om du letar efter en optimal mognad för din 88:a så skulle jag nog vänta 5-10 år till men jag vet ju inte riktigt hur din smak är vad gäller Vintage Port.
Fonsecas silkighet brukar inte märkas förrän vid 25 års-strecket men eftersom 88 inte är ngn exceptionell årgång så kanske det kan vara dags lite tidigare.

Blir lite nostalgiskt faktiskt när det här kommer upp eftersom Fonseca -63 var min först riktigt stora vinupplevlse och det som fick mig att börja gräva djupare i "vinträsket" och där är jag kvar ännu...
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Darth Angelus skrev:
Jag minns inte det, utan upplevde den som rätt len. Men det var ett bra tag sedan så jag kan inte svära till 100%.
Man får hoppas att en sådan whisky lever upp till namnet. Gör den det så blir det ju riktigt grymt. ;D
Vad kostar det att gå på en sådan provning? Det kan inte vara billigt, med de vinerna.

Du kanske luftade den mer än vad jag gjorde. Som Sjödin sa behövde den luft, okej han pratade om 95:an och inte 88:an. Men jag skulle nog dekanterat :(

Den var faktiskt riktigt bra. Sjukt starka vaniljtoner, och efter ett tag kom det en klockren toffee-doft och smak. :)

2000 kr, men det är det fan värt om man får testa sånt :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Du kanske luftade den mer än vad jag gjorde. Som Sjödin sa behövde den luft, okej han pratade om 95:an och inte 88:an. Men jag skulle nog dekanterat :(
Vad jag minns så dekanterade jag den i alla fall inte, så jästfällningen hamnade i glaset. ;D Men den kanske stod en stund i glaset. Jag minns faktiskt inte exakt.

Keen skrev:
Den var faktiskt riktigt bra. Sjukt starka vaniljtoner, och efter ett tag kom det en klockren toffee-doft och smak. :)
Är inte så inne på whisky även om jag har en flaska hemma, men det lät ju rätt grymt.

Keen skrev:
2000 kr, men det är det fan värt om man får testa sånt :)
Det låter väldigt billigt för det där, fast man kanske å andra sidan bara får en pytteskvätt.
 
SV: Era senaste vininköp.

Si... fick tag i 89:an också för ett par veckor sen... tänkte plocka på mig några olika och köra egen vertikal ;D
Tyvärr förlorade jag budgivningen på en 79:a igår pga jag hade annat för mig :(
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En flaska Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2000 att drickas på bröllopsresan. Eftersom Billecarts NV rosé var så bra blev jag väldigt nyfiken på den här. Jag får prova en ny champagne och fästmön gillar ju roséchampagne = två flugor i en smäll. ;)
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Skumpatorsk skrev:
Si... fick tag i 89:an också för ett par veckor sen... tänkte plocka på mig några olika och köra egen vertikal ;D
Tyvärr förlorade jag budgivningen på en 79:a igår pga jag hade annat för mig :(

Får man fråga vad 88an och 79an gick på?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Om destillerat vin platsar: 4 flaskor Grosperrin Cognac XO Fins Bois 1991, lagrad 14 år.
Cognac från Grosperrin är något så ovanligt som oblandad, ofiltrerad, osötat och
outspädd. Ni som är intresserade av single malt whisky vet vad jag menar.
Och cognac med årgång är ytterst sällsynt.
http://www.lagabare.com/en/index.htm

Det släpptes 3 olika tappningar på bolaget förra året i mycket små kvantiteter.
 

J.S.

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mitt senaste vininköp blev 3 flaskor Buccella Cabernet Sauvignon 2005 och snart får man hämta ut sin lilla tilldelning av SQN oxå :p
 
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Får man fråga vad 88an och 79an gick på?
€143 för 88:an, vilket jag tycker är ganska billigt eftersom flaskan verkar vara i bra skick... 79:an slutade på €200+ nånting.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

J.S. skrev:
Mitt senaste vininköp blev 3 flaskor Buccella Cabernet Sauvignon 2005 och snart får man hämta ut sin lilla tilldelning av SQN oxå :p


Japp :D

IMG_1695.jpg


IMG_1689.jpg
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Handlade lite från släppet idag, 3 st 2006 Château Montus och 2 st 1994 Erdener Treppchen Riesling Auslese blev det. Ska bli spännande att prova Rieslingen, har faktiskt aldrig druckit halvtorr Riesling innan. Blev paff när jag såg på flaskan, 8% alkohol, men det hör väl till stilen antar jag :)

Köpte dessutom 4 st halvflaskor 1995 Taylor's Quinta de Vargellas på inrådan av vem det nu var här på forumet, ska prova den första ikväll och låta dom andra ligga ett bra tag tänkte jag.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Då var man hemkommen från dagens SS-kaos med dagens skörd från "max-en-flaska-av-varje-sort-tilldelningen". *suck*
Delvis ska jag kanske vara tacksam eftersom jag i vanlig ordning var tidsoptimist på morgonen och ändå fick nästan allt jag tänkt mig:
Château Montus 2006
Château Bouscassé Vieilles Vignes 2006
Clos Henri Pinot Noir 2006
Montirius Confidentiel 2005
Felton Road Estate Pinot Noir 2007
Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny
Etienne Sauzet Chassagne-Montrachet 2007
Etienne Sauzet Puligny-Montrachet Premier Cru Champ-Canet 2007
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Daniel skrev:
Hej på er jag fick tag på 5 flaskor Egly-Ouriet Blanc de Noirs Vieille Vignes
Hade du fyra bulvaner eller var det någon som missat att det bara släpptes 24 flaskor totalt? :eek:
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Då var man hemkommen från dagens SS-kaos med dagens skörd från "max-en-flaska-av-varje-sort-tilldelningen". *suck*
Delvis ska jag kanske vara tacksam eftersom jag i vanlig ordning var tidsoptimist på morgonen och ändå fick nästan allt jag tänkt mig:
Château Montus 2006
Château Bouscassé Vieilles Vignes 2006
Clos Henri Pinot Noir 2006
Montirius Confidentiel 2005
Felton Road Estate Pinot Noir 2007
Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny
Etienne Sauzet Chassagne-Montrachet 2007
Etienne Sauzet Puligny-Montrachet Premier Cru Champ-Canet 2007
Va kul !
Då har du lite att ladda med inför nästa helgs lopp. ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Va kul !
Då har du lite att ladda med inför nästa helgs lopp. ;)
Det hade jag redan innan men jag satsar nog mer på nedvarvningen...
Jag vill dock smaka Montirius innan jag åker ner till Frankrike och cyklar så att man kan planera in ett besök om det skulle kännas påkallat. :)
 
Toppen