Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Erat bästa Risottorecept önskas!

SwedeDane

Comtes
Tänkte fördjupa mig lite i risottons värld, hade en referenssida med utmärkta tips som jag tror jag hittade genom denna eminenta sida innan men den är puts väck nu.

Så, vilket ris rekommenderas, hur gör just du för den underbara krämigheten, några tips på buljongen och sen bara allmänt, vad borde man veta?
 

kayaker

Cyklist
Tänkte fördjupa mig lite i risottons värld, hade en referenssida med utmärkta tips som jag tror jag hittade genom denna eminenta sida innan men den är puts väck nu.

Så, vilket ris rekommenderas, hur gör just du för den underbara krämigheten, några tips på buljongen och sen bara allmänt, vad borde man veta?
Jag anser att bra carnaroli, gärna från Acquerello, eller Vialone nano ger bäst resultat. Felicity Cloakes artikel täcker in det mesta.
 

Gurto

Medlem
Jag anser att bra carnaroli, gärna från Acquerello, eller Vialone nano ger bäst resultat. Felicity Cloakes artikel täcker in det mesta.

Länken beskriver ungefär hur jag gör med skillnaden att jag fyller på med mer än bara en skopa buljong i taget. Handlar väl mest om att jag inte har lust att stå och ösa riset hela tiden Dock stjälper jag aldrig på all buljong på en gång.

Har också gått över från Arborio till Carnaroli.

Ett tips för svamprisotto (som är den risotto jag oftast gör) är att först steka svampen sedan mixa hälften och lägga i buljongen och andra hälften läggs i risotton mot slutet. Så får man lite mer intensiv svampsmak från de mixade och textur från de i bitar.
 

Elvis

Medlem
Min risotto brukar göra succé och nycklarna heter champagne (så klart ;)) och selleri.

Jag finhackar ungefär lika mycket gul lök och selleri, bitarna ska vara ungefär lika små som riskornen. Sedan häller jag rätt mycket olivolja i botten på en kastrull och värmer lök, selleri och riskorn tills riskornen blivit lite glasaktiga. I med en halv flaska champagne och låt koka upp. Fyll på med varm kycklingbuljong och låt puttra. Alltefter vätskan kokar bort fyller du på med mer varm buljong. När tuggmotståndet på riset känns rätt häller du i en näve riven parmesan och en klick smör och rör ihop. Sedan är det färdigt.

Jag brukar servera med smörstekta pilgrimsmusslor och dricka champagne till.
 

sunqan

Vinös
Håller helt med.
Nån som vet hur man parar tomat med vin? Brukar alltid skära sig när jag gjort en sallad med tomat till biffen, bean och rödtjutet!
Min tant har problem med rå tomat till nöt, det kan inte vara den kombon som spökar? Annars kan du väl köra en lite olja till tomaterna för att dämpa sötsyrligheten?
 

Steef

Medlem
Att ugnsbaka dem brukar göra dem lite vinvänligare, men då är de kanske inte så lämpade för sallad...

Jodå! Den bästa salladen jag komponerar till nämnda biff och bea är lika genial (om jag får säga det själv) som enkel:
Ruccola + nån mildare salladssort t.ex. babyspenat
Rostade pinjenötter
Finriven parmesan, en näve
God olivolja, en rejäl skvätt
Vrid över några varv peppar
Rör om ordentligt, oljan och parmesanen ska "smälta ihop" ihop och bli lite krämig
Lägg i ugnsbakade små tomater

Magiskt med maten och aldrig stött på nån vinkrock att tala om :cool:
 

Steef

Medlem
Ett tips för svamprisotto (som är den risotto jag oftast gör) är att först steka svampen sedan mixa hälften och lägga i buljongen och andra hälften läggs i risotton mot slutet. Så får man lite mer intensiv svampsmak från de mixade och textur från de i bitar.

Har aldrig provat att mixa, men det ska testas! Ett annat tips på samma tema är att när man använder torkad svamp naturligtvis hälla över det vatten man blött upp svampen i ner i buljongen (utom bottenskvätten i skålen då, där lite grus som lossnat från svampen ofta samlas).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Min tant har problem med rå tomat till nöt, det kan inte vara den kombon som spökar? Annars kan du väl köra en lite olja till tomaterna för att dämpa sötsyrligheten?

Jo precis! Skrev lite slarvigt ovan. Ska testa tipsen ovan, lät som en ruggigt god sallad med parmesan och rostade tomater. Gäller bara att komma ihåg att tänka utanför boxern ibland ;)
 
Toppen